waar of niet...?

Gebruikersavatar
Jakob
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2011, 19:52

waar of niet...?

Bericht door Jakob »

Mijn vader heeft mij ooit verteld dat de joden voor eeuwig verdoemd zullen zijn, daar zij (mede?) verantwoordelijk zijn voor de dood (moord) van Jezus Christus.

Ik vond dat persoonlijk, harde woorden en kort door de bocht.

Hij vulde dat aan met het feit dat in de geschiedenis er altijd wat aan de hand is, oorlogen, en niet op de laatste plaats, het hele 1940-1945 verhaal.
Waarmee hij wilde zeggen dat het joodse volk nooit rust zal vinden, volgens de Bijbel.

Is dit, in jullie ogen, keiharde onzin, of zit er ergens wel een kern van waarheid in?

Het heeft mij altijd in mn achterhoofd bezig gehouden.

vandaar deze vraag.
Slaapt Gij Nog...?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: waar of niet...?

Bericht door rekcor »

Gelukkig, je vader zat ernaast. Lees Romeinen 11:25 e.v.v. http://www.statenvertaling.net/bijbel/rome/11.html
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: waar of niet...?

Bericht door Germanicus »

rekcor schreef:Gelukkig, je vader zat ernaast. Lees Romeinen 11:25 e.v.v. http://www.statenvertaling.net/bijbel/rome/11.html
Inderdaad. Wel eens messiasbelijdende joden gesproken? Hun aantal groeit!

En als het gaat over (mede)verantwoordelijkheid dragen voor de dood van Jezus: gaan jij en ik vrij-uit?:

T'en zijn de Joden niet, Heer Jesu, die u kruisten,
Noch die verradelijk u togen voor 't gericht,
Noch die versmadelijk* u spogen in 't gezicht,
Noch die u knevelden, en stieten u vol puisten,

T'en zijn de krijgs-lui niet die met hun felle vuisten
De rietstok hebben of de hamer opgelicht,
Of het vervloekte hout op Golgotha gesticht,
Of over uwe rok tsaam dobbelden en tuisten:

Ik ben 't, ô Heer, ik ben 't die u dit hebt gedaan,
Ik ben de zware boom die u had overlaen,
Ik ben de taaie streng waarmee gij ging gebonden,

De nagel, en de speer, de gesel die u sloeg,
De bloed-bedropen kroon die uwe schedel droeg:
Want dit is al geschied, helaas! om mijne zonden.

(Revius)
Hier beneden is het niet.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: waar of niet...?

Bericht door rekcor »

Ook mooi: dat schilderij van Rembrandt waarbij hij zichzelf aan de voet van het kruis heeft geplaatst (kan iemand dat vinden? mij lukte het niet)
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: waar of niet...?

Bericht door Germanicus »

rekcor schreef:Ook mooi: dat schilderij van Rembrandt waarbij hij zichzelf aan de voet van het kruis heeft geplaatst (kan iemand dat vinden? mij lukte het niet)
http://www.hervormdsliedrecht.nl/organi ... ikelid=366

(Ik kan geen plaatjes plaatsen geloof ik...)
Hier beneden is het niet.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: waar of niet...?

Bericht door rekcor »

Germanicus schreef:
rekcor schreef:Ook mooi: dat schilderij van Rembrandt waarbij hij zichzelf aan de voet van het kruis heeft geplaatst (kan iemand dat vinden? mij lukte het niet)
http://www.hervormdsliedrecht.nl/organi ... ikelid=366

(Ik kan geen plaatjes plaatsen geloof ik...)
Dank!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: waar of niet...?

Bericht door Tiberius »

@Jakob: Wat je vader zegt, is niet juist, alhoewel het door de eeuwen heen wel als reden is gebruikt om Joden te vervolgen, wat zijn droevige hoogtepunt vond in de Holocaust (die overigens eerder begint dan 1940).
De Bijbel wijst, met name inderdaad in de Romeinenbrief, een andere weg.

@Rekcor en @Germanicus: de volgende tags er alsvolgt omheen plaatsen:

Code: Selecteer alles

[img]UrlOfImage[/img]
Edit> Gezien de forumregels om geen plaatjes van God of Christus toe te laten, is in dit geval alleen de link voldoende.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: waar of niet...?

Bericht door dennis »

Verschillende oudvaders verwachtten een grote opleving onder de joden, een bekering. Zie Brakel, maar ook Engelse en Schotse puriteinen.

Het Joodse volk blijft toch het volk van God.
Gebruikersavatar
Jakob
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2011, 19:52

Re: waar of niet...?

Bericht door Jakob »

ik heb er nog gemengde gevoelens onder.
Slaapt Gij Nog...?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: waar of niet...?

Bericht door helma »

Jakob schreef:ik heb er nog gemengde gevoelens onder.
gelukkig is het niet afhankelijk van onze gevoelens...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: waar of niet...?

Bericht door Afgewezen »

Jakob schreef:Mijn vader heeft mij ooit verteld dat de joden voor eeuwig verdoemd zullen zijn, daar zij (mede?) verantwoordelijk zijn voor de dood (moord) van Jezus Christus.

Ik vond dat persoonlijk, harde woorden en kort door de bocht.

Hij vulde dat aan met het feit dat in de geschiedenis er altijd wat aan de hand is, oorlogen, en niet op de laatste plaats, het hele 1940-1945 verhaal.
Waarmee hij wilde zeggen dat het joodse volk nooit rust zal vinden, volgens de Bijbel.

Is dit, in jullie ogen, keiharde onzin, of zit er ergens wel een kern van waarheid in?

Het heeft mij altijd in mn achterhoofd bezig gehouden.

vandaar deze vraag.
Ik denk dat je twee zaken moet scheiden: het lot van volk van de Joden als zodanig én de eeuwige bestemming van de Joden individueel.
Ik denk idd. dat het wel eens waar kan zijn wat je vader zegt, dat het Joodse volk nooit rust zal vinden. Althans, zolang het de Messias verwerpt. Niet omdat de Joden Christus gedood hebben, maar omdat zij Hem nog steeds verwerpen, liggen zij onder deze vloek. Maar wanneer een Jood zich tot God bekeert, en Christus wél aanneemt als Zijn Verlosser, dan is die vloek wat hem persoonlijk betreft opgeheven.
Een aanrader over dit onderwerp is het boekje van drs. H. de Jong, 'De Landbelofte' (http://www.willemdezwijgerstichting.nl/publicaties/).
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: waar of niet...?

Bericht door albion »

Jakob schreef:Mijn vader heeft mij ooit verteld dat de joden voor eeuwig verdoemd zullen zijn, daar zij (mede?) verantwoordelijk zijn voor de dood (moord) van Jezus Christus.

Ik vond dat persoonlijk, harde woorden en kort door de bocht.

Hij vulde dat aan met het feit dat in de geschiedenis er altijd wat aan de hand is, oorlogen, en niet op de laatste plaats, het hele 1940-1945 verhaal.
Waarmee hij wilde zeggen dat het joodse volk nooit rust zal vinden, volgens de Bijbel.

Is dit, in jullie ogen, keiharde onzin, of zit er ergens wel een kern van waarheid in?

Het heeft mij altijd in mn achterhoofd bezig gehouden.

vandaar deze vraag.

Dit geldt zegt (een oudvader) ook voor de Balkanstaten heb ik gehoord. En waarom? Het gaat over wat daar afgespeeld heeft in de 14e eeuw. Misschien weet iemand hier wat meer van?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: waar of niet...?

Bericht door Germanicus »

Jakob schreef:ik heb er nog gemengde gevoelens onder.
Want?
Hier beneden is het niet.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: waar of niet...?

Bericht door rekcor »

albion schreef:
Jakob schreef:Mijn vader heeft mij ooit verteld dat de joden voor eeuwig verdoemd zullen zijn, daar zij (mede?) verantwoordelijk zijn voor de dood (moord) van Jezus Christus.

Ik vond dat persoonlijk, harde woorden en kort door de bocht.

Hij vulde dat aan met het feit dat in de geschiedenis er altijd wat aan de hand is, oorlogen, en niet op de laatste plaats, het hele 1940-1945 verhaal.
Waarmee hij wilde zeggen dat het joodse volk nooit rust zal vinden, volgens de Bijbel.

Is dit, in jullie ogen, keiharde onzin, of zit er ergens wel een kern van waarheid in?

Het heeft mij altijd in mn achterhoofd bezig gehouden.

vandaar deze vraag.

Dit geldt zegt (een oudvader) ook voor de Balkanstaten heb ik gehoord. En waarom? Het gaat over wat daar afgespeeld heeft in de 14e eeuw. Misschien weet iemand hier wat meer van?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Balkan_%28schiereiland%29. Omdat ze toen werden veroverd door de Turken?

Overigens vind ik het gevaarlijk om dit soort uitspraken te doen over andere volken dan het volk Israel. Israel heeft een verbond met de Heere, waarin besloten ligt dat het hen slecht zal vergaan als de de Heere vergeten. Andere volken, zoals de Balkanstaten, Nederland, de Verenigde Staten hebben niet een dergelijk verbond.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: waar of niet...?

Bericht door dennis »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Balkan_%28schiereiland%29. Omdat ze toen werden veroverd door de Turken?

Overigens vind ik het gevaarlijk om dit soort uitspraken te doen over andere volken dan het volk Israel. Israel heeft een verbond met de Heere, waarin besloten ligt dat het hen slecht zal vergaan als de de Heere vergeten. Andere volken, zoals de Balkanstaten, Nederland, de Verenigde Staten hebben niet een dergelijk verbond.[/quote]


Helemaal mee eens. Dit doet me ook denken aan wat je in de VS soms hoort: God's own country..
Niet Bijbels.
Plaats reactie