Zitting Internationaal Gerechtshof over Israelische muur

Plaats reactie
Uil

Zitting Internationaal Gerechtshof over Israelische muur

Bericht door Uil »

Wie aanwezig wil zijn bij deze zitting in het Vredespaleis te Den Haag op 23 Feb kan uiterlijk vandaag daartoe een verzoek indienen via fax. Zie hier

Wie vindt hier dat Israel te ver gaat met de bouw van de muur uit zelfbescherming?


==============
Israël boycot zitting hof over muur
Israël zal geen officiële delegatie sturen naar de hoorzitting van het Internationaal Gerechtshof over de afscheidingslinie die het bouwt op en langs de Westelijke Jordaanoever. Israël acht het hof niet bevoegd om een uitspraak te doen over de omstreden muur die Palestijnse zelfmoordaanslagen moet voorkomen.

Israëlische advocaten hadden al bij de regering aangedrongen om niet naar Den Haag te gaan omdat dat de zitting zou legitimeren. Volgens Israël is de zitting van het hof politiek gemotiveerd.

Het hof begint op 23 februari met de behandeling van de zaak op verzoek van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Die heeft het hof gevraagd een niet-bindende uitspraak te doen naar de legitimiteit van de afscheidingslinie die grote happen uit Palestijns grondgebied neemt.

Behandeling

Het hof moet zelf overigens ook nog beslissen of het zich bevoegd acht om een uitspraak te doen over de muur. Daarover besluiten de rechters in de eerste zittingen.

Het besluit van het Israëlische kabinet betekent niet dat er helemaal geen Israëliërs naar Den Haag komen later deze maand. Tientallen Israëlische burgers hebben al aangekondigd bij het hof te gaan protesteren.

De Israëlische vrijwilligersorganisatie ZAKA stuurt daarnaast een bij een aanslag opgeblazen bus. Dat moet de internationale gemeenschap duidelijk maken hoe verwoestend Palestijnse zelfmoordaanslagen zijn. ZAKA verzamelt na zulke aanslagen de menselijke resten en verricht onderzoek.
==================
Gelezen op website CIDI
england

Bericht door england »

'k Zou zeggen: waar bemoeien ze zich mee? Is dat iet iets wat Israel zelf moet weten?
Wie mekkerde er toen de communisten een muur bouwden? En nu ineens moet er een hele vergadering voor komen... Ik hoop aallen dat de BBC zich er niet mee bemoeit...! dan is hele maal het hek van de dam!
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Hoezo mag de BBC zich er niet mee bemoeien? Ik denk, at ik als Nederlander er nu even helemaal niets meer van snap.

Verder. Ik ben te jong om een eerlijk oordeel over de Berlijnse Muur te kunnen vellen: de muur van leven, als je erover heen kwam, en de muur van dood als je werd gepakt. Dat is iets anders dan deze muur: als je hem bouwt spaart dat levens, als je het bouwen nalaat kost dat leven. Lijkt me een vrij duidelijke redenering.

Waar ik de internationale wereld liever over zou horen debateren, is of ze nu eindelijk eens de Palestijnen zullen gaan helpen, in plaats van de verantwoordelijkheid steeds maar af te schuiven op Israel en op de standpunten die Israel inneemt. Hoofdverantwoordelijk voor de Palestijnse zaak zijn ten slotte allereerst de arabische wereld zelf, door 1948 te schenden, en de internationale gemeenschap, om dat nog eens te bekrachtigen.
england

Bericht door england »

helemaal mee eens, Herman... En wat de BBC betreft, laat maar!
Een van de verslaggevers voor Israel is met een PLOman getrouwd...
De BBC ziet de Joden als de grote boosdoeners die gewoon in Duitsland etc had moeten blijven. En die arme Palestijnen kunnen er volgens hen niets aan doen.
Wat er hier op komt is dat de Paletijnen niets doen, het zijn altijd de Joden die beginnen, en dan ja, dan hebben ze geen andere keus dan hun eigen kinderen op te laten blazen in een school, synagoge, of waar danook!

Snap je, dus het lijkt me beter als die gastjes maar niet naar de vergadering komen... Hier weet bijna niemand wat af van het hele vraagstuk, ook niet dat er voor de jaren 60/70 niemand ooit van het woord Palestijn gehoord had...Dat mr Arafat daar mee begonen is, dat de palestijnen de West Bank en Gaza aangeboden hebben gekregen, maar niet wilden etc... Alleen als je je er zelf in verdiept weet je dat soort dingen. De BBC hoor je daar niet over...!
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik zou denken dat het internationale gerechtshof wel wat beters had te doen dan zich druk te maken over zo'n muur.
Ik ben ook geen voorstander van zo'n muur, maar als je nu alles gedaan hebt wat mogelijk is e er komt maar geen eind aan die aanslagen dan kan ik me voorstellen dat je tot dergelijke maatregels komt om die mensen buiten je land te houden.
het is erg genoeg maar blijkbaar kan het niet anders.
england

Bericht door england »

Idd Rens, daar ben ik ook bang voor!
Israel heeft onze gebeden hard nodig! Psalm 122 wordt zo relevant: bidt voor de vrede van Jeruzalem...!
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Door Rens: 2. Het recht op een levenswaardig bestaan van de Palestijnen, dat, door de bouw van de muur, op economische gronden wel héél erg bemoeilijkt wordt.
Kan je deze nuance wat meer uitleggen. a. Wiens recht? b. Recht op grond waarvan? c. Recht waarvoor? enz. enz.

Zie ook mijn vorige posting, waar ik hier al wat over gezegt heb..
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Dank u, Rens, in het bijzonder voor je beknoptheid.;)
Maar sinds wanneer zijn de Israeli's rechtens verplicht Palestijnen van arbeid te voorzien? In deze relatie dus?
Ik heb zeker oog voor het lijden van de goeden onder de slechten, maar ik zie vooralsnog niet in waarom dit recht vóór het recht op veiligheid o.i.d. zou moeten gaan.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Prima, Rens, ik ben van hetzelfde gevoelen. Tis en blijft een moeilijke zaak.
Soldier for Him

Bericht door Soldier for Him »

1: het is ten eerste een hek. Maar 3% is van beton, de andere 97% is gewoon hekwerk.
2: Een hek kan weer weg worden gehaald, het is maar tijdelijk. De dood van meer dan 900 israeli's kun je nooit meer terug draaien. Daarnaast zijn er veel meer hekken/muren in deze wereld waar nooit over wordt gerept te weten:
* Allereerst het hek tussen de Verenigde Staten en Mexico. Dat hek is totaal overbodig aangezien de miljoenen illegale Mexicanen in de VS geen zelfmoord bomaanvallen plegen in Amerikaanse restaurants.
* een hek tussen Noord en Zuid Korea.
* een hek tussen India en Pakistan.

Het hek heeft zijn doeltreffendheid al bewezen door het feit dat terroristische groeperingen met basis in Samaria, 90% minder aanvallen hebben kunnen uitvoeren in Israel sinds de bouw van het hek, met 70% minder vermoorde Israelis en 85% minder gewonden. In cijfers betekent dit dat honderden vermoorde Israelis en duizenden gewonden werden vermeden. Dit terwijl het aantal terreurpogingen heel hoog bleef.

Het succes van het anti-terroristenhek in Samaria betekent dat het lanceerpunt voor terroristen is verschoven naar Judea, waar nog geen continu hek staat.

Het veiligheidshek redt levens!!!!
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Stuur dat ook even naar B. Plaisier, de secr. van de synode der PKN.
Hij is daar wezen kijken, maar dit heb ik hem nog niet horen zeggen.
Soldier for Him

Bericht door Soldier for Him »

Tja de PKN, dan noem je ook wat... :D Sorry maar ik vind dat hun standpunten helemaal verkeerd en tegendraads.
Plaats reactie