Israël - Hezbollah

David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Da's wel erg gemakkelijk. Is de Libanese overheid verantwoordelijk voor alles wat er op haar grondgebied gebeurt? Zo ja, is de Nederlandse overheid dan ook verantwoordelijk voor de moorden op Fortuyn en Van Gogh? Om deze stelling hard te maken zul je toch eerst aan moeten tonen dat de Libanese overheid de hand heeft in deze ontvoering(en) of deze op zijn minst had kunnen voorkomen.

Bovendien: voor zover ik weet heeft Israel niet de oorlog verklaard aan de Libanese staat. Als zij de staat Libanon verantwoordelijk had gesteld, had ze dat wel moeten doen. In plaats daarvan stelt ze de 'particuliere organisatie' Hezbollah verantwoordelijk, en poogt ze met gerichte bombardementen deze club uit te schakelen. Daarbij het risico op burgerdoden moedwillig nemend.

Kortom, ik zie de rol van Libanese overheid hier niet in.

En de plicht tot het beschermen van eigen burgers houdt niet automatisch het recht in andermans burgers te doden. Dat lijkt me zonneklaar.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Da's wel erg gemakkelijk. Is de Libanese overheid verantwoordelijk voor alles wat er op haar grondgebied gebeurt? Zo ja, is de Nederlandse overheid dan ook verantwoordelijk voor de moorden op Fortuyn en Van Gogh?
Dat is het vergelijken van appels met kersen.

Vergelijkbaar zou zijn als het Vlaams Blok (Hezbollah is in Libanon een politieke partij) Nederland zou bestoken met raketten, en in Nederland soldaten ontvoerd. En dat de Belgische overheid dat allemaal door zou laten gaan, en er niet tegen doet / wil doen. En als je dan familie in Eindhoven zou hebben wonen die telkens de schuilkelders in moeten, dan is de situatie al iets anders.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Ter info: Hezbollah maakt deel uit van de Libanese regering (2 ministersposten). Dus de rol van die regering is behoorlijk dubieus.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

David,

De Libanese overheid laat de Hezbollah de grens 'bewaken' met Israël, terwijl dat een taak is van de Libanese overheid. Israël heeft na de ontvoering ook aan de Libanese overheid gevraagd actie te ondernemen en dat hebben ze nagelaten.

Zie het zo: Israël is bezig met zich terug te trekken uit de bezette gebieden. De meerderheid van de bevolking kiest voor politici die dat bewerkstelligen. Israël bewandelt dus de weg van de vrede. En dan is er ineens een fanatiekeling die een stel raketten af gaat vuren en soldaten gaat ontvoeren. M.i. doet Israël alleen maar wat ze moet en mag doen.
Hoe zouden wij het vinden als er een groepje religieuze fanaten de grens tussen Drenthe en Duitsland bewaken en ineens oorlogshandelingen uitvoeren naar Duitsland? Dan zou de Nederlandse overheid toch subiet ingrijpen? En zo niet, dan pikt Duitsland dat echt niet.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Dathenum schreef:
Da's wel erg gemakkelijk. Is de Libanese overheid verantwoordelijk voor alles wat er op haar grondgebied gebeurt? Zo ja, is de Nederlandse overheid dan ook verantwoordelijk voor de moorden op Fortuyn en Van Gogh?
Dat is het vergelijken van appels met kersen.

Vergelijkbaar zou zijn als het Vlaams Blok (Hezbollah is in Libanon een politieke partij) Nederland zou bestoken met raketten, en in Nederland soldaten ontvoerd. En dat de Belgische overheid dat allemaal door zou laten gaan, en er niet tegen doet / wil doen. En als je dan familie in Eindhoven zou hebben wonen die telkens de schuilkelders in moeten, dan is de situatie al iets anders.
Neemt niet weg dat het doden van burgers van een ander land zonder dat je dit land de oorlog verklaart heel erg dubieus is.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

parsifal schreef:
Dathenum schreef:
Da's wel erg gemakkelijk. Is de Libanese overheid verantwoordelijk voor alles wat er op haar grondgebied gebeurt? Zo ja, is de Nederlandse overheid dan ook verantwoordelijk voor de moorden op Fortuyn en Van Gogh?
Dat is het vergelijken van appels met kersen.

Vergelijkbaar zou zijn als het Vlaams Blok (Hezbollah is in Libanon een politieke partij) Nederland zou bestoken met raketten, en in Nederland soldaten ontvoerd. En dat de Belgische overheid dat allemaal door zou laten gaan, en er niet tegen doet / wil doen. En als je dan familie in Eindhoven zou hebben wonen die telkens de schuilkelders in moeten, dan is de situatie al iets anders.
Neemt niet weg dat het doden van burgers van een ander land zonder dat je dit land de oorlog verklaart heel erg dubieus is.
Het laten doden van eigen burgers ook. En omdat de regering van Israel eigen burgers moet beschermen moet er uit 2 kwaden worden gekozen. Verder richt Israel zich niet op burgers, maar helaas vallen er bij elke oorlogshandeling ook bij burgers slachtoffers.
Laatst gewijzigd door Dathenum op 14 jul 2006, 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Dathenum schreef:
parsifal schreef:
Dathenum schreef:
Da's wel erg gemakkelijk. Is de Libanese overheid verantwoordelijk voor alles wat er op haar grondgebied gebeurt? Zo ja, is de Nederlandse overheid dan ook verantwoordelijk voor de moorden op Fortuyn en Van Gogh?
Dat is het vergelijken van appels met kersen.

Vergelijkbaar zou zijn als het Vlaams Blok (Hezbollah is in Libanon een politieke partij) Nederland zou bestoken met raketten, en in Nederland soldaten ontvoerd. En dat de Belgische overheid dat allemaal door zou laten gaan, en er niet tegen doet / wil doen. En als je dan familie in Eindhoven zou hebben wonen die telkens de schuilkelders in moeten, dan is de situatie al iets anders.
Neemt niet weg dat het doden van burgers van een ander land zonder dat je dit land de oorlog verklaart heel erg dubieus is.
Het laten doden van eigen burgers ook. En omdat de regering van Israel eigen burgers moet beschermen moet er uit 2 kwaden worden gekozen.
Het doden van onschuldige burgers van een ander land zonder dat land de oorlog te verklaren, is niet dubieus, maar helaas een droevig, onvermijdelijk 'bijproduct' van de gerechtvaardigde strijd tegen Hezbollah. En zoals Elbert zegt, maakt Hezbollah onderdeel uit van de Libanese regering....
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Is het niet logischer om vanwege de redenen hier genoemd dan Libanon de oorlog te verklaren?
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Misschien logischer, maar oorlogsverklaringen zijn niet bepaald "in" de laatste decennia. Sinds Pearl Harbour (1941) valt men elkaar liever aan zonder oorlogsverklaring. Een oorlogsverklaring zag men vroeger als het noodzakelijke begin van de vijandelijkheden (teken van beschaving?); tegenwoordig niet meer.

Tegenwoordig denkt men meer in militaire campagnes dan in "all out" oorlog. Israel ziet zichzelf dan ook niet in oorlog met Libanon, maar met een terroristische organisatie. Die organisatie heeft men een tijdje geleden al de oorlog verklaard.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

elbert schreef:Misschien logischer, maar oorlogsverklaringen zijn niet bepaald "in" de laatste decennia. Sinds Pearl Harbour (1941) valt men elkaar liever aan zonder oorlogsverklaring. Een oorlogsverklaring zag men vroeger als het noodzakelijke begin van de vijandelijkheden (teken van beschaving?); tegenwoordig niet meer.

Tegenwoordig denkt men meer in militaire campagnes dan in "all out" oorlog. Israel ziet zichzelf dan ook niet in oorlog met Libanon, maar met een terroristische organisatie. Die organisatie heeft men een tijdje geleden al de oorlog verklaard.
Oorlogsverklaringen 'verplichten' de zichzelf respecterende landen (lees: EU-landen + VS) een oordeel te vellen over de rechtvaardigheid van de oorlog, en een kant te kiezen. Oftwel, iets wat een grote invloed kan hebben op de diplomatieke relaties tussen Israel en die landen, maar ook tussen die landen onderling. Dat is iets waar niemand op zit te wachten...
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Ik wist niet dat Hezbollah deel uitmaakt van de Libanese regering, en dat Hezbollah officieel de grens met Israel 'bewaakt'. Dat verandert de zaak inderdaad, inzoverre dat de Libanese overheid dus wel verantwoordelijkheid draagt. En ik geloof dat Libanon voor Arabische begrippen eenbehoorlijke democratie is, dus dat houdt in dat het Libanese volk deze mensen gekozen heeft. Dat maakt inderdaad verschil.

Tegelijkertijd blijft het Israel dat ervoor kiest om omwille van een ontvoerde soldaat bombardementen uit te voeren met veel burgerslachtoffers als gevolg. Dat zit me, alle strategische en politieke argumenten ten spijt, helemaal niet lekker.

Als je de joodse staat beschouwt als een zegen van God over Zijn volk, zoals ik voorzichtig wel wil beamen, dan draagt die staat bijzondere verantwoordelijkheden. Lees de profeten: het joodse volk wordt voortdurend opgeroepen tot sociale en politieke rechtvaardigheid, en tot het niet-vertrouwen op eigen militaire kracht. Hoe verhoudt zich dat tot het krachtsvertoon en de (niet gewilde maar toch) onrechtvaardigheid die we nu zien?
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Despite the fact that several countries -- including the Unites States and Lebanon -- have said that the Lebanese government doesn't have the capacity to extend its authority into Hezbollah-held territory, Israel has blamed the Lebanese government for the violence and charged it with the safe release of the soldiers.

Hezbollah, which enjoys substantial backing from Syria and Iran, is considered a terrorist organization by the United States and Israel. The group holds 23 of the 128 seats in Lebanon's parliament.

---

cnn


men zie ook http://www.refdag.nl/artikel/1267748/%2 ... uo%3B.html

----------
het is ook wel beetje vaag. Wel zetels in parlement, maar ook weer niet verantwoordelijk :? Het gehele Midden-Oosten is in mijn beleving 'vaag', altijd botsende belangen, landen zoals Irak en Iran die elkaar bevochten, maar ook allemaal weer tegen Israël zijn :? gekke wereld daar
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

David J schreef: Tegelijkertijd blijft het Israel dat ervoor kiest om omwille van een ontvoerde soldaat bombardementen uit te voeren met veel burgerslachtoffers als gevolg. Dat zit me, alle strategische en politieke argumenten ten spijt, helemaal niet lekker.
Op dit moment gaat het natuurlijk niet alleen meer om die soldaat, maar ook om het stoppen van die honderden raketten die sinds een paar dagen vanuit het Noorden Israel binnen zeilen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Miscanthus schreef:
Afgewezen schreef:
Afgewezen schreef:
Miscanthus schreef: want....?
Nou, laten we hier geen Israël-discussie beginnen. Maar ik wilde wel even een tegengeluid geven.
Voor een onderbouwing van mijn mening verwijs ik je naar de verschillende Israël-topics bij de rubriek 'Theologie - Algemeen'.
Sorry, de rubriek 'Theologie - Dogma en belijdenis'.
pff, heb me net een ons gezocht...
en ook daar kan ik niks vinden.

misschien kun je mee een link geven of toch gewoon een antwoord formuleren in plaats van mij van het kastje naar de muur te sturen....
Hier een linkje, brombeer Miscanthus! Het was toch de rubriek 'Algemeen".
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=2829
Plaats reactie