Erdee

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Ik denk wel dat dit doorgaat... en niet meer te stuiten lijkt. Deze muziek bedoel ik.
Maar hierdoor mogen we niet wennen aan een kerkdienst waar een mooie liturgie en dergelijke muziek de preek van dood en leven, vloek en zegen, het wee de goddeloze en het wèl de rechtvaardige, doorklinkt en verdringt?
Ik zie in deze muziekstijl (zie foto in RD) ook raakvlakken met discotheken. Dan gaat het om meer om de muziek dan om de inhoud. En als de inhoud al strijdt met het reformatorisch belijden... wat merken we dan nog verder op?

Ik zat zo even te denken: Was ds. L.G.C. Ledeboer te radicaal toen hij de bundel Evangelische Gezangen begroef? En denk eens verder: Hoe zouden Ledeboerianen hebben gereageerd op deze muziek met gitaren en discolampen? Zou hij deze muziek wel Bijbels vinden? Kunnen we ons nog verplaatsen in de heilige toorn waarin hij de Bundel Evangelische Gezangen begroef? Of was hij nu echt een extremist, ook als we zijn preken zouden lezen? Dan zal het niet zo lang meer duren of degene die in de lijn van ds. Ledeboer denken worden als extremisten en belemmeraars van de nieuwe godsdienst veroordeeld, of zeker als lastige lastposten gezien, en tegenhouders van de Vooruitgang.

Zijn er eigenlijk nog echte Ledeboerianen? Of zijn ze geassimileerd binnen het geheel van de Gereformeerde Gemeenten? Ik bedoel dan vanzelf mensen die even radicaal als ds. Ledeboer stelling durven nemen tegen niet-gereformeerde invloeden?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 12 feb 2022, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef:Het artikel heeft min of meer een open einde. Doen alsof de roep om meer aanbidding niet bestaat, is onverstandig, zegt Van der Knijff. Maar de ontwikkeling stelt ons wel voor vragen. Als het artikel de lezer aan 't nadenken zet, is dat al een positieve ontwikkeling. 
Welke vragen? Gelukkig zijn er nog kerkverbanden waar de Synode alleen het zingen van de Psalmen en de 12 gezangen toestaat. Dan is het niet aan de orde om deze vragen te stellen...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

@DIA:
Ik vind mijzelf in veel opzichten best ledeboeriaans. Maar het begraven van de Evangelische gezangen was niet heel tactisch. Dat is geen voorbeeld ter navolging.

Overigens heeft Ledeboer zeker wel gezangen gedicht. Hij wilde ze alleen niet in de kerkdienst zingen.

@GG-lid:
Nee hoor, want ook daar spelen dezelfde vragen. Al was het maar door het voortdurende vertrek van leden, soms ook vanwege het niet zingen van gezangen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Erdee

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef: Nee hoor, want ook daar spelen dezelfde vragen. Al was het maar door het voortdurende vertrek van leden, soms ook vanwege het niet zingen van gezangen.
Heb jij wel eens een ex GG-lid gesproken die vertrokken was vanwege het niet zingen van gezangen?
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Ja en nee. Ik weet niet zeker of diegene zelf daarom vertrok.

Maar ik weet zelfs dat er een keer een hele groep tegelijk om die reden vertrokken is in een gemeente.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@DIA:
Ik vind mijzelf in veel opzichten best ledeboeriaans. Maar het begraven van de Evangelische gezangen was niet heel tactisch. Dat is geen voorbeeld ter navolging.

Overigens heeft Ledeboer zeker wel gezangen gedicht. Hij wilde ze alleen niet in de kerkdienst zingen.
Dat ds Ledeboer gedichten maakte is me bekend. Maar ondertussen vraag ik me wel af of we ons nog in ds Ledeboer kunnen verplaatsen. Staan we nog in de lijn van Ledeboer? Weten we nog wat hem dreef? Of wie dreef hem? Kennen we zijn nagelaten geschriften nog, en staan we daar nog achter? Dan bedoel ik natuurlijk geen kerkverband, maar de reformatorische prediking die hij bracht? Of zouden we hem niet meer begrijpen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Erdee

Bericht door Erskinees »

GerefGemeente-lid schreef:
Hendrikus schreef:Het artikel heeft min of meer een open einde. Doen alsof de roep om meer aanbidding niet bestaat, is onverstandig, zegt Van der Knijff. Maar de ontwikkeling stelt ons wel voor vragen. Als het artikel de lezer aan 't nadenken zet, is dat al een positieve ontwikkeling. 
Welke vragen? Gelukkig zijn er nog kerkverbanden waar de Synode alleen het zingen van de Psalmen en de 12 gezangen toestaat. Dan is het niet aan de orde om deze vragen te stellen...
Wel jammer dat dezelfde synode zich totaal niet inspant om deze psalmen zingbaar en begrijpelijk voor de jeugd te houden. Daardoor ben ik bang dat de psalmen alsnog langzaam verdreven zullen worden voor andere muziek.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Erdee

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: De ontwikkeling die de auteur lijkt te beschrijven, is echter veel breder. Hij betrekt er zelfs de Liturgische beweging bij, wat past in de bredere interpretatie van het begrip aanbiddingsmuziek.
Als je het boek van Mieke Breij leest over de Liturgische Beweging, wordt wel duidelijk dat het daar veel meer gaat om de door Hanna Rijken aangereikte Anglicaanse invloeden dan om de door Sela aangereikte aanbiddingsliederen.

https://www.bol.com/nl/nl/f/de-kerk-is- ... 041327693/
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Daar hoef ik dat boek niet voor te lezen;-). De liturgische beweging was immers al ruim vóór de tijd dat Amerikaanse aanbiddingsmuziek ontstond of althans Nederland bereikte, en bereikte vooral de kerkelijke elite. Bovendien heb ik nog wel boeken van Van der Leeuw staan.

Maar op zich is de gedachte van een veel breder cultureel verband tussen beide fenomenen wel degelijk interessant en niet helemaal uit de lucht gegrepen. En daarom begrijp ik wel dat de auteur ze bij elkaar behandelt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Hendrikus schreef:Het artikel heeft min of meer een open einde. Doen alsof de roep om meer aanbidding niet bestaat, is onverstandig, zegt Van der Knijff. Maar de ontwikkeling stelt ons wel voor vragen. Als het artikel de lezer aan 't nadenken zet, is dat al een positieve ontwikkeling. 
Welke vragen? Gelukkig zijn er nog kerkverbanden waar de Synode alleen het zingen van de Psalmen en de 12 gezangen toestaat. Dan is het niet aan de orde om deze vragen te stellen...
Wel jammer dat dezelfde synode zich totaal niet inspant om deze psalmen zingbaar en begrijpelijk voor de jeugd te houden. Daardoor ben ik bang dat de psalmen alsnog langzaam verdreven zullen worden voor andere muziek.
De Psalmen zijn al 249 jaar zingbaar. Dus je moet jouw mening niet als een voldongen feit verkondigen.

Ik ben nergens bang voor. Laten we het maar houden bij het oude en vertrouwde. En dan heb ik geen enkel bezwaar tegen een zangavond eens per maand, waarom goede en evenwichtige gezangen en liederen worden gezongen. Maar binnen de eredienst is er alleen plaats voor de Psalmen en 12 gezangen. En verder niet, wat mij betreft.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Erdee

Bericht door Hendrikus »

GerefGemeente-lid schreef: Ik ben nergens bang voor. Laten we het maar houden bij het oude en vertrouwde. En dan heb ik geen enkel bezwaar tegen een zangavond eens per maand, waarom goede en evenwichtige gezangen en liederen worden gezongen. Maar binnen de eredienst is er alleen plaats voor de Psalmen en 12 gezangen. En verder niet, wat mij betreft.
Eigenlijk wel grappig: pleiten voor een beperking tot 150 psalmen en 12 gezangen, waarvan het overgrote deel never nooit gezongen wordt ;)

Het is echter een standpunt dat behalve in Nederland vrijwel nergens wordt gehuldigd. Het zingen van uitsluitend psalmen is vooral een Nederlands fenomeen. Al die medechristenen op andere plekjes van de wereldbol begrijpen daar helemaal niks van.
~~Soli Deo Gloria~~
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Erdee

Bericht door Valcke »

Dit is onjuist: in de Schotse presbyteriaanse kerken worden eveneens alleen psalmen gezongen in de erediensten. Het is niet specifiek Nederlands, Calvijn stond reeds in deze lijn.

Wij zingen overigens (thuis) alle 150 psalmen. Niet één vers slaan we over.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ik ben nergens bang voor. Laten we het maar houden bij het oude en vertrouwde. En dan heb ik geen enkel bezwaar tegen een zangavond eens per maand, waarom goede en evenwichtige gezangen en liederen worden gezongen. Maar binnen de eredienst is er alleen plaats voor de Psalmen en 12 gezangen. En verder niet, wat mij betreft.
Eigenlijk wel grappig: pleiten voor een beperking tot 150 psalmen en 12 gezangen, waarvan het overgrote deel never nooit gezongen wordt ;)

Het is echter een standpunt dat behalve in Nederland vrijwel nergens wordt gehuldigd. Het zingen van uitsluitend psalmen is vooral een Nederlands fenomeen. Al die medechristenen op andere plekjes van de wereldbol begrijpen daar helemaal niks van.
De Morgenzang, Avondzang Bedezang voor de Predicatie en de berijmde Twaalf Artikelen waren nooit bedoeld voor de eredienst. Men wilde alleen de woorden Gods in de eredienst. Deze gezangen zijn erin geslopen en worden nu wel 'legaal' in de eredienst gezongen. Maar nogmaals dat was naar ik ooit las niet de bedoeling.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef:Eigenlijk wel grappig: pleiten voor een beperking tot 150 psalmen en 12 gezangen, waarvan het overgrote deel never nooit gezongen wordt ;)
Dat is helemaal niet grappig.

Bovendien: zolang niet eens alle Psalmen gezongen worden, zijn de gezangen helemaal nog niet nodig. Trouwens: zondagmorgen zongen we alhier nog uit Psalm 44 vers 13 en 14. Dus...

En ja, ik zing graag uit de bundel van Johannes de Heer.

Op het niet geciteerde deel van je reactie heeft @Valcke al gereageerd. En daar kan ik van harte mee instemmen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Erdee

Bericht door Marck »

Ik ervaar aansluiting bij de berichten van GerefGemeente lid en Valcke in deze.
Thuis, helaas dan alleen, en op zangbijeenkomsten zing ik graag uit enkele bevindelijk verantwoorde bundels, waar ook Ledeboer een plek heeft.
Laatst gewijzigd door Marck op 13 feb 2022, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie