Erdee

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Erdee

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:Wat een bijzonder mooi interview met Hans van der Knijff uit Rijnsaterwoude, in het RD van vandaag!
Inderdaad heel mooi. Beschamend ook.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Wat een bijzonder mooi interview met Hans van der Knijff uit Rijnsaterwoude, in het RD van vandaag!
Inderdaad heel mooi. Beschamend ook.
Inderdaad. Dat heb je heel kernachtig gezegd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Bertiel »

Inderdaad. Mooi en beschamend.
Wat ik ook mooi vond, in zijn gemeente gaat regelmatig ds. J C de Groot voor, en die bediende als hervormde dominee in de CGK de doop
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Erdee

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef:Wat een bijzonder mooi interview met Hans van der Knijff uit Rijnsaterwoude, in het RD van vandaag!
Inderdaad. Jaloersmakend.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Erdee

Bericht door Mistig »

(Volgens mij) vorige week stond er een column in het RD over de paus en dat er meer kinderen geboren moeten worden. De krant is al weg en ik kan het online niet terug vinden. Iemand een idee of link?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Erdee

Bericht door Herman »

Mistig schreef:(Volgens mij) vorige week stond er een column in het RD over de paus en dat er meer kinderen geboren moeten worden. De krant is al weg en ik kan het online niet terug vinden. Iemand een idee of link?
https://www.rd.nl/artikel/959712-overal ... g-kinderen
Dit gaat over het onderwerp
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Erdee

Bericht door Mistig »

Dankjewel! Die zocht ik.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Bertiel »

https://www.erdeemediagroep.nl/vacatures/kerkredacteur

Zullen vast wel potentiële sollicitanten op dit forum rondzwerven
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Erdee

Bericht door Marck »

Mij viel het bericht afgelopen zaterdag op dat er elke 10 dagen in Frankrijk een nieuwe kerk wordt gesticht. Vooral evangelisch.

De overkoepelende organisatie CNEF verenigt 33 kerkfederaties die 70 procent van de 650.000 evangelische christenen in Frankrijk vertegenwoordigen.

Maar ook het bericht over de populariteit van gebedenboeken. Waaronder degene wordt genoemd die ik zelf recent heb aangeschaft: Nader tot U. Met veel Puriteinse gebeden gegroepeerd in thema's. Bekend in het Engels onder de naam The Valley of Vision
Laatst gewijzigd door Marck op 07 feb 2022, 18:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Erdee

Bericht door Mannetje »

Ik spreek geen Frans, en mijn Duits is ook niet alles.
Verder ga ik mijn mooie werk in het onderwijs niet opgeven hiervoor.

Maar dank voor de tip!
-
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Erdee

Bericht door Marck »

Vandaag in RD best lang artikel over o.a. behoefte aan aanbiddingsliederen in reformatorische kerken.
En een stukje historische achtergrond van deze liederen.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Ik vond het niet zo'n goed stuk. De hele reformatorische achtergrond van Sela ontbreekt bijvoorbeeld in de analyse. Bovendien is deze ontwikkeling niet zo nieuw als geschetst. Reformatorische kinderen luisteren immers al sinds jaar en dag naar Elly en Rikkert en zingen uit Hanna Lam. Het lijkt er meer op dat de auteur in de loop van de jaren breder is gaan kijken dan dat hij nu de daadwerkelijke ontwikkelingen vanuit sociologisch opzicht goed analyseert.

En de ontwikkeling dat ook in kerkelijke liedboeken een bredere muzikale voorkeur geaccepteerd lijkt, zie in Weerklank en ook in het Liedboek 2013. De inspanningen van ds. H. Hasper kwamen niet aan de orde en dat leek mij toch ook wel relevant, net als de hele discussie over de voorkeur van Calvijn voor psalmen en schriftberijmingen. Het meerstromenland van de CGK zou ook van belang zijn geweest.

Er zou ook veel meer over deze dingen te zeggen zijn. Misschien wilde hij teveel dingen in één keer behandelen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Erdee

Bericht door Marck »

Dat zou kunnen DDD. Mij viel vooral de lengte van dit artikel op. Maar natuurlijk zal het niet compleet zijn.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Erdee

Bericht door Hendrikus »

Jammer dat in de kop, in de eerste alinea en in het stukje op de voorpagina het woord aanbiddingsmuziek zo prominent aanwezig is. Dat woord komt onmiskenbaar uit de evangelicale kring, terwijl het niet alleen om muziek uit die hoek gaat. Jammer ook dat de suggestie wordt gewekt als zou "Great is Thy faithfulness" bijbehorende beats hebben. Die beats horen er absoluut niet bij: het lied wordt door die suggestie in een hoek geplaatst die voor sommigen bij voorbaat al verdacht is. 

@DDD maakt het nog extra ingewikkeld door Hanna Lam (en Wim ter Burg) te noemen als onderdeel van "deze ontwikkeling". Maar Hanna Lam en Wim ter Burg schreven bijbelliederen voor kinderen, dat is toch echt een ander genre dan Sela. Waar het om gaat, is dat genres als Elly & Rikkert of Hanna Lam en Wim ter Burg vroeger in de huiselijke kring en misschien op de club van de kerk werden gezongen, terwijl het nu gaat om liederen die door opname in kerkelijke bundels ook de eredienst binnenkomen.

Daarbij past nog wel een nuancering: in Weerklank zijn enkele liederen opgenomen die binnen het kader van dit artikel wellicht als aanbiddingsliederen zouden kunnen worden geclassificeerd. Daarbij is echter wel gekeken of ze met traditionele begeleiding door een gemeente kunnen worden gezongen. Liederen die om een band en/of om een leadzanger(es) vragen, kwamen niet door de selectie.
In het nieuwe Liedboek van 2013 zijn daarentegen ook liederen opgenomen die wél om een leadzanger en een band vragen. Daar was het toelatingsbeleid dus duidelijk anders, ruimer dan bij Weerklank. En dan hebben we het nog niet eens over de theologische toetsing van de teksten.

@DDD zegt dat de reformatorische achtergrond van Sela ontbreekt in de analyse. Maar dr. Klaver noemt wel degelijk dat de teksten van Sela vaak theologische diepgang hebben (en uitgaan van een rustige muziekstijl). 

Goed is de nuance die Hanna Rijken aanbrengt, want vóór je 't weet worden er nog méér verschillende muziekstijlen en liedgenres op één hoop gegooid. Terecht benadrukt zij het individualistische karakter van de aanbiddingsmuziek uit de evangelische hoek, als contrast tegenover Anglicaanse kerkmuziek die naar het hart van de kerk wil leiden. 

Het artikel heeft min of meer een open einde. Doen alsof de roep om meer aanbidding niet bestaat, is onverstandig, zegt Van der Knijff. Maar de ontwikkeling stelt ons wel voor vragen. Als het artikel de lezer aan 't nadenken zet, is dat al een positieve ontwikkeling. 
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Het punt van traditionele gezangen was ik nog vergeten, maar dat vond ik echt een gepromoveerde onwaardig. Dat sloeg werkelijk nergens op.

Het punt van de aanbiddingsmuziek is denk ik dat hij het woord breder neemt dan jij: hij verstaat er ook evensongs onder. Het punt dat de auteur wil maken over de relatie tussen bredere culturele ontwikkelingen en kerkmuzikale ontwikkelingen, is mijns inziens echter nog onvoldoende uitgewerkt.

Ik ben het met je eens dat het nieuw is dat kinderliederen in gezangenboeken komen. Dat is een aanvulling op mijn punt in de verbreding van het genre in kerkelijke liedboeken. De ontwikkeling die de auteur lijkt te beschrijven, is echter veel breder. Hij betrekt er zelfs de Liturgische beweging bij, wat past in de bredere interpretatie van het begrip aanbiddingsmuziek.

Diepgravende theologie is natuurlijk niet aan reformatorische christenen voorbehouden. Al is het in Nederland zo dat evangelische en bevindelijke christenen traditioneel minder diepgravende theologie hadden dan orthodox-gereformeerden. Bij de evangelischen is dat inmiddels gedeeltelijk wel anders.

Het op één hoop gooien van verschillende (kerk)muzikale smaken is als je het bekijkt vanuit de culturele en gedachtenontwikkeling mijns inziens niet zo gek. Even los van de discussie over elitaire en populaire kunstvormen, verhouden beide zich tot de tijdsgeest. En over die verhouding tot de tijdsgeest zou het artikel naar mijn idee moeten gaan. Alleen betwijfel ik of er voldoende distantie is tot de ontwikkelingen om die op deze manier te duiden. Het is al helemaal ingewikkeld om daar conclusies over te trekken, dus die ontbreken grotendeels.

Het zou overigens mijns inziens beter zijn als het RD bij zulke artikelen wat mensen liet meelezen, om storende vergissingen in ieder geval te voorkomen.
Plaats reactie