Kledingstijl leerlingen

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mara »

Terri schreef:Ik heb diverse foto's van mijn moeder met een hoofddoekje om, was toen heel gewoon. Ik heb wat van die gezellige boekjes uit de jaren 60 en daar zie je het ook.
In de oude VCL boeken lees je het ook. :)
Niet bij Annie Oosterbroek, zij schreef meer over de boerinnen op het platteland, maar bij Nelly van Dijk-Has en Jos van Manen-Pieters wel.
Een vrouw droeg geen hoedje als de boodschappen ging doen, maar wel als ze zich kleedde in haar middagjapon (dan was het huishoudelijk werk gedaan) en ze ging op visite. Tasje, handschoenen, bijpassende schoenen en hoedje.
Ook als de dames een dagje uit gingen met de vrouwenvereniging.

Laatst zag ik een leuk filmpje over de Hoekse Treinlijn, in de jaren '20 denk ik.
Rotterdammers die een dagje naar het strand gingen. De rijkeren gingen met de boot, de armen met de trein.
De heren gekleed in een net kostuum, stropdas, gepoetste schoenen, soms met hoed! en de dames evenzeer netjes.

Hier is trouwens een filmpje van de binnenstad van Rotterdam, gefilmd in de jaren '20.
Je ziet dat er veel hoeden, maar ook mutsen (klederdracht) gedragen werden.

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=o67lY6hmKf0

Er is ook gefilmd op het ijs. Jongens in korte broek met kniekousen. :oO
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Thea »

Volgens mij mochten mannen toen ook niet zonder hoofddeksel buiten zijn.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
DDD schreef:Maar vrouwen droegen zo'n hoed ook als ze gingen winkelen. Misschien moet je daar dan ook in Delpher op zoeken.

Ik betwijfel of de foto's gebruikelijke kleding waren voor RK- vrouwen in de eredienst zo rond 1950. Ik kan mij niet herinneren daar ooit zulke beelden van te hebben gezien.
De reden dat er zoveel foto's op internet van zijn, is dat er oa in de US conservatieve RKers zijn die terug willen naar de Tridentijnse mis (in het Latijn), en ook deze hoofddracht weer dragen.

Als je op internet zoekt naar chapel veil, kom je veel foto"s tegen.
IN de bisschopskerk in Groningen ( RK) zie ik inderdaad meer sluiers en een enkele hoed. Volgens mijn schoonmoeder droeg haar moeder altijd een hoed als zij naar de kerk ging ( en dat was dagelijks voor de communie). Dat was in de jaren 50.
En mijn schoonmoeder is inderdaad een groot voorstander van de Latijnse mis ;)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door -DIA- »

sirdanilot schreef: Als je bij de AH werkt kun je ook gewoon een rok onder je uniform dragen, doen er bij onze AH genoeg (de AH wordt namelijk geleid door een reformatorisch persoon ;) ).
Er bestaan tegenwoordig zelfs AH hoofddoekjes !
Er zijn best wel kledingvoorschriften bij AH. Zo is het verboden voor de mannelijke werknemers om een korte broek te dragen. Ook mogen in de zomer geen teenslippers gedragen worden.
Voor de rest weet ik niet. Je draagt vanzelf een AH-jasje, die zijn er voor vrouwen, mannen, voor teamleiders, voor de Deli enz. Alleen de supermarktmanager en de adjunct dragen geen uniformjasje.
(Overigens kwam me ter ore dat AH ergens in het volgend jaar een compleet nieuwe winkeloutfit komt)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door crossmountain »

-DIA- schreef:
sirdanilot schreef: Als je bij de AH werkt kun je ook gewoon een rok onder je uniform dragen, doen er bij onze AH genoeg (de AH wordt namelijk geleid door een reformatorisch persoon ;) ).
Er bestaan tegenwoordig zelfs AH hoofddoekjes !
Er zijn best wel kledingvoorschriften bij AH. Zo is het verboden voor de mannelijke werknemers om een korte broek te dragen. Ook mogen in de zomer geen teenslippers gedragen worden.
Voor de rest weet ik niet. Je draagt vanzelf een AH-jasje, die zijn er voor vrouwen, mannen, voor teamleiders, voor de Deli enz. Alleen de supermarktmanager en de adjunct dragen geen uniformjasje.
(Overigens kwam me ter ore dat AH ergens in het volgend jaar een compleet nieuwe winkeloutfit komt)
Klopt van de nieuwe kledinglijn van de AH. Was vandaag veel ophef over.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/25/we ... g-a3981576

In de Biblebelt zullen de meisjes waarschijnlijk wel een rok aan mogen bij werk bij supermarkt-franchisers. Ik kan je verzekeren dat buiten de biblebelt dit vaak niet is toegestaan en rok voor meisjes niet wordt toegestaan. Net zo als in de meeste ziekenhuizen. Denk een verstandig besluit.
Plaats reactie