Extreem weer

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Extreem weer

Bericht door FlyingEagle »

Het heeft even geduurd maar de hond heeft vannacht weer eens bij ons op bed gelegen, hij is anders niet te handelen met dit weer.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

Wat me opviel, en wat ik ook las op een meteorologisch platform, dat het onweer vannacht bijzonder intensief was, vergeleken met wat we de laatste jaren meemaakten. De laatste jaren, en nu spreek ik voor het oosten des lands, waren er weinig echt zware onweersbuien. Vannacht viel ons dus deze intensiviteit wel op, al ging het zwaarste deel onze stad voorbij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Extreem weer

Bericht door GerefGemeente-lid »

Vele straten op Walcheren staan onder water vanwege de vele regen die er sinds gisteren gevallen is en nog steeds valt. De laatste uren is een wolkbreuk meer regel dan uitzondering. De brandweer heeft het er maar druk mee.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: Extreem weer

Bericht door Job »

merel schreef:
Job schreef:Ik stel me zo voor dat God met een milde glimlach (bedoel het zeker niet oneerbiedig) alle "wetenschap" gadeslaat. Uiteindelijk gaat Hij erover - Hij alleen. De tijd dat mensen bij het weerbericht de radio uitzetten ligt mogelijk ver achter ons, maar de achterliggende gedachte blijft dezelfde.
Mijn oudste stelde recent deze vraag. Of bepaalde mensen de weerberichten als toekomst voorspellen zien. Ik heb dat ontkennend beantwoord, maar ik begrijp uit jouw post dat daar wel degelijk weerzin tegen was?
Sure! Ik weet niet hoe groot het aantal mensen was of wellicht nog is dat de radio principieel uitdraaide of uitdraait bij het weerbericht, maar van de generatie die geboren werd rond 1920 kende ik er een aantal: "Daarover beslist de Heere". Ik meen er ook weleens een artikel over gelezen te hebben, zal eens zoeken.

Anderen maakten de radio in hun stereoinstallatie trouwens helemaal onklaar, omdat naast het weerbericht de rest ook niet deugde.
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Extreem weer

Bericht door MGG »

Circa 60 mm sinds gisteravond de sloten zijn weer aangevuld en gezien de regen die ze nog opgeven het grondwater binnenkort ook ;)
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Extreem weer

Bericht door Mannetje »

MGG schreef:Circa 60 mm sinds gisteravond de sloten zijn weer aangevuld en gezien de regen die ze nog opgeven het grondwater binnenkort ook ;)
Met dit tempo stroomt er ook veel meteen weg. Maar de grote droogte is in het zuidwesten weer voorbij.

Hier deze week in totaal al wel rond de 100 mm, waarvan afgelopen nacht en morgen zeker 36.
-
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Extreem weer

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mannetje schreef:
MGG schreef:Circa 60 mm sinds gisteravond de sloten zijn weer aangevuld en gezien de regen die ze nog opgeven het grondwater binnenkort ook ;)
Met dit tempo stroomt er ook veel meteen weg. Maar de grote droogte is in het zuidwesten weer voorbij.

Hier deze week in totaal al wel rond de 100 mm, waarvan afgelopen nacht en morgen zeker 36.
Vandaag alleen al hier bijna 80mm. In totaal ook zeker wel 100mm in de afgelopen week.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Extreem weer

Bericht door windorgel »

Wat veel regen!.. Wij zijn al blij met de 15 mm die hier gevallen is afgelopen week. Vandaag hele dag droog.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Extreem weer

Bericht door Hoopvol »

GerefGemeente-lid schreef:
Mannetje schreef:
MGG schreef:Circa 60 mm sinds gisteravond de sloten zijn weer aangevuld en gezien de regen die ze nog opgeven het grondwater binnenkort ook ;)
Met dit tempo stroomt er ook veel meteen weg. Maar de grote droogte is in het zuidwesten weer voorbij.

Hier deze week in totaal al wel rond de 100 mm, waarvan afgelopen nacht en morgen zeker 36.
Vandaag alleen al hier bijna 80mm. In totaal ook zeker wel 100mm in de afgelopen week.
Aan dn overkant meer dan 130 mm
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Extreem weer

Bericht door Delftenaar »

MGG schreef:Circa 60 mm sinds gisteravond de sloten zijn weer aangevuld en gezien de regen die ze nog opgeven het grondwater binnenkort ook ;)
Zo snel gaat dat niet.
Om echt de gevolgen van de droogte te compenseren kun je het beste hopen op een hele natte herfst en winter (en daarmee een zachte winter: ook goed voor de gasprijzen). Dan kan het tekort in maart grotendeels weggewerkt zijn.
Aangezien ook de zomers van 2018, 2019 en 2020 droog tot zeer droog waren is er een flinke achterstand in te haken.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Extreem weer

Bericht door DDD »

In Zuid- en Noord-Holland was het vandaag prachtig weer. Ik was bang voor buien en heb de auto genomen maar het was zonnig en heerlijk weer met een heel enkel buitje.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Extreem weer

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:In Zuid- en Noord-Holland was het vandaag prachtig weer. Ik was bang voor buien en heb de auto genomen maar het was zonnig en heerlijk weer met een heel enkel buitje.
Hier in Brabant ook, alleen vanochtend een klein buitje.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Extreem weer

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hoopvol schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Mannetje schreef:
MGG schreef:Circa 60 mm sinds gisteravond de sloten zijn weer aangevuld en gezien de regen die ze nog opgeven het grondwater binnenkort ook ;)
Met dit tempo stroomt er ook veel meteen weg. Maar de grote droogte is in het zuidwesten weer voorbij.

Hier deze week in totaal al wel rond de 100 mm, waarvan afgelopen nacht en morgen zeker 36.
Vandaag alleen al hier bijna 80mm. In totaal ook zeker wel 100mm in de afgelopen week.
Aan dn overkant meer dan 130 mm
Ja, Terneuzen spande de kroon. 110mm vandaag.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Extreem weer

Bericht door MGG »

Delftenaar schreef:
MGG schreef:Circa 60 mm sinds gisteravond de sloten zijn weer aangevuld en gezien de regen die ze nog opgeven het grondwater binnenkort ook ;)
Zo snel gaat dat niet.
Om echt de gevolgen van de droogte te compenseren kun je het beste hopen op een hele natte herfst en winter (en daarmee een zachte winter: ook goed voor de gasprijzen). Dan kan het tekort in maart grotendeels weggewerkt zijn.
Aangezien ook de zomers van 2018, 2019 en 2020 droog tot zeer droog waren is er een flinke achterstand in te haken.
Het was ook een grapje. Nog los van het feit dat er nog een paar honderd mm meer nodig is om het grondwater aan te vullen. Je kan beter langere tijd kleine buien hebben, want nu wordt het meeste water snel afgevoerd naar de rivieren/zee en trekt er maar een klein deel de bodem in.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Extreem weer

Bericht door Terri »

Ik meende een tijdje geleden gelezen te hebben dat we in Nederland het waterbeheer anders in moeten gaan vullen. Meer opvang regelen o.a.
Zodat we het water van die stortbuien effectief kunnen gebruiken.
Plaats reactie