De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door refo »

merel schreef:
Onze dominee benoemde afgelopen zondag dat de huidige corona crisis ook louterend was voor de kerk. Veel zouden afvallen, maar het goede zou overblijven.
Ja, maar is er al eens een dominee geweest die de afgelopen anderhalf jaar gezegd heeft: is het misschien zo dat we helemaal op de verkeerde weg waren en dat we daarom zoveel tegenslag ervaren?
Misschien blijft ook 'het goede' niet over, omdat het er niet is.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Bertiel »

de boeken die ds. R. van Kooten geschreven heeft over openbaring heten: de dingen die met haast geschieden moeten.
Is dat niet een betere vertaling?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door eilander »

refo schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Openbaring gaat over dingen 'die haast geschieden moeten'. Als dat in de eerste eeuw geschreven is, kan ik me niet voorstellen dat de in Openbaring genoemde zaken in de 21e eeuw plaatsvinden. Dat is dan niet 'haast' (=spoedig).
O, dan leven we nu ná het duizendjarig rijk enzo?
Ehm, als de dingen 'haastig' geschieden moeten, vallen ook de discussies weg over wat precies het duizendjarig rijk is.
Openbaring staat vol met beelden. Maar als het ons zo uitkomt, zijn opeens sommigen genoemde beelden reëel. Dat is niet logisch.
Ik vind dat we niet te snel over 'beelden' moeten praten. Ik neem het duizendjarig rijk dan ook letterlijk.
Ondertussen ben ik dan wel benieuwd hoe jij de volgende tekst leest: "Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastelijk." Is dat dan óók al gebeurd?
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

refo schreef:
merel schreef:
Onze dominee benoemde afgelopen zondag dat de huidige corona crisis ook louterend was voor de kerk. Veel zouden afvallen, maar het goede zou overblijven.
Ja, maar is er al eens een dominee geweest die de afgelopen anderhalf jaar gezegd heeft: is het misschien zo dat we helemaal op de verkeerde weg waren en dat we daarom zoveel tegenslag ervaren?
Misschien blijft ook 'het goede' niet over, omdat het er niet is.
Ik denk dat dit een hele onbijbelse interpretatie is van de gebeurtenissen. Natuurlijk is er veel mis in de kerken. Dat was alleen ten tijde van Paulus ook al. Lees de brieven en waarschuwingen van Paulus maar. ik denk dat in dat kader niets veranderd is. Ik denk wel dat de vrijblijvendheid van het geloof inmiddels verdwenen is. De huidige tijd vraagt meer keuzes.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ambtenaar »

Uit mijn reformatorische familie weet ik dat ze onder de indruk zijn van de eschatologische duiding van Peter Steffens en Andre Piet.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 29 jul 2021, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ditbenik »

refo schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Openbaring gaat over dingen 'die haast geschieden moeten'. Als dat in de eerste eeuw geschreven is, kan ik me niet voorstellen dat de in Openbaring genoemde zaken in de 21e eeuw plaatsvinden. Dat is dan niet 'haast' (=spoedig).
O, dan leven we nu ná het duizendjarig rijk enzo?
Ehm, als de dingen 'haastig' geschieden moeten, vallen ook de discussies weg over wat precies het duizendjarig rijk is.
Openbaring staat vol met beelden. Maar als het ons zo uitkomt, zijn opeens sommigen genoemde beelden reëel. Dat is niet logisch.
Je kijkt naar anderen lees ik maar je bedoelt waarschijnlijk te zeggen als het jou zo uitkomt, zet je heel Openbaring in de verleden tijd. Omdat sommige zaken symbolische zijn en andere letterlijk kun je niet zomaar alles als symbolisch of letterlijk moeten beschouwen. De dingen geschieden 'met haast'. Dat betekent niet dat ze allang gebeurd zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:Uit mijn reformatorische familie weet ik dat ze onder de indruk zijn van de eschatologische duiding van Peter Steffens en Andre Piet.
Daar heb ik echt nog nooit van gehoord...
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Adagio »

Ambtenaar schreef:Sla alarm omdat er steeds minder mensen God serieus nemen in Nederland.
Goed geschreven. En ook steeds minder mensen, die Zijn Woord serieus nemen. Petrus schrijft in zijn brief waarover o.a. wordt gespot: "Dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun eigen begeerlijkheden zullen wandelen, en zeggen: Waar is de belofte Zijner toekomst? Want van dien dag dat de vaders ontslapen zijn, blijven alle dingen alzo gelijk van het begin der schepping."
refo schreef:... het zou kunnen dat God de pest zendt, maar het kan evengoed Satan zijn ... Voor een christen maakt het geen verschil.
De satan kan niet meer doen, dan waartoe God hem toelaat. Niet dat Job dat gelijk geloofde. Maar het is goed, wat de Heere doet. Ps. 25 "De HEERE is goed en recht; daarom zal Hij de zondaars onderwijzen in den weg."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Valcke »

Ik meen dat Job dit altijd geloofd heeft, ook in de zwaarste beproevingen (al werd dit geloof zeker beproefd en geschud). Anders was hij er niet doorgekomen.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Hoopvol »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:Uit mijn reformatorische familie weet ik dat ze onder de indruk zijn van de eschatologische duiding van Peter Steffens en Andre Piet.
Daar heb ik echt nog nooit van gehoord...
Ik luister regelmatig naar een lezing van Peter Steffens. Ik vind dat hij echt interessante lezingen geeft. En niet specifiek over de eindtijd maar ook over bijvoorbeeld de gezette tijden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Mara »

Valcke schreef:Ik meen dat Job dit altijd geloofd heeft, ook in de zwaarste beproevingen (al werd dit geloof zeker beproefd en geschud). Anders was hij er niet doorgekomen.
Als Gods hand niet wordt gezien in de verdrukkingen, zal het hart zich daaronder alleen
maar ergeren en tekeergaan.

citaat van Thomas Brooks
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Isala »

Hoopvol schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:Uit mijn reformatorische familie weet ik dat ze onder de indruk zijn van de eschatologische duiding van Peter Steffens en Andre Piet.
Daar heb ik echt nog nooit van gehoord...
Ik luister regelmatig naar een lezing van Peter Steffens. Ik vind dat hij echt interessante lezingen geeft. En niet specifiek over de eindtijd maar ook over bijvoorbeeld de gezette tijden.
Ik ook.
Hora est!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

eilander schreef:
refo schreef:Bovendien vind ik het niet goed om achter alle akelige dingen God te zien. Luther zegt: het zou kunnen dat God de pest zendt, maar het kan evengoed Satan zijn, die ons van God wil verwijderen. Voor een christen maakt het geen verschil.
Dat is onbijbelse praat. God is de almachtige God.
Waarom is dat onbijbelse praat? Het is toch geheel in lijn met hetgeen bijvoorbeeld het boek Job ons leert? Ook in het nieuwe testament is niet uitgesloten dat een oordeel van God afkomstig is, hoewel de apostel ook zegt dat elke goede gift van de Vader der lichten afdaalt.

Gods almacht heeft hier niets mee te maken, eerder nog zijn voorzienigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Bovendien vind ik het niet goed om achter alle akelige dingen God te zien. Luther zegt: het zou kunnen dat God de pest zendt, maar het kan evengoed Satan zijn, die ons van God wil verwijderen. Voor een christen maakt het geen verschil.
Dat is onbijbelse praat. God is de almachtige God.
Waarom is dat onbijbelse praat? Het is toch geheel in lijn met hetgeen bijvoorbeeld het boek Job ons leert? Ook in het nieuwe testament is niet uitgesloten dat een oordeel van God afkomstig is, hoewel de apostel ook zegt dat elke goede gift van de Vader der lichten afdaalt.

Gods almacht heeft hier niets mee te maken, eerder nog zijn voorzienigheid.
Je snapt er echt niets van. Ik bedoel juist te zeggen dat ook deze dingen door God worden gedaan. Zie Job: "Zouden wij het goede van God ontvangen en het kwade niet?"

Met het begrip 'toelating' heb ik geen moeite, omdat het Bijbels is, zie ook de geschiedenis van Job. Maar het wordt soms uitgelegd in de zin van: tja, God wil dit niet, maar Hij laat het nu dan toch maar toe... Dat is eveneens onbijbelse praat.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

Dat eerste had ik al wel vermoed, maar naar het oordeel der liefde wilde ik daar niet vanuit gaan.

Maar dat heeft niets met almacht te maken.

En Job zei dat inderdaad, maar hij had het wel mis. Dat blijkt eveneens uit het boek Job. Je moet teksten wel in hun verband lezen. Job schrijft het aan God toe, maar een van de boodschappen van dit boek is nu juist, dat dat niet terecht is.
Plaats reactie