De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Simon0612 »

huisman schreef:
Simon0612 schreef:Ik weet dat het in het verleden ook een hoop heibel is geweest toen er ca 500 (dacht ik) Surinamers in Stavenisse ondergebracht zouden worden. Dat dorp had toen volgens mij ca. 1300 inwoners. Nou dat hele dorp, inclusief predikant, kwam toen in opstand. Op zich logisch, zo’n dorp wordt overspoeld. Van de 10 mensen die je dan op het dorp tegen komt, zijn er ongeveer 4 Surinaams.
Het eten zal er in Stavenisse op vooruit gegaan zijn. De Surinaamse keuken is echt heel erg lekker……en je mag altijd mee eten :)
Haha ja dat denk ik ook wel. Maar ze kregen het voor elkaar om ze te weren. Dus eet men daar nu nog steeds boerenkool met aardappelen en rookworst. :haha
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Erik1960 »

Simon0612 schreef:
Erik1960 schreef:
Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:Ik weet dat het in het verleden ook een hoop heibel is geweest toen er ca 500 (dacht ik) Surinamers in Stavenisse ondergebracht zouden worden. Dat dorp had toen volgens mij ca. 1300 inwoners. Nou dat hele dorp, inclusief predikant, kwam toen in opstand. Op zich logisch, zo’n dorp wordt overspoeld. Van de 10 mensen die je dan op het dorp tegen komt, zijn er ongeveer 4 Surinaams.
Nou, nou, moet er een verhaal uit 1975, notabene 47 jaar geleden, van de plank gehaald worden om de discussie rond het asielbeleid in 2022 te duiden.
Nou, ergens is het toch wel relevant: Stavenisse werd zwaar getroffen door de watersnood en inwoners werden elders opgevangen en kregen hulp. Het is dan op zijn minst opmerkelijk dat het dorp ruim 20 jaar later de deur dicht doet. En ik denk dat anno 2022 daar toch ook even de schoen wringt: we weten van gekkigheid niet meer hoe goed we het hier hebben dat we in paniek raken wanneer ons ideaal-plaatje verstoord wordt.
Totaal niet met elkaar te vergelijken situaties. Ik zei al, makkelijk praten als je zelf niet in die situatie zit. En dat blijkt.
Wanneer je zelf wel in de situatie zit/zat wil dat je beeld ook nog wel eens vertroebelen hoor. Dat zie je nu aan de reacties in Albergen en destijds in Stavenisse. Wanneer je zo’n hechte gemeenschap bent, dan herinner je je eigen verleden. En ga je aan de slag om de do’s en dont’s van die hechte gemeenteschap over te dragen op anderen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Hier in de buurt (Gilze) is ook een groot AZC. Enkele mensen daarvan zijn inmiddels lid van onze gemeente; anderen bezoeken regelmatig de diensten en door ons georganiseerde buurtmaaltijden.
Van beroving, verkrachting, enz. is geen sprake.
Het beste kan je eens met hen in gesprek gaan; met Google Translate gaat dat prima. Meestal blijken het gewone mensen te zijn, zoals jij en ik.
Mijn broer kwam in zijn werk nogal veel in contact met Aziaten (vooral Japanners en Chinezen). De conversatie verliep normaal in het Engels. Maar mijn broer experimenteerde ook wel af en toe doormiddel van Google vertalen. Dat was meestal gewoon iets aardigs, maar wat dan wel werd opgemerkt: "Google kan niet echt Japans..." Dat was dan wel eens de reactie die mijn broer kreeg van Japanners.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Simon0612 »

Erik1960 schreef:Wanneer je zelf wel in de situatie zit/zat wil dat je beeld ook nog wel eens vertroebelen hoor. Dat zie je nu aan de reacties in Albergen en destijds in Stavenisse. Wanneer je zo’n hechte gemeenschap bent, dan herinner je je eigen verleden. En ga je aan de slag om de do’s en dont’s van die hechte gemeenteschap over te dragen op anderen.
Geen idee wat je bedoeld en waar je op doelt. Rapport gezien wat ik eerder meestuurde over het effect op de omgeving? Het aantal asielzoekers op jouw woonplaats al uitgerekend als je 4 op 10 pakt? Zie je dat zitten? Ben benieuwd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Erik1960 »

Simon0612 schreef:
Erik1960 schreef:Wanneer je zelf wel in de situatie zit/zat wil dat je beeld ook nog wel eens vertroebelen hoor. Dat zie je nu aan de reacties in Albergen en destijds in Stavenisse. Wanneer je zo’n hechte gemeenschap bent, dan herinner je je eigen verleden. En ga je aan de slag om de do’s en dont’s van die hechte gemeenteschap over te dragen op anderen.
Geen idee wat je bedoeld en waar je op doelt. Rapport gezien wat ik eerder meestuurde over het effect op de omgeving? Het aantal asielzoekers op jouw woonplaats al uitgerekend als je 4 op 10 pakt? Zie je dat zitten? Ben benieuwd.
Je schreef dat het makkelijk praten is wanneer je zelf niet in de situatie zit. Mijn reactie daarop is -kort samengevat- dat het ook makkelijk praten is wanneer je wel in de situatie zit. Ik heb inmiddels samenvatting en conclusies gelezen, maar ik heb nog geen spetterende aanwijzingen gevonden dat de komst van een azc de woonbeleving torpedeert. Wat lees jij in het rapport?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Simon0612 »

Erik1960 schreef:
Simon0612 schreef:
Erik1960 schreef:Wanneer je zelf wel in de situatie zit/zat wil dat je beeld ook nog wel eens vertroebelen hoor. Dat zie je nu aan de reacties in Albergen en destijds in Stavenisse. Wanneer je zo’n hechte gemeenschap bent, dan herinner je je eigen verleden. En ga je aan de slag om de do’s en dont’s van die hechte gemeenteschap over te dragen op anderen.
Geen idee wat je bedoeld en waar je op doelt. Rapport gezien wat ik eerder meestuurde over het effect op de omgeving? Het aantal asielzoekers op jouw woonplaats al uitgerekend als je 4 op 10 pakt? Zie je dat zitten? Ben benieuwd.
Je schreef dat het makkelijk praten is wanneer je zelf niet in de situatie zit. Mijn reactie daarop is -kort samengevat- dat het ook makkelijk praten is wanneer je wel in de situatie zit. Ik heb inmiddels samenvatting en conclusies gelezen, maar ik heb nog geen spetterende aanwijzingen gevonden dat de komst van een azc de woonbeleving torpedeert. Wat lees jij in het rapport?
Hoofdstuk 3! Plaats bewust minder citaten zodat ik me erna niet over de context hoef te verdedigen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Erik1960 »

Simon0612 schreef:
Erik1960 schreef:Je schreef dat het makkelijk praten is wanneer je zelf niet in de situatie zit. Mijn reactie daarop is -kort samengevat- dat het ook makkelijk praten is wanneer je wel in de situatie zit. Ik heb inmiddels samenvatting en conclusies gelezen, maar ik heb nog geen spetterende aanwijzingen gevonden dat de komst van een azc de woonbeleving torpedeert. Wat lees jij in het rapport?
Hoofdstuk 3! Plaats bewust minder citaten zodat ik me erna niet over de context hoef te verdedigen.
Hoofdstuk 3 is niet meer dan het theoretisch kader wat door de onderzoeker gebruikt is om zijn te onderzoeken vooronderstelling te onderbouwen. Zijn verwachting was dat de komst van een azc een negatieve invloed zou hebben op de woonbeleving. Het onderzoek wat daarop volgde, toonde die negatieve invloed niet aan.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Simon0612 »

Erik1960 schreef:
Simon0612 schreef:
Erik1960 schreef:Je schreef dat het makkelijk praten is wanneer je zelf niet in de situatie zit. Mijn reactie daarop is -kort samengevat- dat het ook makkelijk praten is wanneer je wel in de situatie zit. Ik heb inmiddels samenvatting en conclusies gelezen, maar ik heb nog geen spetterende aanwijzingen gevonden dat de komst van een azc de woonbeleving torpedeert. Wat lees jij in het rapport?
Hoofdstuk 3! Plaats bewust minder citaten zodat ik me erna niet over de context hoef te verdedigen.
Hoofdstuk 3 is niet meer dan het theoretisch kader wat door de onderzoeker gebruikt is om zijn te onderzoeken vooronderstelling te onderbouwen. Zijn verwachting was dat de komst van een azc een negatieve invloed zou hebben op de woonbeleving. Het onderzoek wat daarop volgde, toonde die negatieve invloed niet aan.
Dan lees je toch echt verkeerd. In paragraaf 3.2 over buurtveranderingen toont hij met citaten uit diverse onderzoeken aan dat buurtveranderingen wel degelijk (kunnen) optreden.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Erik1960 »

Simon0612 schreef:
Erik1960 schreef:
Simon0612 schreef:
Erik1960 schreef:Je schreef dat het makkelijk praten is wanneer je zelf niet in de situatie zit. Mijn reactie daarop is -kort samengevat- dat het ook makkelijk praten is wanneer je wel in de situatie zit. Ik heb inmiddels samenvatting en conclusies gelezen, maar ik heb nog geen spetterende aanwijzingen gevonden dat de komst van een azc de woonbeleving torpedeert. Wat lees jij in het rapport?
Hoofdstuk 3! Plaats bewust minder citaten zodat ik me erna niet over de context hoef te verdedigen.
Hoofdstuk 3 is niet meer dan het theoretisch kader wat door de onderzoeker gebruikt is om zijn te onderzoeken vooronderstelling te onderbouwen. Zijn verwachting was dat de komst van een azc een negatieve invloed zou hebben op de woonbeleving. Het onderzoek wat daarop volgde, toonde die negatieve invloed niet aan.
Dan lees je toch echt verkeerd. In paragraaf 3.2 over buurtveranderingen toont hij met citaten uit diverse onderzoeken aan dat buurtveranderingen wel degelijk (kunnen) optreden.
Ja precies, die kunnen optreden. Maar nogmaals, hij gebruikt - en zo hoort dat- de theorie om tot een onderzoeksvraag te komen. Maar in zijn onderzoek blijken die veranderingen in de praktijk van de onderzochte buurten niet op te treden.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
verworpen
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 aug 2022, 11:09

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door verworpen »

Erik1960 schreef:Dat artikel 36 is voor jou een duizenddingendoekje lijkt het wel. Het hele asielvraagstuk opgelost en tal van andere problemen… Wil je me nog uitleggen hoe dat er dan in de praktijk uit gaan zien?
Jammer dat je er maar 1 ding uitpakt. Ik schreef heel wat meer, o.a. dat je de oorzaak van het huidige asielzoekersprobleem hier niet alleen in het land van herkomst moet zoeken. Een deel van het probleem vloeit voort uit de beleidsmatige vernietiging van de Nederlandse identiteit door de eigen overheid. Uiteraard met steun uit Brussel.

Dat art. 36 is geen duizenddingendoekje hoor. In dit artikel wordt belijdenis gedaan dat Gods Woord de grondslag en basis dient te zijn van maatschappij en samenleving. Ook wordt belijdenis gedaan van de waarde van een goed bestuur waarbinnen kerk en overheid functioneren en de onderdanen in gehoorzaamheid aan Gods Woord kunnen leven en zich daarnaar gedragen.
Ik kan me niet voorstellen dat jij je geen voorstelling kunt maken van de praktijk van Godzaligheid in een dergelijke samenleving.

Een veel groter probleem dan de asielzoekers is voor mij het moeten leven in een staat waar het volstrekt legitiem is om de satan te aanbidden in plaats van de enige waarachtige God die zich heeft geopenbaard in Zijn Woord. Alles moet kunnen en een ieder moet in zijn waarde gelaten worden. De uitzondering op die regel is God zelf. In het licht van de leer die de Nederlandse oudvaders, in overeenstemming met Gods woord hebben nagelaten lijkt het me niet meer dan logisch om ook in dit verband daarvoor aandacht te vragen. En dan stoort het mij dat, zelfs in klein verband niet enige moeite wordt genomen om de dwalingen en verkeerde leringen te beteugelen en te bestrijden. Daar ben ik dan wel helemaal klaar mee.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Simon0612 »

Erik1960 schreef:Ja precies, die kunnen optreden. Maar nogmaals, hij gebruikt - en zo hoort dat- de theorie om tot een onderzoeksvraag te komen. Maar in zijn onderzoek blijken die veranderingen in de praktijk van de onderzochte buurten niet op te treden.
Ja dat is niet nieuw hoor. Dat schreef ik in mijn eerste post al (kan / kunnen).
Wat betreft het onderzoek dan is dat misschien al achterhaald, of waren het juist buurten waar weinig ellende optrad.

Nu vers van de pers: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1173661 ... -amsterdam. Maak mij niet wijs als die er op een kluitje in een wijk komen te wonen dat dit geen effect heeft op een wijk.

Daarnaast staat gewoon de volgende theorie uit het rapport (ga ik toch maar weer quoten):
Volgens Putnam (2007)
zorgt een toename van etnische diversiteit voor verminderde sociale cohesie in een buurt. Met
gegevens uit de Verenigde staten toont hij aan dat wanneer de etnische diversiteit in een buurt
toeneemt, de solidariteit afneemt, het vertrouwen tussen buurtbewoners minder wordt en het aantal
vriendschappen afneemt. Dit gebeurt zelfs binnen de eigen etnische groep. Putnam (2007) noemt
dit verschijnsel hunkering down. Verschillende onderzoekers hebben gekeken of de hypothese van
Putnam ook opgaat voor Nederland (Lancee en Dronkers, 2008; Gijsberts et al., 2010 en Huijts et
al., 2013). Hier komt geen eenduidige conclusie uit naar voren. Lancee en Dronkers (2008)
ondersteunen de hypothese van Putnam. Uit hun onderzoeksbevindingen komt naar voren dat het
onderlinge contact bij zowel allochtonen als autochtonen afneemt in etnisch gemende wijken. Dit
effect blijft bestaan als wordt gecorrigeerd voor economische achterstanden en individuele
kenmerken. Ook geven zij aan dat etnische diversiteit een negatieve invloed heeft op het vertrouwen
in de buren en in de buurt. Gijsberts et al. (2010) komen eveneens tot de conclusie dat etnische
diversiteit leidt tot minder onderling contact, echter vinden zij geen effect op andere vormen van
sociale cohesie. Volgens Gijsberts et al. (2010) heeft etnische diversiteit geen invloed op het
vertrouwen, de mate waarin mensen zich via vrijwilligerswerk inzetten voor anderen of het geven
20
van informele hulp. In tegenstelling tot Lancee en Dronkers (2008) en Gijsberts et al. (2010) vinden
Huijts et al. (2013) geen negatief effect van etnische diversiteit op onderling contact.
En in de conclusie:
Een laatste tekortkoming is dat er geen rekening is gehouden met de ratio
asielzoekers/buurtbewoners. Een azc van 600 inwoners heeft meer impact op een buurt met 4895
inwoners (Ommen) dan op een buurt met 11880 inwoners (Roden). Bovendien zijn alleen azc's met
een capaciteit van 100 of meer meegenomen in de analyse, terwijl kleinschalige opvanglocaties ook
grote gevolgen kunnen hebben voor de woontevredenheid in buurten met weinig bewoners.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Erik1960 »

Simon0612 schreef:
Erik1960 schreef:Ja precies, die kunnen optreden. Maar nogmaals, hij gebruikt - en zo hoort dat- de theorie om tot een onderzoeksvraag te komen. Maar in zijn onderzoek blijken die veranderingen in de praktijk van de onderzochte buurten niet op te treden.
Ja dat is niet nieuw hoor. Dat schreef ik in mijn eerste post al (kan / kunnen).
Wat betreft het onderzoek dan is dat misschien al achterhaald, of waren het juist buurten waar weinig ellende optrad.

Nu vers van de pers: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1173661 ... -amsterdam. Maak mij niet wijs als die er op een kluitje in een wijk komen te wonen dat dit geen effect heeft op een wijk.

Daarnaast staat gewoon de volgende theorie uit het rapport (ga ik toch maar weer quoten):
Volgens Putnam (2007)
zorgt een toename van etnische diversiteit voor verminderde sociale cohesie in een buurt. Met
gegevens uit de Verenigde staten toont hij aan dat wanneer de etnische diversiteit in een buurt
toeneemt, de solidariteit afneemt, het vertrouwen tussen buurtbewoners minder wordt en het aantal
vriendschappen afneemt. Dit gebeurt zelfs binnen de eigen etnische groep. Putnam (2007) noemt
dit verschijnsel hunkering down. Verschillende onderzoekers hebben gekeken of de hypothese van
Putnam ook opgaat voor Nederland (Lancee en Dronkers, 2008; Gijsberts et al., 2010 en Huijts et
al., 2013). Hier komt geen eenduidige conclusie uit naar voren. Lancee en Dronkers (2008)
ondersteunen de hypothese van Putnam. Uit hun onderzoeksbevindingen komt naar voren dat het
onderlinge contact bij zowel allochtonen als autochtonen afneemt in etnisch gemende wijken. Dit
effect blijft bestaan als wordt gecorrigeerd voor economische achterstanden en individuele
kenmerken. Ook geven zij aan dat etnische diversiteit een negatieve invloed heeft op het vertrouwen
in de buren en in de buurt. Gijsberts et al. (2010) komen eveneens tot de conclusie dat etnische
diversiteit leidt tot minder onderling contact, echter vinden zij geen effect op andere vormen van
sociale cohesie. Volgens Gijsberts et al. (2010) heeft etnische diversiteit geen invloed op het
vertrouwen, de mate waarin mensen zich via vrijwilligerswerk inzetten voor anderen of het geven
20
van informele hulp. In tegenstelling tot Lancee en Dronkers (2008) en Gijsberts et al. (2010) vinden
Huijts et al. (2013) geen negatief effect van etnische diversiteit op onderling contact.
En in de conclusie:
Een laatste tekortkoming is dat er geen rekening is gehouden met de ratio
asielzoekers/buurtbewoners. Een azc van 600 inwoners heeft meer impact op een buurt met 4895
inwoners (Ommen) dan op een buurt met 11880 inwoners (Roden). Bovendien zijn alleen azc's met
een capaciteit van 100 of meer meegenomen in de analyse, terwijl kleinschalige opvanglocaties ook
grote gevolgen kunnen hebben voor de woontevredenheid in buurten met weinig bewoners.

De theorie volgens Putnam is gebaseerd op Amerikaanse modellen. Nederlandse onderzoeken naar de hypothese van deze onderzoeker laten geen duidelijk beeld zien of zijn hypothese op de Nederlandse situatie van toepassing is. Je kunt dat niet 1-op-1 doortrekken.
Wat de opmerking in de conclusie betreft: ik heb het rapport nog niet goed genoeg gelezen om te te kunnen zeggen of dat verschil tussen Ommen en Roden in het onderzoek wordt aangetoond. Of dat het een veronderstelling van de onderzoeker is (die me overigens best logisch in de oren klinkt).

Tja.. de Televaag met het bericht over een groep criminele asielzoekers. Amsterdam wordt geteisterd door allerlei groepen criminelen. Dat daar ook een groep criminele asielzoekers tussen zit geloof ik direct (het is bekend dat een klein deel van de asielzoekers het asielrecht misbruikt om vanuit veilige landen hier terecht te komen om vervolgens in de criminaliteit te verdwijnen). Maar ik begrijp niet zo goed wat je daarmee wilt zeggen. Er komen ook criminele toeristen het land binnen. Wil je dan ons land afsluiten voor toeristen?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ditbenik »

verworpen schreef:
Erik1960 schreef:Dat artikel 36 is voor jou een duizenddingendoekje lijkt het wel. Het hele asielvraagstuk opgelost en tal van andere problemen… Wil je me nog uitleggen hoe dat er dan in de praktijk uit gaan zien?
Jammer dat je er maar 1 ding uitpakt. Ik schreef heel wat meer, o.a. dat je de oorzaak van het huidige asielzoekersprobleem hier niet alleen in het land van herkomst moet zoeken. Een deel van het probleem vloeit voort uit de beleidsmatige vernietiging van de Nederlandse identiteit door de eigen overheid. Uiteraard met steun uit Brussel.

Dat art. 36 is geen duizenddingendoekje hoor. In dit artikel wordt belijdenis gedaan dat Gods Woord de grondslag en basis dient te zijn van maatschappij en samenleving. Ook wordt belijdenis gedaan van de waarde van een goed bestuur waarbinnen kerk en overheid functioneren en de onderdanen in gehoorzaamheid aan Gods Woord kunnen leven en zich daarnaar gedragen.
Ik kan me niet voorstellen dat jij je geen voorstelling kunt maken van de praktijk van Godzaligheid in een dergelijke samenleving.

Een veel groter probleem dan de asielzoekers is voor mij het moeten leven in een staat waar het volstrekt legitiem is om de satan te aanbidden in plaats van de enige waarachtige God die zich heeft geopenbaard in Zijn Woord. Alles moet kunnen en een ieder moet in zijn waarde gelaten worden. De uitzondering op die regel is God zelf. In het licht van de leer die de Nederlandse oudvaders, in overeenstemming met Gods woord hebben nagelaten lijkt het me niet meer dan logisch om ook in dit verband daarvoor aandacht te vragen. En dan stoort het mij dat, zelfs in klein verband niet enige moeite wordt genomen om de dwalingen en verkeerde leringen te beteugelen en te bestrijden. Daar ben ik dan wel helemaal klaar mee.
Ja, het grote ideaal van de theocratie. Die hebben we in Nederland niet en zal er ook nooit komen. Gods Woord leert ons hele andere dingen. Een andere 'oudvader' leefde in de werkelijkheid van het Koninkrijk van God wat gestalte krijgt in deze tijd, zelfs onder goddeloze overheden. Hij roept op de overheid gehoorzaam te zijn en tegelijk verkondigt hij het evangelie van Jezus Christus. Deze oudvader, Paulus, had reden genoeg om er helemaal klaar mee te zijn, maar hij was er nooit klaar mee omdat hij niet leefde met het idee van opstand en rebellie tegen de heidense en goddeloze overheid, maar leefde in gehoorzaamheid aan de Heere.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:
Aanbevelingswaardig! Zowel inhoudelijk (zeg ik als tuinbouwkundig ingenieur) als qua nuchterheid.
Geluisterd. De geïnterviewde weet in ieder geval waar zij het over heeft. Dat zo'n interviewer helemaal niets lijkt te weten over de schimmelbestrijding bij bloembollen vind ik dan weer zo onnozel, dat ik het lastig vind om de rest van het interview serieus te nemen. Terwijl het een goed aangeschreven wetenschapper is. Kennelijk een die niet geregeld de krant leest. Ik vind dat niet verstandig, maar goed.

Los daarvan ben ik het totaal niet met het uitgangspunt van deze boerin eens. Zij zegt dat er altijd al veranderingen zijn geweest in de natuur, en dat het een politieke keuze is om de natuur in de staat van 2000 te houden. Alsof er sprake is van een voortschrijdende neutrale ontwikkeling. Ze vermeldt ten onrechte niet dat de biodiversiteit nog nooit zo snel is afgenomen dan in de laatste 30 jaar, en dat dit grote zorgen baart voor de genenbank van veel gewassen, voor de instandhouding van soorten en van het gehele ecosysteem.

Een interviewer die daar niet eens een vraag over stelt, staat niet boven de stof, en zou zich hier niet mee moeten inlaten. Ik beschouw mijzelf zeker niet als deskundige, maar er zouden een heleboel vragen gesteld hebben moeten worden.

Ik begrijp dus echt niet hoe iemand nou zo tevreden kan zijn met zo'n interview. Ik vind overigens de antwoorden die zij geeft op de vragen wel goed. Ze brengt ook de juiste correcties aan. Maar door heel belangrijke principe-keuzes niet te bespreken, schetst het interview geen eerlijk beeld van de discussie. En dat vind ik uitermate zwak.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door MGG »

https://www.rd.nl/artikel/990566-op-kru ... in-de-kerk

https://www.rd.nl/artikel/990615-nbg-on ... -de-bijbel

Zomaar twee artikelen die vandaag op het rd staan. Het blijft confronterend om te lezen hoe hard de secularisatie gaat. Vooral het onderstaande stukje vond ik heftig. Hoelang zullen kerken nog de ruimte hebben om Gods Woord als leidraad te gebruiken.

Een „heilige strijd” voert Johan Verweij, „een kruistocht!” Naar eigen zeggen „niet tegen de kerk, maar vóór een inclusieve wereld. Dus vóór een veilige kerk, óók voor lhbtiq+’ers.” Maar om dat te bereiken, is in de kerk, met name het orthodoxe deel ervan, een „roze revolutie” nodig. „Het is tenslotte mijn leven, nietwaar?”
Plaats reactie