„Geld maakt toch gelukkig”

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: „Geld maakt toch gelukkig”

Bericht door Herman »

Zita schreef:
Herman schreef:
Ambtenaar schreef:Toch wel opvallend dat er veel mensen in Nederland zijn die moeite hebben met rondkomen. En dat ze moeite hebben om met instanties te communiceren, of dat nu de Belastingdienst is of financiële instellingen of incassobureaus. Wat ze wat mij betreft zou de overheid best eens kunnen kijken naar afschaffing van flitskredieten, kopen op afbetaling (en lenen) bij postorderbedrijven, afsluiten van abonnementen, etc. De neoliberale wind en daarmee de grotere rol van de markt heeft de problematiek niet verminderd, om het maar eens eufemistisch uit te drukken.
Ik zou eerder een verplichte rekentoets instellen, waarbij iemand kredietwaardigheid kan verkrijgen. Voor een auto hebben we een rijbewijs. Wil je deelnemen aan de maatschappij, dan moet je leren rekenen.
En als dat niet lukt? Dan sta je bij voorbaat onder budgetbeheer?
Nee. Dan krijg je geen kredietwaardigheidsrating en heb je als financieringsmaatschappij of als verkoper bij voorbaat een check of je wel iets verkoopt aan een persoon die weet of hij dat kan betalen. Of je daarmee het hele geschetste probleem uit de wereld helpt, weet ik niet. Maar ik vond het een interessante ingeving.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: „Geld maakt toch gelukkig”

Bericht door Dodo »

In Amerika krijg je een soort kredietcijfer. Als je op tijd je rekeningen betaalt en geen schulden maakt of ze netjes aflost, heb je een hoge score en dan kun je een telefoonabonnement openen of een autolening aangaan. Ik vind het wel een aardig systeem, maar de administratie is wel gigantisch natuurlijk.
Plaats reactie