Alcohol

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Alcohol

Bericht door refo »

Ik lees in verschillende kranten:
Steeds meer 55-plussers met alcoholproblemen kloppen aan bij de verslavingszorg. Tien jaar geleden was 13 procent van de alcoholcliënten ouder dan 55 jaar, nu is dat 20 procent. Het aantal mensen tussen de 60 en 65 dat met een drankprobleem hulp zocht, is volgens het nationaal gezondheidsinstituut NIGZ en GGZ Nederland vorig jaar met 10 procent gestegen, meldde NIGZ maandag.

De laatste tijd gaat de aandacht vooral uit naar jongeren die te veel drinken. Wat volgens NIGZ en GGZ Nederland de 55-plussers met de jeugd gemeen hebben is de beschikking over veel vrije tijd en geld.

Vrouwen blijken meer te drinken dan hun mannelijke leeftijdsgenoten: bijna een op de drie 55-plussers die hulp zoekt is een vrouw, bij de jongere vrouwen is dat bijna een op de vier. Verder constateert NIGZ dat ouderen (75 procent) meer dan jongeren (68 procent) dagelijks drinken. Bovendien meldt de 55-plussers zich later bij de verslavingszorg.
Het gaat me niet zozeer om het prbleem maar wel om de door mij vetgemaakte zin. Kan iemand me uitleggen hoe ik dat statistisch moet begrijpen?
Vrouwen drinken meer dan mannen: 30 procent van de 55 plussers die hulp zoekt is een vrouw. Als dat meer is dan mannen wat gaat er dan nog meer aan 55+ naar de hulpverleners?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Zoals zo vaak met dit soort samenvattingen van persberichten klopt het niet helemaal.
Er had moeten staan, dat de toename van drankgebruik bij vrouwen groter is dan bij mannen, vooral in de groep ouderen.

Zie hier voor het volledige persbericht.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Ze zouden op voor de opleiding journalistiek ook een verplichte rekentoets moeten instellen. :D
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

k ben gestopt met alcoholische dranken te nuttigen!!
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Alcohol

Bericht door wim »

refo schreef: Vrouwen blijken meer te drinken dan hun mannelijke leeftijdsgenoten: bijna een op de drie 55-plussers die hulp zoekt is een vrouw, bij de jongere vrouwen is dat bijna een op de vier.

Kan iemand me uitleggen hoe ik dat statistisch moet begrijpen?
Ik ken het onderzoek natuurlijk niet, maar er staat niet dat er meer vrouwen drinken, maar wel dat vrouwen meer drinken. Da's nogal een verschil. De dubbele punt staat er dan wel ten onrechte.
Dan kan het dus kloppen dat een kleiner aantal vrouwen toch meer drinkt dan de mannen. Maar of dat gemiddeld per persoon is of in absolute hoeveelheden staat er niet bij.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Alcohol

Bericht door refo »

wim schreef:
refo schreef: Vrouwen blijken meer te drinken dan hun mannelijke leeftijdsgenoten: bijna een op de drie 55-plussers die hulp zoekt is een vrouw, bij de jongere vrouwen is dat bijna een op de vier.

Kan iemand me uitleggen hoe ik dat statistisch moet begrijpen?
Ik ken het onderzoek natuurlijk niet, maar er staat niet dat er meer vrouwen drinken, maar wel dat vrouwen meer drinken. Da's nogal een verschil. De dubbele punt staat er dan wel ten onrechte.
Dan kan het dus kloppen dat een kleiner aantal vrouwen toch meer drinkt dan de mannen. Maar of dat gemiddeld per persoon is of in absolute hoeveelheden staat er niet bij.
Die dubbele punt staat in veel kranten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Alcohol

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
wim schreef:
refo schreef: Vrouwen blijken meer te drinken dan hun mannelijke leeftijdsgenoten: bijna een op de drie 55-plussers die hulp zoekt is een vrouw, bij de jongere vrouwen is dat bijna een op de vier.

Kan iemand me uitleggen hoe ik dat statistisch moet begrijpen?
Ik ken het onderzoek natuurlijk niet, maar er staat niet dat er meer vrouwen drinken, maar wel dat vrouwen meer drinken. Da's nogal een verschil. De dubbele punt staat er dan wel ten onrechte.
Dan kan het dus kloppen dat een kleiner aantal vrouwen toch meer drinkt dan de mannen. Maar of dat gemiddeld per persoon is of in absolute hoeveelheden staat er niet bij.
Die dubbele punt staat in veel kranten.
Uit het persbericht blijkt dat die dubbele punt in die kranten onterecht is.

Hier staat het persbericht, zoals ik lager al typte.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Het zou ook kunnen dat in het persbericht van betreffende organisatie is overgenomen... waarbij niet uitgebreid is gedubbelcheckt... persberichten van persbureaus, CBS etc. worden vaak gewoon overgenomen zonder dat men de info uitgebreid gaat narekenen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Alcohol

Bericht door Dodo »

Ik lees net een stukje in het AD over alcoholgebruik (misbruik). In de kop staat: Bijna 60 procent denkt onterecht dat in een fles wijn zes glazen alcohol zitten. Ik las dat en dacht: in een fles wijn zitten vijf glazen, ik zit dus ook bij die 60 procent.
Blijken er volgens het stukje zeven en een half glas uit een fles geschonken te kunnen worden. Ben ik nou mal, of zijn dat erg kleine glaasjes? Je komt dan op 10 cc per glas, dat is toch maar weinig.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Alcohol

Bericht door Tiberius »

Bij mij zitten er altijd maar drie glazen in.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Alcohol

Bericht door J.C. Philpot »

Wikipedia schreef:De hedendaagse en meest voorkomende inhoudsmaat is 0,75 liter. Dit formaat is sinds 1977 de Europese Norm. Voorheen kwamen er ook wel “standaardmaten” voor die tussen de 0,7 en 0,8 liter lagen. Buiten de Europese Unie komen deze afwijkende maten nog wel voor.

Naast de “enkele” fles van 0,75 liter worden er ook andere door de Europese Unie goed gekeurde inhoudsmaten gebruikt. Zie eveneens de traditionele inhoudsmaten van champagne. Hiernaast ziet men ook steeds meer de hele liter (1L) en halve liter (0,5L) flessen.
Aangezien flessen van 0,75 liter het meest voorkomt, neem ik aan dat we dat bedoelen.

Ik lees op internet:
In de horeca gaat meestal zo'n 100cc wijn in een wijnglas. De horeca gaat uit van zo'n 6-7 glazen uit een fles van 0,75liter.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Alcohol

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Bij mij zitten er altijd maar drie glazen in.
:D

@Dodo, het heeft te maken met de grootte van het wijnglas en hoe vol je deze schenkt. Zo simpel is dat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Alcohol

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:Ik lees net een stukje in het AD over alcoholgebruik (misbruik). In de kop staat: Bijna 60 procent denkt onterecht dat in een fles wijn zes glazen alcohol zitten. Ik las dat en dacht: in een fles wijn zitten vijf glazen, ik zit dus ook bij die 60 procent.
Blijken er volgens het stukje zeven en een half glas uit een fles geschonken te kunnen worden. Ben ik nou mal, of zijn dat erg kleine glaasjes? Je komt dan op 10 cc per glas, dat is toch maar weinig.
Als je borrelglaasjes gebruikt...

Maar goed, je ziet ook wel eens van die "kenners" die een enorme bel als glas gebruiken en daar dan een bodempje wijn in laten golven. Dan kom je vast ook wel aan zeven of acht bodempjes, ondanks het grote glas.

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Alcohol

Bericht door Ukkie »

Dodo schreef:Ik lees net een stukje in het AD over alcoholgebruik (misbruik). In de kop staat: Bijna 60 procent denkt onterecht dat in een fles wijn zes glazen alcohol zitten. Ik las dat en dacht: in een fles wijn zitten vijf glazen, ik zit dus ook bij die 60 procent.
Blijken er volgens het stukje zeven en een half glas uit een fles geschonken te kunnen worden. Ben ik nou mal, of zijn dat erg kleine glaasjes? Je komt dan op 10 cc per glas, dat is toch maar weinig.
Misschien klein foutje 10cc moet denk ik 100cc zijn.
10cc is wel heeeel weinig :hum
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Alcohol

Bericht door Dodo »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Bij mij zitten er altijd maar drie glazen in.
:D

@Dodo, het heeft te maken met de grootte van het wijnglas en hoe vol je deze schenkt. Zo simpel is dat.
Mooi staaltje mansplaining, deze reactie.

@Ukkie, ik ben altijd in de war hoeveel een cc ook al weer is... Het moest zijn: 10 cl is erg weinig voor een glas wijn.
Plaats reactie