Wie is de Engel des Heeren? (uit: Accommodatie bij Calvijn)

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Wie is de Engel des Heeren? (uit: Accommodatie bij Calvijn)

Bericht door Afgewezen »

albion schreef:Zou dan alleen de tien geboden door middel van een hoorbare stem zijn gegeven op de berg Sinaï? Bij Abraham kwam de Heere Jezus toch ook in een gedaante van een Engel bekend maken wat het lot van Sodom zou zijn? Abraham sprak toch tot Hem en hij kreeg toch ook antwoorden van Hem? En zo zijn er toch wel meer voorbeelden te noemen.
Zeker. Overigens geloof ik niet dat het de Heere Jezus was, Die bij Abraham kwam, maar dat is weer een discussie apart (wie was de Engel des Heeren?).
Maar ik zou me willen voorstellen hoe Mozes al die wetten ontving; hij ontving ze natuurlijk ook nog eens als mens in die en die bepaalde tijd en cultuur.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Accommodatie in theologie Calvijn

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:(wie was de Engel des Heeren?).
Ter lering uit het proefschrift van Ds M.J. Kater Kom en zie dl 2 De pre-existentie van de Zoon
Malak JHWH
Als voorbeeld in dit verband kunnen uitstekend de veelbesproken verschijningen van de malak JHWH
dienen. De vraag waartoe ik me beperk is deze: mogen (moeten) de verschijningen van deze Engel in verband
gebracht worden met de Zoon van God? Om deze vraag te beantwoorden worden eerst enkele algemene
lijnen getrokken en vervolgens enkele bijzonderheden genoemd. Algemene lijnen:
1. Het veelvuldig spreken in de Bijbel over engelen die verschijnen op aarde bepaalt ons erbij dat de
„hemel‟ bemoeienissen heeft met de „aarde‟: Gods betrokkenheid op deze wereld en in deze wereld
in het bijzonder op Zijn kerk. Het bijbelse Godsbeeld wijst ons zo op Gods condescendentie.
2. Er zijn géén tussenwezens, wel intermediairs. Er is wel verkeer tussen hemel en aarde, maar er is
een absoluut onderscheid tussen God, de Schepper, en de schepselen. Engelen behoren niet tot
Gods wezen (we geloven ook niet in engelen, dat zou afgoderij zijn), evenmin tot het menselijke
geslacht, maar zijn geschapen. „In den beginne schiep God de hemel en de aarde‟. Ze zijn dus geen
halfgoden of iets dergelijks (zie o.a. Kol. 1:16, waar de Zoon getekend wordt als hun Hoofd en
Heerser). Er is maar één Middelaar die beide helemaal is: helemaal God is, helemaal mens werd (1
Tim. 2:5).
3. In de vroege kerkgeschiedenis zijn er veel uitleggers die – in het spoor van van Justinus Martyr –
de verschijning van de malak JHWH zien als een verschijning van de tweede Persoon van de drieenige
God op aarde. Nu was dat misschien wat kort door de bocht, maar de laatste eeuw wordt een
andere bocht wat kort genomen, namelijk dat deze Engel weliswaar een bijzondere rang gehad
heeft in de hemelse gewesten, maar toch niet meer is dan „een‟ engel. Daarmee is dus gezegd dat
„hij‟ slechts tot de geschapen hemel en aarde behoort.
Wat kan leiden tot de overtuiging dat er een bepaald verband is tussen de verschijningen van de malak
JHWH en de komst van de Zoon „in het vlees‟?206 Drie redenen:
1. Op grond van onder andere Johannes 1, Kolossenzen 1 en Hebreeën 1 is er gegronde reden om te
belijden dat de Zoon reeds bij de schepping een actieve plaats heeft ingenomen en dat Hij werkelijk
gekomen is tot het Zijne, zoals Johannes 1 ons vertelt. Daarbij betrekken we Joh. 1:3–5 dus op het
pre-existente Woord als het leven en het licht in de duisternis. Zelfs als we ruimte laten – lezend
vanaf Genesis 1 t/m Maleachi 4 – voor nog iets onbekends en onbestemds in deze „figuur‟ van de
malak JHWH, dan mag zeker in het licht van het NT er licht vallen op deze anticipatie, deze schaduw,
deze „figuur‟ waarin en waardoor blijkt dat er op een heel bijzondere manier sprake is van
contact tussen hemel en aarde. Robert L. Reymond spreekt over een „differentiation-identificationpattern‟
bij deze malak JHWH. Hij is onderscheiden van God én handelt en spreekt als God.207
2. Daarnaast is te wijzen op enkele bijzonderheden. Allereeerst is het verband met de uittocht uit
Egypte opvallend. In de theofanie van Exodus 3:2–14 wordt gezegd dat de malak JHWH Mozes
verscheen, die zegt: „Ik ben de God van uw vader, de God van Abraham, de God van Izak en de
God van Jakob.‟ Hij kent het lijden van Zijn volk en daarom „ben Ik neergekomen om het te verlossen
(...) en het te leiden uit dit land naar een goed land‟ (vs. 8). Hier is een direct verband tussen de
openbaring van JHWH en de malak JHWH in de brandende doornstruik die in de „Ik-vorm‟
spreekt. Alleen als bode van JHWH of als JHWH in eigen Persoon? Het gaat in ieder geval om
JHWH‟s tegenwoordigheid en reddende kracht in deze malak JHWH.
Vervolgens spreken Exodus 14:19,20,24; 23:20,23208; 32:34; 33:12–16; Numeri 20:16; Richteren
2:1–5 en Jesaja 63:8–14 over deze leiding door de malak JHWH. Welke elementen vallen
daarbij op? (1) Een relatie tussen de wolk- en vuurkolom, de malak JHWH en JHWH zelf (Ex. 14),
(2) Deze relatie tussen de malak JHWH en JHWH wordt ín Exodus 23 omschreven met „Mijn
Naam is in het binnenste van hem‟209 (vs. 21) en daarom zal hij (malak) de overtredingen niet vergeven
(en dat is alleen iets wat JHWH kan doen). (3) Naast deze identificatie wordt ook een onderscheid
binnen die identiteit aangegeven: „Ik zend een Engel‟ (vs. 20), „aandachtig luistert naar hem
en alles doet wat Ik spreken zal‟ (vs. 22), „Mijn Engel zal u brengen (...) en Ik zal hen uitroeien‟
(vs. 23).
Wanneer we dit vergelijken met wat in Exodus 32/33 gebeurt dan valt op dat er sprake is van
een malak die „meer‟ is dan een (geschapen) engel. Immers volgens Exodus 32:34 zal „Mijn engel‟
meegaan. Maar in 33:2 „een engel‟ en parallel daarmee in 33:3: „Ik niet in uw midden meetrekken‟.
Daarop klinkt de vraag van Mozes wie er nu mee zal gaan (vs. 12). Pas wanneer Mozes mag weten
dat het „aangezicht van JHWH‟ weer mee zal gaan, is hij gerustgesteld.210 En van dat „aangezicht‟
geldt dat Mozes dat in wezen niet kan zien (vs. 21), dus „versluierd‟ mee zal gaan, zoals Mozes
achter Gods hand vandaan alleen Hem van achteren kan en mag zien.
Daarnaast is ook te denken aan soortelijke typeringen in Genesis 16:9, 18:22, 23vv., Jozua 5:
13–15 en Richteren 6:13.211
3. In het NT lezen we niet meer over een nog weer nieuwe verschijning van de „malak JHWH‟ , terwijl
die in het licht van Maleachi 3:1–5 toch wel verwacht kon worden („Engel van het verbond‟).
Deze malak JHWH is stellig wel gekomen. Blijkt dat ten diepste niet de „gezondene van de Vader‟
– en dat is dan degene die aangeduid werd als de malak JHWH – de Zoon te zijn?212 Stefanus
noemt in zijn apologie de aanwezigheid van deze Engel in Israëls exodus nog wel (Hand. 7:30, 35,
38).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Accommodatie in theologie Calvijn

Bericht door Afgewezen »

We dwalen van het onderwerp af. Maar goed.
Persoonlijk geloof ik dat de Engel des Heeren wel een bijzondere bode was, zo zelfs dat hij zich in zijn spreken kon vereenzelvigen met God (maar dat zie je bij de profeten ook wel, als ik het goed heb).
Dat de Engel des Heeren de Zoon was, geloof ik niet. Lees Hebr. 1:1:

God, voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon;

In deze laatste dagen heeft God tot ons gesproken door de Zoon. Daarvóór door de profeten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Accommodatie in theologie Calvijn

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:We dwalen van het onderwerp af. Maar goed.
Persoonlijk geloof ik dat de Engel des Heeren wel een bijzondere bode was, zo zelfs dat hij zich in zijn spreken kon vereenzelvigen met God (maar dat zie je bij de profeten ook wel, als ik het goed heb).
Dat de Engel des Heeren de Zoon was, geloof ik niet. Lees Hebr. 1:1:

God, voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon;

In deze laatste dagen heeft God tot ons gesproken door de Zoon. Daarvóór door de profeten.
Misschien is dit iets voor een apart topic ? Ik vind het wel interessant en heb altijd aangenomen dat de Engel des HEEREN de Zoon was. Ik vind vooral dit gedeelte van Ds Kater wel erg veel argumenten daarvoor geven.
2. Daarnaast is te wijzen op enkele bijzonderheden. Allereerst is het verband met de uittocht uit
Egypte opvallend. In de theofanie van Exodus 3:2–14 wordt gezegd dat de malak JHWH Mozes
verscheen, die zegt: „Ik ben de God van uw vader, de God van Abraham, de God van Izak en de
God van Jakob.‟ Hij kent het lijden van Zijn volk en daarom „ben Ik neergekomen om het te verlossen
(...) en het te leiden uit dit land naar een goed land‟ (vs. 8). Hier is een direct verband tussen de
openbaring van JHWH en de malak JHWH in de brandende doornstruik die in de „Ik-vorm‟
spreekt. Alleen als bode van JHWH of als JHWH in eigen Persoon? Het gaat in ieder geval om
JHWH‟s tegenwoordigheid en reddende kracht in deze malak JHWH.
Vervolgens spreken Exodus 14:19,20,24; 23:20,23208; 32:34; 33:12–16; Numeri 20:16; Richteren
2:1–5 en Jesaja 63:8–14 over deze leiding door de malak JHWH. Welke elementen vallen
daarbij op? (1) Een relatie tussen de wolk- en vuurkolom, de malak JHWH en JHWH zelf (Ex. 14),
(2) Deze relatie tussen de malak JHWH en JHWH wordt ín Exodus 23 omschreven met „Mijn
Naam is in het binnenste van hem‟209 (vs. 21) en daarom zal hij (malak) de overtredingen niet vergeven
(en dat is alleen iets wat JHWH kan doen). (3) Naast deze identificatie wordt ook een onderscheid
binnen die identiteit aangegeven: „Ik zend een Engel‟ (vs. 20), „aandachtig luistert naar hem
en alles doet wat Ik spreken zal‟ (vs. 22), „Mijn Engel zal u brengen (...) en Ik zal hen uitroeien‟
(vs. 23).
Wanneer we dit vergelijken met wat in Exodus 32/33 gebeurt dan valt op dat er sprake is van
een malak die „meer‟ is dan een (geschapen) engel. Immers volgens Exodus 32:34 zal „Mijn engel‟
meegaan. Maar in 33:2 „een engel‟ en parallel daarmee in 33:3: „Ik niet in uw midden meetrekken‟.
Daarop klinkt de vraag van Mozes wie er nu mee zal gaan (vs. 12). Pas wanneer Mozes mag weten
dat het „aangezicht van JHWH‟ weer mee zal gaan, is hij gerustgesteld.210 En van dat „aangezicht‟
geldt dat Mozes dat in wezen niet kan zien (vs. 21), dus „versluierd‟ mee zal gaan, zoals Mozes
achter Gods hand vandaan alleen Hem van achteren kan en mag zien.
Daarnaast is ook te denken aan soortelijke typeringen in Genesis 16:9, 18:22, 23vv., Jozua 5:
13–15 en Richteren 6:13.211
Moderators kan dit een apart topic worden over de Engel des HEEREN ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Accommodatie in theologie Calvijn

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Moderators kan dit een apart topic worden over de Engel des HEEREN ?
:garde
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wie is de Engel des Heeren? (uit: Accommodatie bij Calvi

Bericht door Afgewezen »

Het blijft moeilijke materie, maar ik neig er toch toe om te zeggen dat het hier om een speciale engel gaat.
In de Bijbel wordt het zenden van de Zoon toch echt gekoppeld aan het komen van Christus in het vlees. Zie het door mij aangehaalde Hebr. 1:1. Voordien had Christus de "heerlijkheid, die Hij bij Zijn Vader had".
Is de verschijning van de engel des Heeren een prefiguratie van de Zoon? Ik vind dat toch wat speculatief.
In het NT lezen we trouwens van de engel des Heeren die Jozef verschijnt in de droom. En die spreekt over de geboorte van Christus, Die in de maagd Maria al ontvangen is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wie is de Engel des Heeren? (uit: Accommodatie bij Calvi

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Het blijft moeilijke materie, maar ik neig er toch toe om te zeggen dat het hier om een speciale engel gaat.
In de Bijbel wordt het zenden van de Zoon toch echt gekoppeld aan het komen van Christus in het vlees. Zie het door mij aangehaalde Hebr. 1:1. Voordien had Christus de "heerlijkheid, die Hij bij Zijn Vader had".
Is de verschijning van de engel des Heeren een prefiguratie van de Zoon? Ik vind dat toch wat speculatief.
In het NT lezen we trouwens van de engel des Heeren die Jozef verschijnt in de droom. En die spreekt over de geboorte van Christus, Die in de maagd Maria al ontvangen is.
In Exodus 3 wordt de Engel des HEEREN toch niet een speciale engel bedoeld maar de HEERE zelf.
2 En de Engel des HEEREN verscheen hem in een vuurvlam uit het midden van een braambos; en hij zag, en ziet, het braambos brandde in het vuur, en het braambos werd niet verteerd.
3 En Mozes zeide: Ik zal mij nu daarheen wenden , en bezien dat grote gezicht , waarom het braambos niet verbrandt .
4 Toen de HEERE zag, dat hij zich daarheen wendde, om te bezien, zo riep God tot hem uit het midden van het braambos, en zeide: Mozes, Mozes! En hij zeide : Zie, hier ben ik
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Wie is de Engel des Heeren? (uit: Accommodatie bij Calvi

Bericht door MarthaMartha »

Volgens mij gaat het in het OT altijd over de Heere Jezus als er gesproken wordt van de Engel des Heeren, inderdaad bij Abraham, maar bijvoorbeeld ook in de aankondiging van de geboorte van een zoon aan Manoach en zijn vrouw (geboorteaankondiging van Simson), bij Lot en als het gaat om de wetgeving staat er in het NT dat deze door de hand van de Engel des Heeren is besteld in de hand van Mozes (sorry, weet even niet waar en mij ontbreekt nu even de tijd om de plaats op te zoeken).
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wie is de Engel des Heeren? (uit: Accommodatie bij Calvi

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:Volgens mij gaat het in het OT altijd over de Heere Jezus als er gesproken wordt van de Engel des Heeren, inderdaad bij Abraham, maar bijvoorbeeld ook in de aankondiging van de geboorte van een zoon aan Manoach en zijn vrouw (geboorteaankondiging van Simson), bij Lot en als het gaat om de wetgeving staat er in het NT dat deze door de hand van de Engel des Heeren is besteld in de hand van Mozes (sorry, weet even niet waar en mij ontbreekt nu even de tijd om de plaats op te zoeken).
Volgens mij ook.
Anders zou hij niet toestaan dat hij aanbeden zou worden of een offer aan hem gebracht.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wie is de Engel des Heeren? (uit: Accommodatie bij Calvi

Bericht door Afgewezen »

Dat de Engel des Heeren God Zelf vertegenwoordigt, staat buiten kijf. Maar dat Christus eerder een aardse gestalte heeft aangenomen dan toen Hij in het vlees kwam, vind ik moeilijk voorstelbaar.
Ik verwijs opnieuw naar Hebr. 1:1. Pas in deze laatste dagen heeft God tot ons gesproken door de Zoon. Als het waar is wat jullie zeggen, heeft God in het OT óók gesproken door de Zoon, heel vaak zelfs.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wie is de Engel des Heeren? (uit: Accommodatie bij Calvi

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Dat de Engel des Heeren God Zelf vertegenwoordigt, staat buiten kijf. Maar dat Christus eerder een aardse gestalte heeft aangenomen dan toen Hij in het vlees kwam, vind ik moeilijk voorstelbaar.
Ik verwijs opnieuw naar Hebr. 1:1. Pas in deze laatste dagen heeft God tot ons gesproken door de Zoon. Als het waar is wat jullie zeggen, heeft God in het OT óók gesproken door de Zoon, heel vaak zelfs.
Hoe verklaar je dan, dat de Engel zich liet aanbidden? Zie bijvoorbeeld Jozua 5 : 13 - 15.
Jozua valt dan voor Hem op zien aangezicht en krijgt bevel om zijn schoenen uit te doen, omdat hij op heilige grond staat.
In vers 2 van Jozua 6 wordt Hij zelfs expliciet de HEERE, de Verbondsgod (JHWH) genoemd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wie is de Engel des Heeren? (uit: Accommodatie bij Calvi

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Dat de Engel des Heeren God Zelf vertegenwoordigt, staat buiten kijf. Maar dat Christus eerder een aardse gestalte heeft aangenomen dan toen Hij in het vlees kwam, vind ik moeilijk voorstelbaar.
Ik verwijs opnieuw naar Hebr. 1:1. Pas in deze laatste dagen heeft God tot ons gesproken door de Zoon. Als het waar is wat jullie zeggen, heeft God in het OT óók gesproken door de Zoon, heel vaak zelfs.

Niet door de geopenbaarde Zoon in het vlees. Maar wel d.m.v de tweede persoon in het Goddelijke wezen. Vergelijk het met de Heilige Geest tijdens en na pinksteren en het werk van de Geest voor Zijn openbaring en uitstorting. Ook in het O.T. werkte de Geest en ook de Zoon en ook de Vader maar het kwam tot volle openbaring en vervuling in het N.T.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wie is de Engel des Heeren? (uit: Accommodatie bij Calvi

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Dat de Engel des Heeren God Zelf vertegenwoordigt, staat buiten kijf. Maar dat Christus eerder een aardse gestalte heeft aangenomen dan toen Hij in het vlees kwam, vind ik moeilijk voorstelbaar.
Ik verwijs opnieuw naar Hebr. 1:1. Pas in deze laatste dagen heeft God tot ons gesproken door de Zoon. Als het waar is wat jullie zeggen, heeft God in het OT óók gesproken door de Zoon, heel vaak zelfs.
Hoe verklaar je dan, dat de Engel zich liet aanbidden? Zie bijvoorbeeld Jozua 5 : 13 - 15.
Jozua valt dan voor Hem op zien aangezicht en krijgt bevel om zijn schoenen uit te doen, omdat hij op heilige grond staat.
In vers 2 van Jozua 6 wordt Hij zelfs expliciet de HEERE, de Verbondsgod (JHWH) genoemd.
Maar waarom zou dat de Zoon geweest moeten zijn?
En nogmaals, hoe verklaar jij dan Hebr. 1:1?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wie is de Engel des Heeren? (uit: Accommodatie bij Calvi

Bericht door refo »

Hebr 1:
5 Want tot wien van de engelen heeft Hij ooit gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb ik u gegenereerd? En wederom: Ik zal Hem tot een Vader zijn, en Hij zal Mij tot een Zoon zijn?
6 En als Hij wederom de Eerstgeborene inbrengt in de wereld, zegt Hij: En dat alle engelen Gods Hem aanbidden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Wie is de Engel des Heeren? (uit: Accommodatie bij Calvi

Bericht door albion »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Dat de Engel des Heeren God Zelf vertegenwoordigt, staat buiten kijf. Maar dat Christus eerder een aardse gestalte heeft aangenomen dan toen Hij in het vlees kwam, vind ik moeilijk voorstelbaar.
Ik verwijs opnieuw naar Hebr. 1:1. Pas in deze laatste dagen heeft God tot ons gesproken door de Zoon. Als het waar is wat jullie zeggen, heeft God in het OT óók gesproken door de Zoon, heel vaak zelfs.
Hoe verklaar je dan, dat de Engel zich liet aanbidden? Zie bijvoorbeeld Jozua 5 : 13 - 15.
Jozua valt dan voor Hem op zien aangezicht en krijgt bevel om zijn schoenen uit te doen, omdat hij op heilige grond staat.
In vers 2 van Jozua 6 wordt Hij zelfs expliciet de HEERE, de Verbondsgod (JHWH) genoemd.
Maar waarom zou dat de Zoon geweest moeten zijn?
En nogmaals, hoe verklaar jij dan Hebr. 1:1?
Patrick + Polish schreef: In Gen 18:1 staat: Daarna verscheen hem de HEERE... HEERE=Jehovah. Volgens de verklaring van Patrick: Namelijk de heerlijkheid van de Heere, of de goddelijke majesteit, welke de Joden de SCHECHINAH noemen, gelijk deze zich nog onlangs aan hem vertoond had (Hfdst. 17:1) ....
'
Gen 18:22: Maar Abraham bleef nog staan voor het aangezicht van JEHOVAH. Voor de derde van de drie mannen, welke hij nu erkende voor de Heere zelf, die een menselijke gedaante aangenomen had.
Men versta door de Heer niet één van de drie mannen, maar de goddelijke majesteit, welke hem (vs. 1) verschenen was; (vs. 13) tot hem gesproken, en (v. 17, 20) met hem geredend had, in wier tegenwoordigheid hij nu nog stond.
v. 23 En Abraham trad toe. Om God te vragen, en hem te aanbidden; want dus wordt de bewoording van tot GOd toe te treden gebezigd (1 Sam 14:36); Ps. 73:28; Jes. 29:13; Hebr. 10:21
Abraham naderde de goddelijke majesteit, om daarvoor zijn gebeden en smekingen uit te storten, en 's Heeren wil te vernemen.
Ik zal ook eens kijken hoe zij Hebr. 1:1 uitleggen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie