Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Mara schreef:
Valcke schreef: Destijds heb ik er ook tegen geprotesteerd dat dergelijke opvattingen op het forum toegelaten werden. Er is toen echter niet op ingegrepen. Dan hoeven we ons niet te verbazen dat hetzelfde nu opnieuw bovenkomt in de discussie. Nogmaals: het is ook een kwestie van beleid voor dit forum. Ofwel: dit mag gezegd worden op het forum (wat ik betreur) ófwel het mag niet gezegd worden, omdat het strijdt met Gods Woord en de grondslag van dit forum.
Als er niet op gemodereerd wordt, dan zou er een besloten gedeelte gemaakt kunnen worden, waarop alleen strikt volgens de forumregels wordt gepost.
En een open gedeelte waarbij afwijkende meningen wel geventileerd mogen worden.
Zou dat een optie kunnen zijn denk je?
Ik ben geen moderator en heb hierover niet te beslissen. Maar als ik te kiezen had, zou ik dat niet willen: het hele forum zou alleen moeten zijn voor degenen die zich in strikte zin gebonden weten aan het gereformeerde Schriftverstaan en de belijdenissen; en daarop zou ook gehandhaafd moeten worden. Dit is het enige forum in NL dat deze binding nog enigszins serieus neemt (en iemand als Eilander acht ik hoog); wie zich gebonden voelt aan de gereformeerde belijdenis kan nergens anders terecht. Dat is m.i. een belangrijke reden om niet ook hier zaken open te gooien. Voor de mensen die hier problemen veroorzaken, zijn er daarentegen genoeg alternatieven; waarom zouden ze speciaal hier moeten komen? Of komen ze hier om te confronteren?
Nee hoor, ik zal niet (althans niet meer) een discussie starten over evolutie en schepping. Als hier echter weer wetenschap als inherent atheïstisch wordt weggezet of als gesteld wordt dat geloof in evolutie (in de zin van gemeenschappelijke afstamming) en geloof in God als Schepper elkaar uitsluiten dan protesteer ik en probeer ik me nader te verklaren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Wim Anker »

.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 01 nov 2019, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Posthoorn »

Ambtenaar schreef:Dit heb ik ook al eerder aangegeven. Bijv. over de genealogie van Jezus in Mattheus. Daar is een construct bedacht van 42 generaties, terwijl we weten dat dit historisch gezien niet juist is. De symboliek van de 42 is echter veel belangrijker dan de historische juistheid van de genealogie.
Maar daarmee berust de geneaologie nog wel op historische feiten!
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:
Ambtenaar schreef:Dit heb ik ook al eerder aangegeven. Bijv. over de genealogie van Jezus in Mattheus. Daar is een construct bedacht van 42 generaties, terwijl we weten dat dit historisch gezien niet juist is. De symboliek van de 42 is echter veel belangrijker dan de historische juistheid van de genealogie.
Maar daarmee berust de geneaologie nog wel op historische feiten!
Juist: de lijn der geslachten is historisch. Dat niet alle geslachten genoemd zijn, doet daar niet aan af.

Dit is dus totaal iets anders dan te poneren dat mens en aap een gemeenschappelijke afstamming hebben en dat Adam een soort stamhoofd geweest is (als hij al historisch was) van een groep mensen in de oudheid. Idem te zeggen: dat schepping en zondeval niet hebben plaatsgevonden zoals beschreven in Genesis.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:Over het onderschrijven van de 3 formulieren. Moet ook iedereen vertrekken die niet gelooft dat de brief aan de Hebreeën door Paulus is geschreven?
Dit is nogal een flauw excuus. De brief aan de Hebreeën behoort tot de Paulinische brieven. Dat wil niet zeggen dat de apostel Paulus per se de auteur is geweest. Bovendien staat het auteurschap niet in de brief zelf; dus hieraan kan men niemand in zijn geweten binden. Met zaken die wél in de Schrift duidelijk vermeld en beschreven staan, is dit anders; daaraan is men wél gebonden.
De NGB schrijft wel expliciet dat het een van de veertien brieven van de apostel Paulus is.
En ik noemde eerder al Melchizedek waar de Bijbel expliciet is over het ontbreken van ouders. Ik denk dat ik qua inspiratieleer dichter bij de meeste hier zit dan bij Ambtenaar, maar zoals de gelijkenissen voor mij betekenis hebben, geloof ik ook dat Genesis 1-11 volop betekenis hebben en door God zijn gegeven, zonder dat ze een historische beschrijving zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Posthoorn schreef:
Ambtenaar schreef:Dit heb ik ook al eerder aangegeven. Bijv. over de genealogie van Jezus in Mattheus. Daar is een construct bedacht van 42 generaties, terwijl we weten dat dit historisch gezien niet juist is. De symboliek van de 42 is echter veel belangrijker dan de historische juistheid van de genealogie.
Maar daarmee berust de geneaologie nog wel op historische feiten!
Juist: de lijn der geslachten is historisch. Dat niet alle geslachten genoemd zijn, doet daar niet aan af.

Dit is dus totaal iets anders dan te poneren dat mens en aap een gemeenschappelijke afstamming hebben en dat Adam een soort stamhoofd geweest is (als hij al historisch was) van een groep mensen in de oudheid. Idem te zeggen: dat schepping en zondeval niet hebben plaatsgevonden zoals beschreven in Genesis.
Toch staan er andere namen dan in Lukas, terwijl beide lijnen tot Jozef gaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Ik ben geen moderator en heb hierover niet te beslissen. Maar als ik te kiezen had, zou ik dat niet willen: het hele forum zou alleen moeten zijn voor degenen die zich in strikte zin gebonden weten aan het gereformeerde Schriftverstaan en de belijdenissen; en daarop zou ook gehandhaafd moeten worden. Dit is het enige forum in NL dat deze binding nog enigszins serieus neemt (en iemand als Eilander acht ik hoog); wie zich gebonden voelt aan de gereformeerde belijdenis kan nergens anders terecht. Dat is m.i. een belangrijke reden om niet ook hier zaken open te gooien. Voor de mensen die hier problemen veroorzaken, zijn er daarentegen genoeg alternatieven; waarom zouden ze speciaal hier moeten komen? Of komen ze hier om te confronteren?
Ik heb er geen moeite mee als @Tiberius mijn account verwijderd of dat mij verzocht wordt mijn gedachten hierover niet langer openlijk te delen. Het is niet mijn bedoeling mensen (nog meer) in verwarring te brengen of mijn eigen verwarring over te brengen.

Vanwege de spagaat die ik zelf ervaar tussen simpel gezegd de gereformeerde belijdenis en traditie enerzijds en de wetenschap anderzijds, ga ik graag in gesprek hierover. Bevestiging vinden voor wetenschappelijke inzichten is voor mij geen probleem, er is daar voldoende gelegenheid voor. Bevestiging vinden voor de gereformeerde belijdenis wel, er zijn niet zoveel gelegenheden dat te doen.

Dus als er geen ruimte is om bepaalde vragen te stellen en hierover een gesprek te voeren, dan respecteer ik dat. Als mensen de Bijbel letterlijk willen nemen en wetenschappelijke inzichten terzijde schuiven, heb ik daar ook geen enkele moeite mee. Voor mijzelf is dat echter onbevredigend.

En hierbij wil ik het graag laten.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 01 nov 2019, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:De NGB schrijft wel expliciet dat het een van de veertien brieven van de apostel Paulus is.
Het geloofsartikel aldaar is dat deze brieven, inclusief Hebreeën, behoren tot de canon. Dat is hetgeen in dat artikel gesteld wordt.

Bovendien: Met enige goedwillendheid kun je 'van Paulus' lezen, zoals ik al zei, als de paulinische brieven; zoals ze nog steeds genoemd worden.
Laatst gewijzigd door Valcke op 01 nov 2019, 15:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Mara »

Valcke schreef:
Ik ben geen moderator en heb hierover niet te beslissen. Maar als ik te kiezen had, zou ik dat niet willen: het hele forum zou alleen moeten zijn voor degenen die zich in strikte zin gebonden weten aan het gereformeerde Schriftverstaan en de belijdenissen; en daarop zou ook gehandhaafd moeten worden. Dit is het enige forum in NL dat deze binding nog enigszins serieus neemt (en iemand als Eilander acht ik hoog); wie zich gebonden voelt aan de gereformeerde belijdenis kan nergens anders terecht. Dat is m.i. een belangrijke reden om niet ook hier zaken open te gooien. Voor de mensen die hier problemen veroorzaken, zijn er daarentegen genoeg alternatieven; waarom zouden ze speciaal hier moeten komen? Of komen ze hier om te confronteren?
Wat hier gebeurt, gebeurt in feite in de kerken ook.
Men heeft regels opgesteld, beloofd om zich daaraan te onderwerpen en vervolgens begint er eentje over vernieuwing of verandering.
Want je mag toch een afwijkende mening hebben zeker, is de gedachte erachter.
Dus in feite is het forum een afspiegeling van de werkelijkheid.

Maar ik begrijp jouw moeite Valcke!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Posthoorn »

parsifal schreef:En ik noemde eerder al Melchizedek waar de Bijbel expliciet is over het ontbreken van ouders.
Dat kan heel eenvoudig uitgelegd worden als dat zijn ouders niet bekend waren, of dat er in zijn voorgeslacht geen priesters waren. Wat dan overdrachtelijk op Christus toegepast wordt.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Posthoorn »

parsifal schreef:Toch staan er andere namen dan in Lukas, terwijl beide lijnen tot Jozef gaan.
Het zijn in elk geval geen 'verzonnen' namen of mythische namen of iets van dien aard. Het verschil met het geslachtsregister in Lukas is weer een andere kwestie.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
Posthoorn schreef:
Ambtenaar schreef:Dit heb ik ook al eerder aangegeven. Bijv. over de genealogie van Jezus in Mattheus. Daar is een construct bedacht van 42 generaties, terwijl we weten dat dit historisch gezien niet juist is. De symboliek van de 42 is echter veel belangrijker dan de historische juistheid van de genealogie.
Maar daarmee berust de geneaologie nog wel op historische feiten!
Juist: de lijn der geslachten is historisch. Dat niet alle geslachten genoemd zijn, doet daar niet aan af.

Dit is dus totaal iets anders dan te poneren dat mens en aap een gemeenschappelijke afstamming hebben en dat Adam een soort stamhoofd geweest is (als hij al historisch was) van een groep mensen in de oudheid. Idem te zeggen: dat schepping en zondeval niet hebben plaatsgevonden zoals beschreven in Genesis.
Toch staan er andere namen dan in Lukas, terwijl beide lijnen tot Jozef gaan.
Moet of mag ik dan geloven dat een van beide geslachtslijnen 'fictie' is. Nee, toch?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:
Valcke schreef:
Posthoorn schreef:Maar daarmee berust de geneaologie nog wel op historische feiten!
Juist: de lijn der geslachten is historisch. Dat niet alle geslachten genoemd zijn, doet daar niet aan af.

Dit is dus totaal iets anders dan te poneren dat mens en aap een gemeenschappelijke afstamming hebben en dat Adam een soort stamhoofd geweest is (als hij al historisch was) van een groep mensen in de oudheid. Idem te zeggen: dat schepping en zondeval niet hebben plaatsgevonden zoals beschreven in Genesis.
Toch staan er andere namen dan in Lukas, terwijl beide lijnen tot Jozef gaan.
Moet ik dan geloven dat een van beide geslachtslijnen 'fictie' is. Nee, toch?
Nee, maar wel dat er een van de twee niet letterlijk een geslachtelijke is, en dat er meer gebeurt dan alleen geslachten overslaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Erasmiaan »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
parsifal schreef:
Valcke schreef:Juist: de lijn der geslachten is historisch. Dat niet alle geslachten genoemd zijn, doet daar niet aan af.

Dit is dus totaal iets anders dan te poneren dat mens en aap een gemeenschappelijke afstamming hebben en dat Adam een soort stamhoofd geweest is (als hij al historisch was) van een groep mensen in de oudheid. Idem te zeggen: dat schepping en zondeval niet hebben plaatsgevonden zoals beschreven in Genesis.
Toch staan er andere namen dan in Lukas, terwijl beide lijnen tot Jozef gaan.
Moet ik dan geloven dat een van beide geslachtslijnen 'fictie' is. Nee, toch?
Nee, maar wel dat er een van de twee niet letterlijk een geslachtelijke is, en dat er meer gebeurt dan alleen geslachten overslaan.
Dit staat toch in geen verhouding en is van totaal andere aard dan het niet letterlijk nemen van vele verzen achter elkaar uit Genesis die op verschillende plaatsen in de Bijbel bevestigd worden? Ik vind het eerlijk gezegd echt bedroevend dat je dit soort kwesties aangrijpt om daaruit te besluiten dat je ook Genesis anders kunt lezen.

En over de kwestie van de geslachtsregisters: de gebruikelijke verklaring is dat het in Lukas over het geslachtsregister van Maria gaat (zie ook de kanttekening: Jozef wordt Matth. 1:16 gezegd van Jakob gewonnen of geboren te zijn, maar wordt hier genaamd een zoon van Heli, omdat, gelijk velen menen, hij Maria, die een dochter van Heli was, getrouwd had; gelijk Ruth een dochter van Naomi genaamd wordt, omdat zij den zoon van Naomi gehad had, Ruth 1:11).
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Dr. Rouwendal: Gereformeerde gezindte moet zich bezinnen op evolutieleer

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
parsifal schreef:
Valcke schreef:Juist: de lijn der geslachten is historisch. Dat niet alle geslachten genoemd zijn, doet daar niet aan af.

Dit is dus totaal iets anders dan te poneren dat mens en aap een gemeenschappelijke afstamming hebben en dat Adam een soort stamhoofd geweest is (als hij al historisch was) van een groep mensen in de oudheid. Idem te zeggen: dat schepping en zondeval niet hebben plaatsgevonden zoals beschreven in Genesis.
Toch staan er andere namen dan in Lukas, terwijl beide lijnen tot Jozef gaan.
Moet ik dan geloven dat een van beide geslachtslijnen 'fictie' is. Nee, toch?
Nee, maar wel dat er een van de twee niet letterlijk een geslachtelijke is, en dat er meer gebeurt dan alleen geslachten overslaan.
Daar zijn goede verklaringen voor. Dit soort voorbeelden is echter van heel andere orde dan waar nu de bezwaren op gericht zijn. Wanneer we niet meer geloven in Adam en Eva als eerste voorouders en hun persoonlijke val, volgens Genesis 1 en 3, gaan we een grens over.
Gesloten