Hoe om te gaan met een straf van God

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Dodo »

In de afgelopen tijd waren er veel verschillende reacties op het coronavirus, en hoe om te gaan met wat de overheid ons daarin voor schrijft, en ook of je wel mag streven naar het "overwinnen van het virus" als dat virus door God is gestuurd om ons te straffen (?) of terecht te wijzen (?) of iets te leren (?).
Als dit virus inderdaad een straf van God is (hoe weet je dat?), hoe zou dan de reactie moeten zijn? Geestelijk, maar ook praktisch? Ik krijg dat indruk dat sommigen het virus pas als een straf van God duiden als het kerkelijk leven in het gedrang komt.
Persoonlijk denk ik dat het een virus is. Er zijn vaker virussen geweest, of andere grote gebeurtenissen. Ik denk ook dat Gods hand daar zeker in is, heel ons geordende (kerkelijk) leven, al jaren uitgestippeld en gepland en georganiseerd, ligt ineens op z'n kant, door een virus dat duizend keer vergroot nog steeds onzichtbaar is. Maar moet je je er dan bij neerleggen? Mag alleen God het virus stoppen? Mag je middelen gebruiken? Mag je zelfs strijdbaar zijn: met elkaar krijgen we het virus weg!
Ik heb meer vragen dan antwoorden eigenlijk.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:In de afgelopen tijd waren er veel verschillende reacties op het coronavirus, en hoe om te gaan met wat de overheid ons daarin voor schrijft, en ook of je wel mag streven naar het "overwinnen van het virus" als dat virus door God is gestuurd om ons te straffen (?) of terecht te wijzen (?) of iets te leren (?).
Als dit virus inderdaad een straf van God is (hoe weet je dat?), hoe zou dan de reactie moeten zijn? Geestelijk, maar ook praktisch? Ik krijg dat indruk dat sommigen het virus pas als een straf van God duiden als het kerkelijk leven in het gedrang komt.
Persoonlijk denk ik dat het een virus is. Er zijn vaker virussen geweest, of andere grote gebeurtenissen. Ik denk ook dat Gods hand daar zeker in is, heel ons geordende (kerkelijk) leven, al jaren uitgestippeld en gepland en georganiseerd, ligt ineens op z'n kant, door een virus dat duizend keer vergroot nog steeds onzichtbaar is. Maar moet je je er dan bij neerleggen? Mag alleen God het virus stoppen? Mag je middelen gebruiken? Mag je zelfs strijdbaar zijn: met elkaar krijgen we het virus weg!
Ik heb meer vragen dan antwoorden eigenlijk.
Dat is lastig... Ik ga er over na denken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door DDD »

In God is geen duisternis, enkel licht. Wij kunnen niet overzien wat Hij doet met de invloed van het kwaad, noch begrijpen hoe Hij dat ten goede keert.

Maar tegen alles wat tegen Gods paradijselijke bedoeling ingaat, mogen wij ons met hand en tand verzetten. God zelf heeft daar zijn Zoon voor opgeofferd, dus ons verzet tegen het kwaad in deze wereld kan niet snel te ver gaan.

Buigen onder de krachtige hand van God staat in het kader van waakzaamheid tegen de invloed van de duivel (1 Petrus 5) en is iets anders dan je vernederen zonder het kwaad te bestrijden. Het accepteren van de invloed van de duivel is in bevindelijke kringen soms wel gezien als het buigen onder Gods straffende hand, maar ik zie daar vooralsnog geen bijbelse grondslag voor.

Mara schrijft in een ander draadje terecht dat als wij ons aan de bijbelse spijswetten zouden hebben gehouden, dit virus niet bij de mensen was gekomen.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Susanna »

De wereld was al ziek voordat dit virus kwam.
Geestelijk erger dan ziek - het is dood.

Aangezien God het universum "zeer goed" heeft gemaakt ( Gen. 1: 1–2: 4 ), zijn dood en ziekte indringers. Ze zijn hier vanwege de zonde, en ze zullen in de nieuwe hemelen en op de nieuwe aarde niet meer te vinden zijn. Maar tot die tijd moeten we er mee leren leven.

Als we in God de Heilige Geest geloven, die gezonden is om onze Trooster te zijn (van de ware gelovigen) dan zullen we erop vertrouwen dat Hij onze Helper is en dat Hij voor altijd bij ons zal zijn ( Johannes 14:16 ) . Als we in de enige ware God geloven, de drie-enige God van de Bijbel, zullen we Hem vertrouwen. Hij kan het bittere zoet maken en Hij kan uit iets ergs iets goeds geven.

Omgaan met straf?
Ik denk dat we de waarschuwingen serious moeten nemen die in de Bijbel staan, Bijvoorbeeld aan de gemeente aan Sardis: En schrijf aan den engel der Gemeente, die te Sardis is: Dit zegt, Die de zeven geesten Gods heeft, en de zeven sterren: Ik weet uw werken, dat gij den naam hebt, dat gij leeft, en gij zijt dood. Zijt wakende, en versterk het overige, dat sterven zou; want Ik heb uw werken niet vol gevonden voor God. Gedenk dan, hoe gij het ontvangen en gehoord hebt, en bewaar het, en bekeer u. Indien gij dan niet waakt, zo zal Ik over u komen als een dief, en gij zult niet weten, op wat ure Ik over u komen zal. Etc.

Neem Gods Woord serieus.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Delftenaar »

Sinds Genesis 3 zijn mensen in zonden ontvangen en geboren. En daarin niet alleen de mens maar ook de hele schepping.
Sinds de zondeval is er ziekte en dood op aarde. De aarde zelf brengt doornen en distels voort. De mens zal in het zweet des aanschijns zijn of haar brood eten. Ook kwaadaardige virussen komen daaruit voort.

En nu dus corona. Ja, door de zonde van de mens. Maar dan toch de vraag: het virus komt over iedereen, of het nu een christen, moslim, boeddist, atheïst of wat dan ook is.
En over welke zonde zou dit virus dan een oordeel moeten zijn?

Dit virus en deze pandemie is een teken van de gebrokenheid van deze wereld. Tegelijk gaat dit ons vermogen als mens te boven.
Daarom hebben wij als mens vooral te zwijgen. En mogen we in die stilte onze harten opwaarts heffen naar God. Of Hij ons, in onze (ziekte-)nood, genadig wil zijn.
De duiding weten we niet: dat is aan God. Daarom hebben wij als mens te zwijgen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door refo »

Luther heeft een tractaat over de pest geschreven. Is het een straf van God? Of een gemenigheid van Satan om ons van God vandaan te doen gaan?
We weten het niet. Voor een christen maakt dat ook niet uit. Die blijft wandelen voor Gods aangezicht.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door SecorDabar »

Naar aanleiding van de coronacrisis en de huidige actualiteit hierover, kan ik je aanraden om van Dr. John Owen "Gods gewone handelingen met zondige landen en kerken" eens te lezen. Vanaf blz. 42, punt VIII is zo lezenswaardig in de bijzondere uitzonderlijke omstandigheden waarin we nu in deze corona-pandemie verkeren. Dan zijn we verstomd, en gaat de hand op de mond. Dan is het niet de overheid, of wie dan ook, dan raakt het ons persoonlijk in onze houding onder dit wereldgebeuren waarin de HEERE spreekt. Ik heb het als nuttig ervaren, het maakt ons klein en bescheiden, nergens recht op hebbend, en toch pleitend, zo opbeurend gezien de kerk in Nederland. http://www.theologienet.nl/documenten/O ... lingen.pdf
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Herman »

Bedankt voor het attenderen op het schrijven van John Owen. Een mooi traktaatje om vanavond het oudejaar uit te luiden.

Psalm 99 vers 8 brengt ook kernachtig onder woorden, dat we Gods oordelen hebben te vrezen. O HEERE onze God, Gij hebt hen verhoord, Gij zijt hun geweest een vergevend God, hoewel wraak doende over hun daden.

De gelijktijdigheid van vergeving en wraak in deze tekst is een belangrijk element waaruit ik de les trek dat dit een waarschuwing is voor een lichtvaardige visie die van beide zaken een tegenstelling maken.

Het veelvuldig ontkennen van het verband tussen de tijdsomstandigheden en Gods oordelen, vind ik zeer merkwaardig. Ook nu nog in de tweede lockdown ontbreekt de opinievorming. Ik las een artikel van Enne Koops, historicus, dat het begin van de eerste wereldoorlog per direct een omslag plaatsvond in de prediking van een optimistisch vooruitgangsgeloof naar een benadrukking van boete en oordeel. Die stelling ontlede hij aan de studie van zo'n 90 preken van -voornamelijk - gereformeerde predikanten.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Ukkie »

Dodo schreef:In de afgelopen tijd waren er veel verschillende reacties op het coronavirus, en hoe om te gaan met wat de overheid ons daarin voor schrijft, en ook of je wel mag streven naar het "overwinnen van het virus" als dat virus door God is gestuurd om ons te straffen (?) of terecht te wijzen (?) of iets te leren (?).
Als dit virus inderdaad een straf van God is (hoe weet je dat?), hoe zou dan de reactie moeten zijn? Geestelijk, maar ook praktisch? Ik krijg dat indruk dat sommigen het virus pas als een straf van God duiden als het kerkelijk leven in het gedrang komt.
Persoonlijk denk ik dat het een virus is. Er zijn vaker virussen geweest, of andere grote gebeurtenissen. Ik denk ook dat Gods hand daar zeker in is, heel ons geordende (kerkelijk) leven, al jaren uitgestippeld en gepland en georganiseerd, ligt ineens op z'n kant, door een virus dat duizend keer vergroot nog steeds onzichtbaar is. Maar moet je je er dan bij neerleggen? Mag alleen God het virus stoppen? Mag je middelen gebruiken? Mag je zelfs strijdbaar zijn: met elkaar krijgen we het virus weg!
Ik heb meer vragen dan antwoorden eigenlijk.
Ik ben het eens met je persoonlijke noot in deze post en wat betreft de vragen denk ik dat we, biddend om de zegen van God, zeker mogen strijden om het virus te stoppen. Alleen Hij kan het virus stoppen maar dat sluit ons zoeken naar middelen mogelijkheden niet uit.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door HersteldHervormd »

Het is een oordeel van de Heere, maar wel een tuchting.

Het hele belangrijke punt is: Wij houden er niet van dat het vlees gepijnigd word. Maar de Heere weet veel beter als ons wat goed is voor ons.

Wij zien de corona als gevaar. Maar, wellicht heeft die Heilige Heere het wel willen gebruiken om duizenden toe te brengen. Of dat dat nog staat te gebeuren. Dat weten wij niet. Het is wel een gevolg van de zonde, een oordeel Gods. Brengt het u, jou en mij al op de knieeën?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Dodo »

Ik denk dat een deel van mijn vragen hierin zit: sommigen op dit forum ageren ertegen dat mensen veel verwachten van een vaccin. Dat is niet goed, vinden ze, je moet het van God verwachten, niet van een vaccin.
Daarnaast wordt de pandemie ook nog geduid als "komt van God" of misschien zelfs "straf van God", dus daar zou je onder moeten bukken. Maar ik zie dan niet hoe je dat praktisch uitwerkt. Niets tegen corona doen? Geen afstand houden, geen mondkapjes, geen behandeling? Dat bedoelen ze toch ook niet. Maar wat dan wel?
Ik denk dat het heel wel mogelijk is dat dit een van de weeën is die aan het eind van de tijd zullen zijn. Maar hoe moet je houding zijn? Mag je proberen te strijden tegen corona, of moet je bukken en het over je heen laten komen. Misschien was de tweede wereldoorlog ook wel een van die weeën. Toch is vrijwel iedereen het er over eens dat het de juiste handelswijze was om de Duitsers dwars te zitten en uiteindelijk te verslaan.
Ik weet niet of ik het iets duidelijker maak, ik weet zelf ook niet goed wat ik hiermee aan moet.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Ukkie »

Dodo schreef:Ik denk dat een deel van mijn vragen hierin zit: sommigen op dit forum ageren ertegen dat mensen veel verwachten van een vaccin. Dat is niet goed, vinden ze, je moet het van God verwachten, niet van een vaccin.
Daarnaast wordt de pandemie ook nog geduid als "komt van God" of misschien zelfs "straf van God", dus daar zou je onder moeten bukken. Maar ik zie dan niet hoe je dat praktisch uitwerkt. Niets tegen corona doen? Geen afstand houden, geen mondkapjes, geen behandeling? Dat bedoelen ze toch ook niet. Maar wat dan wel?
Ik denk dat het heel wel mogelijk is dat dit een van de weeën is die aan het eind van de tijd zullen zijn. Maar hoe moet je houding zijn? Mag je proberen te strijden tegen corona, of moet je bukken en het over je heen laten komen. Misschien was de tweede wereldoorlog ook wel een van die weeën. Toch is vrijwel iedereen het er over eens dat het de juiste handelswijze was om de Duitsers dwars te zitten en uiteindelijk te verslaan.
Ik weet niet of ik het iets duidelijker maak, ik weet zelf ook niet goed wat ik hiermee aan moet.
Als ik antibiotica neem tegen b.v. een long ontsteking dan strijd ik ook tegen die bacterie.
Dan kan ik het in deze van de antibiotica verwachten(samen krijgen we de ontsteking er wel onder) maar het kan ook zo zijn, dat ik biddend of de Heere het zegent de antibiotica inneemt. Het is denk ik met welke intentie we de middelen gebruiken.
Het zien als de straf van God lijkt me niet helemaal juist. Kan ik iedere ziekte, aardbeving of hongersnood duiden als straf van God?
Dat vind ik niet. Als mijn buurman een ernstige ziekte krijgt dat zien als straf van God? Wel overkomen ons ziekte en dood door onze zonde en schuld na onze val in het paradijs.
En dat het in de laatste dagen zal zijn dat we zullen horen van oorlogen, aardbevingen, ziekte en hongersnoden ja dat kan ons beangstigen.
Maar als het brengt aan de voeten van Jezus dan mag ik weten dat al die dingen de voetstappen zijn van Hem. De Koning komt!
Laatst gewijzigd door Ukkie op 01 jan 2021, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Wim Anker »

Dodo schreef:Ik denk dat een deel van mijn vragen hierin zit: sommigen op dit forum ageren ertegen dat mensen veel verwachten van een vaccin. Dat is niet goed, vinden ze, je moet het van God verwachten, niet van een vaccin.
Daarnaast wordt de pandemie ook nog geduid als "komt van God" of misschien zelfs "straf van God", dus daar zou je onder moeten bukken. Maar ik zie dan niet hoe je dat praktisch uitwerkt. Niets tegen corona doen? Geen afstand houden, geen mondkapjes, geen behandeling? Dat bedoelen ze toch ook niet. Maar wat dan wel?
Ik denk dat het heel wel mogelijk is dat dit een van de weeën is die aan het eind van de tijd zullen zijn. Maar hoe moet je houding zijn? Mag je proberen te strijden tegen corona, of moet je bukken en het over je heen laten komen. Misschien was de tweede wereldoorlog ook wel een van die weeën. Toch is vrijwel iedereen het er over eens dat het de juiste handelswijze was om de Duitsers dwars te zitten en uiteindelijk te verslaan.
Ik weet niet of ik het iets duidelijker maak, ik weet zelf ook niet goed wat ik hiermee aan moet.
Het is mij wel duidelijk wat je bedoeld. Toch denk ik dat je een denkwijze wilt begrijpen die niet bestaat. Ook iedereen die ervan overtuigt is dat het een straf - of oordeel - is en dat we moeten leren buigen onder de slaande hand van God zal tegelijkertijd alles in het werk willen stellen om de ziekte te bestrijden en als het kan uit te bannen. Alle geoorloofde middelen.

De discussie over wel of niet vaccineren gaat erover of vaccinatie een geoorloofd middel is.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door DDD »

Dat betwijfel ik toch. Mag je je tegen een rechtvaardige straf verzetten? In de Tweede Wereldoorlog was dat helemaal niet vanzelfsprekend voor alle mensen die het als een straf van God zagen.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Ukkie »

DDD schreef:Dat betwijfel ik toch. Mag je je tegen een rechtvaardige straf verzetten? In de Tweede Wereldoorlog was dat helemaal niet vanzelfsprekend voor alle mensen die het als een straf van God zagen.
Als wij het zien als straf waartegen we ons niet mogen verzetten denk ik aan de watersnoodramp van 1953. Daar zijn toch ook verschillende maatregelen genomen was dat ook verkeerd dan?
Laatst gewijzigd door Ukkie op 01 jan 2021, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Plaats reactie