Hoe om te gaan met een straf van God

Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Thea »

Ik denk dat het goed is om te bedenken wat 'straf' inhoudt. Is het een afrekening of een tuchtmaatregel om je weer op de goede weg te krijgen? Straf uit liefde? Ik denk dat het in eerste instantie het laatste is. En als dat niet helpt, zal er een afrekening komen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Ambtenaar »

Thea schreef:Ik denk dat het goed is om te bedenken wat 'straf' inhoudt. Is het een afrekening of een tuchtmaatregel om je weer op de goede weg te krijgen? Straf uit liefde? Ik denk dat het in eerste instantie het laatste is. En als dat niet helpt, zal er een afrekening komen.
Na de vorige pandemie volgden de Roaring Twenties. Ik weet dus niet of een pandemie een effectief middel is om het gedrag van mensen ten goede te keren.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/907105-vaccin ... -van-babel

Ik ben het niet met alles eens, maar het is een relevant artikel in dit draadje. Het is in ieder geval een van de eerste keren dat ik in zo'n artikel over beregeningsinstallaties lees, die toch wel rechtstreeks op gespannen voet staan met zondag 10 van de Catechismus. Als je althans zo redeneert als mensen die bezwaar hebben tegen inentingen.

De auteur beargumenteert echter totaal niet op grond waarvan een mens een welverdiende straf zou mogen ontgaan. Dan vind ik de redenering van Wim Anker nog logischer, die zegt dat dat om Christus wil alsnog mag.

Overigens heb ik wel gehoord van mensen die tegen een bliksemafleider op de kerk waren. Van mensen die bezwaar hadden tegen het water geven van planten in de tuin heb ik echter nog nooit gehoord.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Susanna »

Wordt God boos op echte gelovigen en straft Hij hen met ziekte of is dat soort toorn beperkt tot ongelovigen? Geef me een Bijbels bewijs alsjeblieft.

Is wat Gods kinderen moeten ondergaan straf of beproeving?
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Hoopvol »

Susanna schreef:Wordt God boos op echte gelovigen en straft Hij hen met ziekte of is dat soort toorn beperkt tot ongelovigen? Geef me een Bijbels bewijs alsjeblieft.

Is wat Gods kinderen moeten ondergaan straf of beproeving?
David bij de volkstelling.. Mirjam werd melaats. Die komen zo bij mij op.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Susanna »

Hoopvol schreef:
Susanna schreef:Wordt God boos op echte gelovigen en straft Hij hen met ziekte of is dat soort toorn beperkt tot ongelovigen? Geef me een Bijbels bewijs alsjeblieft.

Is wat Gods kinderen moeten ondergaan straf of beproeving?
David bij de volkstelling.. Mirjam werd melaats. Die komen zo bij mij op.
Dank je wel. Nu wordt mij iets duidelijk. Deze mensen zondigden heel bewust. Net als de de ziektes en de zwaktes in de gemeente vanwege de ontheiliging van het avondmaal (in Korinthe).

Maar, dan wil ik graag mijn vraag anders stellen: Wordt God boos op ware gelovigen, die geen ergerlijke zonde hebben begaan maar vanuit Hem leven en Hem liefhebben, meer dan wat dan ook? Straft Hij hen? Waarvoor dan. Of is wat hen overkomt een beproeving van hun geloof? Of hoort het misschien bij het volgen van Christus? Ik denk aan het einde van Romeinen 8.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Hoopvol »

Susanna schreef:
Hoopvol schreef:
Susanna schreef:Wordt God boos op echte gelovigen en straft Hij hen met ziekte of is dat soort toorn beperkt tot ongelovigen? Geef me een Bijbels bewijs alsjeblieft.

Is wat Gods kinderen moeten ondergaan straf of beproeving?
David bij de volkstelling.. Mirjam werd melaats. Die komen zo bij mij op.
Dank je wel. Nu wordt mij iets duidelijk. Deze mensen zondigden heel bewust. Net als de de ziektes en de zwaktes in de gemeente vanwege de ontheiliging van het avondmaal (in Korinthe).

Maar, dan wil ik graag mijn vraag anders stellen: Wordt God boos op ware gelovigen, die geen ergerlijke zonde hebben begaan maar vanuit Hem leven en Hem liefhebben, meer dan wat dan ook? Straft Hij hen? Waarvoor dan. Of is wat hen overkomt een beproeving van hun geloof? Of hoort het misschien bij het volgen van Christus? Ik denk aan het einde van Romeinen 8.
Ik denk dat niet zo gemakkelijk ligt. Als een volk gestraft word, en een vrome maakt onderdeel uit van dat volk, dan maakt die vrome onderdeel uit van de straf. Alleen hoe ervaart de vrome de straf?

In Jesaja 26 vers 8 lees je dat een vrome de gerichten van God verwacht. Om in de gerichten God te ontmoeten. Maar je leest ook in vers 9 en 10 hoe de goddeloze zich gedraagt in die gerichten.

In Klaagliederen is Jeremia onderdeel van de straf van de Heere. Hij kan er niet onder komen, hst 3:18, mijn sterkte is vergaan, en mijn hoop van den HEERE. Daarna slaat alles om, vers 22, Het zijn de goedentierenheden des HEEREN dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben. Zij zijn allen morgen nieuw. Uw trouw is groot.

In psalm 73 ervaart Asaf alle morgen bestraffing. Tot hij het ongeluk der goddelozen ziet.

Ik denk dat de Heere vrome en onvrome bestraft. Maar ik denk dat de uitkomsten verschillend zijn. Ik denk ook dat elke bestraffing of beproeving een liefdevolle wenk van de Heere is, kom tot Mij, komt iedereen tot Mij.
Ds Smijtegelt heeft over bestraffingen hele bijzondere tijdredes gehouden. Ze zijn later uitgegeven, Een woord op zijn tijd heten die boeken. Echt een aanrader en zeer actueel!
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Susanna »

Hoopvol schreef:
Susanna schreef:
Hoopvol schreef:
Susanna schreef:Wordt God boos op echte gelovigen en straft Hij hen met ziekte of is dat soort toorn beperkt tot ongelovigen? Geef me een Bijbels bewijs alsjeblieft.

Is wat Gods kinderen moeten ondergaan straf of beproeving?
David bij de volkstelling.. Mirjam werd melaats. Die komen zo bij mij op.
Dank je wel. Nu wordt mij iets duidelijk. Deze mensen zondigden heel bewust. Net als de de ziektes en de zwaktes in de gemeente vanwege de ontheiliging van het avondmaal (in Korinthe).

Maar, dan wil ik graag mijn vraag anders stellen: Wordt God boos op ware gelovigen, die geen ergerlijke zonde hebben begaan maar vanuit Hem leven en Hem liefhebben, meer dan wat dan ook? Straft Hij hen? Waarvoor dan. Of is wat hen overkomt een beproeving van hun geloof? Of hoort het misschien bij het volgen van Christus? Ik denk aan het einde van Romeinen 8.
Ik denk dat niet zo gemakkelijk ligt. Als een volk gestraft word, en een vrome maakt onderdeel uit van dat volk, dan maakt die vrome onderdeel uit van de straf. Alleen hoe ervaart de vrome de straf?

In Jesaja 26 vers 8 lees je dat een vrome de gerichten van God verwacht. Om in de gerichten God te ontmoeten. Maar je leest ook in vers 9 en 10 hoe de goddeloze zich gedraagt in die gerichten.

In Klaagliederen is Jeremia onderdeel van de straf van de Heere. Hij kan er niet onder komen, hst 3:18, mijn sterkte is vergaan, en mijn hoop van den HEERE. Daarna slaat alles om, vers 22, Het zijn de goedentierenheden des HEEREN dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben. Zij zijn allen morgen nieuw. Uw trouw is groot.

In psalm 73 ervaart Asaf alle morgen bestraffing. Tot hij het ongeluk der goddelozen ziet.

Ik denk dat de Heere vrome en onvrome bestraft. Maar ik denk dat de uitkomsten verschillend zijn. Ik denk ook dat elke bestraffing of beproeving een liefdevolle wenk van de Heere is, kom tot Mij, komt iedereen tot Mij.
Ds Smijtegelt heeft over bestraffingen hele bijzondere tijdredes gehouden. Ze zijn later uitgegeven, Een woord op zijn tijd heten die boeken. Echt een aanrader en zeer actueel!
Dank je wel voor het antwoord. Hoewel ik de bevinding begrijp die je in je stukje legt, twijfel ik nog steeds of het waar is dat God Zijn kinderen "straft". Ik zie het woordje 'staffen' als 'vergelden'.

Als Hij de Zijnen aanziet, dan ziet Hij hen gekleed met de gerechtgheid van Christus. Hij gedenkt hun zonden niet meer. Waarom zou hun zonden dan vergelden? De almachtige God hoeft niet meer tevreden gesteld te worden voor onze zonden door middel van straf. Hij is volkomen tevreden met het offer van Zijn geliefde Zoon.

Ik denk wel dat God Zijn kinderen echt disciplineert. Hij kastijdt de Zijnen als zij zondigen, laat moeilijkheden toe over ons leven zodat we ons van de zonde tot Hem zullen keren. Zodat we de ernst van onze zonde zullen zien en de barmhartigheid die Hij zijn kinderen schenkt zullen aanbidden.

Bedoelen wij hetzelfde? Ik zal wel dingen door elkaar halen.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Hoopvol »

Susanna schreef: Dank je wel voor het antwoord. Hoewel ik de bevinding begrijp die je in je stukje legt, twijfel ik nog steeds of het waar is dat God Zijn kinderen "straft". Ik zie het woordje 'staffen' als 'vergelden'.

Als Hij de Zijnen aanziet, dan ziet Hij hen gekleed met de gerechtgheid van Christus. Hij gedenkt hun zonden niet meer. Waarom zou hun zonden dan vergelden? De almachtige God hoeft niet meer tevreden gesteld te worden voor onze zonden door middel van straf. Hij is volkomen tevreden met het offer van Zijn geliefde Zoon.

Ik denk wel dat God Zijn kinderen echt disciplineert. Hij kastijdt de Zijnen als zij zondigen, laat moeilijkheden toe over ons leven zodat we ons van de zonde tot Hem zullen keren. Zodat we de ernst van onze zonde zullen zien en de barmhartigheid die Hij zijn kinderen schenkt zullen aanbidden.

Bedoelen wij hetzelfde? Ik zal wel dingen door elkaar halen.
Sorry voor de hele late reactie. Ik had, toen ik bovenstaand bericht las niet veel tijd, daarna is het bericht me een tijdje ontschoten en ik heb het ook een paar dagen proberen te ontlopen. Het is voor mij namelijk een indringende vraag waar ik nu al een paar dagen tegenaan loop te hikken.

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Ik denk dat er een verschil is vanuit welke invalshoek je een "straf" of "kastijding" bekijkt.

Vanuit God gezien kastijdt Hij Zijn kinderen. Inderdaad, Hij heeft voor Zijn kinderen geleden, is gestorven en opgestaan. En als ik in dit licht de Romeinenbrief lees, en met name Romeinen 6 overzie ik niet goed hoe dit allemaal bedoeld word. Maar ik denk dat je gelijk heb in dat God de Zijnen aanziet in het kleed van de gerechtigheid van Christus.

Ik denk dat niet ieder kind van God kan overzien of de Heere hem straft of kastijd. Dus vanuit het oogpunt van de mens kan een gebeurtenis wel als straf ervaren worden denk ik. Tenminste ik heb vaak geen overzicht op hoe en waarom dingen voorvallen in het leven.


Hartelijk dank voor het voorgaande bericht, ik merk dat ik zo weinig weet en dat ik nog zoveel te leren heb. Ik ga proberen dit te overdenken.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Susanna »

@Hoopvol dank je wel voor je reactie. Ik denk er ook over na. Er staat in Hebreeën 12: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Hierbij denk ik aan Paulus, en de vuistlagen van de satan. Dat hij zegt: "En opdat ik mij door de uitnemendheid der openbaringen niet zou verheffen, zo is mij gegeven een scherpe doorn in het vlees, namelijk een engel des satans, dat hij mij met vuisten slaan zou, opdat ik mij niet zou verheffen."

De HEERE laat zijn uitgekozenen soms door mensen gegeseld worden, letterlijk of figuurlijk met woorden. Of door satan geslagen. Het is heilige opvoedkunde. Ik heb ergens gelezen dat de oorspronkelijk test een beetje luidt als: "God corrigeert, als Vader, de zoon in wie hij een welbehagen heeft."

Nog een tekst: "Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet! Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen. Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt. Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt. Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u." Openbaring 3:15

Ik worstel hier ook nog steeds mee. Maar ik denk wel dat "hoe omgaan met een straf van God" (topic-titel) voor een kind van God zo geformuleerd mag worden: "Hoe te reageren op de kastijding van Hem, die in Christus Jezus Uw/jouw liefdevolle, heilige Vader is geworden". Ik weet niet of die ik zoveel vorderingen maak in het leren van deze les.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoe om te gaan met een straf van God

Bericht door Terri »

Susanna schreef:@Hoopvol dank je wel voor je reactie. Ik denk er ook over na. Er staat in Hebreeën 12: Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

Hierbij denk ik aan Paulus, en de vuistlagen van de satan. Dat hij zegt: "En opdat ik mij door de uitnemendheid der openbaringen niet zou verheffen, zo is mij gegeven een scherpe doorn in het vlees, namelijk een engel des satans, dat hij mij met vuisten slaan zou, opdat ik mij niet zou verheffen."

De HEERE laat zijn uitgekozenen soms door mensen gegeseld worden, letterlijk of figuurlijk met woorden. Of door satan geslagen. Het is heilige opvoedkunde. Ik heb ergens gelezen dat de oorspronkelijk test een beetje luidt als: "God corrigeert, als Vader, de zoon in wie hij een welbehagen heeft."

Nog een tekst: "Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet! Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen. Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt. Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt. Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u." Openbaring 3:15

Ik worstel hier ook nog steeds mee. Maar ik denk wel dat "hoe omgaan met een straf van God" (topic-titel) voor een kind van God zo geformuleerd mag worden: "Hoe te reageren op de kastijding van Hem, die in Christus Jezus Uw/jouw liefdevolle, heilige Vader is geworden". Ik weet niet of die ik zoveel vorderingen maak in het leren van deze les.
Dank je voor plaatsen @Hoopvol en @Susanna.
Als een beker koud water......
Plaats reactie