Vragen over de oude en nieuwe mens

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door Susanna »

Ik hoorde dat als een kind van God een zonde begaat, hij of zij dat doet vanuit de oude vervallenheid (oude mens).

1. Hoe verhoudt zich de oude mens met de nieuwe mens?
2. Is het wel mogelijk om een grotere overeenstemming met het beeld van Jezus Christus te krijgen (Romeinen 8:29).
3. Hoe dan?
4. Is de nieuwe natuur van een wedergeboren zondaar in staat om te zondigen?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door Orchidee »

Een wedergeboren mens blijft helaas zondigen!
Je moet het elke dag weer van genade hebben!
Pas als we dit leven uitgaan zullen Gods kinderen geen zonden meer doen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door Susanna »

Orchidee schreef:Een wedergeboren mens blijft helaas zondigen!
Je moet het elke dag weer van genade hebben!
Pas als we dit leven uitgaan zullen Gods kinderen geen zonden meer doen!
Ik vind dat heel erg. Dan leven we (ze) nog steeds tot oneer. Hoe moeten mensen die het wonder van de wedergeboorte hebben ervaren, dan omgaan met hun eigen zondigheid? Het strekt tot eer van de Heere om te leven vanuit Christus, in de volle zekerheid van hun redding maar hoe is dat mogelijk als we steeds weer vallen.

Verlies je de zekerheid dan?

“Nothing can hurt you except sin; nothing can grieve me except sin; nothing can defeat you except sin. Therefore, be on your guard, my Mansoul.” John Bunyan
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door Orchidee »

Dat kan een mens inderdaad in/tot twijfel brengen maar zondeloos kunnen wij hier op aarde nooit worden!
Volkomen word het hier niet.
Daarom hebben dagelijkse bekering en genade nodig!
Het is en blijft altijd een strijden tegen de zonde.
Hoe ouder een mens word, hoe meer de zonden van het heden maar ook uit je jeugd kunnen schrijnen en pijn doen is mijn ervaring.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door Terri »

Susanna schreef:Ik hoorde dat als een kind van God een zonde begaat, hij of zij dat doet vanuit de oude vervallenheid (oude mens).

1. Hoe verhoudt zich de oude mens met de nieuwe mens?
2. Is het wel mogelijk om een grotere overeenstemming met het beeld van Jezus Christus te krijgen (Romeinen 8:29).
3. Hoe dan?
4. Is de nieuwe natuur van een wedergeboren zondaar in staat om te zondigen?
"De gelovige die waarlijk geestelijk wil zijn, moet erkennen dat in hem nu twee naturen
zijn; dat behalve de gevallen natuur van Adam, er ook de volmaakte natuur van
Christus is, ontvangen van God door de Heilige Geest."

R.Stam


https://www.jaapfijnvandraat.nl/index.p ... kel&id=936

En ik vond dit:
Kan een christen volgens Johannes nog wel zondigen? In 1 Johannes 1:8 staat, dat we onszelf misleiden wanneer we zeggen dat we geen zonden hebben, terwijl in 1 Johannes 3:9 staat dat een ieder die uit God is, geen zonde doet. Kunt u mij hier een antwoord op geven? (J. D. te H.)

Antwoord:
In 1 Johannes 2:1-2 geeft Johannes ons een duidelijk antwoord op de gestelde vraag: “Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige; en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar voor die der gehele wereld.”
Als wij als kind van God nooit meer zouden zondigen, dan zou het werk van de Here Jezus als Hogepriester in de hemel overbodig zijn. Dan hebben we geen ‘voorspraak’, vrijpleiter meer nodig. Dan staat Openbaring 12:10, waar gesproken wordt over de aanklager, die ons dag en nacht bij God aanklaagt, overbodig in de Bijbel.
Johannes probeert in zijn brief aan te geven dat, wanneer we in Christus blijven en vanuit de nieuwe natuur leven, er geen ruimte meer is om te zondigen. Hij roept ons op om steeds meer te wandelen vanuit deze nieuwe positie. Zolang we in deze positie staan, kunnen we niet zondigen, maar wanneer we niet meer vanuit deze nieuwe positie leven, gaat het mis en geven we ons weer over aan zondig gedrag.

Bron: Zoeklicht

Vraag 2 en 3 vind ik lastig. Ik kwam onderstaand tegen.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 13767d999d
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door -DIA- »

Terri schreef:
Susanna schreef:Ik hoorde dat als een kind van God een zonde begaat, hij of zij dat doet vanuit de oude vervallenheid (oude mens).

1. Hoe verhoudt zich de oude mens met de nieuwe mens?
2. Is het wel mogelijk om een grotere overeenstemming met het beeld van Jezus Christus te krijgen (Romeinen 8:29).
3. Hoe dan?
4. Is de nieuwe natuur van een wedergeboren zondaar in staat om te zondigen?
"De gelovige die waarlijk geestelijk wil zijn, moet erkennen dat in hem nu twee naturen
zijn; dat behalve de gevallen natuur van Adam, er ook de volmaakte natuur van
Christus is, ontvangen van God door de Heilige Geest."

R.Stam


https://www.jaapfijnvandraat.nl/index.p ... kel&id=936

En ik vond dit:
Kan een christen volgens Johannes nog wel zondigen? In 1 Johannes 1:8 staat, dat we onszelf misleiden wanneer we zeggen dat we geen zonden hebben, terwijl in 1 Johannes 3:9 staat dat een ieder die uit God is, geen zonde doet. Kunt u mij hier een antwoord op geven? (J. D. te H.)

Antwoord:
In 1 Johannes 2:1-2 geeft Johannes ons een duidelijk antwoord op de gestelde vraag: “Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige; en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar voor die der gehele wereld.”
Als wij als kind van God nooit meer zouden zondigen, dan zou het werk van de Here Jezus als Hogepriester in de hemel overbodig zijn. Dan hebben we geen ‘voorspraak’, vrijpleiter meer nodig. Dan staat Openbaring 12:10, waar gesproken wordt over de aanklager, die ons dag en nacht bij God aanklaagt, overbodig in de Bijbel.
Johannes probeert in zijn brief aan te geven dat, wanneer we in Christus blijven en vanuit de nieuwe natuur leven, er geen ruimte meer is om te zondigen. Hij roept ons op om steeds meer te wandelen vanuit deze nieuwe positie. Zolang we in deze positie staan, kunnen we niet zondigen, maar wanneer we niet meer vanuit deze nieuwe positie leven, gaat het mis en geven we ons weer over aan zondig gedrag.

Bron: Zoeklicht

Vraag 2 en 3 vind ik lastig. Ik kwam onderstaand tegen.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 13767d999d
Hoe kom ik aan zo'n geloof?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:Hoe kom ik aan zo'n geloof?
Dat is voor hen die daar verlegen om zitten te verkrijgen bij de Gever van deze gave. Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door Adagio »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:Hoe kom ik aan zo'n geloof?
Dat is voor hen die daar verlegen om zitten te verkrijgen bij de Gever van deze gave. Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt.
Ga heen, verkoop alles wat gij hebt en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op en volg Mij.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door Orchidee »

Misschien "gewoon" ook de catechismus lezen ter extra verduidelijking van en voor al uw geloofsvragen.
https://psalmboek.nl/catechismus-vraag-21.php
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door Valcke »

Susanna schreef:Ik hoorde dat als een kind van God een zonde begaat, hij of zij dat doet vanuit de oude vervallenheid (oude mens).

1. Hoe verhoudt zich de oude mens met de nieuwe mens?
2. Is het wel mogelijk om een grotere overeenstemming met het beeld van Jezus Christus te krijgen (Romeinen 8:29).
3. Hoe dan?
4. Is de nieuwe natuur van een wedergeboren zondaar in staat om te zondigen?
1. Als vlees tegenover geest.
2 en 3. Ja. Rom. 12:2, Ef. 5:22, enz. Idem HC antwoord 115.
4. Nee, de vernieuwde natuur zondigt niet, maar is naar (=overeenkomstig) God geschapen, en wordt door de Geest bewaard. Ef. 4:24, Kol. 3:10.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door Orchidee »

In gewoon Nederlands dus: "Gods kinderen zondigen nooit/niet meer?"
Ik heb dit zelf nog nooit meegekregen maar misschien begrijp ik u niet of verkeerd wellicht?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door -DIA- »

Adagio schreef:
J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:Hoe kom ik aan zo'n geloof?
Dat is voor hen die daar verlegen om zitten te verkrijgen bij de Gever van deze gave. Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt.
Ga heen, verkoop alles wat gij hebt en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op en volg Mij.
Dit is de waarheid. Daar kunnen we bijvallen, en dat is iets wat in feite voor een ieder niet makkelijk is, ja, onmogelijk, maar alleen genade maakt dat een mens metterdaad wil, en niet anders wil. Ik begrijp het. Het was dan ook niet bedoeld als een vraag, maar om te duiden dat ik hier ook geen hulp verwacht.

PS Ik zie dat ik een PB heb waar ik niet bij kan, van Tiberius.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:Hoe kom ik aan zo'n geloof?
Dat is voor hen die daar verlegen om zitten te verkrijgen bij de Gever van deze gave. Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt.
Dat bedoelde ik ook.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:In gewoon Nederlands dus: "Gods kinderen zondigen nooit/niet meer?"
Ik heb dit zelf nog nooit meegekregen maar misschien begrijp ik u niet of verkeerd wellicht?
Gods kinderen zondigen zolang ze op de aarde zijn. Er werd wel gezegd: Bij de laatste snik, dan sterft mijn oude ik. Dit is een levenslange strijd tussen de oude en de nieuwe mens, vooropgesteld dat er een nieuwe mens is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door Forummer »

HC 44 Vraag 114
Maar kunnen degenen, die tot God bekeerd zijn, deze geboden volkomenlijk houden?

Neen zij; maar ook de allerheiligsten, zolang als zij in dit levenzijn, hebben maar een klein beginsel dezer gehoorzaamheid ; doch alzo, dat zij met een ernstig voornemen niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie