Vragen over de oude en nieuwe mens

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door -DIA- »

Forummer schreef:HC 44 Vraag 114
Maar kunnen degenen, die tot God bekeerd zijn, deze geboden volkomenlijk houden?

Neen zij; maar ook de allerheiligsten, zolang als zij in dit levenzijn, hebben maar een klein beginsel dezer gehoorzaamheid ; doch alzo, dat zij met een ernstig voornemen niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven.
Dat is dus de oude mens, want de nieuwe schepping is goed en volmaakt, en zondigt niet. Dit geeft wel een strijd op leven en dood. Want de oude mens vecht tegen de nieuwe mens. En die nieuwe mens kan er alleen zijn door wederbarende genade, een nieuwe schepping, die zonder zonde begeert te leven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door Valcke »

Orchidee schreef:In gewoon Nederlands dus: "Gods kinderen zondigen nooit/niet meer?"
Ik heb dit zelf nog nooit meegekregen maar misschien begrijp ik u niet of verkeerd wellicht?
Gods kinderen zondigen zeker! Maar niet naar hun vernieuwde deel. Dat nieuwe beginsel in hen wordt door de Geest Gods bewaard en zondigt niet. Dat is ook geheel volgens onze belijdenis.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door Orchidee »

Waarschijnlijk ben ik hierin dom maar ik begrijp dit niet!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Waarschijnlijk ben ik hierin dom maar ik begrijp dit niet!
Dat begreep die nachtdiscipel ook niet, leest het maar eens na.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door Forummer »

Romeinen 7:15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.

20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door Forummer »

Als wij genade hebben mogen ontvangen van God, kijkt Hij door Jezus Christus heen naar ons alsof wij nooit zonden gedaan hebben. Dat troost mij zo enorm. Daar kan en mag niets van mij bij, enkel genade.

God werpt mijn zonden in het diepste van de zee, en Hij dénkt er niet eens meer aan. Wat een genade. Wij mensen zullen dat nooit volledig kunnen bevatten, maar we mogen het wel weten en daarom zekerheid en vertrouwen hebben.

Dan is daar natuurlijk wel het verdriet over de zonden die we nog dagelijks doen. Maar Gods genade is groter!

Laten we dankbaar zijn voor zoveel genade. God alleen de eer!

Komt maakt God met mij groot!
Hopelijk mogen we dat morgen ook weer doen in Zijn huis.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door Susanna »

Valcke schreef:
Orchidee schreef:In gewoon Nederlands dus: "Gods kinderen zondigen nooit/niet meer?"
Ik heb dit zelf nog nooit meegekregen maar misschien begrijp ik u niet of verkeerd wellicht?
Gods kinderen zondigen zeker! Maar niet naar hun vernieuwde deel. Dat nieuwe beginsel in hen wordt door de Geest Gods bewaard en zondigt niet. Dat is ook geheel volgens onze belijdenis.
Iemand heeft zaterdag een heel mooi stuk voorgelezen hierover. Ik heb een kopietje gevraagd. Het was van Mary Winslow, over de tekst "Een iegelijk die uit God geboren is, (...) kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. 1 Johannes 3:9

Zij zegt dus ook dat in de wedergeboren mens twee naturen leven en dat de Schrift deze de oude en de nieuw mens noemt. En dat deze twee naturen zich niet met elkaar mengen. De nieuwe mens heeft een goddelijk natuur en kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is, terwijl de oude mens niet kan ophouden te zondigen, omdat hij niet van God is. Deze twee naturen voeren oorlog voeren met elkaar. De gelovige haat de zonde in al zijn verschijningsvormen. De zonde is zijn dagelijks verdriet.

Mary vertelt ook iets over de functie van de oude mens. Ze zegt:
Hij dient om de ijver van de gelovige te prikkelen en zijn werkzaamheid te bevorderen, en zo elke genadegave tot volmaaktheid te brengen. Dat geldt vooral de gave van het geloof, waardoor de christen de wereld, het vlees en de duivel overwint. Maar als wij de inwoning van de oude mens bemerken, bemerken we ook de inwoning van de Geest, zodat we uitroepen: 'Dank aan God, Die ons de overwinning geeft!'. Op deze manier brengt God het goede voort uit het kwade ... dat, wat we hartgrondig haten en verachten, maakt Hij dienstbaar aan onze voortgang in het christelijke leven en strekt tot meerdere eer van Hemzelf. Mary Winslow
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door Johannes S »

Valcke schreef:
Susanna schreef:
4. Is de nieuwe natuur van een wedergeboren zondaar in staat om te zondigen?
4. Nee, de vernieuwde natuur zondigt niet, maar is naar (=overeenkomstig) God geschapen, en wordt door de Geest bewaard. Ef. 4:24, Kol. 3:10.
Het is een hele nieuwe natuur, de goddelijke natuur, een nieuwe schepping geschapen in Christus Jezus. Ef.2:10. 2 Kor.5:17.
Deze goddelijke natuur kan niet zondigen: Wij weten dat een iegelijk, die uit God geboren is, niet zondigt (1 Joh.5:18a)
Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.
1 Joh.3:9.
Een iegelijk die in Jezus Christus blijft, die zondigt niet;

Het vlees, de oude natuur, is zonde en verkocht onder de zonde. Rom.7.
Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo misleiden wij ons zelven, en de waarheid is in ons niet. (1 Joh.1:8)

Ef. 4 spreekt over het afleggen, aangaande de vorige wandeling, den ouden mens, die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding; En dat gij zoudt vernieuwd worden in de geest uws gemoeds, en den nieuwen mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Vragen over de oude en nieuwe mens

Bericht door Johannes S »

Mary Winslow kun je volgens mij wel heel goed lezen, ik lees er ook weleens wat van bij iemand anders en ik vind het dan ook mooi en Bijbels wat ik ervan gelezen heb. En ze spreekt zo groot van Christus.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Plaats reactie