Profetische visioenen van Gods kinderen

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Susanna »

Wat voor aandacht moeten we (profetische) visioenen van Gods kinderen geven?
Voorbeeld:
Op een van zijn verlofdagen naar Engeland in 1855 was Hudson Taylor aan het prediken toen hij plotseling stopte. Hij stond een tijd sprakeloos met zijn ogen dicht. Toen hij weer begon te spreken, legde hij uit: Ik heb een visioen gezien.

Ik zag in dit visioen een grote oorlog die de wereld omvat... Eigenlijk zijn het twee oorlogen. Hierna heb ik veel onrust en opstanden gezien die veel naties zullen treffen. Op sommige plaatsen zag ik geestelijk ontwaken. In Rusland zag ik dat er een algemeen alomvattend, nationaal geestelijk ontwaken zal komen, zo groot dat er nooit meer zoiets zou kunnen zijn. Vanuit Rusland zag ik het ontwaken zich verspreiden naar veel Europese landen. Toen zag ik een algehele opwekking, gevolgd door de komst van Christus.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Ditbenik »

Susanna schreef:Wat voor aandacht moeten we (profetische) visioenen van Gods kinderen geven?
Voorbeeld:
Op een van zijn verlofdagen naar Engeland in 1855 was Hudson Taylor aan het prediken toen hij plotseling stopte. Hij stond een tijd sprakeloos met zijn ogen dicht. Toen hij weer begon te spreken, legde hij uit: Ik heb een visioen gezien.

Ik zag in dit visioen een grote oorlog die de wereld omvat... Eigenlijk zijn het twee oorlogen. Hierna heb ik veel onrust en opstanden gezien die veel naties zullen treffen. Op sommige plaatsen zag ik geestelijk ontwaken. In Rusland zag ik dat er een algemeen alomvattend, nationaal geestelijk ontwaken zal komen, zo groot dat er nooit meer zoiets zou kunnen zijn. Vanuit Rusland zag ik het ontwaken zich verspreiden naar veel Europese landen. Toen zag ik een algehele opwekking, gevolgd door de komst van Christus.
Daar 'moeten' we geen aandacht aan geven. Alles wat voor ons van belang is om te weten én wat vast staat, vinden we in het Woord van God.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Susanna »

Ditbenik schreef:
Susanna schreef:Wat voor aandacht moeten we (profetische) visioenen van Gods kinderen geven?
Voorbeeld:
Op een van zijn verlofdagen naar Engeland in 1855 was Hudson Taylor aan het prediken toen hij plotseling stopte. Hij stond een tijd sprakeloos met zijn ogen dicht. Toen hij weer begon te spreken, legde hij uit: Ik heb een visioen gezien.

Ik zag in dit visioen een grote oorlog die de wereld omvat... Eigenlijk zijn het twee oorlogen. Hierna heb ik veel onrust en opstanden gezien die veel naties zullen treffen. Op sommige plaatsen zag ik geestelijk ontwaken. In Rusland zag ik dat er een algemeen alomvattend, nationaal geestelijk ontwaken zal komen, zo groot dat er nooit meer zoiets zou kunnen zijn. Vanuit Rusland zag ik het ontwaken zich verspreiden naar veel Europese landen. Toen zag ik een algehele opwekking, gevolgd door de komst van Christus.
Daar 'moeten' we geen aandacht aan geven. Alles wat voor ons van belang is om te weten én wat vast staat, vinden we in het Woord van God.
Misschien heb ik het verkeerd geformuleerd. Ik zou ook kunnen zeggen: "hoe om te gaan met..."
Ik heb het over Gods kinderen. Ook in de reformatorische gezindte is/was er sprake van "profetie" toch?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Ditbenik »

Susanna schreef:
Ditbenik schreef:
Susanna schreef:Wat voor aandacht moeten we (profetische) visioenen van Gods kinderen geven?
Voorbeeld:
Op een van zijn verlofdagen naar Engeland in 1855 was Hudson Taylor aan het prediken toen hij plotseling stopte. Hij stond een tijd sprakeloos met zijn ogen dicht. Toen hij weer begon te spreken, legde hij uit: Ik heb een visioen gezien.

Ik zag in dit visioen een grote oorlog die de wereld omvat... Eigenlijk zijn het twee oorlogen. Hierna heb ik veel onrust en opstanden gezien die veel naties zullen treffen. Op sommige plaatsen zag ik geestelijk ontwaken. In Rusland zag ik dat er een algemeen alomvattend, nationaal geestelijk ontwaken zal komen, zo groot dat er nooit meer zoiets zou kunnen zijn. Vanuit Rusland zag ik het ontwaken zich verspreiden naar veel Europese landen. Toen zag ik een algehele opwekking, gevolgd door de komst van Christus.
Daar 'moeten' we geen aandacht aan geven. Alles wat voor ons van belang is om te weten én wat vast staat, vinden we in het Woord van God.
Misschien heb ik het verkeerd geformuleerd. Ik zou ook kunnen zeggen: "hoe om te gaan met..."
Ik heb het over Gods kinderen. Ook in de reformatorische gezindte is/was er sprake van "profetie" toch?
Ja, ik snap het maar het verandert er wat mij betreft niets aan. Wat God in Zijn Woord heeft aangegeven is echt genoeg en ligt onwankelbaar zacht. Van profetieën van Gods kinderen ligt het niet vast en ook die kunnen dwalen. Wie leeft bij het Woord en vanuit het Woord heeft echt genoeg. Dat geeft zekerheid en rust.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Susanna »

Bedankt!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Herman »

Gelukkig zegt Gods Woord zelf dat jongelingen en dochters zullen profeteren, dromen zullen dromen en dergelijke zaken meer. Dus het is zeker bijbels dat deze zaken gebeuren. Zeker als het om een zeer geoefend christen als Hudson Taylor gaat, zou ik dat niet zomaar terzijde stellen. Datgene wat hij zegt, staat namelijk niet negatief ten opzichte van Gods Woord, maar in het verlengde ervan.
Een tweede stap is dan wel dat deze profetie bekwaam wordt uitgelegd. Omdat de context van deze uitspraak geheel ontbreekt, wordt dat moeilijk. Ik kan er dus geen betekenis aan ontlenen, maar mogelijk hebben de christelijke hoorders in 1855 daar wel betekenis aan kunnen ontlenen. Misschien is er wel iemand op grond van deze woorden vanuit die plek zendeling geworden in Rusland, bijvoorbeeld. Dat is dan niet tegen de wil van God.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Herman »

Overigens lijkt dit visioen apocrief, het lijkt een verzinsel. Taylor was in 1855 'gewoon' in China en niet in Engeland.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:Gelukkig zegt Gods Woord zelf dat jongelingen en dochters zullen profeteren, dromen zullen dromen en dergelijke zaken meer. Dus het is zeker bijbels dat deze zaken gebeuren. Zeker als het om een zeer geoefend christen als Hudson Taylor gaat, zou ik dat niet zomaar terzijde stellen. Datgene wat hij zegt, staat namelijk niet negatief ten opzichte van Gods Woord, maar in het verlengde ervan.
Een tweede stap is dan wel dat deze profetie bekwaam wordt uitgelegd. Omdat de context van deze uitspraak geheel ontbreekt, wordt dat moeilijk. Ik kan er dus geen betekenis aan ontlenen, maar mogelijk hebben de christelijke hoorders in 1855 daar wel betekenis aan kunnen ontlenen. Misschien is er wel iemand op grond van deze woorden vanuit die plek zendeling geworden in Rusland, bijvoorbeeld. Dat is dan niet tegen de wil van God.
Zelfs als iemand op grond van deze woorden zendeling geworden is in Rusland is dat geen vervulling van deze profetie. Immers van "In Rusland zag ik dat er een algemeen alomvattend, nationaal geestelijk ontwaken zal komen, zo groot dat er nooit meer zoiets zou kunnen zijn. Vanuit Rusland zag ik het ontwaken zich verspreiden naar veel Europese landen. Toen zag ik een algehele opwekking, gevolgd door de komst van Christus." is nooit iets zichtbaar geworden. Verder botst het met de Schrift waar niet Rusland maar Israël het begin van een algehele opwekking zal zijn.
In je volgende posting schrijf je dat deze zogenaamde profetie apocrief is. Dat lijkt me veel te zwak uitgedrukt. Ik zou het eerder onzin noemen. En dat pleit eens te meer voor 'de Schrift alleen' en je verder niet in verwarring laten brengen door andere zaken zelfs niet als ze van Gods kinderen (zouden) komen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:Zelfs als iemand op grond van deze woorden zendeling geworden is in Rusland is dat geen vervulling van deze profetie. Immers van "In Rusland zag ik dat er een algemeen alomvattend, nationaal geestelijk ontwaken zal komen, zo groot dat er nooit meer zoiets zou kunnen zijn. Vanuit Rusland zag ik het ontwaken zich verspreiden naar veel Europese landen. Toen zag ik een algehele opwekking, gevolgd door de komst van Christus." is nooit iets zichtbaar geworden. Verder botst het met de Schrift waar niet Rusland maar Israël het begin van een algehele opwekking zal zijn.
In je volgende posting schrijf je dat deze zogenaamde profetie apocrief is. Dat lijkt me veel te zwak uitgedrukt. Ik zou het eerder onzin noemen. En dat pleit eens te meer voor 'de Schrift alleen' en je verder niet in verwarring laten brengen door andere zaken zelfs niet als ze van Gods kinderen (zouden) komen.
Volgens mij is het niet uit de Schrift af te leiden dat een algehele opwekking volgt op een begin ervan in Israël. Momenteel bestudeer ik dat aan de hand van het boek "The Puritan Hope'. Verder kan je een lokale opwekking in Rusland niet gelijkstellen met een algehele opwekking op wereldniveau. Je wijst deze profetie apriori af, dus ik zie niet in waarom je de moeite neemt om dat te gaan ontkrachten.

Datgene wat God belooft in Zijn Woord (Joel 2:28-32) beperkt zich niet tot de eerste pinksterdag. Dat is profetie van God vandaan, daar kan geen theoloog een stokje voor steken, ook Calvijn niet. En het is bewaarheid geworden in de grote Opwekkingen in Groot Britannië en Noord-Amerika. Deze woorden zijn ook totaal niet strijdig met de gedachte dat Gods Woord zelf genoegzaam is tot Zaligheid.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
Ditbenik schreef:Zelfs als iemand op grond van deze woorden zendeling geworden is in Rusland is dat geen vervulling van deze profetie. Immers van "In Rusland zag ik dat er een algemeen alomvattend, nationaal geestelijk ontwaken zal komen, zo groot dat er nooit meer zoiets zou kunnen zijn. Vanuit Rusland zag ik het ontwaken zich verspreiden naar veel Europese landen. Toen zag ik een algehele opwekking, gevolgd door de komst van Christus." is nooit iets zichtbaar geworden. Verder botst het met de Schrift waar niet Rusland maar Israël het begin van een algehele opwekking zal zijn.
In je volgende posting schrijf je dat deze zogenaamde profetie apocrief is. Dat lijkt me veel te zwak uitgedrukt. Ik zou het eerder onzin noemen. En dat pleit eens te meer voor 'de Schrift alleen' en je verder niet in verwarring laten brengen door andere zaken zelfs niet als ze van Gods kinderen (zouden) komen.
Volgens mij is het niet uit de Schrift af te leiden dat een algehele opwekking volgt op een begin ervan in Israël. Momenteel bestudeer ik dat aan de hand van het boek "The Puritan Hope'. Verder kan je een lokale opwekking in Rusland niet gelijkstellen met een algehele opwekking op wereldniveau. Je wijst deze profetie apriori af, dus ik zie niet in waarom je de moeite neemt om dat te gaan ontkrachten.

Datgene wat God belooft in Zijn Woord (Joel 2:28-32) beperkt zich niet tot de eerste pinksterdag. Dat is profetie van God vandaan, daar kan geen theoloog een stokje voor steken, ook Calvijn niet. En het is bewaarheid geworden in de grote Opwekkingen in Groot Britannië en Noord-Amerika. Deze woorden zijn ook totaal niet strijdig met de gedachte dat Gods Woord zelf genoegzaam is tot Zaligheid.
Over de bekering van Israël en wat daaruit vervolgt verschillen we dus fundamenteel van mening. Ik heb daar in de jaren '90 uitvoerig over geschreven en ben daarin alleen maar meer bevestigd geraakt.
In de profetie van Hudson gaat het niet om een lokale opwekking in Rusland maar over een algemeen alomvattend, nationaal geestelijk ontwaken. In de volgende zin gaat het om het verspreiden naar Europese landen. In de zin daarna over een algehele opwekking, gevolgd door de komst van Christus. Je opmerking dat je een lokale opwekking in Rusland niet gelijk kunt stellen met een algehele opwekking op wereldniveau kan ik dan ook niet plaatsen. Je aanwijzing dat ik iets wat ik af wijs niet mag ontkrachten zal ik ter uiteraard ter harte nemen.
Theologen of Calvijn heb ik niet genoemd. Zelfs over Joël heb ik niets gezegd. Dat we ook daar verschillen mag duidelijk zijn. En ja, geloof hechten aan een profetie zoals die hier aan de orde is, botst met Gods Woord. Daarom gaf ik aan dat we daar niets mee moeten maar ons moeten vast houden aan het Woord van God.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Posthoorn »

"Veracht de profetieën niet". In het NT werd ook bijv. een hongersnood voorzegd, die is gekomen. Als de Heilige Geest zo'n profetie geeft, gaan wij toch niet zeggen: "Nee, dank U, we hebben het Woord en dat is genoeg"?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door J.C. Philpot »

Poshoorn haalde zojuist al terecht 1 Thessalonicensen 5 aan.

1 Thessalonicensen 5
19 Blust den Geest niet uit.
20 Veracht de profetieën niet.
21 Beproeft alle dingen; behoudt het goede.


De juiste houding is dus:
  • "Veracht de profetieën niet.": niet Profetieën als zodanig afwijzen (onder het mom "we hebben aan het Woord genoeg", wat wel als zodanig waar is)
  • "Beproeft alle dingen." niet alle Profetieën klakkeloos geloven (er is een ruime voorraad verzinsel en demonische namaak). Dit vereist schriftstudie, en geestelijke volwassenheid en de gave onderscheiding. Ik meen dat we daar niet heel veel van hebben als Christelijke gemeente in onze tijd.
  • "behoudt het goede"
  • Soms moet je zeggen: we weten het niet. De toekomst zal het uitwijzen, we wachten de uitkomst af. Dat was in het OT ook al zo: Deuteronomium 18: Maar de profeet, die hoogmoediglijk zal handelen, sprekende een woord in Mijn Naam, hetwelk Ik hem niet geboden heb te spreken, of die spreken zal in den naam van andere goden, dezelve profeet zal sterven. Zo gij dan in uw hart zoudt mogen zeggen: Hoe zullen wij het woord kennen, dat de HEERE niet gesproken heeft? Wanneer die profeet in den Naam des HEEREN zal hebben gesproken, en dat woord geschiedt niet, en komt niet; dat is het woord, dat de HEERE niet gesproken heeft; door trotsheid heeft die profeet dat gesproken; gij zult voor hem niet vrezen.
Verder leert de geschiedenis van Agabus dat een profetie juist kan zijn, maar dat er door de "profeet" een onjuist conclusie aan verbinden kan worden (lees Handelingen 11).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Ditbenik »

Posthoorn schreef:"Veracht de profetieën niet". In het NT werd ook bijv. een hongersnood voorzegd, die is gekomen. Als de Heilige Geest zo'n profetie geeft, gaan wij toch niet zeggen: "Nee, dank U, we hebben het Woord en dat is genoeg"?
Er komen de laatste jaren heel wat profetieën langs en veel mensen die daar achteraan hollen noemen je een schaap als je er niet in meegaat en roepen dat je wakker moet worden, enz. Dan geeft het rust om het Woord van God als richtsnoer te hebben in alle dingen. En ja, dat is genoeg. De profetie waar het hier over ging is net zo'n voorbeeld. De vraag was 'wat moeten we daarmee'. Mijn antwoord was en is 'niets'. Vervolgens stelt Herman dat we deze profetie van Hudson zeker niet terzijde moeten stellen maar dat het van belang is dat die bekwaam wordt uitgelegd. Dat gaat hij dan ook doen. Daarna komt hij tot de ontdekking dat deze profetie een verzinsel is. Nu gaan Posthoorn en Philpot uiteenzetten dat we de profetieën vooral serieus moeten nemen en voor Posthoorn is zelfs het Woord niet genoeg.
Ik geloof zeker dat er in het NT profetieën staan en dat er in die tijd geprofeteerd werd. Woorden van God die geadresseerd worden door gegeven. Ik geloof ook zeker dat de Heere beloften geeft aan sommigen van Zijn kinderen maar tegelijk geldt dat we daar niets mee moeten omdat we aan het Woord genoeg hebben. Als zo'n profetie of belofte van de Heere is, zien we het vanzelf. Als het niet zo is, merken we het ook zo zelf. Dat voorkomt veel onrust en verwarring.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Herman »

Het voorkomt veel onrust en verwarring zie ik als een eufemisme voor: God moet ons vooral niet onrustig maken. Profetie en visioenen staan genoemd in het licht van het werk van de Heilige Geest. We weten wat het gevolg is van de uitstorting op de pinksterdag: grote verslagenheid van het hart, bekering en berouw, en het hartelijk geloof in de Zaligmaker Jezus Christus.
In die lijn leg ik de profetieën uit. Ik zie niet in, waarom dat onbijbels is.

Inderdaad zitten we op dit moment met de lastige vraag of dit visioen wel of niet heeft plaatsgevonden. Suzanne noemt 1855, andere internetbronnen noemen 1889. Dat zet deze discussie in een vreemd licht, maar dan kan je altijd nog geldende uitspraken doen over profetiën op zichzelf. Zo is mijn bijdrage ook bedoeld.

Het derde is, dan jij een interpretatie hebt van hoe jij denkt dat de geschiedenis van opwekking zich zal ontwikkelen. Anderen, bijvoorbeeld Jonathan Edwards, hebben daar andere ideeën bij. Dan kan je niet op individuele basis gaan besluiten dat deze profetie onbijbels is. Ik krijg dan het gevoel dat we in een circelredenering terecht komen.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Henk J »

Ditbenik schreef: Er komen de laatste jaren heel wat profetieën langs en veel mensen die daar achteraan hollen noemen je een schaap als je er niet in meegaat en roepen dat je wakker moet worden, enz. Dan geeft het rust om het Woord van God als richtsnoer te hebben in alle dingen. En ja, dat is genoeg. De profetie waar het hier over ging is net zo'n voorbeeld. De vraag was 'wat moeten we daarmee'. Mijn antwoord was en is 'niets'. Vervolgens stelt Herman dat we deze profetie van Hudson zeker niet terzijde moeten stellen maar dat het van belang is dat die bekwaam wordt uitgelegd. Dat gaat hij dan ook doen. Daarna komt hij tot de ontdekking dat deze profetie een verzinsel is. Nu gaan Posthoorn en Philpot uiteenzetten dat we de profetieën vooral serieus moeten nemen en voor Posthoorn is zelfs het Woord niet genoeg.
Ik geloof zeker dat er in het NT profetieën staan en dat er in die tijd geprofeteerd werd. Woorden van God die geadresseerd worden door gegeven. Ik geloof ook zeker dat de Heere beloften geeft aan sommigen van Zijn kinderen maar tegelijk geldt dat we daar niets mee moeten omdat we aan het Woord genoeg hebben. Als zo'n profetie of belofte van de Heere is, zien we het vanzelf. Als het niet zo is, merken we het ook zo zelf. Dat voorkomt veel onrust en verwarring.
Doel je nu vooral op degenen die de coronapas en dergelijke met de eindtijd in verband brachten? Daar is enige terughoudendheid inderdaad gepast. Maar recent was ik nog op Neeltje Jans en dan komt de geschiedenis van Leendert Potappel ook altijd weer naar boven. Dat vind ik nu een goed voorbeeld van een kind des Heeren die een korte vooruitblik kreeg in de nabije toekomst. Dat zou ik zeker niet willen veroordelen of terzijde willen schuiven alsof het niks betekend.
Plaats reactie