Profetische visioenen van Gods kinderen

KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: RE: Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door KDD »

Maanenschijn schreef:
KDD schreef:
Maanenschijn schreef:Ik ben aan het lezen in de profeten, ben inmiddels aangekomen bij Hosea. Ik probeer mij wel eens te verplaatsen in het volk van destijds. Het volk hoorde Gods gezonden knechten, maar ook valse profeten. Hoe is het mogelijk voor een volk daar onderscheid in te ontwaren? Hoe zou ik zijn als inwoner destijds?

Hoe is in deze tijd mogelijk onderscheid te maken tussen schijn en waarheid? Mijn eerste gedachte is om het te toetsen aan de Bijbel, maar dat valt niet mee met profetieën over feitelijke gebeurtenissen. DIA geeft wel eens aan dat sommige predikanten wat hebben verteld over naderende oordelen als de oorlog etc. Achteraf is het te ‘controleren’ , maar hoe moeten we daar mee omgaan als ze nu worden uitgesproken? Ik vind het lastig.
Moses zegt als wat er geprofeteerd wordt niet gebeurd dan zijn het valse profeten. Dat was een reden dat Jona niet blij was dat Nineveh gespaard was.
Als dat zo is, hoe weet het volk Israël dan naar welke profeten zij moeten luisteren, Gods gezanten of de valse profeten die aangeven ook namens de Heere God te spreken? Zij staan nog voor de zaak.
Deut. 18:21-22
Misschien denken jullie: Hoe weten we of een ​profeet​ namens de Heer spreekt? Dat weet je als de woorden van een ​profeet​ ook echt uitkomen. Als dat niet gebeurt, dan weet je dat de ​profeet​ niet namens de Heer gesproken heeft. Voor de boodschap van zo’n ​profeet​ hoef je niet bang te zijn.’
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door KDD »

Posthoorn schreef:
KDD schreef:Moses zegt als wat er geprofeteerd wordt niet gebeurd dan zijn het valse profeten. Dat was een reden dat Jona niet blij was dat Nineveh gespaard was.
Nee, dat was niet een reden dat Jona niet blij was. Hij was niet blij omdat de HEERE zo goedertieren en lankmoedig was over Ninevé!
Ik schreef een reden. Daar waren inderdaad ook andere redenen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Posthoorn »

KDD schreef:
Posthoorn schreef:
KDD schreef:Moses zegt als wat er geprofeteerd wordt niet gebeurd dan zijn het valse profeten. Dat was een reden dat Jona niet blij was dat Nineveh gespaard was.
Nee, dat was niet een reden dat Jona niet blij was. Hij was niet blij omdat de HEERE zo goedertieren en lankmoedig was over Ninevé!
Ik schreef een reden. Daar waren inderdaad ook andere redenen.
Nee, de echte reden sluit de door jou genoemde reden uit.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Valcke »

KDD schreef:Deut. 18:21-22
Misschien denken jullie: Hoe weten we of een ​profeet​ namens de Heer spreekt? Dat weet je als de woorden van een ​profeet​ ook echt uitkomen. Als dat niet gebeurt, dan weet je dat de ​profeet​ niet namens de Heer gesproken heeft. Voor de boodschap van zo’n ​profeet​ hoef je niet bang te zijn.’
Waarom citeer je niet uit een echte vertaling? Door mee te doen met het citeren uit vrije en minder betrouwbare "vertalingen", werk je m.i. ook mee aan vervlakking.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: RE: Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Van Ewijk »

Valcke schreef:
KDD schreef:Deut. 18:21-22
Misschien denken jullie: Hoe weten we of een ​profeet​ namens de Heer spreekt? Dat weet je als de woorden van een ​profeet​ ook echt uitkomen. Als dat niet gebeurt, dan weet je dat de ​profeet​ niet namens de Heer gesproken heeft. Voor de boodschap van zo’n ​profeet​ hoef je niet bang te zijn.’
Waarom citeer je niet uit een echte vertaling? Door mee te doen met het citeren uit vrije en minder betrouwbare "vertalingen", werk je m.i. ook mee aan vervlakking.
Die discussie weer?
Over vertalingen is al zo veel gezegd...
Mischien is het wel Gods wil en werk om met verschillende vertalingen verschillende doelgroepen te bereiken.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Valcke »

Van Ewijk schreef:
Valcke schreef:
KDD schreef:Deut. 18:21-22
Misschien denken jullie: Hoe weten we of een ​profeet​ namens de Heer spreekt? Dat weet je als de woorden van een ​profeet​ ook echt uitkomen. Als dat niet gebeurt, dan weet je dat de ​profeet​ niet namens de Heer gesproken heeft. Voor de boodschap van zo’n ​profeet​ hoef je niet bang te zijn.’
Waarom citeer je niet uit een echte vertaling? Door mee te doen met het citeren uit vrije en minder betrouwbare "vertalingen", werk je m.i. ook mee aan vervlakking.
Die discussie weer?
Over vertalingen is al zo veel gezegd...
Misschien is het wel Gods wil en werk om met verschillende vertalingen verschillende doelgroepen te bereiken.
Het gaat er niet om wat God in het verborgen besloten heeft - daar hebben wij niets mee te maken.
Het gaat er wel om dat wij bij een zuivere vertaling moeten blijven.
Zeker wanneer we hier op een "refoforum" zijn, mag je dat van elkaar verwachten.
Ook in een ander topic zag ik hoe een moderne vertaling misbruikt wordt om remonstrantse gedachten te voeden; dan zijn we toch wel ver weg!

Wanneer je geen interesse hebt, laat het dan rusten.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: RE: Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Maanenschijn »

KDD schreef:
Maanenschijn schreef:
KDD schreef:
Maanenschijn schreef:Ik ben aan het lezen in de profeten, ben inmiddels aangekomen bij Hosea. Ik probeer mij wel eens te verplaatsen in het volk van destijds. Het volk hoorde Gods gezonden knechten, maar ook valse profeten. Hoe is het mogelijk voor een volk daar onderscheid in te ontwaren? Hoe zou ik zijn als inwoner destijds?

Hoe is in deze tijd mogelijk onderscheid te maken tussen schijn en waarheid? Mijn eerste gedachte is om het te toetsen aan de Bijbel, maar dat valt niet mee met profetieën over feitelijke gebeurtenissen. DIA geeft wel eens aan dat sommige predikanten wat hebben verteld over naderende oordelen als de oorlog etc. Achteraf is het te ‘controleren’ , maar hoe moeten we daar mee omgaan als ze nu worden uitgesproken? Ik vind het lastig.
Moses zegt als wat er geprofeteerd wordt niet gebeurd dan zijn het valse profeten. Dat was een reden dat Jona niet blij was dat Nineveh gespaard was.
Als dat zo is, hoe weet het volk Israël dan naar welke profeten zij moeten luisteren, Gods gezanten of de valse profeten die aangeven ook namens de Heere God te spreken? Zij staan nog voor de zaak.
Deut. 18:21-22
Misschien denken jullie: Hoe weten we of een ​profeet​ namens de Heer spreekt? Dat weet je als de woorden van een ​profeet​ ook echt uitkomen. Als dat niet gebeurt, dan weet je dat de ​profeet​ niet namens de Heer gesproken heeft. Voor de boodschap van zo’n ​profeet​ hoef je niet bang te zijn.’
Blijft nog steeds mijn punt: achteraf is de waarheid over een profetie wel op te merken, maar hoe moet dat bij het uitspreken van de profetie?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: RE: Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:Blijft nog steeds mijn punt: achteraf is de waarheid over een profetie wel op te merken, maar hoe moet dat bij het uitspreken van de profetie?
Ik zou de volgende vragen stellen:
- komt de profetie overeen met de Heilige Schrift
- Is de profetie tor Gods eer, en opbouw van Zijn Koninkrijk
- Is degene die de profetie uitspreekt onbesproken qua leer
- Is degene die de profetie uitspreekt onbesproken qua leven (heeft hij een godzalige levenswandel) en karakter

Als het antwoord op 1 van de vragen nee is, dient de profetie afgewezen te worden. Maar dan heb je nog steeds geen 100% zekerheid. In dat geval zullen we moeten afwachten, en voorzichtig zijn met al te snelle conclusies (positief of negatief). Als het je persoonlijk aangaat, kun je om een bevestiging van de Heere bidden.

Maar zoals anderen ook aangeven: we hebben het profetische woord, dat zeer vast is. Als je daar op vaart, vaar je de goede koers. We moeten niet op bijzonderheden leven, maar geworteld in de schrift.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: RE: Re: RE: Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Erik1960 »

Maanenschijn schreef:Blijft nog steeds mijn punt: achteraf is de waarheid over een profetie wel op te merken, maar hoe moet dat bij het uitspreken van de profetie?
Een profeet is toch geen waarzegger? Hij voorspelt niet enkel de toekomst, maar hij roept op om in het heden ander gedrag te tonen. En schetst daarbij hoe het zal gaan wanneer dat niet gedaan wordt.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RE: Re: RE: Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef:Blijft nog steeds mijn punt: achteraf is de waarheid over een profetie wel op te merken, maar hoe moet dat bij het uitspreken van de profetie?
Ik zou de volgende vragen stellen:
- komt de profetie overeen met de Heilige Schrift
- Is de profetie tor Gods eer, en opbouw van Zijn Koninkrijk
- Is degene die de profetie uitspreekt onbesproken qua leer
- Is degene die de profetie uitspreekt onbesproken qua leven (heeft hij een godzalige levenswandel) en karakter

Als het antwoord op 1 van de vragen nee is, dient de profetie afgewezen te worden.
Dus een profetie van David, Petrus, Paulus, enz. dient afgewezen te worden?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: RE: Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Dus een profetie van David, Petrus, Paulus, enz. dient afgewezen te worden?
Nee hoor. Die voldeden naar mijn weten op het tijdstip van profeteren aan alle criteria.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: RE: Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door KDD »

Van Ewijk schreef:
Valcke schreef:
KDD schreef:Deut. 18:21-22
Misschien denken jullie: Hoe weten we of een ​profeet​ namens de Heer spreekt? Dat weet je als de woorden van een ​profeet​ ook echt uitkomen. Als dat niet gebeurt, dan weet je dat de ​profeet​ niet namens de Heer gesproken heeft. Voor de boodschap van zo’n ​profeet​ hoef je niet bang te zijn.’
Waarom citeer je niet uit een echte vertaling? Door mee te doen met het citeren uit vrije en minder betrouwbare "vertalingen", werk je m.i. ook mee aan vervlakking.
Die discussie weer?
Over vertalingen is al zo veel gezegd...
Mischien is het wel Gods wil en werk om met verschillende vertalingen verschillende doelgroepen te bereiken.
Valke heeft gelijk. Ik wou gewoon parafreren wat er stond in de statenvertaling omdat ik dacht het wel duidelijk is dat er geen andere conclusie getrokken kon worden. Maar dat kan ik beter niet doen.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: RE: Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Van Ewijk »

KDD schreef: Valke heeft gelijk. Ik wou gewoon parafreren wat er stond in de statenvertaling omdat ik dacht het wel duidelijk is dat er geen andere conclusie getrokken kon worden. Maar dat kan ik beter niet doen.
Laat u niks aanpraten!
U brengt een inhoudelijke bijdrage met de beste bedoelingen. Daar kan men het mee eens zijn of niet maar geneuzel over vertalingen is niet relevant.
Bovendien bepaald u dat zelf.

En om op uw punt te reageren, ik persoonlijk geef u gelijk.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Valcke »

KDD schreef:Valke heeft gelijk. Ik wou gewoon parafreren wat er stond in de statenvertaling omdat ik dacht het wel duidelijk is dat er geen andere conclusie getrokken kon worden. Maar dat kan ik beter niet doen.
Dank je. Het is overigens prima om een keer te parafraseren; ik dacht echter dat je een onbetrouwbare vertaling had gebruikt. M.i. dienen we op dit forum (en zeker de posters in de SV-KJV traditie) niet mee te gaan in de vloed van toenemende oppervlakkigheid en slordigheid (indien niet erger) in het gebruik van Gods Woord. Ik ben dankbaar dat je hier op deze manier op reageert.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: RE: Re: Profetische visioenen van Gods kinderen

Bericht door Framboos »

Van Ewijk schreef:
KDD schreef: Valke heeft gelijk. Ik wou gewoon parafreren wat er stond in de statenvertaling omdat ik dacht het wel duidelijk is dat er geen andere conclusie getrokken kon worden. Maar dat kan ik beter niet doen.
Laat u niks aanpraten!
U brengt een inhoudelijke bijdrage met de beste bedoelingen. Daar kan men het mee eens zijn of niet maar geneuzel over vertalingen is niet relevant.
Bovendien bepaald u dat zelf.

En om op uw punt te reageren, ik persoonlijk geef u gelijk.
Wat een vreemde reactie. Welke vertaling gebruikt wordt is wel degelijk relevant. We zitten hier niet op het oecumenische forum maar op een refoforum.
Plaats reactie