Dominee zonder Godsvertrouwen

Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door Joannah »

Fjodor schreef:Nog onbegrijpelijker is het dat er een synode is die zo'n man toestaat te leren.
Maarja, we zijn bijwoners (ook in de PKN..).
Laat weer eens zien dat dit beroep eigenlijk niet geleerd kan worden.
Het is een roeping.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door elbert »

Joannah schreef:kerkorde, ordinaties, artikel, synode....waar gaat dit over?
Niet alleen deze man, maar vooral ook de mensen die nog naar hem komen luisteren zijn te beklagen.
Wat een schapen, als je een preek hoort waarin God's bestaan in twijfel wordt getrokken, zeg je toch onmiddellijk je lidmaatschap op?
Dat zo'n man nog een gehoor heeft, volslagen onbegrijpelijk...
Hmm, trek iemand een toga aan en die persoon heeft hoorders.
Overigens heb ik begrepen dat zijn gemeente, de Koorkerkgemeenschap in Middelburg, klein en tamelijk vergrijsd is.
's Zondags bezoeken zo'n 80 mensen de dienst (zie bron).
Fjodor schreef:Nog onbegrijpelijker is het dat er een synode is die zo'n man toestaat te leren.
Maarja, we zijn bijwoners (ook in de PKN..).
Tja, dat is een kwestie van 2 eeuwen afkeer van leertucht.
Overigens mag het een unicum worden genoemd dat de PKN een classicaal onderzoek heeft ingesteld.
Verder is Hendrikse erop uit om uit het ambt gezet te worden. Hij provoceert dus doelbewust.
Want hij is bang dat er pas na zijn emeritaat een uitspraak komt. Dat geeft natuurlijk veel minder deining dan dat een actieve predikant uit het ambt gezet wordt.
Het lijkt erop dat hij denkt dat hij degene is die het meeste baat heeft bij een afzettingsprocedure.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door huisman »

Kopstuk PKN verdedigt niet schorsen atheïstische dominee

http://www.refdag.nl/artikel/1462257/Cl ... r+God.html

Ik vind dit artikel schrikbarend , je zou maar lid zijn van de PKN zijn en dit wordt goedgepraat.Alle rechtzinnige PKN'ers zouden nu echt wat van zich moeten laten horen (Waar blijft de Gereformeerde Bond?)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door eilander »

huisman schreef:Kopstuk PKN verdedigt niet schorsen atheïstische dominee

http://www.refdag.nl/artikel/1462257/Cl ... r+God.html

Ik vind dit artikel schrikbarend , je zou maar lid zijn van de PKN zijn en dit wordt goedgepraat.Alle rechtzinnige PKN'ers zouden nu echt wat van zich moeten laten horen (Waar blijft de Gereformeerde Bond?)
Ik vind je samenvatting van dit artikel geen recht doen aan de inhoud. Dr. Plaisier zegt in ieder geval ook duidelijke dingen, zoals: "Wij geloven in God. Wie dat niet doet, stelt zich buiten het belijden van de kerk. Daarmee verlaat je de kerk."

Maar het blijft een verdrietige zaak, ook voor een niet-PKN-er.
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door learsi »

Hier een korte bloemlezing uit ¨Geloven in een God die niet bestaat¨


Kerkmensen doen alsof God bestaat; God is niet te vinden in de kerk; In de kerk worden op eigentijdse vragen middeleeuwse antwoorden gegeven; Ik voel me verbonden met de twijfelende lezer, die worstelt met versleten godsvoorstellingen en die wel af wil van wat kerken over God beweren; Ik voel me verbonden met hen die om het woord ¨God¨ heenlopen, zolang het niet ontdaan is van alle kerkelijke ballast; De kerkelijke fixatie op Jezus zie ik als een dwaalspoor; De bijbel is mijn primaire religieuze inspiratie bron; De kerk zal het begrip ¨almacht¨ moeten loslaten om een serieuze gesprekspartner te zijn; God, het almachtige opperwezen,dat hemel en aarde geschapen heeft bestaat niet;De Exodus is achteraf geduid als een kracht die ze God zijn gaan noemen; Dat God niet bestaat is een voorwaarde om in God te geloven; Geloven is het vermogen om van een gebeurtenis een ervaring te maken en God is dan een van de mogelijke woorden waarmee die ervaringen kunnen worden benoemd; Geloven is een manier van leven. hoe je omgaat met wat er gebeurt, hoe je handelt, vanuit welke overtuiging, dat doe je met je vlees,je gevoel en je verstand; niemand weet hoe het met God zit;Een bijbel verhaal is niet waar, omdat het gebeurd is zoals het er staat, het is waar als er door dat verhaal iets met je gebeurt; Het woord ¨bidden¨ zou ik liever afschaffen, omdat dat betekent, dat God een luisterend God is en die kan niet bestaan, daarom zoek ik naar andere vormen en inhouden van wat onder ¨bidden¨ wordt verstaan; Aan de ene kant staat een kerk te beweren dat God die almachtig is zich uiteraard kan openbaren, aan de andere kant staan de gelovigen die daar natuurlijk nooit iets van merken;¨God schiep de mens naar Zijn beeld¨moet vertaald worden met ¨ de mens schiep God naar Zijn beeld¨;
Mij gaat het om echte en niet allen met de mond beleden pluriformiteit; Jezus temidden van Zijn gelijken,Boeddha, Socrates, Gahndi, A. Schweitzer; Niet Zoon van God, opgestane verzoener,verlosser of middelaar, maar..........voorbeeld mens, super-humanist, wijsheidsleraar, wegwijzer naar het Jodendom, of noem zelf maar op!.......; Van niemand wordt verwacht, dat hij iets gelooft waarvan zijn verstand zegt, dat het onmogelijk is;

Opstanding van Jezus.........dat woord wordt gebruikt, om aan te geven wat Hij heeft betekend voor de zijnen; dat er nog later van gemaakt is, dat Hij na Zijn dood weer op deze aarde zou hebben rondgelopen is een verhaal waar de bijbelschrijvers zelf niets van zouden hebben begrepen......

Aldus Hendrikse.


Eigenlijk denk ik dat niet veel mensen op RF dit boek gelezen hebben. Om het stuk waar Huisman naar verwijst een beetje op waarde te kunnen schatten denk ik dat een aantal uitspraken van deze dominee bekend moeten zijn. Bij deze dus.

Zelf ben ik belijdend lid van de PKN en kerk sinds de hereniging met Ger. en Luth. bij een bij de Gereformeerde Bond aangesloten gemeente.
Het stuk is typisch de stijl van de NH kerk van de laatste 50 jaar, nietszeggend en vaag, kool en geit sparend. Een poging om iedereen tevreden te houden Een en ander komt natuurlijk flink ongelegen na de mislukte hereniging, die er de oorzaak van is dat een belangrijk deel van de NHkerk als HHkerk is verder gegaan.

Werkelijk een schrikbarend stuk.

h.g. Learsi
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door learsi »

Fjodor en Huisman vroegen zich af of de Ger. Bond nog tot actie over zou gaan. Citaten uit Waarheidsvriend febr.

¨ Er ons als Bond bij neerleggen? Nee...........Instemmen met de bestuurlijke wijsheidvan de visitatoren? Nee..............
Zwijgen, omdat het er in de PKN er zo aan toe gaat? Nee...........

H.J. Lam (voorzitter Bond) roept diegenen op uit de classis Zierikzee, die het niet eens zijn met de uitspraak van de classis(die zo echt niet kan) een bezwaarschrift in te dienen tegen de gang van zaken en het eindoordeel van deze meerdere kerkelijke vergadering. Ook andere gemeenten en gemeenteleden in den lande kunnen blijk geven van hun teleurstelling en verontrusting door een schrijven te richten tot het moderamen van de synode.

h.g. learsi
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door Fjodor »

learsi schreef:Fjodor en Huisman vroegen zich af of de Ger. Bond nog tot actie over zou gaan. Citaten uit Waarheidsvriend febr.

¨ Er ons als Bond bij neerleggen? Nee...........Instemmen met de bestuurlijke wijsheidvan de visitatoren? Nee..............
Zwijgen, omdat het er in de PKN er zo aan toe gaat? Nee...........

H.J. Lam (voorzitter Bond) roept diegenen op uit de classis Zierikzee, die het niet eens zijn met de uitspraak van de classis(die zo echt niet kan) een bezwaarschrift in te dienen tegen de gang van zaken en het eindoordeel van deze meerdere kerkelijke vergadering. Ook andere gemeenten en gemeenteleden in den lande kunnen blijk geven van hun teleurstelling en verontrusting door een schrijven te richten tot het moderamen van de synode.

h.g. learsi
Kijk, dat is een goede zaak. Ik zal de die Waarheidsvriend nog proberen te bemachtigen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door learsi »

Een en ander moet binnen 30 dagen na 3 februari bij de synode zijn ingediend.

Adres synode: Protestants Landelijk Dienstencentrum Postbus 8504 3503RM Utrecht.

Adres scriba classis Zierikzee: Dokter Schutterstraat 8 4307BP Oosterland.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door huisman »

learsi schreef:Fjodor en Huisman vroegen zich af of de Ger. Bond nog tot actie over zou gaan. Citaten uit Waarheidsvriend febr.

¨ Er ons als Bond bij neerleggen? Nee...........Instemmen met de bestuurlijke wijsheidvan de visitatoren? Nee..............
Zwijgen, omdat het er in de PKN er zo aan toe gaat? Nee...........

H.J. Lam (voorzitter Bond) roept diegenen op uit de classis Zierikzee, die het niet eens zijn met de uitspraak van de classis(die zo echt niet kan) een bezwaarschrift in te dienen tegen de gang van zaken en het eindoordeel van deze meerdere kerkelijke vergadering. Ook andere gemeenten en gemeenteleden in den lande kunnen blijk geven van hun teleurstelling en verontrusting door een schrijven te richten tot het moderamen van de synode.

h.g. learsi
Ik had het gelezen dit is idd een goede oproep van de Gereformeerde Bond, hopelijk wordt er massaal gereageerd
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door huisman »

Dit vindt Ds of beter dhr Hedrikse zelf van zijn zaak in de PKN
De predikant is „dankbaar” voor het grote bereik van het boek, dat inmiddels zijn dertiende druk heeft beleefd. De heftige reacties uit orthodox-christelijke hoek vindt hij begrijpelijk. „Ze hebben gelijk. Als ze mij er niet uitgooien, met wie moeten ze dat dan wel doen? Als mijn boek niet over de grenzen van het orthodoxe christendom heengaat, welk boek doet het dan wel?” Het valt hem wel op dat zijn opvattingen ook in vrijzinnige kring op weerstand stuitten.
Voor het hele artikel:
http://kerkplein.refdag.nl/kerkplein-nl ... k_1_481583
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door huisman »

Meneer Hendrikse heeft weer een boek geschreven.Triest dat deze man zo meent te moeten afgeven op het christelijk geloof. Ik ben het een beetje uit het oog verloren maar is hij nog steeds predikant in de PKN ?

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_597553
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door Luther »

huisman schreef:Meneer Hendrikse heeft weer een boek geschreven.Triest dat deze man zo meent te moeten afgeven op het christelijk geloof. Ik ben het een beetje uit het oog verloren maar is hij nog steeds predikant in de PKN ?

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_597553
Ja, hij is nog steeds predikant in de PKN.
Het viel me op dat hij opmerkelijk veel overeenkomsten heeft met prof. Kuitert: de kerk als afkickcentrum voor gelovigen.... :bobo
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
huisman schreef:Meneer Hendrikse heeft weer een boek geschreven.Triest dat deze man zo meent te moeten afgeven op het christelijk geloof. Ik ben het een beetje uit het oog verloren maar is hij nog steeds predikant in de PKN ?

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_597553
Ja, hij is nog steeds predikant in de PKN.
Het viel me op dat hij opmerkelijk veel overeenkomsten heeft met prof. Kuitert: de kerk als afkickcentrum voor gelovigen.... :bobo
Toch niet eens zo verwonderlijk... als het LEVEN weg is prikken mensen vroeg of laar door een facade van godsdienstige klanken heen. Ik hoorde eens de stelling dat. als het leven uit de prediking is, de VORM, hooguit één generatie nog zal blijven bestaan.
En waar het Leven eenmaal weg is vervalt men van de ene in de andere dwaling. De mens vervalt immers niet helemaal van zijn religieuze innerlijk... Dat zoekt toch wel vulling.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door JolandaOudshoorn »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Meneer Hendrikse heeft weer een boek geschreven.Triest dat deze man zo meent te moeten afgeven op het christelijk geloof. Ik ben het een beetje uit het oog verloren maar is hij nog steeds predikant in de PKN ?

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_597553
Ja, hij is nog steeds predikant in de PKN.
Het viel me op dat hij opmerkelijk veel overeenkomsten heeft met prof. Kuitert: de kerk als afkickcentrum voor gelovigen.... :bobo
Toch niet eens zo verwonderlijk... als het LEVEN weg is prikken mensen vroeg of laar door een facade van godsdienstige klanken heen. Ik hoorde eens de stelling dat. als het leven uit de prediking is, de VORM, hooguit één generatie nog zal blijven bestaan.
En waar het Leven eenmaal weg is vervalt men van de ene in de andere dwaling. De mens vervalt immers niet helemaal van zijn religieuze innerlijk... Dat zoekt toch wel vulling.
Die stelling klopt niet helemaal, de Bijbelse lijn is dat na drie of vier generaties godsdienst verdwenen is. Gelukkig gaat Gods werk tot in duizenden geslachten door.
Ik heb pas een artikel gelezen van G vd Brink over godsbeelden en Gods zelfopenbaring, erg leerzaam. Als ik tijd heb zal ik een samenvatting ervan posten.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dominee zonder Godsvertrouwen

Bericht door -DIA- »

JolandaOudshoorn schreef:
-DIA- schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Meneer Hendrikse heeft weer een boek geschreven.Triest dat deze man zo meent te moeten afgeven op het christelijk geloof. Ik ben het een beetje uit het oog verloren maar is hij nog steeds predikant in de PKN ?

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_597553
Ja, hij is nog steeds predikant in de PKN.
Het viel me op dat hij opmerkelijk veel overeenkomsten heeft met prof. Kuitert: de kerk als afkickcentrum voor gelovigen.... :bobo
Toch niet eens zo verwonderlijk... als het LEVEN weg is prikken mensen vroeg of laar door een facade van godsdienstige klanken heen. Ik hoorde eens de stelling dat. als het leven uit de prediking is, de VORM, hooguit één generatie nog zal blijven bestaan.
En waar het Leven eenmaal weg is vervalt men van de ene in de andere dwaling. De mens vervalt immers niet helemaal van zijn religieuze innerlijk... Dat zoekt toch wel vulling.
Die stelling klopt niet helemaal, de Bijbelse lijn is dat na drie of vier generaties godsdienst verdwenen is. Gelukkig gaat Gods werk tot in duizenden geslachten door.
Ik heb pas een artikel gelezen van G vd Brink over godsbeelden en Gods zelfopenbaring, erg leerzaam. Als ik tijd heb zal ik een samenvatting ervan posten.
Ja, maar ik bedoel hier, en dat werd ook bedoeld, dat we onder VORM dan verstaan, een godsdienst die heel langzaam afglijdt. Zodat de na 1 generatie (zonder dat de meesten in de gemeente dit bemerken), een totaal andere religie is ontstaan... Dus een vorm zal niet meteen een VALSE leer zijn... Dat gaat heel sluipend, en ik weet wel dat niet iedereen dat zal zien. Dat is het gevaar: Men wordt actief godsdienstig om zelf het leven erin te thouden. Maar zoiets loopt vroeg of laat uit op een totale vervreemding van de oorspronkelijke leer. Immers, men hoort er niet meer over... En men gaat in eerste instantie geloven dat het nog altijd de oude leer is. Men denkt in de eerste tijd optimistich... (Kom, kom, niet zo somber, de kerk spreekt nog wel jonge mensen aan!) enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie