Faillissement van de bevindelijke theologie

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Faillissement van de bevindelijke theologie

Bericht door Herman »

Ik neem maar even de vrijheid om een nieuw topic te opnemen en heb eveneens de vrijheid genomen om het door Ambtenaar uitgesproken faillissement te koppelen aan bevindelijke theologie.
Ambtenaar schreef:
Jongere schreef: Zo klonk faillissement in mijn oren, maar goed om te lezen dat dat blijkbaar wat stellig was opgeschreven.
Het heeft louter betrekking op de wijze waarop theologie wordt bedreven binnen deze kerken. Die wijze is niet langer houdbaar. Men moet overstappen van een amateuristische wijze naar een professionele wijze. De TUK en de TUA zijn goede voorbeelden hiervan.
Je maakt hier al een interessante nuancering. Theologie als zodanig wordt hier genuanceerd tot de manier waarop het beoefend wordt. Ik zou eigenlijk graag willen weten door welke argumenten je de theologiebeoefening in wilt laten perken? En waarom valt het bevindelijke deel van de kerk daar dan buiten?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: het faillissement van de bevindelijke theologie

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Ik neem maar even de vrijheid om een nieuw topic te opnemen en heb eveneens de vrijheid genomen om het door Ambtenaar uitgesproken faillissement te koppelen aan bevindelijke theologie.
Ambtenaar schreef:
Jongere schreef: Zo klonk faillissement in mijn oren, maar goed om te lezen dat dat blijkbaar wat stellig was opgeschreven.
Het heeft louter betrekking op de wijze waarop theologie wordt bedreven binnen deze kerken. Die wijze is niet langer houdbaar. Men moet overstappen van een amateuristische wijze naar een professionele wijze. De TUK en de TUA zijn goede voorbeelden hiervan.
Je maakt hier al een interessante nuancering. Theologie als zodanig wordt hier genuanceerd tot de manier waarop het beoefend wordt. Ik zou eigenlijk graag willen weten door welke argumenten je de theologiebeoefening in wilt laten perken? En waarom valt het bevindelijke deel van de kerk daar dan buiten?
Ik begrijp je vraag niet goed.

Wat ik bepleit is de oprichting van een instituut waar door professionals theologie wordt bedreven en dat tevens dient als opleidingsinstituut voor aankomende predikanten, zoals de TUK en de TUA.

Als buitenstaander zie ik dat predikanten die een gemeente dienen tevens functioneren als opleider van aankomende predikanten en zo nu en dan trachten het theologische kader bij te schaven. Dit naast al hun andere eventuele (bestuurs-)functies. Volgens mij is dat te veel gevraagd. Deze verschillende taken zijn niet met elkaar verenigbaar en leidt per definitie tot een suboptimale invulling van de taken, in het ergste geval tot verwaarlozing.

Wat ik daarnaast opmerkelijk vind, is dat het theologische kader met name leunt op het werk van predikant die als schoolmeester is opgeleid. In mijn ogen kan dat nooit goed gaan, omdat zijn kennis onvoldoende was om het geheel van theologische inzichten op hun merites te beoordelen. Dit nog los van de vraag of dit überhaupt door één persoon kan worden gedaan.

Neem je al de functies van de betreffende predikant in ogenschouw, dan is het ook nog maar de vraag in welke mate hij in staat was de juiste nauwkeurigheid te betrachten. Dit niet als verwijt, maar als constatering.

Beantwoordt dit je vragen?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Faillissement van de bevindelijke theologie

Bericht door Posthoorn »

Ik denk dat Ambtenaar zich vergist als hij ervan uit gaat dat men in de GG is 'blijven steken' bij ds. Kersten. Het is niet zozeer de theologie van ds. Kersten als wel de theologie van Comrie waarop men zich oriënteert. En ik geloof dat docenten als ds. Moerkerken zeer wel in staat zijn om Comrie ook zelfstandig te verwerken. Ds. Moerkerken is verder ook groot aantal jaren vrijgesteld geweest voor zijn werk op de theologische school, al had dit dan ook te maken met zijn gezondheid.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Faillissement van de bevindelijke theologie

Bericht door Piet Puk »

Wanneer ik de topictitel op me in laat werken, zeggen we dan niet iets heel ernstigs?

Mijn conclusie uit de topictitel zou zijn dat de Heere dan niet meer werkt.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 08 aug 2018, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Faillissement van de bevindelijke theologie

Bericht door Posthoorn »

Bovendien heeft de TS in Rotterdam in een vroeg stadium een gepromoveerd theoloog als docent gehad, maar ik kan niet zeggen dat dat een bijzondere bloeitijd voor de TS was. Om over het geheel van de GG maar niet te spreken.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Faillissement van de bevindelijke theologie

Bericht door Auto »

Posthoorn schreef:Ik denk dat Ambtenaar zich vergist als hij ervan uit gaat dat men in de GG is 'blijven steken' bij ds. Kersten. Het is niet zozeer de theologie van ds. Kersten als wel de theologie van Comrie waarop men zich oriënteert. En ik geloof dat docenten als ds. Moerkerken zeer wel in staat zijn om Comrie ook zelfstandig te verwerken. Ds. Moerkerken is verder ook groot aantal jaren vrijgesteld geweest voor zijn werk op de theologische school, al had dit dan ook te maken met zijn gezondheid.
Probleem is dan ook wel dat er Comrie boven de andere oude schrijvers wordt verheven. Het is alleen Comrie wat de klok slaat in Rotterdam.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Faillissement van de bevindelijke theologie

Bericht door Posthoorn »

Auto schreef:Probleem is dan ook wel dat er Comrie boven de andere oude schrijvers wordt verheven. Het is alleen Comrie wat de klok slaat in Rotterdam.
Wat daar ook van zij, dat zegt nog niets over het wetenschappelijke gehalte van de opleiding.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Faillissement van de bevindelijke theologie

Bericht door Auto »

Posthoorn schreef:
Auto schreef:Probleem is dan ook wel dat er Comrie boven de andere oude schrijvers wordt verheven. Het is alleen Comrie wat de klok slaat in Rotterdam.
Wat daar ook van zij, dat zegt nog niets over het wetenschappelijke gehalte van de opleiding.
Toch wel, het is een eenzijdige benadering.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Faillissement van de bevindelijke theologie

Bericht door Posthoorn »

Auto schreef:
Posthoorn schreef:
Auto schreef:Probleem is dan ook wel dat er Comrie boven de andere oude schrijvers wordt verheven. Het is alleen Comrie wat de klok slaat in Rotterdam.
Wat daar ook van zij, dat zegt nog niets over het wetenschappelijke gehalte van de opleiding.
Toch wel, het is een eenzijdige benadering.
Je moet een keer een keuze maken. Dat betekent niet dat je geen kennis neemt van andere meningen. Ik denk dat het vaker voorkomt dat theologen zich oriënteren op één, vaak markante theoloog, zoals Kohlbrugge, Barth, Van Ruler, Noordmans, Wright, noem maar op. Daar is op zich niets mis mee.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Faillissement van de bevindelijke theologie

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:Ik neem maar even de vrijheid om een nieuw topic te opnemen en heb eveneens de vrijheid genomen om het door Ambtenaar uitgesproken faillissement te koppelen aan bevindelijke theologie.

(...)
Kan je overigens spreken van een bevindelijke theologie?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: het faillissement van de bevindelijke theologie

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef: Beantwoordt dit je vragen?
Je brengt een aantal mooie punten in.

Maar waar ik meer op doel, en daarbij put ik uit mijn geheugen - corrigeer me als ik fout zit, is dat je positief staat tegenover een nadere doordenking van de theologie als het gaat om schepping en evolutie maar als het gaat om de persoonlijke kennis aan God dan houdt het al snel op. Alsof je daar ook niet verder over na kan denken.

in dat geval bevraag ik je op een argumentatie waarom moderne theologische vragen wel doordacht kunnen worden, maar dat je de studie naar Comrie c.s. als amateuristisch afdoet.

En dan snap ik dat het uitmaakt of je een universitaire kwalificatie hebt of niet, maar dat is alleen een gradueel verschii en geen fundamenteel onderscheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Faillissement van de bevindelijke theologie

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:
Herman schreef:Ik neem maar even de vrijheid om een nieuw topic te opnemen en heb eveneens de vrijheid genomen om het door Ambtenaar uitgesproken faillissement te koppelen aan bevindelijke theologie.

(...)
Kan je overigens spreken van een bevindelijke theologie?
Geen idee. Ik vond het wel makkelijk gevonden. Iedereen snapt waar het om gaat.

Maar om het begrip af te bakenen. Mag je nog verder theologiseren over vragen rondom de toe-eigening van het heil of is daar wel alles over gezegd?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Faillissement van de bevindelijke theologie

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef:
Herman schreef:Ik neem maar even de vrijheid om een nieuw topic te opnemen en heb eveneens de vrijheid genomen om het door Ambtenaar uitgesproken faillissement te koppelen aan bevindelijke theologie.

(...)
Kan je overigens spreken van een bevindelijke theologie?
Geen idee. Ik vond het wel makkelijk gevonden. Iedereen snapt waar het om gaat.

Maar om het begrip af te bakenen. Mag je nog verder theologiseren over vragen rondom de toe-eigening van het heil of is daar wel alles over gezegd?
Om met je laatste vraag te beginnen; dergelijke vraagstukken moeten m.i. blijvend doordacht worden. Met de fundering in de Schrift, in overeenstemming met de Belijdenis, in gemeenschap met de kerk van alle tijden. Elke tijd vraagt om een nieuwe doordenking. Niet om in elke tijd tot een andere zienswijze te komen, maar vooral vanwege de formulering.

En of we kunnen spreken over bevindelijke theologie? Het is helder wat ermee bedoelt wordt. Tot heb ik enige huiver om te spreken van een bevindelijke theologie. Want wat schaal je onder dit begrip en waarin komt dat tot uiting? Een verklaring van een HC bevat wel dogmatische stellinginnames, maar is geen dogmatiek lijkt mij. Begrijp je wat ik bedoel?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Faillissement van de bevindelijke theologie

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:En of we kunnen spreken over bevindelijke theologie? Het is helder wat ermee bedoelt wordt. Tot heb ik enige huiver om te spreken van een bevindelijke theologie. Want wat schaal je onder dit begrip en waarin komt dat tot uiting? Een verklaring van een HC bevat wel dogmatische stellinginnames, maar is geen dogmatiek lijkt mij. Begrijp je wat ik bedoel?
Nee, ik snap je huiver niet. Een catechismus is een samenvatting van de gereformeerde leer. Daarmee zit je al dichtbij het begrip dogmatiek wat een systematische doordenking van de leer is. Het een volgt noodzakelijk op het ander en hangt ermee samen.

Dat bevinding allereerst ziet op doorleving en niet op theologie, dat lijkt me duidelijk. Maar als je daar dan vervolgens op een systematische manier over nadenkt (eigenlijk doen we hier op het forum niet anders) dan kunnen we dat gewoon theologie noemen die de bevinding als onderwerp heeft. En binnen de leer van de kerk kan je dat bijvoorbeeld ook scharen onder de pneumatologie etc etc.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Faillissement van de bevindelijke theologie

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef:En of we kunnen spreken over bevindelijke theologie? Het is helder wat ermee bedoelt wordt. Tot heb ik enige huiver om te spreken van een bevindelijke theologie. Want wat schaal je onder dit begrip en waarin komt dat tot uiting? Een verklaring van een HC bevat wel dogmatische stellinginnames, maar is geen dogmatiek lijkt mij. Begrijp je wat ik bedoel?
Nee, ik snap je huiver niet. Een catechismus is een samenvatting van de gereformeerde leer. Daarmee zit je al dichtbij het begrip dogmatiek wat een systematische doordenking van de leer is. Het een volgt noodzakelijk op het ander en hangt ermee samen.

Dat bevinding allereerst ziet op doorleving en niet op theologie, dat lijkt me duidelijk. Maar als je daar dan vervolgens op een systematische manier over nadenkt (eigenlijk doen we hier op het forum niet anders) dan kunnen we dat gewoon theologie noemen die de bevinding als onderwerp heeft. En binnen de leer van de kerk kan je dat bijvoorbeeld ook scharen onder de pneumatologie etc etc.
Een belijdenisgeschrift is inderdaad een samenvatting van de christelijke leer. Maar dat is nog wel een wezenlijk verschil met een systematische (wetenschappelijke) doordenking van iets. Dogmatiek gaat niet over de systematische doordenking van de onderwerpelijke waarheid in de gelovige, maar gaat over de voorwerpelijke waarheid. Een systemtische doordenking kan je alleen doen van de objectieve waarheid, niet van een 'subjectieve' waarheid - die overigens wel voortvloeit uit de objectieve waarheid. Bevinding moeten we niet systematisch gaan doordenken of gaan categoriseren. Als we dat wel gaan doen, dan worden bevindingen van de gelovige een argumentatiegrond. Terwijl de bevinding van de gelovige persoonlijk is en dus geen objectieve waarheid kan zijn.
Dat bevindingen van de gelovige een funderingsgrond is voor leerstellingen, dat zien we wel veel gebeuren in discussies hier op het forum en in bepaalde stichtelijke lectuur. Helaas verwatert daarmee het eenvoudig Bijbels spreken.
Plaats reactie