Weldaden zonder Weldoener

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Weldaden zonder Weldoener

Bericht door Volontair »

Velen willen de weldaden buiten de Weldoener… Nee, persoonlijke verzoening noodzakelijk!
Ingelijfd door een waar geloof…
Wel, vraag 21: Wat is een waar geloof?
… ik kan natuurlijk 3 uren en 3 dagen en 3 maanden preken wat het niet is. Ik zeg ook niet dat dat niet moet. Maar de separatie geschiedt dáár waar het wel is. Als u weet wat het wel is, valt er alles buiten wat het niet is.
… Nabijkomend werk, gemene werkingen des Geestes…
Maar de Catechismus begint met een waar geloof. En het verondersteld dat er ook een geloof is dat niet waar is… Want er is ook een geloof dat niet waar is…
Nu, u weet wel het historisch geloof. Historisch geloof is dat ik geloof dat Gods Woord de Waarheid is, dat ik weet hoe het mij geleerd wordt, maar dat ik géén deel aan Christus heb… Géén deel aan Christus…
Hoogverlicht verstand, grote kennis, van verre gezien, de ster van Jakob, Bileam.. Hij geloofde zeker wat hij preekte, maar had géén deel aan Christus..
… Gij kunt heel de dogmatiek in uw hoofd hebben, ge kunt heel de bekering op een papiertje schrijven en er zelf géén deel aan hebben.. Slechts een verlicht verstand, een kennis waarbij u zelfs gelooft dat de Bijbel Gods Woord is, maar u kent Christus niet, en uw eigen schuld en doemstaat niet en de verzoening in Christus niet…
Dominee, wie heeft dat geloof? Agrippa (Handelingen 26 vs 27 en 28). Gelooft gij, o koning Agrippa, de profeten? Ik weet dat gij ze gelooft. En Agrippa zeide tot Paulus: Gij beweegt mij bijna een Christen te worden.
Maar bijna is helemaal niet!
… Onze kerk heeft langzamerhand het historisch geloof gewaardeerd, een historische belijdenis der Waarheid..
Dan kom ik op een hekel punt, dat weet ik wel..
En weet je wat er gebeurt is in de kerk?
Letterknechten gingen dominees stemmen en het duurt niet lang dan zijn we de Waarheid kwijtgeraakt.
Moet je onthouden wat ik zeg!
Maar het verstand laat na de ware grond van het weldoen op te merken.
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid (1 Kor. 2: 14a).
En dat is doorgedrongen tot in de ambten.
We hebben uitwendig belijdenis gedaan, we hebben een kerkelijk recht tot aan de tafel des Heeren… Is doorgedrongen…
En men gaat met een kerkelijk recht, kerkelijke handelingen plegen…
Het is tegen Gods Woord.
Wat staat er van de ouderlingen?
Dat het mannen zouden zijn, vol des Heiligen Geestes... Geleerd van God.
En ik 'hoor' dominee Van der Poel (die ik zeer hoog heb) nog zeggen: "Als we geen goud hebben, dan nemen we zilver en als we geen zilver hebben dan nemen we ijzer…"
Maar weet u wat we gedaan hebben?
De breuk op het lichtst geheeld…
In plaats van dat de gemeente begon te roepen en te schreeuwen en zeggen: O God, we hebben geen ouderlingen meer die den Heere vrezen… Geef ze nog…
Dit meen ik.. historisch geloof..
Weet je wat je daarvan krijgt?
Koudheid en hardheid..
Want de liefde is er niet in…de liefde is er niet in…

(ds. K. Veldman)
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Online
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weldaden zonder Weldoener

Bericht door Zeeuw »

Volontair schreef:Velen willen de weldaden buiten de Weldoener… Nee, persoonlijke verzoening noodzakelijk!
Ingelijfd door een waar geloof…
Wel, vraag 21: Wat is een waar geloof?
… ik kan natuurlijk 3 uren en 3 dagen en 3 maanden preken wat het niet is. Ik zeg ook niet dat dat niet moet. Maar de separatie geschiedt dáár waar het wel is. Als u weet wat het wel is, valt er alles buiten wat het niet is.
… Nabijkomend werk, gemene werkingen des Geestes…
Maar de Catechismus begint met een waar geloof. En het verondersteld dat er ook een geloof is dat niet waar is… Want er is ook een geloof dat niet waar is…
Nu, u weet wel het historisch geloof. Historisch geloof is dat ik geloof dat Gods Woord de Waarheid is, dat ik weet hoe het mij geleerd wordt, maar dat ik géén deel aan Christus heb… Géén deel aan Christus…
Hoogverlicht verstand, grote kennis, van verre gezien, de ster van Jakob, Bileam.. Hij geloofde zeker wat hij preekte, maar had géén deel aan Christus..
… Gij kunt heel de dogmatiek in uw hoofd hebben, ge kunt heel de bekering op een papiertje schrijven en er zelf géén deel aan hebben.. Slechts een verlicht verstand, een kennis waarbij u zelfs gelooft dat de Bijbel Gods Woord is, maar u kent Christus niet, en uw eigen schuld en doemstaat niet en de verzoening in Christus niet…
Dominee, wie heeft dat geloof? Agrippa (Handelingen 26 vs 27 en 28). Gelooft gij, o koning Agrippa, de profeten? Ik weet dat gij ze gelooft. En Agrippa zeide tot Paulus: Gij beweegt mij bijna een Christen te worden.
Maar bijna is helemaal niet!
… Onze kerk heeft langzamerhand het historisch geloof gewaardeerd, een historische belijdenis der Waarheid..
Dan kom ik op een hekel punt, dat weet ik wel..
En weet je wat er gebeurt is in de kerk?
Letterknechten gingen dominees stemmen en het duurt niet lang dan zijn we de Waarheid kwijtgeraakt.
Moet je onthouden wat ik zeg!
Maar het verstand laat na de ware grond van het weldoen op te merken.
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid (1 Kor. 2: 14a).
En dat is doorgedrongen tot in de ambten.
We hebben uitwendig belijdenis gedaan, we hebben een kerkelijk recht tot aan de tafel des Heeren… Is doorgedrongen…
En men gaat met een kerkelijk recht, kerkelijke handelingen plegen…
Het is tegen Gods Woord.
Wat staat er van de ouderlingen?
Dat het mannen zouden zijn, vol des Heiligen Geestes... Geleerd van God.
En ik 'hoor' dominee Van der Poel (die ik zeer hoog heb) nog zeggen: "Als we geen goud hebben, dan nemen we zilver en als we geen zilver hebben dan nemen we ijzer…"
Maar weet u wat we gedaan hebben?
De breuk op het lichtst geheeld…
In plaats van dat de gemeente begon te roepen en te schreeuwen en zeggen: O God, we hebben geen ouderlingen meer die den Heere vrezen… Geef ze nog…
Dit meen ik.. historisch geloof..
Weet je wat je daarvan krijgt?
Koudheid en hardheid..
Want de liefde is er niet in…de liefde is er niet in…

(ds. K. Veldman)
Is iets voor het topic ‘gelezen, gedacht, gehoord’. Verder zou ik het fijn vinden wat duiding te zien. Waarom post je dit? Ervaring met het onderwerp?
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Weldaden zonder Weldoener

Bericht door Volontair »

Zeeuw schreef:Is iets voor het topic ‘gelezen, gedacht, gehoord’. Verder zou ik het fijn vinden wat duiding te zien. Waarom post je dit? Ervaring met het onderwerp?
Waarom dit gepost is komt met name hierdoor, dat mi de separatie juist zo gemist wordt in de prediking. Wat ds. Veldman hier noemt zal hem niet in dank afgenomen worden, denk ik.
Is het niet zo dat er maar wat aangerommeld wordt als het gaat over het doen van belijdenis? Men wordt onderwezen en moet vragen beantwoorden en dan is het klaar om als lid opgenomen te worden in de gemeente?
Zijn wij niet al lid van de gemeente als wij op het kerkelijk erf geboren zijn?!
Ik herinner mij iemand die op latere leeftijd krachtdadig door de Heere bekeerd werd. Diegene zei: Nu is het de tijd om Gods Naam te belijden in de gemeente. Eerder kon het niet.

Zijn er hier meer die dit herkennen?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Online
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weldaden zonder Weldoener

Bericht door Zeeuw »

Volontair schreef:
Zeeuw schreef:Is iets voor het topic ‘gelezen, gedacht, gehoord’. Verder zou ik het fijn vinden wat duiding te zien. Waarom post je dit? Ervaring met het onderwerp?
Waarom dit gepost is komt met name hierdoor, dat mi de separatie juist zo gemist wordt in de prediking. Wat ds. Veldman hier noemt zal hem niet in dank afgenomen worden, denk ik.
Is het niet zo dat er maar wat aangerommeld wordt als het gaat over het doen van belijdenis? Men wordt onderwezen en moet vragen beantwoorden en dan is het klaar om als lid opgenomen te worden in de gemeente?
Zijn wij niet al lid van de gemeente als wij op het kerkelijk erf geboren zijn?!
Ik herinner mij iemand die op latere leeftijd krachtdadig door de Heere bekeerd werd. Diegene zei: Nu is het de tijd om Gods Naam te belijden in de gemeente. Eerder kon het niet.

Zijn er hier meer die dit herkennen?
Nog steeds het verkeerde topic, maar ach.
Ik vind dat het sterk op de ouderlingen gericht is. Ik zie de ouderlingen in mijn gemeente echt als van God geroepen en ben blij te zien dat ze hun ambt in afhankelijkheid van Hem uit mogen voeren.
De vragen die je verder oproept zijn per stuk een aparte discussie waard.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Weldaden zonder Weldoener

Bericht door Erskinees »

Zeeuw schreef:
Nog steeds het verkeerde topic, maar ach.
Volgens mij ben je altijd vrij om een topic te openen - zoals hier gebeurt - en hoef je zeker niet verplicht gebruik te maken van het door jouw genoemde topic.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Weldaden zonder Weldoener

Bericht door CvdW »

Volontair schreef:
Zeeuw schreef:Is iets voor het topic ‘gelezen, gedacht, gehoord’. Verder zou ik het fijn vinden wat duiding te zien. Waarom post je dit? Ervaring met het onderwerp?
Waarom dit gepost is komt met name hierdoor, dat mi de separatie juist zo gemist wordt in de prediking. Wat ds. Veldman hier noemt zal hem niet in dank afgenomen worden, denk ik.
Is het niet zo dat er maar wat aangerommeld wordt als het gaat over het doen van belijdenis? Men wordt onderwezen en moet vragen beantwoorden en dan is het klaar om als lid opgenomen te worden in de gemeente?
Zijn wij niet al lid van de gemeente als wij op het kerkelijk erf geboren zijn?!
Ik herinner mij iemand die op latere leeftijd krachtdadig door de Heere bekeerd werd. Diegene zei: Nu is het de tijd om Gods Naam te belijden in de gemeente. Eerder kon het niet.

Zijn er hier meer die dit herkennen?
Zeker, zegt ds op 't Hof dit ook niet?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Weldaden zonder Weldoener

Bericht door Adagio »

Dag Volontair,
dit doet me denken aan onze eerdere gedachtenwisseling in het topic Veluwse Kerkbode:
Adagio schreef:
Parafraserend op wat Volontair schreef:
Adagio schreef:
Volontair schreef:Je kunt niet wedergeboren worden zonder dat je het merkt.
Je kunt ook verloren liggen zonder dat je dat gelooft (overigens: God verhoede dat).
Wat voegt de zinsnede ´als God het niet verhoedt´ toe aan het feit, dat je verloren kunt liggen zonder dat je het gelooft?
Dat het dan, erg genoeg, ellendig zal blijven. `Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; zo blijft dan uw zonde.´ (Joh. 9:41)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Weldaden zonder Weldoener

Bericht door refo »

Bij de uitdrukking 'weldaden zonder Weldoener' moet ik altijd aan de gelijkenis van de verloren zoon denken. Die wilde ook alleen maar eten en niet zijn vader.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weldaden zonder Weldoener

Bericht door Tiberius »

Welke verloren zoon? De oudste of de jongste?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Weldaden zonder Weldoener

Bericht door refo »

Allebei.
Online
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weldaden zonder Weldoener

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:Bij de uitdrukking 'weldaden zonder Weldoener' moet ik altijd aan de gelijkenis van de verloren zoon denken. Die wilde ook alleen maar eten en niet zijn vader.
http://www.theologienet.nl/documenten/R ... enzoon.pdf. Interessante reeks over dit onderwerp. Op pagina 19 begint een stukje wat gaat over wat jij aansnijdt.
Plaats reactie