Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:Zo zien onze vrienden het duidelijk niet en wordt op de kinderkampen ook niet zo geleerd. Onze kinderen zijn wel eens met hen op kinderkamp geweest. Tijdens deze week werd de woestijnreis van Mozes behandeld met kaarten erbij. Veel bijbelstudie, veel formulier gebeden waar de almacht van God naar voren komt. Voor het slapen werd door iedereen op de knieën het Onze Vader gebeden. Onze kinderen hebben daar veel geleerd.

Veel van de leden van het AG zoeken juist aansluiting binnen de gereformeerde gezindte, omdat zij tegen de vrouw in het ambt zijn, liever een SV of HSV lezen en hoofdbedekking dragen tijdens de diensten.
Hebben ze ook een website, dan wil ik wel iets wat van zien.
Je bedoelt niet Vergadering van Gelovigen ?
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door merel »

Nee, ik ben zeker niet in de war hiermee. Ik ken het AG alleen uit de contacten met onze vrienden en van de kinderkampen waar onze kinderen met hun kinderen heen gaan. Dat gaat op de wijze zoals ik het beschreven heb. Het grote verschil tussen 'onze'zienswijze is vooral het verbond. Al kan dat ook liggen aan de kerk waar zij op dit moment kerken ( GKV) ;). Al zijn zij daar de uiterst rechter flank met een hoofdbedekking ( sluier) en tegen de vrouw in het ambt
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:Nee, ik ben zeker niet in de war hiermee. Ik ken het AG alleen uit de contacten met onze vrienden en van de kinderkampen waar onze kinderen met hun kinderen heen gaan. Dat gaat op de wijze zoals ik het beschreven heb. Het grote verschil tussen 'onze'zienswijze is vooral het verbond. Al kan dat ook liggen aan de kerk waar zij op dit moment kerken ( GKV) ;). Al zijn zij daar de uiterst rechter flank met een hoofdbedekking ( sluier) en tegen de vrouw in het ambt
Toch zou ik eens navraag doen.
Het AG https://www.apgen.nl/ is vooral humanistisch, hebben niets met de SV en psalmen.
En ook niet met het verlossingswerk van Christus.

En wat de sacramenten, door hun 'rituelen'genoemd, betreft:

Het AG over de doop:

Ook het Apostolisch Genootschap kent
rituelen. Deze vinden plaats tijdens
bijeenkomsten op zondagmorgen (eredienst) en zijn eenvoudig vormgegeven.
Bij het dopen brengt de voorganger
enkele druppels water aan op het
voorhoofd van de baby. De ouders
en de gemeenschap beloven het kind
een stabiele basis te geven en het op te
voeden tot een liefdevol mens
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
merel schreef:Nee, ik ben zeker niet in de war hiermee. Ik ken het AG alleen uit de contacten met onze vrienden en van de kinderkampen waar onze kinderen met hun kinderen heen gaan. Dat gaat op de wijze zoals ik het beschreven heb. Het grote verschil tussen 'onze'zienswijze is vooral het verbond. Al kan dat ook liggen aan de kerk waar zij op dit moment kerken ( GKV) ;). Al zijn zij daar de uiterst rechter flank met een hoofdbedekking ( sluier) en tegen de vrouw in het ambt
Toch zou ik eens navraag doen.
Het AG https://www.apgen.nl/ is vooral humanistisch, hebben niets met de SV en psalmen.
En ook niet met het verlossingswerk van Christus.

En wat de sacramenten, door hun 'rituelen'genoemd, betreft:

Het AG over de doop:

Ook het Apostolisch Genootschap kent
rituelen. Deze vinden plaats tijdens
bijeenkomsten op zondagmorgen (eredienst) en zijn eenvoudig vormgegeven.
Bij het dopen brengt de voorganger
enkele druppels water aan op het
voorhoofd van de baby. De ouders
en de gemeenschap beloven het kind
een stabiele basis te geven en het op te
voeden tot een liefdevol mens
Heldere uiteenzetting Bezorgd. Niet bepaald overeenkomsten met de gereformeerde gezindte
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Bezorgd »

Geytenbeekje schreef:
merel schreef:Zo zien onze vrienden het duidelijk niet en wordt op de kinderkampen ook niet zo geleerd. Onze kinderen zijn wel eens met hen op kinderkamp geweest. Tijdens deze week werd de woestijnreis van Mozes behandeld met kaarten erbij. Veel bijbelstudie, veel formulier gebeden waar de almacht van God naar voren komt. Voor het slapen werd door iedereen op de knieën het Onze Vader gebeden. Onze kinderen hebben daar veel geleerd.

Veel van de leden van het AG zoeken juist aansluiting binnen de gereformeerde gezindte, omdat zij tegen de vrouw in het ambt zijn, liever een SV of HSV lezen en hoofdbedekking dragen tijdens de diensten.
Hebben ze ook een website, dan wil ik wel iets wat van zien.
Je bedoelt niet Vergadering van Gelovigen ?

Ik denk inderdaad dat Merel de Vergadering der Gelovigen bedoeld.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:Nee, ik ben zeker niet in de war hiermee. Ik ken het AG alleen uit de contacten met onze vrienden en van de kinderkampen waar onze kinderen met hun kinderen heen gaan. Dat gaat op de wijze zoals ik het beschreven heb. Het grote verschil tussen 'onze'zienswijze is vooral het verbond. Al kan dat ook liggen aan de kerk waar zij op dit moment kerken ( GKV) ;). Al zijn zij daar de uiterst rechter flank met een hoofdbedekking ( sluier) en tegen de vrouw in het ambt
Heb je de website van de gemeente ?
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door merel »

Dat staat inderdaad op hun site, maar klopt niet met hetgeen zij zeggen in persoonlijke contacten. Nu moet je niet vergeten dat het overgrote merendeel van de mensen van het AG wekelijks kerkdiensten bezoeken in de PKN, GKV en ook HHK en dat hiermee hun opvattingen gewijzigd kunnen zijn. De diensten in het AG zijn tot een minimum beperkt om ook daadwerkelijk invloed te hebben op hun denkwijze. Tijdens de dienst worden preken gelezen van oudvaders en gelezen uit de SV. ONze vrienden lezen thuis uit de HSV en gruwelen van de NBV of bijbel in gewone taal.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door windorgel »

Wat Merel beschrijft herken ik van kennissen die bij de Vergadering der Gelovigen behoren: hoofdbedekking (en rokken) bij vrouwen, lezen van de Statenvertaling, zingen van met name de psalmen, etc.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:
Geytenbeekje schreef:
merel schreef:Zo zien onze vrienden het duidelijk niet en wordt op de kinderkampen ook niet zo geleerd. Onze kinderen zijn wel eens met hen op kinderkamp geweest. Tijdens deze week werd de woestijnreis van Mozes behandeld met kaarten erbij. Veel bijbelstudie, veel formulier gebeden waar de almacht van God naar voren komt. Voor het slapen werd door iedereen op de knieën het Onze Vader gebeden. Onze kinderen hebben daar veel geleerd.

Veel van de leden van het AG zoeken juist aansluiting binnen de gereformeerde gezindte, omdat zij tegen de vrouw in het ambt zijn, liever een SV of HSV lezen en hoofdbedekking dragen tijdens de diensten.
Hebben ze ook een website, dan wil ik wel iets wat van zien.
Je bedoelt niet Vergadering van Gelovigen ?

Ik denk inderdaad dat Merel de Vergadering der Gelovigen bedoeld.
Eh, ik weet echt wel wat ik bedoel en de Vergadering der Gelovigen bedoel ik zeer zeker niet.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Geytenbeekje »

windorgel schreef:Wat Merel beschrijft herken ik van kennissen die bij de Vergadering der Gelovigen behoren: hoofdbedekking (en rokken) bij vrouwen, lezen van de Statenvertaling, zingen van met name de psalmen, etc.
Wat vinden zij van de refo-kerken ?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door samanthi »

merel schreef:Ja, een van beiden kwam van buiten de kerk, is daar gedoopt, staan dichter bij de gereformeerde gezindte dan vaak gedacht wordt. Hoofdbedekking is daar volkomen normaal, ook weigering van de sacramenten bij scheiding ed. Aan de andere kant zijn zij vrijer in hun opvattingen dan de gereformeerde gezindte.
Het apostolisch genootschap heeft weinig kerkdiensten, omdat alleen ouderlingen die aangewezen zijn door de oprichters van deze kerk preken mogen lezen en de sacramenten mogen bedienen ( het houdt dus binnen 100 jaar op te bestaan). Aan de leden wordt aangeraden om binnen de gemeente waar zij wonen een andere kerk te zoeken voor de overige diensten.
Ze staan dichter bij de gereformeerde gezindte dan je denkt zeg je, even met een knipoog... in Arnhem is een Herstelde AG...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Geytenbeekje »

Waarom hebben zij profeten ?
Ik kan dat ook nergens in de NT terug vinden
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:Dat staat inderdaad op hun site, maar klopt niet met hetgeen zij zeggen in persoonlijke contacten. Nu moet je niet vergeten dat het overgrote merendeel van de mensen van het AG wekelijks kerkdiensten bezoeken in de PKN, GKV en ook HHK en dat hiermee hun opvattingen gewijzigd kunnen zijn. De diensten in het AG zijn tot een minimum beperkt om ook daadwerkelijk invloed te hebben op hun denkwijze. Tijdens de dienst worden preken gelezen van oudvaders en gelezen uit de SV. ONze vrienden lezen thuis uit de HSV en gruwelen van de NBV of bijbel in gewone taal.

Bij AG worden GEEN preken van oudvaders gelezen. 100% zeker.

Invulling eredienst bij het AG: In de erediensten voeden we ons religieus gevoel en staan we stil bij wat dat betekent voor de dagelijkse praktijk.

De voorganger (geestelijk verzorger, m/v) spreekt vanuit eigen ervaringen en inzichten. Hij speelt in op wat er leeft in de gemeenschap en in de samenleving. De weekbrief, een door de apostel geschreven actuele overdenking, staat in de eredienst centraal. Er is veel afwisseling tussen gesproken woord, overdenking, rituelen, zang en muziek
https://www.apgen.nl/over-ons/erediensten-en-rituelen/


Vasthoudendheid is een goede eigenschap Merel ;) , maar hier zit je echt mis.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef:

Bij AG worden GEEN preken van oudvaders gelezen. 100% zeker.

Invulling eredienst bij het AG: In de erediensten voeden we ons religieus gevoel en staan we stil bij wat dat betekent voor de dagelijkse praktijk.

De voorganger (geestelijk verzorger, m/v) spreekt vanuit eigen ervaringen en inzichten. Hij speelt in op wat er leeft in de gemeenschap en in de samenleving. De weekbrief, een door de apostel geschreven actuele overdenking, staat in de eredienst centraal. Er is veel afwisseling tussen gesproken woord, overdenking, rituelen, zang en muziek
https://www.apgen.nl/over-ons/erediensten-en-rituelen/


Vasthoudendheid is een goede eigenschap Merel ;) , maar hier zit je echt mis.
Nogal een aanmatigende reactie. Merel vergist zich op zijn minst volgens jou, maar eigenlijk zeg je dat ze liegt.

Hoe kun jij op basis van een website concluderen dat er geen oudvaders worden gelezen, etc.?
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Zonnebloem »

Misschien bedoelt ze de Hersteld Apostolische Zendinggemeente
Plaats reactie