Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Jantje »

Een nieuwe reactie van dr. Van den Brink: https://www.rd.nl/artikel/915837-wederg ... aardigheid

Grote droefheid vervult mijn hart. Ik weet niet wat ik verder moet neerschrijven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Bertiel »

wat een heerlijk evangelie verkondigd Luther!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:Een nieuwe reactie van dr. Van den Brink: https://www.rd.nl/artikel/915837-wederg ... aardigheid

Grote droefheid vervult mijn hart. Ik weet niet wat ik verder moet neerschrijven.
Doe niet zo dramatisch. Luther benadrukte de rechtvaardigheid gewoon vanuit een ander accent dan dat wij dit heden ten dage doen. Is dat nu zo'n probleem? Grote droefheid?!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:
Jantje schreef:Een nieuwe reactie van dr. Van den Brink: https://www.rd.nl/artikel/915837-wederg ... aardigheid

Grote droefheid vervult mijn hart. Ik weet niet wat ik verder moet neerschrijven.
Doe niet zo dramatisch. Luther benadrukte de rechtvaardigheid gewoon vanuit een ander accent dan dat wij dit heden ten dage doen. Is dat nu zo'n probleem? Grote droefheid?!
Ik bedoel de aanval die er op ds. De Heer wordt gedaan. Dat is een onterechte aanval.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Bertiel »

net zo onterecht als de verdraaing van de intentie van dr. v.d. Brink / Maarten Luther:
Toch kan ik niet meegaan met Van den Brink als hij een andere „taal en toon” zoekt in ons spreken over Gods rechtvaardigheid
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Valcke »

Ten aanzien van de weergave van de rechtvaardigheid van de wet, de rechtvaardigheid van het Evangelie en de wedergeboorte ben ik het met dit tweede artikel van dr. Van den Brink eens.

Dat neemt niet weg dat hij in zijn eerste artikel in deze en andere punten lang niet zo duidelijk was. Het eerste artikel riep wel degelijk misverstanden op, onder meer doordat Hij Gods barmhartigheid 'basaler' noemde dan Gods rechtvaardigheid. Daarom vind ik ook dat hij aan een deel van de reactie van ds. De Heer geen recht doet. Het onderwerp 'verschuift' ook gaandeweg de discussie. (Het lijkt Refoforum wel.)
Laatst gewijzigd door Valcke op 25 feb 2021, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:Ten aanzien van de weergave van de rechtvaardigheid van de wet, de rechtvaardigheid van het Evangelie en de wedergeboorte ben ik het met dit tweede artikel van dr. Van den Brink eens.

Dat neemt niet weg dat hij in zijn eerste artikel in deze en andere punten lang niet zo duidelijk was. Het eerste artikel riep wel degelijk misverstanden op, onder meer doordat Hij Gods barmhartigheid 'baseler' noemde dan Gods rechtvaardigheid. Daarom vind ik ook dat hij aan een deel van de reactie van ds. De Heer geen recht doet. Het onderwerp 'verschuift' ook gaandeweg de discussie. (Het lijkt Refoforum wel.)
Ds. De Heer een beetje kennende, zal er ongetwijfeld een nieuwe reactie volgen.

Wordt vervolgd dus!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:
Valcke schreef:Ten aanzien van de weergave van de rechtvaardigheid van de wet, de rechtvaardigheid van het Evangelie en de wedergeboorte ben ik het met dit tweede artikel van dr. Van den Brink eens.

Dat neemt niet weg dat hij in zijn eerste artikel in deze en andere punten lang niet zo duidelijk was. Het eerste artikel riep wel degelijk misverstanden op, onder meer doordat Hij Gods barmhartigheid 'basaler' noemde dan Gods rechtvaardigheid. Daarom vind ik ook dat hij aan een deel van de reactie van ds. De Heer geen recht doet. Het onderwerp 'verschuift' ook gaandeweg de discussie. (Het lijkt Refoforum wel.)
Ds. De Heer een beetje kennende, zal er ongetwijfeld een nieuwe reactie volgen.

Wordt vervolgd dus!
Ik weet niet of ik daar blij mee ben.
Uiteindelijk zal het vermoedelijk uitdraaien op een verschil over de verhouding van wedergeboorte en rechtvaardiging.
Terwijl het met iets heel anders begon.
Opbouwend is dit niet.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Een nieuwe reactie van dr. Van den Brink: https://www.rd.nl/artikel/915837-wederg ... aardigheid

Grote droefheid vervult mijn hart. Ik weet niet wat ik verder moet neerschrijven.
Dit zijn mooie momenten om de binnenkamer op te zoeken en de vingers te laten rusten van het toetsenbord denk ik.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door CvdW »

Valcke schreef:
Jantje schreef:
Valcke schreef:Ten aanzien van de weergave van de rechtvaardigheid van de wet, de rechtvaardigheid van het Evangelie en de wedergeboorte ben ik het met dit tweede artikel van dr. Van den Brink eens.

Dat neemt niet weg dat hij in zijn eerste artikel in deze en andere punten lang niet zo duidelijk was. Het eerste artikel riep wel degelijk misverstanden op, onder meer doordat Hij Gods barmhartigheid 'basaler' noemde dan Gods rechtvaardigheid. Daarom vind ik ook dat hij aan een deel van de reactie van ds. De Heer geen recht doet. Het onderwerp 'verschuift' ook gaandeweg de discussie. (Het lijkt Refoforum wel.)
Ds. De Heer een beetje kennende, zal er ongetwijfeld een nieuwe reactie volgen.

Wordt vervolgd dus!
Ik weet niet of ik daar blij mee ben.
Uiteindelijk zal het vermoedelijk uitdraaien op een verschil over de verhouding van wedergeboorte en rechtvaardiging.
Terwijl het met iets heel anders begon.
Opbouwend is dit niet.
Moet het altijd opbouwend zijn? Ik hoop dat dit gesprek een zuiverende werking heeft in kerkverbanden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door -DIA- »

Zou ds. vd Brink ook uit de praktijk kunnen vertellen wat de 'droefheid naar God' inhoudt. En wat die droefheid werkt? En waardoor die droefheid gewerkt wordt hoe hier de liefde tot een onbekende God geboren wordt? Hoe een mens tevens in die liefde niet wil dat één van Gods Deugden wordt geschonden? En zouden we dan niet voelen: Als ik behouden zou worden en niet door recht, dat dan de hemel geen hemel meer zou zijn en dat God dan geen God meer zou zijn? Als er een liefde gevoeld wordt kan dat wel eens trekken, maar mijn zonden, erf- en dadelijke zonden, verhinderen dat dit kan. Daarom hoewel een de liefdestrek naar God kan zijn, de afstand kan niet overbrugd worden, daar moeten eerst de zonden, mijn erf- en dadelijke zonden tussenuit. En hoe (daar hebben we het punt) wordt een zondaar met God verzoend, door een weg van Recht, zonder schending, maar met opluistering van God deugden? Ik denk dat hier het punt ligt. En de ene komt zo nooit tot een ander. Zelfs met de geleerdste en meest spitsvondige woordenstrijd niet. Want waar gaat het om? Om mij of over de eer van God?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Ukkie »

-DIA- schreef:Zou ds. vd Brink ook uit de praktijk kunnen vertellen wat de 'droefheid naar God' inhoudt. En wat die droefheid werkt? En waardoor die droefheid gewerkt wordt hoe hier de liefde tot een onbekende God geboren wordt? Hoe een mens tevens in die liefde niet wil dat één van Gods Deugden wordt geschonden?
Misschien mailtje sturen en persoonlijk vragen aan Hem. Zou dat een optie zijn? Alleen hij kan die vraag beantwoorden.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door pierre27 »

Valcke schreef:
Jantje schreef:
Valcke schreef:Ten aanzien van de weergave van de rechtvaardigheid van de wet, de rechtvaardigheid van het Evangelie en de wedergeboorte ben ik het met dit tweede artikel van dr. Van den Brink eens.

Dat neemt niet weg dat hij in zijn eerste artikel in deze en andere punten lang niet zo duidelijk was. Het eerste artikel riep wel degelijk misverstanden op, onder meer doordat Hij Gods barmhartigheid 'basaler' noemde dan Gods rechtvaardigheid. Daarom vind ik ook dat hij aan een deel van de reactie van ds. De Heer geen recht doet. Het onderwerp 'verschuift' ook gaandeweg de discussie. (Het lijkt Refoforum wel.)
Ds. De Heer een beetje kennende, zal er ongetwijfeld een nieuwe reactie volgen.

Wordt vervolgd dus!
Ik weet niet of ik daar blij mee ben.
Uiteindelijk zal het vermoedelijk uitdraaien op een verschil over de verhouding van wedergeboorte en rechtvaardiging.
Terwijl het met iets heel anders begon.
Opbouwend is dit niet.
Terechte conclusie.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Herman »

pierre27 schreef:
Valcke schreef: Opbouwend is dit niet.
Terechte conclusie.
Soms is een stevige behandeling nodig om bepaalde kernzaken weer goed op het venster te krijgen. Forse taal wordt niet geschuwd lijkt het, alhoewel het niet over de fatsoensgrenzen lijkt te gaan.

Dat het debat uiteraard gaat over de verhouding van de heilsfeiten, had ik wel voorzien. Wat dat betreft is het altijd weer bijzonder dat een pleidooi voor het Evangelie met argwaan wordt begroet.

Over de precieze interpretatie van wat Luther allemaal gezegd heeft, maak ik me wat minder zorgen. Met 80.000 bladzijden in de WA van Luther zijn er denk ik genoeg opmerkelijke gedachten te vinden, die in de latere bepaling en scholasticering van de gereformeerde en lutherse leer uit de gratie zijn geraakt.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door DDD »

Valcke schreef:Typisch een posting zoals we van DDD helaas maar al te zeer gewend zijn:

- Zaken suggereren die door niemand gezegd zijn. voorbeeld: '... als God Zijn rechtvaardigheid had laten prevaleren ...'

- Iemand uit het niets keihard aanvallen. voorbeeld: '... ik neem aan dat je zelf wel weet waar dat in de Bijbel staat, en anders kun je beter niet zulke grote woorden gebruiken.'

- Dingen erbij halen die absoluut niet ter zake doen. voorbeeld: '... misschien komen deze misverstanden door het gebruik van de Statenvertaling.'

- Volstrekt onzinnige redeneringen waarbij premisse en conclusie totaal niet aansluiten; maar ondertussen wordt wel een venijnige conclusie getrokken. voorbeeld: '... dit soort dingen staat zo overduidelijk in de heilige Schrift, dat ds. De Heer welbewust jouw stellingen niet zal hebben geschreven. Dat levert dus een onduidelijk artikel op.'

- Subtiele aanvallen op de gereformeerde leer. voorbeeld: '... die men naar eigen believen en volgens het eigen godsbeeld rangschikt, zoals jij ook doet, zonder zich daarbij aan de Bijbelse openbaring te storen...'.

Hoe lang nog, vraag ik mij in alle ernst af? Kan dat allemaal hier ongestraft plaatsvinden?
Het was inderdaad een heldere en duidelijke bijdrage, en ik zie dat je er niets inhoudelijks tegen in te brengen hebt. Dat heb ik andersom echter wel.

De bijdragen van Thea en Jantje op Di Feb 23, 2021 6:39 pm en daarna, rechtvaardigen wel degelijk mijn opmerking over het prevaleren van Gods rechtvaardigheid en voor wat betreft de heilsorde sluit Vervolgde zich daar ook bij aan, zie Di Feb 23, 2021 8:07 pm. Terecht schrijft dr. Van den Brink precies hetzelfde in zijn reactie in het RD. Daarmee is tevens een voldoende onderbouwing voor het verwijt van een eigenmachtig godsbeeld.

Mijn opmerkingen komen niet uit het niets: de scribent verwijt dr. Van den Brink verwarring, maar het is omgekeerd. Hij maakt twee kardinale denkfouten, waarop jij wijselijk niet ingaat.

Voor het overige zou het mijns inziens absurd zijn als ik mijn bijdrage niet zou mogen geven. De bijdrage is zorgvuldig onderbouwd. Ook scherp, daar kun je wel of niet van houden. Maar het haalt het in ieder geval niet bij de persoonlijke aanval die jij hanteert. :)

Waar ik verder in het geheel niet van onder de indruk ben. Ik denk dat mijn betoog klopt als een bus, inclusief de opmerkingen over de Statenvertaling.

Waar ik het wel mee eens ben: dr. Van den Brink schrijft een stuk aardiger, ook waar hij precies hetzelfde schrijft.
Plaats reactie