leer GG eenvoudig uitgelegd

nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mar 2021, 15:15
Locatie: zuid-beveland

leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door nieuweling »

Ik ben totaal niet christelijk opgevoed maar een aantal jaren geleden na/door mijn trouwen wel in de GG terecht gekomen. Ondanks het volgen van (belijdenis) catechisatie van een ouderling die enorm zijn best deed maar dat nog nooit had gedaan en waarbij we dus ook niet verder zijn gekomen dan het maken van vragen uit een boekje, is mij nog steeds niet duidelijk wat nou precies de leer is zoals gepredikt in de GG. En ook ten opzichte van andere kerkverbanden. Ik heb er wel wat over gelezen maar vaak wordt het dan met woorden uitgelegd waarvan ik echt niet weet wat ermee wordt bedoeld, kan net zo goed chinees zijn. Dat is echt niet respectloos bedoeld maar de meeste artikelen/boeken zijn naar mijn idee niet geschreven om aan buitenkerkelijke de verschillen uit te leggen maar meer om gemeenteleden van het eigen kerkverband op de verschillen te wijzen. Aangezien ik geen familie heb aan wie ik het kan vragen hoop ik dat er hier mensen zijn die dit eenvoudig zouden kunnen uitleggen.
Laatst gewijzigd door nieuweling op 13 mar 2021, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door -DIA- »

Een leer van de GG bestaat niet. Je kunt misschien heel eenvoudig net het vragenboekje beginnen van ds. Hellenbroek of van ds. Ledeboer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Erskinees »

In principe gewoon de 3 Formulieren van Enigheid. Daar zijn ook wel meer begrijpelijke vertalingen van, neem die rustig door. Dan heb je de basis wel. De accenten die binnen de GG gelegd worden staan beschreven in het boekje Louter Genade. Online tweedehands wel te vinden voor een paar euro. Is een heel kort boekje en opzich wel begrijpelijk. Er is ook een nog begrijpelijkere versie voor jongeren dacht ik.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Geytenbeekje »

nieuweling schreef:Ik ben totaal niet christelijk opgevoed maar een aantal jaren geleden na/door mijn trouwen wel in de GG terecht gekomen. Ondanks het volgen van (belijdenis) catechisatie van een ouderling die enorm zijn best deed maar dat nog nooit had gedaan en waarbij we dus ook niet verder zijn gekomen dan het maken van vragen uit een boekje, is mij nog steeds niet duidelijk wat nou precies de leer is van de GG. En ook ten opzichte van andere kerkverbanden. Ik heb er wel wat over gelezen maar vaak wordt het dan met woorden uitgelegd waarvan ik echt niet weet wat ermee wordt bedoeld, kan net zo goed chinees zijn. Dat is echt niet respectloos bedoeld maar de meeste artikelen/boeken zijn naar mijn idee niet geschreven om aan buitenkerkelijke de verschillen uit te leggen maar meer om gemeenteleden van het eigen kerkverband op de verschillen te wijzen. Aangezien ik geen familie heb aan wie ik het kan vragen hoop ik dat er hier mensen zijn die dit eenvoudig zouden kunnen uitleggen.
Fijn, Gods goedheid dat u in een gemeente mag zitten.
Je hebt verschil in inzicht binnen de GG
De ene benadrukt meer de weldaden die Gods volk mogen ontvangen, de ander meer bevel tot bekering.
de ene benadrukt meer de rechtvaardigmaking, hoe komt het goed tussen God en mijn ziel de ander meer de heiligmaking, hoe leef ik met God.
Maar allemaal wijzen ze naar de Bijbel maar ook naar de Drie Form van Enigheid
De GGiN zijn wat eenduidiger in en de OGGiN ook wel.
Binnen de HHK is het wat breder en dezelfde prediking als binnen de GG met ook redelijke verschillen.
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 13 mar 2021, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:In principe gewoon de 3 Formulieren van Enigheid. Daar zijn ook wel meer begrijpelijke vertalingen van, neem die rustig door. Dan heb je de basis wel. De accenten die binnen de GG gelegd worden staan beschreven in het boekje Louter Genade. Online tweedehands wel te vinden voor een paar euro. Is een heel kort boekje en opzich wel begrijpelijk. Er is ook een nog begrijpelijkere versie voor jongeren dacht ik.
Dat is inderdaad een boekje dat nog te koop is via de site van Kerkelijke Dienstverlening. Zelf heb ik dat boekje niet gelezen, maar we moeten niet denken dat de leer enkel in de GG is.
https://kerkelijkedienstverlening.nl/pr ... er-genade/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Guy »

De leer van de Gereformeerde Gemeenten is niet een eigen leer maar is een voortzetting van de leer zoals in de reformatie en nadere reformatie werd geleerd. Wel zijn er eigen theologische accenten. Dat zijn onder andere de nadruk op de doodstaat van de mens van nature, de noodzaak van de wedergeboorte en de aandacht in de prediking voor hoe een zondig mens bij Christus wordt gebracht.
In de Gereformeerde Gemeenten wordt veelal verwezen naar de 18e eeuwse theoloog dr. Alexander Comrie.
Je zou de 'leer van de Gereformeerde Gemeenten' het best kunnen begrijpen als je kennisneemt van de boekjes Eigenschappen en ABC van het geloof. Zie https://www.hertog.nl/zoeken.aspx?table ... r%20Comrie

Aanvulling: in dit boek staat ook beschreven wat het eigene is van de Gereformeerde Gemeenten.
https://www.hertog.nl/artikel/978903310 ... 2e-hands)/
Laatst gewijzigd door Guy op 13 mar 2021, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mar 2021, 15:15
Locatie: zuid-beveland

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door nieuweling »

-DIA- schreef:Een leer van de GG bestaat niet. Je kunt misschien heel eenvoudig net het vragenboekje beginnen van ds. Hellenbroek of van ds. Ledeboer.
ik moet eerlijk bekennen dat als je atheïstisch bent opgevoed dit zeker geen eenvoudige ''uitleg'' boekjes zijn, vooral omdat ik niet echt iemand heb die ik kan vragen wat er met iets bedoeld wordt.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Valcke »

-DIA- schreef:Een leer van de GG bestaat niet. Je kunt misschien heel eenvoudig net het vragenboekje beginnen van ds. Hellenbroek of van ds. Ledeboer.
Wat mooi dat je dit zegt! Daar ben ik dankbaar voor.
nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mar 2021, 15:15
Locatie: zuid-beveland

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door nieuweling »

Geytenbeekje schreef:
nieuweling schreef:Ik ben totaal niet christelijk opgevoed maar een aantal jaren geleden na/door mijn trouwen wel in de GG terecht gekomen. Ondanks het volgen van (belijdenis) catechisatie van een ouderling die enorm zijn best deed maar dat nog nooit had gedaan en waarbij we dus ook niet verder zijn gekomen dan het maken van vragen uit een boekje, is mij nog steeds niet duidelijk wat nou precies de leer is van de GG. En ook ten opzichte van andere kerkverbanden. Ik heb er wel wat over gelezen maar vaak wordt het dan met woorden uitgelegd waarvan ik echt niet weet wat ermee wordt bedoeld, kan net zo goed chinees zijn. Dat is echt niet respectloos bedoeld maar de meeste artikelen/boeken zijn naar mijn idee niet geschreven om aan buitenkerkelijke de verschillen uit te leggen maar meer om gemeenteleden van het eigen kerkverband op de verschillen te wijzen. Aangezien ik geen familie heb aan wie ik het kan vragen hoop ik dat er hier mensen zijn die dit eenvoudig zouden kunnen uitleggen.
Fijn, Gods goedheid dat u in een gemeente mag zitten.
Je hebt verschil in inzicht binnen de GG
De ene benadrukt meer de weldaden die Gods volk mogen ontvangen, de ander meer bevel tot bekering.
de ene benadrukt meer de rechtvaardigmaking, hoe komt het goed tussen God en mijn ziel de ander meer de heiligmaking, hoe leef ik met God.
Maar allemaal wijzen ze naar de Bijbel maar ook naar de Drie Form van Eeuwigheid.
De GGiN zijn wat eenduidiger in en de OGGiN ook wel.
Binnen de HHK is het wat breder en dezelfde prediking als binnen de GG met ook redelijke verschillen.
Zou u mij kunnen uitleggen wat dan de verschillen zijn met bijv de HHK? Misschien vind u het een hele domme vraag hoor maar ik hoor echt het verschil niet tussen een preek van een ds uit de HHK/GG/GGiN afgezien van dat de een wat moeilijkere/oudere woorden gebruikt als de ander. Hoe kan het dat er zoveel kerkverbanden zijn die allemaal zeggen de ware Bijbelse leer te verkondiging en naast de Bijbel wijzen naar de Drie formulieren van enigheid maar toch waarschijnlijk niet helemaal dezelfde Woord verkondiging hebben want anders zou je toch geen ander kerkverband hoeven te zijn. Ik hoop dat u snapt wat ik bedoel....
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Guy »

nieuweling schreef:Zou u mij kunnen uitleggen wat dan de verschillen zijn met bijv de HHK? Misschien vind u het een hele domme vraag hoor maar ik hoor echt het verschil niet tussen een preek van een ds uit de HHK/GG/GGiN afgezien van dat de een wat moeilijkere/oudere woorden gebruikt als de ander. Hoe kan het dat er zoveel kerkverbanden zijn die allemaal zeggen de ware Bijbelse leer te verkondiging en naast de Bijbel wijzen naar de Drie formulieren van enigheid maar toch waarschijnlijk niet helemaal dezelfde Woord verkondiging hebben want anders zou je toch geen ander kerkverband hoeven te zijn. Ik hoop dat u snapt wat ik bedoel....
Dit is bepaald geen domme vraag maar wel een hele moeilijke. Je zult de geschiedenis in moeten duiken en alle kerkelijke gebeurtenissen, twisten, breuken enz. vanaf 1834 moeten nagaan. Wat je anno 2021 aantreft is het resultaat van een kleine 200 jaar Nederlandse kerkgeschiedenis.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Geytenbeekje »

nieuweling schreef:
Geytenbeekje schreef:
nieuweling schreef:Ik ben totaal niet christelijk opgevoed maar een aantal jaren geleden na/door mijn trouwen wel in de GG terecht gekomen. Ondanks het volgen van (belijdenis) catechisatie van een ouderling die enorm zijn best deed maar dat nog nooit had gedaan en waarbij we dus ook niet verder zijn gekomen dan het maken van vragen uit een boekje, is mij nog steeds niet duidelijk wat nou precies de leer is van de GG. En ook ten opzichte van andere kerkverbanden. Ik heb er wel wat over gelezen maar vaak wordt het dan met woorden uitgelegd waarvan ik echt niet weet wat ermee wordt bedoeld, kan net zo goed chinees zijn. Dat is echt niet respectloos bedoeld maar de meeste artikelen/boeken zijn naar mijn idee niet geschreven om aan buitenkerkelijke de verschillen uit te leggen maar meer om gemeenteleden van het eigen kerkverband op de verschillen te wijzen. Aangezien ik geen familie heb aan wie ik het kan vragen hoop ik dat er hier mensen zijn die dit eenvoudig zouden kunnen uitleggen.
Fijn, Gods goedheid dat u in een gemeente mag zitten.
Je hebt verschil in inzicht binnen de GG
De ene benadrukt meer de weldaden die Gods volk mogen ontvangen, de ander meer bevel tot bekering.
de ene benadrukt meer de rechtvaardigmaking, hoe komt het goed tussen God en mijn ziel de ander meer de heiligmaking, hoe leef ik met God.
Maar allemaal wijzen ze naar de Bijbel maar ook naar de Drie Form van Eeuwigheid.
De GGiN zijn wat eenduidiger in en de OGGiN ook wel.
Binnen de HHK is het wat breder en dezelfde prediking als binnen de GG met ook redelijke verschillen.
Zou u mij kunnen uitleggen wat dan de verschillen zijn met bijv de HHK? Misschien vind u het een hele domme vraag hoor maar ik hoor echt het verschil niet tussen een preek van een ds uit de HHK/GG/GGiN afgezien van dat de een wat moeilijkere/oudere woorden gebruikt als de ander. Hoe kan het dat er zoveel kerkverbanden zijn die allemaal zeggen de ware Bijbelse leer te verkondiging en naast de Bijbel wijzen naar de Drie formulieren van enigheid maar toch waarschijnlijk niet helemaal dezelfde Woord verkondiging hebben want anders zou je toch geen ander kerkverband hoeven te zijn. Ik hoop dat u snapt wat ik bedoel....
Het verschilt best wel welke dominee je luistert. Ieder heeft zo zijn eigen accenten.
De ene dominee lijkt meer op een collega uit een ander kerkverband dan op een collega uit zijn eigen.
Er zijn voor de scheuring Hervormde predikanten maar ook na de scheuring HHK predikanten die zo in een GGiN zouden kunnen preken maar omdat de NHK zo dierbaar voor ze was deze niet hebben verlaten.
nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mar 2021, 15:15
Locatie: zuid-beveland

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door nieuweling »

Guy schreef:
nieuweling schreef:Zou u mij kunnen uitleggen wat dan de verschillen zijn met bijv de HHK? Misschien vind u het een hele domme vraag hoor maar ik hoor echt het verschil niet tussen een preek van een ds uit de HHK/GG/GGiN afgezien van dat de een wat moeilijkere/oudere woorden gebruikt als de ander. Hoe kan het dat er zoveel kerkverbanden zijn die allemaal zeggen de ware Bijbelse leer te verkondiging en naast de Bijbel wijzen naar de Drie formulieren van enigheid maar toch waarschijnlijk niet helemaal dezelfde Woord verkondiging hebben want anders zou je toch geen ander kerkverband hoeven te zijn. Ik hoop dat u snapt wat ik bedoel....
Dit is bepaald geen domme vraag maar wel een hele moeilijke. Je zult de geschiedenis in moeten duiken en alle kerkelijke gebeurtenissen, twisten, breuken enz. vanaf 1834 moeten nagaan. Wat je anno 2021 aantreft is het resultaat van een kleine 200 jaar Nederlandse kerkgeschiedenis.
wat ontzettend verdrietig
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Guy »

nieuweling schreef:wat ontzettend verdrietig
Dat is het zeker! En zeer beschamend ook.
Maar ja, je kunt de geschiedenis niet over doen. En anderzijds staan wij ook niet voor de moeilijkheden, vragen en en keuzes die onze voorouders moesten maken in hun tijd.
Het is daarom vooral zaak om de verschillen niet op de spits te drijven maar de eenheid te zoeken waar mogelijk.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Forummer »

nieuweling schreef:
Guy schreef:
nieuweling schreef:Zou u mij kunnen uitleggen wat dan de verschillen zijn met bijv de HHK? Misschien vind u het een hele domme vraag hoor maar ik hoor echt het verschil niet tussen een preek van een ds uit de HHK/GG/GGiN afgezien van dat de een wat moeilijkere/oudere woorden gebruikt als de ander. Hoe kan het dat er zoveel kerkverbanden zijn die allemaal zeggen de ware Bijbelse leer te verkondiging en naast de Bijbel wijzen naar de Drie formulieren van enigheid maar toch waarschijnlijk niet helemaal dezelfde Woord verkondiging hebben want anders zou je toch geen ander kerkverband hoeven te zijn. Ik hoop dat u snapt wat ik bedoel....
Dit is bepaald geen domme vraag maar wel een hele moeilijke. Je zult de geschiedenis in moeten duiken en alle kerkelijke gebeurtenissen, twisten, breuken enz. vanaf 1834 moeten nagaan. Wat je anno 2021 aantreft is het resultaat van een kleine 200 jaar Nederlandse kerkgeschiedenis.
wat ontzettend verdrietig
Zeker is dat verdrietig. Het is ook niet zoals God het bedoeld heeft, Hij roept ons op om één te zijn.

Toch, hoe verdrietig het ook is, het is wel de realiteit waar we in 2021, in Nederland mee te maken hebben.

Het gaat er God niet om dat je bij het "juiste" kerkverband behoort, het gaat erom dat je God persoonlijk mag leren kennen. Dit kan door de prediking, maar kan ook door persoonlijk Bijbel lezen en bidden tot God.

Kan je schoonfamilie hierin ook iets betekenen? Of vinden die het moeilijk om dit uit te leggen?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Mannetje »

Ik zou dit boekje ook aanbevelen:
https://www.debanier.nl/ik-geloof-in-god-ebook
-
Plaats reactie