"Nadere weldaden" in de prediking GG

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Johann Gottfried Walther »

pierre27 schreef:
Erasmiaan schreef:
KDD schreef:De zorgen waar hij over schrijft herken ik niet. Ik ben grootgebracht onder een prediking waar de standenleer een plaats had (ds. J. Spaans). Maar dat het schadelijke is voor zoekende zielen is gewoon niet waar - wij hebben het altijd als een troost ervaren. Vaak kostelijke preken gehoord over Ruth en de weg van Moab naar de huwelijk met Boaz. Onvergetelijke tijden.
Dat geloof ik. Houd dat vast.
Ik luister nog steeds graag de preken van ds. J. Spaans. Ergens ooit een stel gedownload. Fijne en troostvolle preken. Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat het onvergetelijke tijden zijn. Ik had en heb ds. C. Harinck hoog staan, jammer dat hij hier enigszins schamper spreekt over andersdenkenden.
Ds. Harinck kent heel wat oudvaders, maar hij kent geen oudvaders die het zo leren.
Dus dan is het wel een nieuwe leer, en vanuit de Bijbel wordt het vaak/enkel onderbouwt vanuit vergeestelijken van geschiedenissen en Psalm 88.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KB_ »

KDD schreef:De zorgen waar hij over schrijft herken ik niet. Ik ben grootgebracht onder een prediking waar de standenleer een plaats had (ds. J. Spaans). Maar dat het schadelijke is voor zoekende zielen is gewoon niet waar - wij hebben het altijd als een troost ervaren. Vaak kostelijke preken gehoord over Ruth en de weg van Moab naar de huwelijk met Boaz. Onvergetelijke tijden. Ik weet natuurlijk niet waar ds. Harinck allemaal in aanraking komt in kerkelijk leven.
De vraag is denk ik gesteld vanuit een Hollands oogpunt. Ds. Spaans preekte heerlijk bevindelijk maar paste daarnaast wel standen toe. maar ik weet niet of hij alle standen voor zichzelf wel duidelijk had. ik heb ontdekt dat de prediking in the NL tegenwoordig vaak meer zakelijk,distant is. dan krijg je een hele uitgedachte proces met soorten,klassen,stappenplannen,etcetera maar dichtbij de hoorders komt het niet. en daar verzet ds. Haringck zich terecht tegen. Verschilt dus met de NRC waar de prediking meer eenvoudiger en wat bevindelijker is en de standen niet zijn uitgedacht
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Herman »

pierre27 schreef:
Erasmiaan schreef:
KDD schreef:De zorgen waar hij over schrijft herken ik niet. Ik ben grootgebracht onder een prediking waar de standenleer een plaats had (ds. J. Spaans). Maar dat het schadelijke is voor zoekende zielen is gewoon niet waar - wij hebben het altijd als een troost ervaren. Vaak kostelijke preken gehoord over Ruth en de weg van Moab naar de huwelijk met Boaz. Onvergetelijke tijden.
Dat geloof ik. Houd dat vast.
Ik luister nog steeds graag de preken van ds. J. Spaans. Ergens ooit een stel gedownload. Fijne en troostvolle preken. Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat het onvergetelijke tijden zijn. Ik had en heb ds. C. Harinck hoog staan, jammer dat hij hier enigszins schamper spreekt over andersdenkenden.
Hij kraakt een kritische noot als de bevinding niet vanuit het geloof in Jezus wordt besproken. Dat vind ik een terecht punt. Er is gelukkig veel bevindelijke prediking te vinden waar de standen en de persoon en werk van Jezus niet tegengesteld zijn, maar met elkaar in verbinding staan. Dat is natuurlijk prima kost voor een geestelijke hongerige.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door helma »

KDD schreef:De zorgen waar hij over schrijft herken ik niet. Ik ben grootgebracht onder een prediking waar de standenleer een plaats had (ds. J. Spaans). Maar dat het schadelijke is voor zoekende zielen is gewoon niet waar - wij hebben het altijd als een troost ervaren. Vaak kostelijke preken gehoord over Ruth en de weg van Moab naar de huwelijk met Boaz. Onvergetelijke tijden. Ik weet natuurlijk niet waar ds. Harinck allemaal in aanraking komt in kerkelijk leven.
Maar als vervolgens veel hoorders als 'zoekers' sterven zonder dat ze zekerheid hebben/Christus hebben leren kennen?
Dat het zo 'gewoon' lijkt te zijn als mensen niet verder komen? Is dat niet wat ds Harinck bedoelt met schadelijk voor zoekende zielen? En is dat niet waar we het in ons gesprek onlangs over hadden?
Is het niet omdat de prediking niet alles afsnijdt wat buiten Christus is? Dat er troost wordt gegeven zonder dat het nood is geworden?

In mijn eigen leven ben ik nog altijd heel erg dankbaar voor preken van o.a. ds E Venema. Die echt wel oog had voor standen in het geestelijk leven maar ook rechtstreek in de preek kon zeggen: wie Christus niet kent is een vervloeking. Troost? Nee. Profijtelijk? Ja!!!
Want dat dreef je uit.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erasmiaan schreef:
KDD schreef:De zorgen waar hij over schrijft herken ik niet. Ik ben grootgebracht onder een prediking waar de standenleer een plaats had (ds. J. Spaans). Maar dat het schadelijke is voor zoekende zielen is gewoon niet waar - wij hebben het altijd als een troost ervaren. Vaak kostelijke preken gehoord over Ruth en de weg van Moab naar de huwelijk met Boaz. Onvergetelijke tijden.
Dat geloof ik. Houd dat vast.
Wat fijn dat je weer terug bent op het forum!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

helma schreef:
KDD schreef:De zorgen waar hij over schrijft herken ik niet. Ik ben grootgebracht onder een prediking waar de standenleer een plaats had (ds. J. Spaans). Maar dat het schadelijke is voor zoekende zielen is gewoon niet waar - wij hebben het altijd als een troost ervaren. Vaak kostelijke preken gehoord over Ruth en de weg van Moab naar de huwelijk met Boaz. Onvergetelijke tijden. Ik weet natuurlijk niet waar ds. Harinck allemaal in aanraking komt in kerkelijk leven.
Maar als vervolgens veel hoorders als 'zoekers' sterven zonder dat ze zekerheid hebben/Christus hebben leren kennen?
Dat het zo 'gewoon' lijkt te zijn als mensen niet verder komen? Is dat niet wat ds Harinck bedoelt met schadelijk voor zoekende zielen? En is dat niet waar we het in ons gesprek onlangs over hadden?
Is het niet omdat de prediking niet alles afsnijdt wat buiten Christus is? Dat er troost wordt gegeven zonder dat het nood is geworden?

In mijn eigen leven ben ik nog altijd heel erg dankbaar voor preken van o.a. ds E Venema. Die echt wel oog had voor standen in het geestelijk leven maar ook rechtstreek in de preek kon zeggen: wie Christus niet kent is een vervloeking. Troost? Nee. Profijtelijk? Ja!!!
Want dat dreef je uit.
Ik geloof dat er een evenwicht? (balance) in de prediking moet wezen dat wat ervaren is niet vertrapt wordt en dat er ook een verdere leiding voor deze zielen is. De predikant weet wat er in de gemeente leeft en hoe hij als een herder hen moet leiden. Er was ook vaak gezegd dat de parelen groot zijn maar dat het niet de Parel van grote waarde is. Het is waar dat er weinig doorbrekende werk gezien is maar waar legt dat aan? De prediking? De verdeeldheid van de kerk? De wereldgelijkvormigheid van de kerk? Of wat anders?

Voor de duidelijkheid - ik waardeer Ds. Harinck. Ik heb stukken vertaald van zijn boek over de beloften in het persoonlijke leven en gebruikt deze stukken voor mijn leerlingen.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Forummer »

Ik waardeer ds Harinck ook zeer. Hij is tenminste duidelijk, en daar houd ik van.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Soms doen dit soort zaken mij aan Luther vs. Zwingli denken.
Luther liet beelden in de kerk en andere dingen, want ja die konden toch geen kwaad....en hadden hun functie...
Zwingli zei alles uit de kerk, en alles waar een Bijbels fundament voor is kan terug komen.

Bevinding, theologie, e.d. dienen duidelijk gefundeerd te zijn in Gods woord, en niet slecht onderbouwd te kunnen worden door vergeestelijken van geschiedenissen.
Zeker zijn er onderscheidingen bij Oudvaders te vinden, maar dit soort zaken, als de standenleer en zoveel meer zaken, waar veel mensen waarde aan hechten zijn, een nieuwe leer, dit heeft Ds. Harinck ook al duidelijk in zijn boeken aangetoond.
Ten diepste staan veel van deze zaken (toeleidende weg, standenleer,....) als een struikelblok of zelfs een muur op het gaan tot Christus.
Nee, niemand komt zomaar uit zichzelf tot Christus, maar waarom is het in kerkelijk Nederland zo donker, ja door vervlakking en wat al niet meer. Maar ook door dit soort zaken, nieuwe leringen, gestalten, bevindingen....die niet duidelijk in Gods woord zijn te vinden, en die het zicht op Jezus Christus belemmeren.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

Verplaatst.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 20 aug 2022, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door HersteldHervormd »

Ik heb wat moeite met de theologie van de nadere weldaden, de zogenaamde derde weg:

Wat vragen van mijn kant, ik zou het op prijs stellen als er serieus op gereageerd kan worden:

1: Zijn er voorbeelden uit de Bijbel te vinden m.b.t. nadere weldaden bij Gods kinderen?
2: Het is een vrij unieke theologie. Kom je niet in de knel als je de christenen wereldwijd bekijkt en ziet hoe hun leer/leven is? Je ziet bijna nergens zulke theologie;
3: De derde weg lijkt mij niet Bijbels omdat Jezus zelf altijd twee wegen verkondigd heeft. Ik lees ook over een TWEE snijdend scherp zwaard, geen driesnijdend.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
verworpen
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 aug 2022, 11:09

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door verworpen »

Ook van mij een vraag. Het betoog van de Britse theologen is kort samengevat. Is ook aan te geven op welke zitting zij e.e.a. besproken hebben, zodat ik het kan nazien in de Acta?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

verworpen schreef:Ook van mij een vraag. Het betoog van de Britse theologen is kort samengevat. Is ook aan te geven op welke zitting zij e.e.a. besproken hebben, zodat ik het kan nazien in de Acta?
Geen idee. Maar als je de Acta hebt, kun je dat zelf wel opzoeken. Ik heb zelf diverse kopieën uit de Acta, blz. 469-73, 478-79, enz. Je zult een beetje moeten snuffelen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

HersteldHervormd schreef:Ik heb wat moeite met de theologie van de nadere weldaden, de zogenaamde derde weg:

Wat vragen van mijn kant, ik zou het op prijs stellen als er serieus op gereageerd kan worden:

1: Zijn er voorbeelden uit de Bijbel te vinden m.b.t. nadere weldaden bij Gods kinderen?
2: Het is een vrij unieke theologie. Kom je niet in de knel als je de christenen wereldwijd bekijkt en ziet hoe hun leer/leven is? Je ziet bijna nergens zulke theologie;
3: De derde weg lijkt mij niet Bijbels omdat Jezus zelf altijd twee wegen verkondigd heeft. Ik lees ook over een TWEE snijdend scherp zwaard, geen driesnijdend.
Ik geef alleen maar weer wat Witsius ervan zegt. Ik zeg niet dat hij gelijk heeft. Ook niet dat hij ongelijk heeft. Dus wie erop wil reageren, prima.
verworpen
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 aug 2022, 11:09

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door verworpen »

Posthoorn schreef:
verworpen schreef:Ook van mij een vraag. Het betoog van de Britse theologen is kort samengevat. Is ook aan te geven op welke zitting zij e.e.a. besproken hebben, zodat ik het kan nazien in de Acta?
Geen idee. Maar als je de Acta hebt, kun je dat zelf wel opzoeken. Ik heb zelf diverse kopieën uit de Acta, blz. 469-73, 478-79, enz. Je zult een beetje moeten snuffelen.
Dank voor je reactie. Ik heb e.e.a. kunnen vinden. Ik neem even de tijd om het geheel te laten bezinken. Met name de vraag wat bedoelt Witsius nu en wat wil het bereiken?
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

HersteldHervormd schreef:Ik heb wat moeite met de theologie van de nadere weldaden, de zogenaamde derde weg:

Wat vragen van mijn kant, ik zou het op prijs stellen als er serieus op gereageerd kan worden:

1: Zijn er voorbeelden uit de Bijbel te vinden m.b.t. nadere weldaden bij Gods kinderen?
2: Het is een vrij unieke theologie. Kom je niet in de knel als je de christenen wereldwijd bekijkt en ziet hoe hun leer/leven is? Je ziet bijna nergens zulke theologie;
3: De derde weg lijkt mij niet Bijbels omdat Jezus zelf altijd twee wegen verkondigd heeft. Ik lees ook over een TWEE snijdend scherp zwaard, geen driesnijdend.
Wat is de connectie tussen nadere weldaden en een derde weg?
Plaats reactie