"Nadere weldaden" in de prediking GG

HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef:
HersteldHervormd schreef:
pierre27 schreef: Natuurlijk is het geen derde weg...
Jawel.

1: verloren
2: gered, zonder bewuste kennis aan Christus
3: gered
Die laatste twee vallen binnen deze visie toch echt samen, alleen is 3 verder geleid dan 2.
Maar het is een zeer duidelijk onderscheid met een dusdanig betekenis dat wel gesproken kan worden over een derde weg, dat is natuurlijk tegen het zere been, dat begrijp ik, maar ik kan op dit moment niet anders concluderen.

En nogmaals, er staan wat vragen open over dit stuk. Ik zoek naar Bijbelse onderbouwing.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
verworpen
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 aug 2022, 11:09

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door verworpen »

Posthoorn schreef:Opvallend is inderdaad ook, zoals ik reeds opmerkte, dat Boston Witsius hierin niet is gevolgd, terwijl hij van zijn werk zeker gebruik moet hebben gemaakt.
Ik sluit me bij Valcke aan, mede omdat hij dezelfde bronnen gebruikt als ik. Zijn conclusie kan ik volledig delen. Overigens ben deel ik zijn standpunt om hierover geen leerstellige discussie te starten. Gods werk moet Gods werk blijven, wij behoeven dat niet ‘kloppend’ te krijgen.
Wel trek ik de conclusie dat het niet verwonderlijk is dat Boston Witsius niet heeft overgenomen.

Toch blijft dit stukje tekst mij intrigeren:
Met welke woorden zij genoeg tonen, dat zij door de wedergeboorte verstaan de staat van de passieve of lijdelijke rechtvaardigmaking.
Maar soms betekent de wedergeboorte de eerste overbrenging van de mens uit de staat des doods tot de staat des geestelijken levens, in welke zin wij ze nemen.


Bij een andere definitie past inderdaad een andere beoordeling. Die andere beoordeling van de voorbereiding wordt in het stuk wel gegeven. Maar de onderbouwing waarom een andere definitie van wedergeboorte en welk doel dat zou moeten dienen kan ik in het stuk niet vinden. Zonder die informatie kun je inderdaad niet verder komen dan de conclusie dat zijn standpunt niet strookt met.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Mannetje »

HersteldHervormd schreef: Maar het is een zeer duidelijk onderscheid met een dusdanig betekenis dat wel gesproken kan worden over een derde weg, dat is natuurlijk tegen het zere been, dat begrijp ik, maar ik kan op dit moment niet anders concluderen.

En nogmaals, er staan wat vragen open over dit stuk. Ik zoek naar Bijbelse onderbouwing.
Wil je recht doen aan deze visie, dan moet je er geen karikatuur van maken, wat je wel doet als je je punt 2 en 3 als twee verschillende wegen gaat benoemen. Dat gaat niet om zere benen, maar om jezelf eerlijk verplaatsen in andersmans visie. Dan wordt gezegd dat het gaat om hoe het aan de kant van God ligt, buiten (jouw weg 1) of binnen (jouw wegen 2 en 3). Maar aan de kant van de mens ligt er tussen 2 en 3 een verschil. En ligt 3 in het verlengde van 2, en komt niet iedereen even ver.

Voor een uitgebreide onderbouwing laat ik het woord graag aan een ander, die dat met meer overtuiging kan dan ik.
-
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef:
HersteldHervormd schreef: Maar het is een zeer duidelijk onderscheid met een dusdanig betekenis dat wel gesproken kan worden over een derde weg, dat is natuurlijk tegen het zere been, dat begrijp ik, maar ik kan op dit moment niet anders concluderen.

En nogmaals, er staan wat vragen open over dit stuk. Ik zoek naar Bijbelse onderbouwing.
Wil je recht doen aan deze visie, dan moet je er geen karikatuur van maken, wat je wel doet als je je punt 2 en 3 als twee verschillende wegen gaat benoemen. Dat gaat niet om zere benen, maar om jezelf eerlijk verplaatsen in andersmans visie. Dan wordt gezegd dat het gaat om hoe het aan de kant van God ligt, buiten (jouw weg 1) of binnen (jouw wegen 2 en 3). Maar aan de kant van de mens ligt er tussen 2 en 3 een verschil. En ligt 3 in het verlengde van 2, en komt niet iedereen even ver.

Voor een uitgebreide onderbouwing laat ik het woord graag aan een ander, die dat met meer overtuiging kan dan ik.
Zie ook een reactie in het andere bekende topic, ik vind dat je elkaar de hand moet schudden en de verschillen moet accepteren. Dat blijft mijn standpunt. Ik maak er geen karikatuur van, ik heb vragen.

Nogmaals, is er een Bijbelse onderbouwing voor deze zin? Dan wordt gezegd dat het gaat om hoe het aan de kant van God ligt, buiten (jouw weg 1) of binnen (jouw wegen 2 en 3). Maar aan de kant van de mens ligt er tussen 2 en 3 een verschil. En ligt 3 in het verlengde van 2, en komt niet iedereen even ver. Ik kan ook wel van alles vinden, maar uiteindelijk hebben we de Bijbel als leidraad, ook theologisch gezien.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6463
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

HersteldHervormd schreef:Maar het is een zeer duidelijk onderscheid met een dusdanig betekenis dat wel gesproken kan worden over een derde weg, dat is natuurlijk tegen het zere been, dat begrijp ik, maar ik kan op dit moment niet anders concluderen.

En nogmaals, er staan wat vragen open over dit stuk. Ik zoek naar Bijbelse onderbouwing.
Dit blijft een moeilijk punt. Een duidelijke tekst is bijv. Joh. 6:53-54 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden, tenzij dat gij het vlees van den Zoon des mensen eet en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven. Die Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage. Ik lees dit toch zo dat er buiten de kennis van Christus geen leven is.
Maar dan stuit je op het volgende probleem: De Bijbel zegt ook: Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt, Rom. 3:11. Dus als iemand God zoekt, is dat niet van hemzelf, maar door God gewerkt, zou je kunnen zeggen.

En hier zit de moeilijkheid. Enerzijds: is het mogelijk dat iemand zonder genade God zoekt? Andezijds: is het mogelijk dat iemand met genade Christus niet kent?
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Guy »

Van Beza en Perkins is van beide een tabel/schema bekend waarin zij een volgordelijkheid van de heilsorde weergeven waarin de roeping en wedergeboorte (conversio) in de tijd vooraf gaan waarop de "vertedering" plaats vindt. Dat zouden wij noemen de toeleidende weg. Pas hierna komt de rechtvaardigmaking waarin de zondaar Christus toe-eigent. Deze lijn wordt bevestigd in de voorrede van Het Schatboek waar een opmerking staat over gedoopte kinderen die wonderwel past in bovengenoemde prototype-heilorde: De catechismus is bedoeld voor de uitverkorenen. Voor de kinderen en ouderen die wensen ten avondmaal en voor uitverkoren kunnen worden gehouden (verondersteld?) wordt de formulering gebruikt: "Dat de predikanten alleen zulken tot zich roepen om het Avondmaal voor te bereiden die, naar zij opmerken (kenmerken!) , met bekommering over de zaligheid hunner zielen aangedaan zijn." Meer niet!
In het Schatboek wordt dit aangehaald om duidelijk te maken wat de primaire doelgroep is van de HC: de uitverkorenen, de Christenen, de ware gelovigen. Je zou kunnen zeggen dat dat de 'ik, ons, wij' enz. zijn in de vragen en antwoorden.
Ook bij Guido de Bres en Calvijn kom ik uitspraken tegen over kinderen (de catechisanten!) waarbij de genade wordt toegezegd (indirect verondersteld uitverkoren), maar waar de wedergeboorte (in ruimtere zin!) nog wel als noodzakelijk wordt geleerd en waar Christus dus nog persoonlijk niet wordt gekend. Ook hier een toeleidende weg min of meer verondersteld.
Ik realiseer me dat ik niet volledig ben maar het gaat mij om aan te wijzen dat theologisch gezien de zaken niet zo simpel zijn en dat de reformatoren en nadere reformatoren voortdurend als theologen op zoek waren naar goede weergave van de leer en onder de aanvallen van vele zijden min of meer gedwongen waren om zaken nader uit te werken en daarbij niet altijd een sluitend systeem konden achterlaten voor de opvolgers.

Wat betreft Witsius meen ik te kunnen stellen dat hij geen nieuwe dingen heeft bedacht, maar vooral bestaande theologische concepten als legitiem aanhaalt. De lijn die Valcke aanwijst is evenzeer aan te wijzen, o.a. bij Andreae, Moempelgard Luther, Melanchton, Bullinger en wellicht nog meer, maar de lijn Calvijn-Beza-Perkins is de lijn waaruit de DL voortgekomen is en waar onze beleidenis op is gebaseerd.
Het was juist de visie van Beza en Perkins die na publicatie van hun eerste prototype-heilsorde door Beza-leerling Arminius werd bevraagd en op hun systeem waarin al het onderscheid tussen wedergeboorte/levendmaking, "vertedering" voorafgaande aan de rechtvaardigmaking als toeleidende weg een plaats had. Dat heeft in Dordt geleidt tot een grondige evaluatie en uitspraak over deze zaken waarbij geen enkele veroordeling van de ingebrachte bezwaren ten aanzien van Beza en Perkins (overigens ook al in de voorafgaande conferentie was besproken) heeft geleid.
Het stellen dat de lijn Witsius-Comrie dogmenhistorisch niet de oude reformatorische zou zijn lijkt me te zwart-wit dan wel een vertekening van de historische feiten.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6463
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

Guy schreef:Dat heeft in Dordt geleidt tot een grondige evaluatie en uitspraak over deze zaken waarbij geen enkele veroordeling van de ingebrachte bezwaren ten aanzien van Beza en Perkins (overigens ook al in de voorafgaande conferentie was besproken) heeft geleid.
Deze zin loopt niet. Wat bedoel je te zeggen?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door pierre27 »

HersteldHervormd schreef:
pierre27 schreef: Natuurlijk is het geen derde weg...
Jawel.

1: verloren
2: gered, zonder bewuste kennis aan Christus
3: gered
2 en 3 zijn beiden gered. Dus je bent dood of levend. Geen 3e optie, althans niet in de GG.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Guy »

Posthoorn schreef:
Guy schreef:Dat heeft in Dordt geleidt tot een grondige evaluatie en uitspraak over deze zaken waarbij geen enkele veroordeling van de ingebrachte bezwaren ten aanzien van Beza en Perkins (overigens ook al in de voorafgaande conferentie was besproken) heeft geleid.
Deze zin loopt niet. Wat bedoel je te zeggen?
Inderdaad niet echt een lekkere zin ;-)
Een poging om het wat toe te lichten:
In de besprekingen van de synode van Dordt in 1618/19 waren de Tabel van Beza en de Golden Chain van Perkins al bekend. De theologie daarachter was notabene de aanleiding waarop Arminius 'aansloeg'. In die theologie zat de 'toeleidende weg' reeds 'ingebakken'. En nergens wordt dit in de acta als probleem dan wel dwaling benoemd.
De jaren voorafgaand was er een conferentie (1603) waarin Gomarus en Armius en meer theologen het 'systeem' van Beza en Perkins hadden besproken. Arminius dacht via focus op de verwerping het hele systeem onderuit te kunnen halen.
Toch hebben alle NL theologen toen al, dus 15 jaar voor de synode! uitgesproken dat Beza en Perkins niet een verkeerde voorstelling van Calvijn (verwijt Arminius) maakten en dat dit (in concreto de visie van Perkins) wel degelijk de gereformeerde leer was!
Dus inclusief het in de tijd onderscheiden van roeping, bekering(wedergeboorte) en vertedering als toeleidende weg tot de justificatie/rechtvaardiging.
Als reeds in 1603 dit theologische systeem wordt benoemd als het systeem dat we in Nederland voor gereformeerd houden, dan kan ik me niet voorstellen dat de DL op een andere visie gebaseerd zou zijn zonder dat dit verder niet expliciet zou zijn benoemd in de acta dan wel de DL als eindformulering van het geschil naar aanleiding van de aanval van de remonstrantie op de theologie van Perkins en Beza.

Om even terug te keren naar Witsius: Deze bemiddelde tussen de antinomianen en de neonomianen. Dat waren stromingen binnen de Puriteinen waarvan er ook waren die zich op Perkins baseerden in hun theologische uitwerkingen. En op basis van historische bronnen weet Witsius een middenweg te benoemen en weet hij zowel de Engelse als de Nederlandse theologen te verbinden.
Laatst gewijzigd door Guy op 22 aug 2022, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door HersteldHervormd »

pierre27 schreef:
HersteldHervormd schreef:
pierre27 schreef: Natuurlijk is het geen derde weg...
Jawel.

1: verloren
2: gered, zonder bewuste kennis aan Christus
3: gered
2 en 3 zijn beiden gered. Dus je bent dood of levend. Geen 3e optie, althans niet in de GG.
Maar geef dan eens een Bijbelse onderbouwing voor optie 2? Dan kunnen we praten of de opties bij elkaar horen.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Guy »

De GG leert meer: 2 kan enkel achteraf worden vastgesteld vanuit 3.
Het verloop van 1 naar 2 en naar 3 is voor ons verborgen. Wij moeten ons houden aan de geopenbaarde regels van de Schrift. Dus het moet naar 3, wetende dat de Heilige Geest de weg ertoe werkt via de middelen die in Gods Woord zijn geboden. Daarom: geloof en bekering zijn noodzakelijk maar ook mogelijk omdat het een werk van God is.
Hiermee wordt alle verdienstelijkheid van de mens, ook in het plaats maken voor Christus toegeschreven aan de genade.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

Guy schreef:
Posthoorn schreef:
Guy schreef:Dat heeft in Dordt geleidt tot een grondige evaluatie en uitspraak over deze zaken waarbij geen enkele veroordeling van de ingebrachte bezwaren ten aanzien van Beza en Perkins (overigens ook al in de voorafgaande conferentie was besproken) heeft geleid.
Deze zin loopt niet. Wat bedoel je te zeggen?
Inderdaad niet echt een lekkere zin ;-)
Een poging om het wat toe te lichten:
In de besprekingen van de synode van Dordt in 1618/19 waren de Tabel van Beza en de Golden Chain van Perkins al bekend. De theologie daarachter was notabene de aanleiding waarop Arminius 'aansloeg'. In die theologie zat de 'toeleidende weg' reeds 'ingebakken'. En nergens wordt dit in de acta als probleem dan wel dwaling benoemd.
De jaren voorafgaand was er een conferentie (1603) waarin Gomarus en Armius en meer theologen het 'systeem' van Beza en Perkins hadden besproken. Arminius dacht via focus op de verwerping het hele systeem onderuit te kunnen halen.
Toch hebben alle NL theologen toen al, dus 15 jaar voor de synode! uitgesproken dat Beza en Perkins niet een verkeerde voorstelling van Calvijn (verwijt Arminius) maakten en dat dit (in concreto de visie van Perkins) wel degelijk de gereformeerde leer was!
Dus inclusief het in de tijd onderscheiden van roeping, bekering(wedergeboorte) en vertedering als toeleidende weg tot de justificatie/rechtvaardiging.
Als reeds in 1603 dit theologische systeem wordt benoemd als het systeem dat we in Nederland voor gereformeerd houden, dan kan ik me niet voorstellen dat de DL op een andere visie gebaseerd zou zijn zonder dat dit verder niet expliciet zou zijn benoemd in de acta dan wel de DL als eindformulering van het geschil naar aanleiding van de aanval van de remonstrantie op de theologie van Perkins en Beza.
1. Het lijkt mij duidelijk dat Beza en Perkins alles lieten voortvloeien uit de verkiezing. Daartegen had Arminius zeker bezwaar. Maar dat is iets anders dan dat zij de wedergeboorte leerden vóór de eerste overtuiging van zonde c.q. vóór de toeleidende weg inclusief het werk van de wet, alsook vóór de weldaad van de rechtvaardiging. Graag bewijs hiervoor.

2. Niet alleen de Engelse theologen erkenden voorbereidingen door de Heilige Geest vóór de wedergeboorte, hetzelfde doen de theologen uit de Palts en de Leidse professoren. Idem Amesius en later John Owen, enzovoort. Amesius was nota bene zeer sterk betrokken bij het de twisten tussen remonstranten en contraremonstranten en heeft ook een boek geschreven ter weerlegging van de remonstranten dat op de synode veelvuldig (alleen maar positief) geciteerd is - tegelijk leert hij de voorbereidingen vóór de wedergeboorte. Ik kan mij niet voorstellen dat er een discrepantie zit tussen wat zij leren enerzijds en Beza/Perkins anderzijds.
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Guy »

Valcke schreef:1. Het lijkt mij duidelijk dat Beza en Perkins alles lieten voortvloeien uit de verkiezing. Daartegen had Arminius zeker bezwaar. Maar dat is iets anders dan dat zij de wedergeboorte leerden vóór de eerste overtuiging van zonde c.q. vóór de toeleidende weg inclusief het werk van de wet, alsook vóór de weldaad van de rechtvaardiging. Graag bewijs hiervoor.
Ik neem aan dat je bekend bent met de Golden Chaine? Daar staat het letterlijk in.
Waar ik op doel is de in de Golden Chain van Perkins onderscheide lijn van het uitwerken van het heil in de uitverkorene.
De voorbereiding die jij noemt is een werk dat uitverkorenen en verworpenen gemeen kunnen hebben (Bij Boston in de viervoudige staat de verdorven wedergeboorte genoemd).
In de tabel van Beza en de verder uitgewerkte versie van zijn leerling Perkins wordt met de voorbereiding wat anders bedoeld.
De heilsorde die ik hier opvoer komt in de tabel/golden chain voort uit de vertakking die gaat over het toepassen van het heil voor de uitverkorene. Dus geen twijfel dat het hier over het algemene, voorbereidende werk gaat dat ook zo kenmerkend is voor Perkins.
Je kunnen immers de roeping, wedergeboorte, vertedering uitlopend op de rechtvaardiging -in die volgorde bij Beza/Perkins- onmogelijk in het schema van Perkins verwarren met de preparation. Die kan immers niet na de conversio plaats vinden!?
Laatst gewijzigd door Guy op 22 aug 2022, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

Ik heb de tabula van Beza gezien, zowel de originele beknopte versie (Latijn) als een uitgebreide versie (Engels).
Deze tabula zeggen niets over een toeleidende weg tussen wedergeboorte en rechtvaardigmaking.
Beza volgt de orde des heils volgens Romeinen 8:30, vandaar dat hij de inwendige roeping (effectual calling) en daarmee ook de verandering van het hart en het geloof noemt vóór de rechtvaardigmaking, maar zonder enige intentie van een tijdsverschil of toeleidende weg tussen beide.

The golden chain van Perkins heb ik nog niet nader bekeken.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

Guy schreef:De voorbereiding die jij noemt is een werk dat uitverkorenen en verworpenen gemeen kunnen hebben...
Nee, ik spreek over voorbereidingen door Gods Geest in de uitverkorenen. Deels zijn die voorbereidingen niet verschillend van de werkingen in verworpenen, maar deels zijn zij dat wel.
Ook de Leidse professoren spraken over voorbereidingen in de uitverkorenen vóór de wedergeboorte:


Leidse professoren, Thysius
“Diensvolgens brengt niemand tot deze genade [de vernieuwing van de wil] iets toe, ja ook vermag hij zich niet (...) tot haar voor te bereiden, ter beschikking te stellen en te voegen, niet meer dan iemand tot zijn verwekking en levendmaking iets toebrengt.
Toch ontkennen wij niet, dat God hier gebruik maakt van zekere voorbereidingen, zoals nu eens de natuur, dan weer de wet, waardoor de zondaar tot wanhopen aan zichzelf gebracht, als met de hand geleid wordt tot de vertroosting van het Evangelie en de hoop op God. Maar voorzeker wordt dit werk in ons uitgericht door de kracht van de Geest, door middel van de verkondiging van het Evangelie, opdat niemand mene, dat wij heftige aangrijpingen en geestdrijverige en plotselinge bewegingen stellen.” (Synopsis, XVII.31, 32.)

Leidse professoren, Walaeus
“De verdienende oorzaak van deze gave [namelijk de aanvankelijke wedergeboorte en bekering] is niet enige voorafgaande geschiktheid in ons, of een voorbereiding (...).
Wij ontkennen echter niet dat God Zelf weliswaar gewoonlijk op verschillende wijzen, hetzij door de bewijsmiddelen der natuur, Rom. 2:4, hetzij door het woord van de Wet en het Evangelie, de mensen langzamerhand voorbereidt, vóórdat Hij hen van deze weldaad deelgenoot maakt (...), maar wij ontkennen ten eerste, dat God tot deze gewone wijze van handelen gehouden is, gelijk uit de met Christus gekruisigde misdadiger en Paulus die de kerk vervolgde, blijkt; (...) tenslotte [ontkennen wij] dat enige dergelijke geschiktheid of voorbereiding die aan het geloof voorafgaat, een voorgaande is, waaraan door God een vaste belofte van deze gave gedaan is, daar al wat uit het geloof niet is, zonde is, Rom. 14:23, en zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen, te weten ter aligheid, Hebr. 11:6. (Synopsis, XXXII.5, 6.)

“De instrumentele oorzaak van deze weldaad [van aanvankelijke wedergeboorte en bekering] is het woord van God, zowel van de Wet als van het Evangelie. Want door de Wet, zowel in de natuur ingeschreven, Rom. 1, als op de stenen tafelen vernieuwd, 2 Kor. 3, wordt de mens tot de ware erkenning van zijn veroordeling en ellende gebracht, gelijk elders is uitgelegd; zonder welke de mens niet vatbaar kan zijn voor wedergeboorte en zaligmakende bekering, daar Christus zelf betuigt, dat Hij niet gekomen is om rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering te roepen, Matth. 9:13.” (Synopsis, XXXII.10, 11.)
Plaats reactie