Standen in het genadeleven

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door liz boer »

Posthoorn schreef:
Herman schreef:
Zonderling schreef:Dat weet ik. Maar dat zou kunnen veranderen door de Synopsis weer het centrale leerboek in de theologie te laten zijn in bv. R'dam. Naast de Institutie van Calvijn. :)
Moet je wel Latijn kunnen.
Of is er een goede vertaling?
Ja, die is er. Door ds. D. van Dijk, uit 1964. Alleen antiquarisch verkrijgbaar.
Onlangs is er ook een Engelse vertaling van verschenen.
Even een vraag, waar staat dat "de Synopsis" voor? In het Grieks betekend het samen gezien, ik heb altijd gedacht dat het eenin een schuiven van de 4 evangelieën was.
Wie helpt mij?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Herman »

liz boer schreef:
Posthoorn schreef:
Herman schreef:
Zonderling schreef:Dat weet ik. Maar dat zou kunnen veranderen door de Synopsis weer het centrale leerboek in de theologie te laten zijn in bv. R'dam. Naast de Institutie van Calvijn. :)
Moet je wel Latijn kunnen.
Of is er een goede vertaling?
Ja, die is er. Door ds. D. van Dijk, uit 1964. Alleen antiquarisch verkrijgbaar.
Onlangs is er ook een Engelse vertaling van verschenen.
Even een vraag, waar staat dat "de Synopsis" voor? In het Grieks betekend het samen gezien, ik heb altijd gedacht dat het eenin een schuiven van de 4 evangelieën was.
Wie helpt mij?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Synopsis_ ... theologiae
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Zonderling »

liz boer schreef:
Posthoorn schreef:
Herman schreef:
Zonderling schreef:Dat weet ik. Maar dat zou kunnen veranderen door de Synopsis weer het centrale leerboek in de theologie te laten zijn in bv. R'dam. Naast de Institutie van Calvijn. :)
Moet je wel Latijn kunnen.
Of is er een goede vertaling?
Ja, die is er. Door ds. D. van Dijk, uit 1964. Alleen antiquarisch verkrijgbaar.
Onlangs is er ook een Engelse vertaling van verschenen.
Even een vraag, waar staat dat "de Synopsis" voor? In het Grieks betekend het samen gezien, ik heb altijd gedacht dat het eenin een schuiven van de 4 evangelieën was.
Wie helpt mij?
Overzicht of samenvatting (in dit geval van de theologie)
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Zonderling »

Posthoorn schreef:
Herman schreef:
Zonderling schreef:Dat weet ik. Maar dat zou kunnen veranderen door de Synopsis weer het centrale leerboek in de theologie te laten zijn in bv. R'dam. Naast de Institutie van Calvijn. :)
Moet je wel Latijn kunnen.
Of is er een goede vertaling?
Ja, die is er. Door ds. D. van Dijk, uit 1964. Alleen antiquarisch verkrijgbaar.
Onlangs is er ook een Engelse vertaling van verschenen.
Van het eerste deel (van de twee) verscheen een herdruk met herziene inleiding in 1975.
M.i. een heel goede vertaling. Ds. van Dijk geeft bij kernbegrippen tussen haakjes ook de latijnse term uit het oorspronkelijke werk.

Verschenen in 1625 toen de Synode van Dordrecht nog maar enkele jaren geleden was. Staat dan ook geheel in lijn met de Synode van Dordrecht. Juist daarom kan dit gereformeerde leerboek in de theologie niet gemist worden bij de vorming van predikanten. Drie van de vier professoren die hieraan meewerkten zijn in Leiden na de Synode benoemd vanwege hun bijzondere geleerdheid en rechtzinnigheid (de vierde was al professor in Leiden vóór die tijd). Ook heeft de Synopsis een internationale component, want Andreas Rivet (een van de vier auteurs) is speciaal uit Frankrijk gekomen om te helpen het zuivere onderwijs in de gereformeerde theologie in Nederland/Leiden te herstellen.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 10 aug 2018, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door liz boer »

@Herman @Zonderling
Dank je wel ik snap de naam ook samenvatting, samen zien of gezien, zal eens kijken of ik het boek bij de kringloop tegen kom.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Zonderling »

Is wel bedoeld als lesstof voor (aanstaande) theologen. Het zijn geen eenvoudige uiteenzettingen voor alle doelgroepen (zoals bv. de hoofdstukken in de Redelijke godsdienst van Brakel), maar diepgravende, uit stellingen opgebouwde verhandelingen, met bijbehorende Schriftbewijzen. Met alle respect, maar niet ieder zal dit op zijn waarde kunnen schatten. Academisch denkniveau is noodzakelijk.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door liz boer »

Zonderling schreef:Is wel bedoeld als lesstof voor (aanstaande) theologen. Het zijn geen eenvoudige uiteenzettingen voor alle doelgroepen (zoals bv. de hoofdstukken in de Redelijke godsdienst van Brakel), maar diepgravende, uit stellingen opgebouwde verhandelingen, met bijbehorende Schriftbewijzen. Met alle respect, maar niet ieder zal dit op zijn waarde kunnen schatten. Academisch denkniveau is noodzakelijk.
mbo/hbo te weinig?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Zonderling »

liz boer schreef:
Zonderling schreef:Is wel bedoeld als lesstof voor (aanstaande) theologen. Het zijn geen eenvoudige uiteenzettingen voor alle doelgroepen (zoals bv. de hoofdstukken in de Redelijke godsdienst van Brakel), maar diepgravende, uit stellingen opgebouwde verhandelingen, met bijbehorende Schriftbewijzen. Met alle respect, maar niet ieder zal dit op zijn waarde kunnen schatten. Academisch denkniveau is noodzakelijk.
mbo/hbo te weinig?
Ik denk dat het dan dan moeilijk leesbaar is c.q. lastig te interpreteren.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door liz boer »

Zonderling schreef:
liz boer schreef:
Zonderling schreef:Is wel bedoeld als lesstof voor (aanstaande) theologen. Het zijn geen eenvoudige uiteenzettingen voor alle doelgroepen (zoals bv. de hoofdstukken in de Redelijke godsdienst van Brakel), maar diepgravende, uit stellingen opgebouwde verhandelingen, met bijbehorende Schriftbewijzen. Met alle respect, maar niet ieder zal dit op zijn waarde kunnen schatten. Academisch denkniveau is noodzakelijk.
mbo/hbo te weinig?
Ik denk dat het dan dan moeilijk leesbaar is c.q. lastig te interpreteren.
Oke dan begin ik er niet aan, maar als ik hem tegenkom zal ik hem toch kopen voor de liefhebber.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door GGotK »

Het is al wel een artikel van ruim 20 jaar geleden, maar toch:
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... gevaarlijk
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door pierre27 »

GGotK schreef:Het is al wel een artikel van ruim 20 jaar geleden, maar toch:
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... gevaarlijk
Weer een mooi aanvullend artikel. Geweldige bibliotheek zo.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Johannes S »

De uitdrukking 'standen in het genadeleven' stuit me tegen de borst.

De discipelen hadden ook discussie over wie er nu het meeste was.

Maar Hij moet wassen (groter worden) en ik minder worden.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Jongere »

Johannes S schreef:De uitdrukking 'standen in het genadeleven' stuit me tegen de borst.

De discipelen hadden ook discussie over wie er nu het meeste was.
::please
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door liz boer »

Jongere schreef:
Johannes S schreef:De uitdrukking 'standen in het genadeleven' stuit me tegen de borst.

De discipelen hadden ook discussie over wie er nu het meeste was.
::please
Er zit iets in...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door Jongere »

liz boer schreef:
Jongere schreef:
Johannes S schreef:De uitdrukking 'standen in het genadeleven' stuit me tegen de borst.

De discipelen hadden ook discussie over wie er nu het meeste was.
::please
Er zit iets in...
Het is een karikatuur, die vooral aantoont niet te willen luisteren naar wat mensen werkelijk bedoelen als ze spreken over standen in het genadeleven. Van mij mag je iedere theologische vraag die je hebt, stellen aan die visie. Maar serveer het niet in twee zinnen af als verkapte hoogmoed. Alsof spreken over standen per definitie betekent de meeste te willen zijn.

Een klein citaatje van een predikant die veel over standen in het genadeleven geschreven heeft:
Ds. Moerkerken in Bethel en Pniël schreef:Tenslotte: wat blijft er over van Gods kind aan deze zijde van het graf? Laat ik ds. Van Reenen nog eens aan het woord laten, uit hetzelfde verband waaruit ik hem zojuist citeerde toen hij sprak van de ervaring van het Pinksterfeest. Na opgemerkt te hebben dat hij toen als een 'opgetuigd driemasteroorlogsschip' de wereldzee invoer, schrijft hij verder: 'En wat is er nu van dat trotse oorlogsschip van dertien jaren overgebleven, denkt u? Een wrak, met weggeslagen zeilen, gebroken masten, vernagelde kanonnen en zonder roer! Hoe is dat schip zo afgetuigd? Hoe is dat goud zo verdonkerd? Hoe is die kroon zo omgekeerd? Ja, hoe?
Eén ding rest mij nog! Bij helder weer zie ik in de verte nog een vuurtoren (2 Petr. 1:19). Daar in de verte zie ik bij helder weer nog een banier wapperen, waar ik op lees: "God is getrouw! God is getrouw!", doch dat is voor mij slechts leesbaar als het licht is...'
Dat is de taal van iemand met veel geestelijke ervaringen. Die heeft zelf niets meer over om aan vast te houden dan Gods trouw als anker. Heel herkenbaar. En wat mij betreft wezenlijk anders dan het gediscussieer van de discipelen.
Overigens ontken ik niet dat dat laatste ongetwijfeld veel zal voorkomen in de kerk; maar het is te vrezen dat dat onder iedere stroming en ligging hetzelfde is.
Plaats reactie