Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Van Ewijk »

Ik doe dit altijd.
Vooral voor tijdens de lezing.
Vroeg mezelf eigenlijk af waarom?

Tijdens de lezing leest de predikant altijd luid en duidelijk voor en in de rest van de tijd dat er gezongen word of iets anders heb je toch geen tijd om te bladeren.

Toch heb ik ooit eens vernomen dat je immer en altijd een Bijbel bij je hoort te hebben tijdens de eredienst. Waarom dan eigenlijk?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door samanthi »

Je kunt actief luisteren, als de dominee een tekst noemt, kun je die opzoeken, je kunt, als het goed is, de punten van de preek volgen via de tekst, of eens kijken hoe staat het er nu precies.


Ik heb mijn telefoon ook bij me, met een studiebijbelapp en de Griekse Bijbel, zo kan ik af en toe iets opzoeken of meelezen, dat schrijf ik op zodat ik het thuis weer kan nalezen of verder uitwerken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Van Ewijk »

samanthi schreef:Je kunt actief luisteren, als de dominee een tekst noemt, kun je die opzoeken, je kunt, als het goed is, de punten van de preek volgen via de tekst, of eens kijken hoe staat het er nu precies.


Ik heb mijn telefoon ook bij me, met een studiebijbelapp en de Griekse Bijbel, zo kan ik af en toe iets opzoeken of meelezen, dat schrijf ik op zodat ik het thuis weer kan nalezen of verder uitwerken.
Ik kan dat niet.
Als ik lees onder de preek kan ik niet tegelijkertijd luisteren en ben ik een gedeelte kwijt.
De nummers van de Bijbelversen opschrijven en thuis opzoeken kan ik me beter voorstellen.

Meestal lees ik wel mee tegelijkertijd als er rechtstreeks vanuit de Bijbel word voorgelezen
Maar daarna gaat ie gelijk weer dicht.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door samanthi »

Van Ewijk schreef:
samanthi schreef:Je kunt actief luisteren, als de dominee een tekst noemt, kun je die opzoeken, je kunt, als het goed is, de punten van de preek volgen via de tekst, of eens kijken hoe staat het er nu precies.


Ik heb mijn telefoon ook bij me, met een studiebijbelapp en de Griekse Bijbel, zo kan ik af en toe iets opzoeken of meelezen, dat schrijf ik op zodat ik het thuis weer kan nalezen of verder uitwerken.
Ik kan dat niet.
Als ik lees onder de preek kan ik niet tegelijkertijd luisteren en ben ik een gedeelte kwijt.
De nummers van de Bijbelversen opschrijven en thuis opzoeken kan ik me beter voorstellen.

Meestal lees ik wel mee tegelijkertijd als er rechtstreeks vanuit de Bijbel word voorgelezen
Maar daarna gaat ie gelijk weer dicht.
Zo zie dat iedereen anders is, als ik niet actief luister, is mijn concentratie na een minuut al verdwenen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Zeeuw »

Van Ewijk schreef:
samanthi schreef:Je kunt actief luisteren, als de dominee een tekst noemt, kun je die opzoeken, je kunt, als het goed is, de punten van de preek volgen via de tekst, of eens kijken hoe staat het er nu precies.


Ik heb mijn telefoon ook bij me, met een studiebijbelapp en de Griekse Bijbel, zo kan ik af en toe iets opzoeken of meelezen, dat schrijf ik op zodat ik het thuis weer kan nalezen of verder uitwerken.
Ik kan dat niet.
Als ik lees onder de preek kan ik niet tegelijkertijd luisteren en ben ik een gedeelte kwijt.
De nummers van de Bijbelversen opschrijven en thuis opzoeken kan ik me beter voorstellen.

Meestal lees ik wel mee tegelijkertijd als er rechtstreeks vanuit de Bijbel word voorgelezen
Maar daarna gaat ie gelijk weer dicht.
Wij hebben regelmatig preken waarbij door de preek heen stukken worden geciteerd. Ik wil deze dan graag mee kunnen lezen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Mara »

Er zijn jongeren in onze kerk die geen Bijbel meer meenemen en meelezen op hun smartphone.
Daar zit een gevaar in.
Als je met de Bijbel in je hand (meestal doen de mannen dit) naar de kerk gaat, is het zichtbaar.
Mijn moeder nam altijd een klein zakbijbeltje mee in elke tas die ze bij zich droeg. Ook al ging ze gewoon winkelen.
De gedachte erachter was dat ze misschien wel iemand blij kon maken met dat bijbeltje.
En dat is meerdere malen gebeurd.
Zomaar een keer in de tram en in de wachtkamer van het ziekenhuis.
Misschien zou dit voor allemaal een goede gewoonte kunnen zijn. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door eilander »

Mara schreef:Er zijn jongeren in onze kerk die geen Bijbel meer meenemen en meelezen op hun smartphone.
Daar zit een gevaar in.
Als je met de Bijbel in je hand (meestal doen de mannen dit) naar de kerk gaat, is het zichtbaar.
Mijn moeder nam altijd een klein zakbijbeltje mee in elke tas die ze bij zich droeg. Ook al ging ze gewoon winkelen.
De gedachte erachter was dat ze misschien wel iemand blij kon maken met dat bijbeltje.
En dat is meerdere malen gebeurd.
Zomaar een keer in de tram en in de wachtkamer van het ziekenhuis.
Misschien zou dit voor allemaal een goede gewoonte kunnen zijn. :)
We konden pas nog iemand blij maken met een Bijbel. Dat was een bijzonder bewijs dat de Heere zo wonderlijk werkt dat niemand het bedenken kan.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Mara »

eilander schreef: We konden pas nog iemand blij maken met een Bijbel. Dat was een bijzonder bewijs dat de Heere zo wonderlijk werkt dat niemand het bedenken kan.
En geld hoeft het probleem niet te zijn, je koopt voor een paar euro een prachtig bijbeltje in de kringloop.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Marco
Berichten: 3591
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Marco »

Mara schreef:Er zijn jongeren in onze kerk die geen Bijbel meer meenemen en meelezen op hun smartphone.
Daar zit een gevaar in.
Als je met de Bijbel in je hand (meestal doen de mannen dit) naar de kerk gaat, is het zichtbaar.
Mijn moeder nam altijd een klein zakbijbeltje mee in elke tas die ze bij zich droeg. Ook al ging ze gewoon winkelen.
De gedachte erachter was dat ze misschien wel iemand blij kon maken met dat bijbeltje.
En dat is meerdere malen gebeurd.
Zomaar een keer in de tram en in de wachtkamer van het ziekenhuis.
Misschien zou dit voor allemaal een goede gewoonte kunnen zijn. :)
Als je een Bijbel mee wil nemen om hem weg te geven - dan kan je hem juist als je naar de kerk gaat wel thuis laten. :) Ik verwacht toch dat de meeste kerkgangers wel een Bijbel bezitten - of dat er ergens in de kerk wel een weggeefexemplaar is. Verder trouwens wel een mooi idee!

Voor de zichtbaarheid een Bijbel meenemen? Lijkt me ook niet echt nodig. Belangrijkst is wat je met je Bijbel doet. Zelf kan ik me niet voorstellen zonder Bijbel in de kerk te zitten, al is het maar omdat in de preek de dominee vaak vraagt om de Bijbel eens open te doen en mee te lezen. En om even te spieken in welk verband een tekst ook alweer staat. En ja, dat kan ook met een smartphone.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Mara »

Marco schreef: Als je een Bijbel mee wil nemen om hem weg te geven - dan kan je hem juist als je naar de kerk gaat wel thuis laten.
Het zijn 2 verschillen, moeder nam een klein bijbeltje doordeweeks mee in een (boodschappen)tas.
Naar de kerk ging een grote mee. Bijbels heb je immers in verschillende formaten en uitvoering.
Marco schreef:Voor de zichtbaarheid een Bijbel meenemen? Lijkt me ook niet echt nodig.
Nee dat is ook niet nodig, bij mij zitten ze in de tas.
Maar man en zoons nemen hem gewoon in hun hand mee, want ze zijn te groot om in de binnenzak te stoppen.
Het gaat erom dat je hem niet hoeft te verstoppen.
De moslims lopen hier voorbij met een koran en/of de kralenketting in hun hand.
Marco schreef:En ja, dat kan ook met een smartphone.
Met het gevaar dat FB of Insta ook even gecheckt wordt. Jij niet, maar kan voor iemand wel een enorme trekpleister zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Delftenaar »

In de kerk heb ik dat nog nooit gezien bij mensen die op telefoon de Bijbel en psalmen meelezen.
Wel iemand die op de telefoon de Hebreeuwse tekst meeleest.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door parsifal »

Ik lees altijd mee met mijn tablet, dan heb ik gelijk meerdere vertalingen en strongs beschikbaar. Vaak wel met WiFi uitgeschakeld.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
Marco
Berichten: 3591
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door Marco »

Delftenaar schreef:In de kerk heb ik dat nog nooit gezien bij mensen die op telefoon de Bijbel en psalmen meelezen.
Wel iemand die op de telefoon de Hebreeuwse tekst meeleest.
Ik ook niet, maar ik kan mij de verleiding wel voorstellen.
Naast mijn gedrukte Bijbel check ik trouwens wel af en toe andere vertalingen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zou niet willen dat mijn kinderen dat zouden doen als ze wat ouder zijn (bijbel op telefoon in kerk). Ik zie bij de oudere jeugd dat de afleiding dan groot is, en ze gaan zitten appen en filmpjes kijken in de kerk. Vreselijk. Gelukkig zit ik meestal voorin, zodat ik niet alles zie, en daar dan weer door word afgeleid.

Daarom zou ik het zelf ook nooit doen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bijbel mee naar de kerk? Waarom eigenlijk?

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:Ik zou niet willen dat mijn kinderen dat zouden doen als ze wat ouder zijn (bijbel op telefoon in kerk). Ik zie bij de oudere jeugd dat de afleiding dan groot is, en ze gaan zitten appen en filmpjes kijken in de kerk. Vreselijk. Gelukkig zit ik meestal voorin, zodat ik niet alles zie, en daar dan weer door word afgeleid.

Daarom zou ik het zelf ook nooit doen.
Je ziet het en je ziet het niet, toch raar dat ik nooit jeugd zie die filmpjes zitten te kijken... wel dat ze meedoen, meeschrijven ed.
Mijn kinderen zaten vroeger ook eens mee te schrijven en op te zoeken, niet op hun telefoon, een stel achter hen sprak hen en ons aan dat het een schande was dat ze op hun telefoon zaten, ze hadden hun telefoon niet eens bij hun, ze hadden actief meegedaan met de preek,ze zaten gewoon naast mij in de bank, ik vond dit erg jammer, dat oordelen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie