Zondagsheiliging

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Tiberius »

Verkeerde draadje?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Lilian1975 »

Posthoorn schreef:
Posthoorn schreef:
Lilian1975 schreef: Ik bedoelde, maar dat gaat nu op mijn geheugen, dat hij het wel noemde maar niet echt de beweegredenen vanuit de Schrift voor zeg maar Europa. Ik dacht dat ik toen dacht. Valt er echt niet iets meer over te zeggen?

Kan je eens wat verder uitwerken, als je tijd hebt. Wat je bedoelt met schriftkritisch en het ontstaan sabbat. Bedoel je dat gedeelte waar hij schrijft over sabbat tegen over rustdag omliggende volkeren. En dat de sabbat aanvankelijk een veel minder strict karakter had zoals later in OT?
Ik meen me zelfs te herinneren dat hij zoiets zij als dat het vooral rust voor de landbouw was?

Ik probeerde gisteren het boekje zelf op te zoeken. Maar vrees dat het uitgeleend is aan een bekende. Weet alleen niet aan wie dan :nonnon
De auteur focust vooral op de historische lijn. En hij denkt dat de puriteinse visie is ontstaan doordat de zondag in het Engelse taalgebied 'sabbat' werd genoemd. Terwijl in romaanstalige landen het woord 'sabbat' nog doorklinkt in de naam van 7e dag en die naam dus níét voor de 1e dag van de week werd gebruikt.

Het Schriftkritische zit 'm in het feit dat hij niet verwijst naar de sabbat zoals ingesteld bij de schepping, maar suggereert dat Israël deze heeft overgenomen van omliggende volken!
Aanvullend op mijn eerdere post: de schrijver verklaart zeker wel de motieven van degenen die de zondag als sabbat opvatten. Dan kom je op het onderscheid uit tussen het 'zedelijke' van het gebod, dat blijvend is, en het 'ceremoniële', dat nu niet meer geldt. Een opvatting die al dateert van vroeger eeuwen. Je vindt die bijv. ook bij Thomas van Aquino terug.
Ik wil er even over nadenken. Het ontbreekt me even aan rust en tijd om er serieus op in te gaan. Maar wil dat wel graag doen. Hopelijk heb ik het boekje dan ook weer boven water. Weet dus dat ik je reactie gelezen hebt. En er serieus mee bezig bent. :)
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Johannes S »

Susanna schreef:
Johannes S schreef:Het valt me op dat Romeinen 14(:5) en Kolossensen 2(:16) nou nooit genoemd worden voor zover ik kan overzien, als het hier over gaat. Er staat zo veel in Romeinen 14 en Kolossensen 2.
Bij Romeinen 14:4-6
We zijn allemaal geneigd om te oordelen over degenen die anders zijn dan wij. Maar we moeten leren elkaar te aanvaarden en lief te hebben, ondanks onze meningsverschillen over kleine kwesties waar de Bijbel geen specifieke geboden geeft.


Ik heb twee vragen erbij
1. Hoe kunnen we bepalen of een zaak niet essentieel is, zodat we deze moeten loslaten
2. Wat zijn enkele niet-essentiële zaken waar we degenen die van ons verschillen moeten accepteren en niet oordelen?
Ik begrijp niet goed wat je wilt zeggen. De priester deed het, dus mag de Leviet het ook? Het is nu eenmaal zo dat we zo zijn?

In het kader van het topic. Ik noem deze bijbelhoofdstukken. Het gaat om het gezag van het Woord.
De Bijbelhoofdstukken lijken mij duidelijk.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Susanna »

Johannes S schreef:
Susanna schreef:
Johannes S schreef:Het valt me op dat Romeinen 14(:5) en Kolossensen 2(:16) nou nooit genoemd worden voor zover ik kan overzien, als het hier over gaat. Er staat zo veel in Romeinen 14 en Kolossensen 2.
Bij Romeinen 14:4-6
We zijn allemaal geneigd om te oordelen over degenen die anders zijn dan wij. Maar we moeten leren elkaar te aanvaarden en lief te hebben, ondanks onze meningsverschillen over kleine kwesties waar de Bijbel geen specifieke geboden geeft.


Ik heb twee vragen erbij
1. Hoe kunnen we bepalen of een zaak niet essentieel is, zodat we deze moeten loslaten
2. Wat zijn enkele niet-essentiële zaken waar we degenen die van ons verschillen moeten accepteren en niet oordelen?
Ik begrijp niet goed wat je wilt zeggen. De priester deed het, dus mag de Leviet het ook? Het is nu eenmaal zo dat we zo zijn?

In het kader van het topic. Ik noem deze bijbelhoofdstukken. Het gaat om het gezag van het Woord.
De Bijbelhoofdstukken lijken mij duidelijk.
Zou je je eerste zin uit willen leggen. Priester? Leviet? Ik begrijp niet wat je wil zeggen.

Ik las de teksten die je aandroeg. Je noemde Romeinen 14:5
"De een acht wel den enen dag boven den anderen dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd."

Mijn vraag daarop was: Wat zijn enkele niet-essentiële zaken waar we degenen die van ons verschillen moeten accepteren en niet oordelen? Ik val je bij als je zegt: "We moeten leren elkaar te aanvaarden en lief te hebben, ondanks onze meningsverschillen over kleine kwesties waar de Bijbel geen specifieke geboden geeft."

Feit is dat wat voor de één een kleine kwestie is, voor de ander een grote kwestie kan zijn.
Ik ken veel gelovigen die een werkverbod op zondag niet Bijbels vinden.
Maar het houden van de sabbath wel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

Ik lees net in een ander draadje dat men de kinderen op zondag buiten in de sneeuw laat spelen met de buurkinderen. Gaat dat niet te ver op de zondag?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Ik lees net in een ander draadje dat men de kinderen op zondag buiten in de sneeuw laat spelen met de buurkinderen. Gaat dat niet te ver op de zondag?
Vind je dat?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Ik lees net in een ander draadje dat men de kinderen op zondag buiten in de sneeuw laat spelen met de buurkinderen. Gaat dat niet te ver op de zondag?
Vind je dat?
De vraag stellen is hem beantwoorden. Maar dat was niet de insteek van mijn vraag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Ik lees net in een ander draadje dat men de kinderen op zondag buiten in de sneeuw laat spelen met de buurkinderen. Gaat dat niet te ver op de zondag?
Wat vind jij?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:De vraag stellen is hem beantwoorden. Maar dat was niet de insteek van mijn vraag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Jantje schreef:De vraag stellen is hem beantwoorden. Maar dat was niet de insteek van mijn vraag.
Je stelt een vraag. Die vervolgens al beantwoord is. Maar dat is niet de insteek. :nananere
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

Ik stel de vraag uiteraard om er over van gedachten te wisselen. Dat lijkt me helder. Als je mij een beetje kent, weet je wat mijn standpunt hierin is. Dus vandaar dat ik dat niet extra meldt. Dat lijkt me overbodige informatie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Ik stel de vraag uiteraard om er over van gedachten te wisselen. Dat lijkt me helder. Als je mij een beetje kent, weet je wat mijn standpunt hierin is. Dus vandaar dat ik dat niet extra meldt. Dat lijkt me overbodige informatie.
Ok. Wat vind je van opblijven op zondag tot net na middernacht om als eerste beroepingsnieuws te melden? (Als je mij een beetje kent weetje wat mijn standpunt hierin is).
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Ukkie »

Jantje schreef:Ik lees net in een ander draadje dat men de kinderen op zondag buiten in de sneeuw laat spelen met de buurkinderen. Gaat dat niet te ver op de zondag?
Denk het niet Jantje, ik was daar vroeger ook strenger in maar wat is de reden? Omdat ik het zo had meegekregen van thuis of vraagt de Heere dat van mij? Binnenspelen of buitenspelen
maakt geen verschil, kinderen moeten ook hun energie kwijt.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Ik stel de vraag uiteraard om er over van gedachten te wisselen. Dat lijkt me helder. Als je mij een beetje kent, weet je wat mijn standpunt hierin is. Dus vandaar dat ik dat niet extra meldt. Dat lijkt me overbodige informatie.
Ok. Wat vind je van opblijven op zondag tot net na middernacht om als eerste beroepingsnieuws te melden? (Als je mij een beetje kent weetje wat mijn standpunt hierin is).
Een slechte zaak, en ik sluit mezelf daarbij in.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Ik stel de vraag uiteraard om er over van gedachten te wisselen. Dat lijkt me helder. Als je mij een beetje kent, weet je wat mijn standpunt hierin is. Dus vandaar dat ik dat niet extra meldt. Dat lijkt me overbodige informatie.
Om je vraag te beantwoorden, Ik heb daar geen enkele moeite mee. Lekker buiten spelen, zeker als er sneeuw ligt.
Plaats reactie