Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Klavart »

Dankzij de circa 12% ongevaccineerden kunnen Rutte en de Jonge maar half zo veel van de gevaccineerden in het ziekenhuis 'leggen' alvorens te remmen. Dankzij hen maken de gevaccineerden juist minder kans om in het ziekenhuis te komen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Job »

HersteldHervormd schreef: Persoonlijk probeer ik me steeds maar weer geestelijk te laten injecteren. Gebed is ook een soort vaccinatie.
Deze beeldspraak doet me denken aan wat ik een dominee hoorde zeggen: "Zorg dat je ingeënt bent in de wijnstok Christus, dan ben je veilig. Zelfs al zou je dan moeten sterven aan corona".

Ik vond het een mooie beeldspraak, die zijdelings als afrader was bedoeld van vaccinatie. Of nee, laat ik het anders formuleren: het was een sterke raad om het Hogerop te zoeken. Ook om te stoppen met twisten over wel of geen vaccin etc., want sterven moet uiteindelijk toch. Dan telt alleen die geestelijke inenting.

Dit zeg ik overigens als gevaccineerde.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Marco »

Het bidden sluit het werken niet uit. En het werken het bidden niet.

Beetje off-topic en ook weer niet:
https://www.gcvreugdenhil.nl/preek/ora-et-labora-2/
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adje »

Klavart schreef:Dankzij de circa 12% ongevaccineerden kunnen Rutte en de Jonge maar half zo veel van de gevaccineerden in het ziekenhuis 'leggen' alvorens te remmen. Dankzij hen maken de gevaccineerden juist minder kans om in het ziekenhuis te komen.
Een feit is dat de ic's vol liggen, daar gaat het om.
Als je aan je grote teen geopereerd moet worden heb je geen ic bed nodig,
Als er via een risicovolle operatie een tumor weggehaald moet worden en je na die operatie een plek op de ic nodig hebt is die er (voorlopig) niet. Als je met dat laatste te maken hebt kijk je misschien toch iets anders tegen de huidige ic bezetting aan.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Klavart »

Adje schreef:
Klavart schreef:Dankzij de circa 12% ongevaccineerden kunnen Rutte en de Jonge maar half zo veel van de gevaccineerden in het ziekenhuis 'leggen' alvorens te remmen. Dankzij hen maken de gevaccineerden juist minder kans om in het ziekenhuis te komen.
Een feit is dat de ic's vol liggen, daar gaat het om.
Als je aan je grote teen geopereerd moet worden heb je geen ic bed nodig,
Als er via een risicovolle operatie een tumor weggehaald moet worden en je na die operatie een plek op de ic nodig hebt is die er (voorlopig) niet. Als je met dat laatste te maken hebt kijk je misschien toch iets anders tegen de huidige ic bezetting aan.
Dat denk ik niet. Als de vaccinatiegraad 100% zou zijn, zouden we over enkele weken alsnog de aantallen in het ziekenhuis (en op de ic's) hebben gezien die we nu zien, maar dan van uitsluitend gevaccineerden.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Klavart schreef:
Adje schreef:
Klavart schreef:Dankzij de circa 12% ongevaccineerden kunnen Rutte en de Jonge maar half zo veel van de gevaccineerden in het ziekenhuis 'leggen' alvorens te remmen. Dankzij hen maken de gevaccineerden juist minder kans om in het ziekenhuis te komen.
Een feit is dat de ic's vol liggen, daar gaat het om.
Als je aan je grote teen geopereerd moet worden heb je geen ic bed nodig,
Als er via een risicovolle operatie een tumor weggehaald moet worden en je na die operatie een plek op de ic nodig hebt is die er (voorlopig) niet. Als je met dat laatste te maken hebt kijk je misschien toch iets anders tegen de huidige ic bezetting aan.
Dat denk ik niet. Als de vaccinatiegraad 100% zou zijn, zouden we over enkele weken alsnog de aantallen in het ziekenhuis (en op de ic's) hebben gezien die we nu zien, maar dan van uitsluitend gevaccineerden.
Exact. Hier een mooi draadje waar dat duidelijk gemaakt wordt. Het is van een Zero-Covid man, die in een aantal opzichten (vind ik dan) uit de bocht schiet, maar dit is toch wel een aardige duiding:
https://twitter.com/roelgrif/status/1464767433026191363

Conclusie:
1. Vaccineren helpt
2. Zonder maatregelen had Code Zwart er alsnog gekomen, alleen dan een paar weken later

Zijn advies: behalve het persoonlijke advies aan iedereen om zich te laten vaccineren, het advies aan de overheid om niet alles alleen daarop te richten, omdat vaccineren simpelweg op dit moment alleen niet voldoende is.

Juist die genuanceerde boodschap had in mijn beleving de overheid moeten uitdragen, dat had een ander niveau van risicobewustheid gegeven bij de bevolking en de mate van het houden aan maatregelen verhoogd. Daarbij houdt zo'n genuanceerde boodschap gemakkelijker mensen binnenboord die nu afhaken.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adje »

Klavart schreef:
Adje schreef:
Klavart schreef:Dankzij de circa 12% ongevaccineerden kunnen Rutte en de Jonge maar half zo veel van de gevaccineerden in het ziekenhuis 'leggen' alvorens te remmen. Dankzij hen maken de gevaccineerden juist minder kans om in het ziekenhuis te komen.
Een feit is dat de ic's vol liggen, daar gaat het om.
Als je aan je grote teen geopereerd moet worden heb je geen ic bed nodig,
Als er via een risicovolle operatie een tumor weggehaald moet worden en je na die operatie een plek op de ic nodig hebt is die er (voorlopig) niet. Als je met dat laatste te maken hebt kijk je misschien toch iets anders tegen de huidige ic bezetting aan.
Dat denk ik niet. Als de vaccinatiegraad 100% zou zijn, zouden we over enkele weken alsnog de aantallen in het ziekenhuis (en op de ic's) hebben gezien die we nu zien, maar dan van uitsluitend gevaccineerden.
Het voorbeeld dat ik gaf kijkt naar het hier en nu, niet naar wat er over 6 weken op de ic's kan liggen.
Dan gaat het over iemand die een gezin met (jonge) kinderen heeft, die daar ook nog zorg aan wil blijven geven.
Die persoon zou zomaar je eigen partner kunnen zijn, je zoon of dochter, je kleinkind of broer of zus. Maar de ic's liggen vol, zoals het er nu naar uitziet kan de persoon waar het over gaat voorlopig niet geopereerd worden.
Profesto
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Profesto »

TSD schreef:
Klavart schreef:
Adje schreef:
Klavart schreef:Dankzij de circa 12% ongevaccineerden kunnen Rutte en de Jonge maar half zo veel van de gevaccineerden in het ziekenhuis 'leggen' alvorens te remmen. Dankzij hen maken de gevaccineerden juist minder kans om in het ziekenhuis te komen.
Een feit is dat de ic's vol liggen, daar gaat het om.
Als je aan je grote teen geopereerd moet worden heb je geen ic bed nodig,
Als er via een risicovolle operatie een tumor weggehaald moet worden en je na die operatie een plek op de ic nodig hebt is die er (voorlopig) niet. Als je met dat laatste te maken hebt kijk je misschien toch iets anders tegen de huidige ic bezetting aan.
Dat denk ik niet. Als de vaccinatiegraad 100% zou zijn, zouden we over enkele weken alsnog de aantallen in het ziekenhuis (en op de ic's) hebben gezien die we nu zien, maar dan van uitsluitend gevaccineerden.
Exact. Hier een mooi draadje waar dat duidelijk gemaakt wordt. Het is van een Zero-Covid man, die in een aantal opzichten (vind ik dan) uit de bocht schiet, maar dit is toch wel een aardige duiding:
https://twitter.com/roelgrif/status/1464767433026191363

Conclusie:
1. Vaccineren helpt
2. Zonder maatregelen had Code Zwart er alsnog gekomen, alleen dan een paar weken later

Zijn advies: behalve het persoonlijke advies aan iedereen om zich te laten vaccineren, het advies aan de overheid om niet alles alleen daarop te richten, omdat vaccineren simpelweg op dit moment alleen niet voldoende is.

Juist die genuanceerde boodschap had in mijn beleving de overheid moeten uitdragen, dat had een ander niveau van risicobewustheid gegeven bij de bevolking en de mate van het houden aan maatregelen verhoogd. Daarbij houdt zo'n genuanceerde boodschap gemakkelijker mensen binnenboord die nu afhaken.
Hier ben ik het mee eens.

De overheid heeft structureel beleid gevoerd wat is gericht op de maximale capaciteit in de ziekenhuizen en daarmee geaccepteerd dat het virus om zich heen blijft grijpen. Dat vind ik slecht. Bij1 heeft hier in de kamer al 2 keer een motie over ingediend die de eerste keer geen steun kreeg en de tweede keer alleen van de linkse partijen. De inhoud van die motie vond ik erg helder en duidelijk.

Los daarvan helpt het vaccin tegen ziekenhuisopname en IC-behandeling. Dus het vaccin werkt.
Nu hopen en bidden dat er snel een vaccin wordt ontwikkeld voor de Delta en Omikron variant.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

Job schreef: Deze beeldspraak doet me denken aan wat ik een dominee hoorde zeggen: "Zorg dat je ingeënt bent in de wijnstok Christus, dan ben je veilig. Zelfs al zou je dan moeten sterven aan corona".
Ik vond het een mooie beeldspraak, die zijdelings als afrader was bedoeld van vaccinatie. Of nee, laat ik het anders formuleren: het was een sterke raad om het Hogerop te zoeken. Ook om te stoppen met twisten over wel of geen vaccin etc., want sterven moet uiteindelijk toch. Dan telt alleen die geestelijke inenting.
Veel mensen zijn bang voor het lijden. De ergste vorm van Covid is natuurlijk traumatisch om mee te maken. Vaak met een lange nasleep.
Ik vraag me af hoeveel mensen er dan uiteindelijk sterk op hun benen blijven staan.
Het is alsof je midden op de snelweg gaat staan en dan afwachten of je geraakt gaat worden.
Want zo raast het virus inmiddels wel rond. Het is niet meer de vraag of, maar wanneer je getroffen zult worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Anselmus »

Mara schreef:
Job schreef: Deze beeldspraak doet me denken aan wat ik een dominee hoorde zeggen: "Zorg dat je ingeënt bent in de wijnstok Christus, dan ben je veilig. Zelfs al zou je dan moeten sterven aan corona".
Ik vond het een mooie beeldspraak, die zijdelings als afrader was bedoeld van vaccinatie. Of nee, laat ik het anders formuleren: het was een sterke raad om het Hogerop te zoeken. Ook om te stoppen met twisten over wel of geen vaccin etc., want sterven moet uiteindelijk toch. Dan telt alleen die geestelijke inenting.
Veel mensen zijn bang voor het lijden. De ergste vorm van Covid is natuurlijk traumatisch om mee te maken. Vaak met een lange nasleep.
Ik vraag me af hoeveel mensen er dan uiteindelijk sterk op hun benen blijven staan.
Het is alsof je midden op de snelweg gaat staan en dan afwachten of je geraakt gaat worden.
Want zo raast het virus inmiddels wel rond. Het is niet meer de vraag of, maar wanneer je getroffen zult worden.
De ergste vorm heeft meestal geen nasleep, behalve voor de nabestaanden...
Fides Quaerens Intellectum
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

Anselmus schreef:
Mara schreef:
Job schreef: Deze beeldspraak doet me denken aan wat ik een dominee hoorde zeggen: "Zorg dat je ingeënt bent in de wijnstok Christus, dan ben je veilig. Zelfs al zou je dan moeten sterven aan corona".
Ik vond het een mooie beeldspraak, die zijdelings als afrader was bedoeld van vaccinatie. Of nee, laat ik het anders formuleren: het was een sterke raad om het Hogerop te zoeken. Ook om te stoppen met twisten over wel of geen vaccin etc., want sterven moet uiteindelijk toch. Dan telt alleen die geestelijke inenting.
Veel mensen zijn bang voor het lijden. De ergste vorm van Covid is natuurlijk traumatisch om mee te maken. Vaak met een lange nasleep.
Ik vraag me af hoeveel mensen er dan uiteindelijk sterk op hun benen blijven staan.
Het is alsof je midden op de snelweg gaat staan en dan afwachten of je geraakt gaat worden.
Want zo raast het virus inmiddels wel rond. Het is niet meer de vraag of, maar wanneer je getroffen zult worden.
De ergste vorm heeft meestal geen nasleep, behalve voor de nabestaanden...
Ik bedoelde, wekenlang in coma, afwisselend buik- en rugligging.
Veel mensen lijden aan het Post Intensiv Care Syndroom.
En de onzekerheid, herstel ik nog (volledig)?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

https://www.cwz.nl/over-cwz/nieuws-en-p ... ver-covid/

Meest recente cijfers van een groot ziekenhuis in Nijmegen. Opnames in november is 70% gevaccineerd (N=132, dus gaat om redelijke aantallen). Kanttekening hierbij is dat rond Nijmegen de vaccinatiegraad iets hoger ligt t.o.v. landelijk gemiddelde, dus landelijk zullen verhoudingen iets anders liggen. Echter

1. Verschil met wat het RIVM ons meldt is heel erg groot, opnieuw signaal onderraportage RIVM (wat we eigenlijk al weten natuurlijk)
2. Vooral de ontwikkeling in de tijd, van 32% in augustus naar bijna 70% gevaccineerd nu.

Dat laatste geeft aan dat de effectiviteit van vaccins sneller afneemt dan men tot nu toe aanneemt. Zowel van Dissel als Kuipers geven het vandaag overigens echt onomwonden toe, plus dat als er geboosterd was, dit waarschijnlijk (veel) opnames had gescheeld (een maand geleden zat in elk geval Jaap van Dissel nog in de ontkenningsfase en minister de Jonge sprak hem netjes na dat 'boosteren' alleen maar uit voorzorg nodig was).

Met andere woorden, de effectiviteit van het vaccin bij ouderen en kwetsbaren is heel erg rap aan het afnemen.

En waar gaan we het dan in Europa (Von der Leyen) over hebben? Vaccinatieplicht :jongle
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door refo »

Als je op basis van 132 patiënten kunt conluderen dat:
- het RIVM onderrapporteert
- dat de effectiviteit van vaccins sneller afneemt dan men tot nu toe aanneemt (wie is men)
- de effectiviteit van het vaccin bij ouderen en kwetsbaren is heel erg rap aan het afnemen is
dan ben je wel erg onwetenschappelijk bezig.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

refo schreef:Als je op basis van 132 patiënten kunt conluderen dat:
- het RIVM onderrapporteert
- dat de effectiviteit van vaccins sneller afneemt dan men tot nu toe aanneemt (wie is men)
- de effectiviteit van het vaccin bij ouderen en kwetsbaren is heel erg rap aan het afnemen is
dan ben je wel erg onwetenschappelijk bezig.
Wat ook onwetenschappelijk is, is gewoon niet goed lezen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

TSD schreef:https://www.cwz.nl/over-cwz/nieuws-en-p ... ver-covid/

Meest recente cijfers van een groot ziekenhuis in Nijmegen. Opnames in november is 70% gevaccineerd (N=132, dus gaat om redelijke aantallen). Kanttekening hierbij is dat rond Nijmegen de vaccinatiegraad iets hoger ligt t.o.v. landelijk gemiddelde, dus landelijk zullen verhoudingen iets anders liggen. Echter

1. Verschil met wat het RIVM ons meldt is heel erg groot, opnieuw signaal onderraportage RIVM (wat we eigenlijk al weten natuurlijk)
2. Vooral de ontwikkeling in de tijd, van 32% in augustus naar bijna 70% gevaccineerd nu.

Dat laatste geeft aan dat de effectiviteit van vaccins sneller afneemt dan men tot nu toe aanneemt. Zowel van Dissel als Kuipers geven het vandaag overigens echt onomwonden toe, plus dat als er geboosterd was, dit waarschijnlijk (veel) opnames had gescheeld (een maand geleden zat in elk geval Jaap van Dissel nog in de ontkenningsfase en minister de Jonge sprak hem netjes na dat 'boosteren' alleen maar uit voorzorg nodig was).

Met andere woorden, de effectiviteit van het vaccin bij ouderen en kwetsbaren is heel erg rap aan het afnemen.

En waar gaan we het dan in Europa (Von der Leyen) over hebben? Vaccinatieplicht :jongle
Er wonen ook heel veel oude mensen in en rond Nijmegen.
Plaats reactie