Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adje »

Forummer schreef:
merel schreef:Dat is inderdaad met de kennis van nu achteraf verkeerd gecommuniceerd. Jij blijft dit helaas elke dag meerdere keren herhalen. Kritiek uiten op beleid blijft makkelijk. Ik ben heel blij dat ik niet in de schoenen van de overheid sta. Wat je ook beslist, commentaar komt toch
Precies, zo sta ik er ook in.
Eerlijk gezegd ben ik zo zachtjesaan een beetje klaar met al dat commentaar. De beste stuurlui staan altijd nog aan wal. M.i wordt dat wel eens vergeten!

Verder zie ik in mijn omgeving dat de mensen, of ze nu gevaccineerd zijn of niet, zich aan de maatregelen houden.
Evenementen bezoek ik niet, de horeca maak ik ook maar even geen gebruik van en onze kerkenraad heeft zijn verantwoording genomen en maakt weer gebruik van het uitnodigingssysteem.

In onderstaand bericht wordt wat informatie op een rijtje gezet.
https://www.rd.nl/artikel/952213-corona ... uisopnames
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Niet helemaal natuurlijk. Je kunt andere landen als benchmark nemen. Ik heb toch het idee dat wij overal achteraan hobbelen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:
Herman schreef:
Posthoorn schreef:Kent iemand deze filmpjes? Columns van Pierre Capel.

https://www.youtube.com/watch?v=_ZI64-M4LWU

Aanrader!
Het is gegoochel met grafieken. Een dummy kan dat niet zo maar volgen.
Het is meer dan dat, hoor. ;) Laat in ieder geval zien hoe gecompliceerd ons afweersysteem en dat een goed vaccin niet 'zomaar' even gemaakt kan worden.
Ik heb een deel van aflevering 5 gezien. Dat ging mij te snel.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:Niet helemaal natuurlijk. Je kunt andere landen als benchmark nemen. Ik heb toch het idee dat wij overal achteraan hobbelen.
Dat idee heb ik niet. Duitsland breekt besmettingsrecord op besmettingsrecord. België zit in exact dezelfde situatie als wij . Duitsland heeft altijd strengere maatregelen gehad maar toch zelfde stijging als bij ons.
De vreemde Europese eendjes in deze pandemie zijn de Scandinavische landen en het VK.

Ook best wel vreemd dat het best gevaccineerde werelddeel Europa nu verreweg het slechtste scoort.
Zou best een hierdoor kunnen komen.
https://nos.nl/l/2406852#UPDATE-container-57517845
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

huisman schreef:
Ambtenaar schreef:Niet helemaal natuurlijk. Je kunt andere landen als benchmark nemen. Ik heb toch het idee dat wij overal achteraan hobbelen.
Dat idee heb ik niet. Duitsland breekt besmettingsrecord op besmettingsrecord. België zit in exact dezelfde situatie als wij . Duitsland heeft altijd strengere maatregelen gehad maar toch zelfde stijging als bij ons.
De vreemde Europese eendjes in deze pandemie zijn de Scandinavische landen en het VK.

Ook best wel vreemd dat het best gevaccineerde werelddeel Europa nu verreweg het slechtste scoort.
Zou best een hierdoor kunnen komen.
https://nos.nl/l/2406852#UPDATE-container-57517845
Inderdaad. Waarbij de Scandinavische landen nu eenmaal bekend staan om iets meer burgerlijke gehoorzaamheid en vertrouwen en daarmee een waarschijnlijk grotere compliance met de maatregelen.

En bij VK is het aannemelijk dat er inmiddels een veel grotere mate van natuurlijke immuniteit is bereikt, omdat we tegen een golf van inmiddels ruim 4 maanden aan zitten te kijken die onafgebroken schommelt rond een niveau van (omgerekend naar Nederlandse begrippen, dus grofweg /4) 10.000 per dag en een ziekenhuis- en IC bezetting die maar op een kwart ligt van de wintergolf van vorig jaar en eigenlijk al die tijd stabiel is.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/951943-kerken ... voornemens

Opmerkelijk.
Het 'breed beraad' wordt steeds smaller. Maar het is in ieder geval een interessante brief.

https://www.rd.nl/artikel/685254-ngk-tr ... tse-kerken
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Dat idee heb ik niet. Duitsland breekt besmettingsrecord op besmettingsrecord. België zit in exact dezelfde situatie als wij . Duitsland heeft altijd strengere maatregelen gehad maar toch zelfde stijging als bij ons.
De vreemde Europese eendjes in deze pandemie zijn de Scandinavische landen en het VK.

Ook best wel vreemd dat het best gevaccineerde werelddeel Europa nu verreweg het slechtste scoort.
Zou best een hierdoor kunnen komen.
https://nos.nl/l/2406852#UPDATE-container-57517845
Ik doelde op maatregelen. Wij hobbelen achter de rest van Europa aan.
merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Aan de andere kant snap ik dat ook wel weer. Elke maatregel die ze nemen kost geld en heeft impact. De NOW regeling is een paar maanden afgeschaft en dan kan de overheid weer betalen. Ik denk dat zij ook in een spagaat zitten.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jeremiah »

Longartsen: ‘Misverstand dat gevaccineerden net zo goed in ziekenhuis terechtkomen’

Ongevaccineerden die in het ziekenhuis liggen met corona zijn gemiddeld twintig jaar jonger dan patiënten die wel zijn gevaccineerd. En: gevaccineerden die gewoon gezond zijn komen een infectie vrij goed door en belanden tot op heden bijna nooit in het ziekenhuis.

https://www.ad.nl/gezond/longartsen-mis ... a8ab4a370/

Een vrij duidelijk verhaal van iemand van de werkvloer.

Een paar weken geleden was 80 procent ongevaccineerd in het ziekenhuis. Nu is dat 50-50. Stellen vaccins teleur?

,,Ik kan het nut van vaccins niet genoeg benadrukken. Als er niet gevaccineerd zou zijn, zou het volkomen uit de hand lopen. Dan zou de situatie honderd keer erger zijn dan nu. De mensen die gevaccineerd in ons ziekenhuis liggen, hebben bijna allemaal wat. Ze hebben een afweerstoornis, denk aan transplantatiepatiënten, nierfunctiestoornissen of ernstig overgewicht. Óf het zijn mensen van 75 met hartlijden, longlijden, of mensen die anderszins een zwakkere gezondheid hebben. De gevaccineerden die gewoon gezond zijn verdragen een infectie vrij goed en belanden tot op heden bijna nooit in het ziekenhuis. Ongevaccineerden die in het ziekenhuis liggen zijn gemiddeld twintig jaar jonger: rond de vijftig, in plaats van rond de zeventig.’’

Toch worden de cijfers over die verhouding massaal genoemd als argument tegen prikken.

,,Dit is ook precies waar wij bang voor zijn, dat deze cijfers uitgelegd worden als: zie je wel, het maakt niet uit of je gevaccineerd bent, want de verhouding is 50-50. Het is echt een wijdverbreid misverstand dat je als gevaccineerde net zo goed in het ziekenhuis kunt komen als een ongevaccineerde. Dat is niet het juiste plaatje. Stel: van de honderd mensen zijn negentig mensen gevaccineerd en tien niet. Van allebei die groepen liggen er vijf in het ziekenhuis. Dan lijkt dat 50-50, maar is het bij de ene groep vijf op de tien en bij de andere groep vijf op de negentig. Vaccineren werkt nog steeds heel goed, maar na verloop van tijd neemt de effectiviteit iets af.’’
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jeremiah »

Coronavaccin voorkomt nog steeds meeste ziekenhuisopnames

In Schotland overlijden vijf keer zoveel gevaccineerden als niet-gevaccineerden. En Belgische ziekenhuizen nemen momenteel twee keer zoveel gevaccineerde als niet-gevaccineerde coronapatiënten op. Wat zegt dat over de werkzaamheid van de coronavaccins?

https://www.rd.nl/artikel/952213-corona ... uisopnames
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Posthoorn »

Het is denk ik een kwestie van tijd en dan is het vaccin in zijn tegendeel verkeerd: heeft de weerstand ondermijnd tegen andere virusvarianten. Tenminste, als ik Pierre Capel moet geloven.
De tijd zal het leren.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Posthoorn schreef:Het is denk ik een kwestie van tijd en dan is het vaccin in zijn tegendeel verkeerd: heeft de weerstand ondermijnd tegen andere virusvarianten. Tenminste, als ik Pierre Capel moet geloven.
De tijd zal het leren.
Waarom zou je luisteren naar iemand die nauw verwant is met Viruswaarheid?
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Habitat »

Jeremiah schreef:Coronavaccin voorkomt nog steeds meeste ziekenhuisopnames

In Schotland overlijden vijf keer zoveel gevaccineerden als niet-gevaccineerden. En Belgische ziekenhuizen nemen momenteel twee keer zoveel gevaccineerde als niet-gevaccineerde coronapatiënten op. Wat zegt dat over de werkzaamheid van de coronavaccins?

https://www.rd.nl/artikel/952213-corona ... uisopnames
Interessant artikel van het RD. In het begin word je even op het verkeerde been gezet. Je denkt: die vaccins werken voor geen meter. Maar dan leggen ze uit waarom de getallen zo raar overkomen en waarom de vaccins wel degelijk goed werken (tegen ziekenhuisopname en overlijden).
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
Posthoorn schreef:Het is denk ik een kwestie van tijd en dan is het vaccin in zijn tegendeel verkeerd: heeft de weerstand ondermijnd tegen andere virusvarianten. Tenminste, als ik Pierre Capel moet geloven.
De tijd zal het leren.
Waarom zou je luisteren naar iemand die nauw verwant is met Viruswaarheid?
Dat ben ik weer met jou eens. Pierre Capel is zeker geen neutrale bron.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

Eens met de berichtgeving in het RD. Waarbij het er steeds om gaat om de cijfers objectief en feitelijk te duiden zonder dat dit ontaardt in beschuldigingen en het tegen elkaar opzetten van groepen. Dus een pluim in deze voor het RD.
Plaats reactie