Werken bij defensie

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Werken bij defensie

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:
Herman schreef:Wat mij betreft moet je een goede afweging voorhouden of je echt bereid bent mensen dood te schieten en daar de psychische consequenties van te kunnen dragen. Alle eufemismen ten spijt (over vrede en veiligheid bewaken etc etc) gaat het vooral om het feit dat je op het kritieke moment een vijand kunt omleggen. Dat betekent dat je naast het 6e gebod ook goed zicht moet hebben op de nut en noodzaak van een internationale missie.

Zelf zou ik om deze redenen niet bij defensie kunnen werken, maar andere wil ik daarin niet hard vallen.
Bedankt. Zelf bijna 40 jaar officier bij defensie(Luchtmacht) en ik heb het vanaf dag éėn geweldig gevonden. Maar je moet inderdaad wel beseffen dat je deel uitmaakt van de zwaardmacht van de overheid.
Defensie kan nog wel wat christenen gebruiken dus motiveer maar jongeren om een opleiding op de KMA te overwegen :garde
Ik vraag me af of je in de lucht de snelheid van zo'n F-16 ervaart en hoe dat voelt.
Als je laag vliegt wel en tijdens luchtgevechten waar vliegtuigen elkaar op vrij korte afstand naderen. Bij het op groter hoogte vliegen van en naar de oefengebieden is de snelheidservaring niet veel anders dan in een airliner.

Mijn ervaring is als passagier. Ben namelijk geen vlieger.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Werken bij defensie

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
huisman schreef:
Herman schreef:Wat mij betreft moet je een goede afweging voorhouden of je echt bereid bent mensen dood te schieten en daar de psychische consequenties van te kunnen dragen. Alle eufemismen ten spijt (over vrede en veiligheid bewaken etc etc) gaat het vooral om het feit dat je op het kritieke moment een vijand kunt omleggen. Dat betekent dat je naast het 6e gebod ook goed zicht moet hebben op de nut en noodzaak van een internationale missie.

Zelf zou ik om deze redenen niet bij defensie kunnen werken, maar andere wil ik daarin niet hard vallen.
Bedankt. Zelf bijna 40 jaar officier bij defensie(Luchtmacht) en ik heb het vanaf dag éėn geweldig gevonden. Maar je moet inderdaad wel beseffen dat je deel uitmaakt van de zwaardmacht van de overheid.
Defensie kan nog wel wat christenen gebruiken dus motiveer maar jongeren om een opleiding op de KMA te overwegen :garde
Ik vraag me af of je in de lucht de snelheid van zo'n F-16 ervaart en hoe dat voelt.
Als je laag vliegt wel en tijdens luchtgevechten waar vliegtuigen elkaar op vrij korte afstand naderen. Bij het op groter hoogte vliegen van en naar de oefengebieden is de snelheidservaring niet veel anders dan in een airliner.

Mijn ervaring is als passagier. Ben namelijk geen vlieger.
Het lijkt me wel machtig...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Werken bij defensie

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef: Het lijkt me wel machtig...
In Rusland kun je tegen betaling een vlucht maken in een Mig of Sukhoi gevechtsvliegtuig.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Werken bij defensie

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef: Het lijkt me wel machtig...
In Rusland kun je tegen betaling een vlucht maken in een Mig of Sukhoi gevechtsvliegtuig.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Werken bij defensie

Bericht door Anselmus »

Het zou me leuk lijken, maar ook zwaar. Mijn kinderen zouden het mogen, al is het alleen al om discipline en gehoorzaamheid te leren. Binnen defensie heb je veel banen. Van electromonteur en technische dienst tot anesthesioloog en verpleegkundige. Prima en eerbaar werk. Dienstplicht en reservist zijn zou ik toejuichen. Net als in Israël: 2-3 jaar leger hoort bij je ontwikkeling. Hier zullen vast dingen tegenin te brengen zijn, maar de gemiddelde leerling op school mag wat mij betreft leren dat gehoorzaamheid en discipline geen vieze woorden zijn en het besef dat de wereld niet om jezelf draait, lijkt me een heilzaam inzicht. Zelfredzaamheid, oog voor het gedrag en de nood van anderen, leren verwoorden van je (christelijke) standpunten: het kan allemaal bij defensie.Ik zou mijn kinderen motiveren als ze interesse hebben. Als ik niet getrouwd was wist ik het wel.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Werken bij defensie

Bericht door J.C. Philpot »

Ik denk inderdaad dat het afschaffen van de dienstplicht, de maatschappij geen goed heeft gedaan. Het zou interessant zijn om te onderzoeken of er een verband aangetoont kan worden tussen het afschaffen van de dienstplicht, en toename van maatschappelijke verloedering.

Al ben ik voor mezelf wel blij dat ik nooit in dienst heb gemoeten.

Net als Herman zou ik overigens echt in gewetensnood komen als ik mensen dood zou moeten schieten. Ook al weet ik dat er een gerechtvaardigde oorlog is, en Johannes de Doper soldaten slecht beveelt om genoegen te nemen met hun soldij, en niet beveelt uit het leger te gaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Werken bij defensie

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Herman schreef:Wat mij betreft moet je een goede afweging voorhouden of je echt bereid bent mensen dood te schieten en daar de psychische consequenties van te kunnen dragen. Alle eufemismen ten spijt (over vrede en veiligheid bewaken etc etc) gaat het vooral om het feit dat je op het kritieke moment een vijand kunt omleggen. Dat betekent dat je naast het 6e gebod ook goed zicht moet hebben op de nut en noodzaak van een internationale missie.

Zelf zou ik om deze redenen niet bij defensie kunnen werken, maar andere wil ik daarin niet hard vallen.
Bedankt. Zelf bijna 40 jaar officier bij defensie(Luchtmacht) en ik heb het vanaf dag éėn geweldig gevonden. Maar je moet inderdaad wel beseffen dat je deel uitmaakt van de zwaardmacht van de overheid.
Defensie kan nog wel wat christenen gebruiken dus motiveer maar jongeren om een opleiding op de KMA te overwegen :garde
Hoe is voor jou het dag-tot-dag-gevoel van nuttigheid dan Huisman? Als er geen operaties/uitzendingen etc zijn, is het toch veel 'trainen voor het echie?'
Ik ben heel benieuwd hoe dat voor jou/jullie voelt.
De luchtmacht vliegt elke dag met gevechtsvliegtuigen, transport, helicopters en lesvliegtuigen. Mijn baan als luchtverkeersleider moet dat veilig laten verlopen. Verder is 90% van het vliegverkeer dat onder mijn verantwoordelijk valt civiel.
Mijn baan bestaat dus ook uit veel overleg met onze civiele partners.
Verder is het werken met veel nationaliteiten ook inspirerend. Laatste 10 jaar zat ik in veel internationale projecten en dat is erg interessant.
En “we train as we fight” dus het is altijd “echt” .
Helder. Is er dan voor die 90% nog verschil tussen jou en een ‘burger’ luchtverkeersleider?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Werken bij defensie

Bericht door Dodo »

J.C. Philpot schreef:Ik denk inderdaad dat het afschaffen van de dienstplicht, de maatschappij geen goed heeft gedaan. Het zou interessant zijn om te onderzoeken of er een verband aangetoont kan worden tussen het afschaffen van de dienstplicht, en toename van maatschappelijke verloedering.

Al ben ik voor mezelf wel blij dat ik nooit in dienst heb gemoeten.

Net als Herman zou ik overigens echt in gewetensnood komen als ik mensen dood zou moeten schieten. Ook al weet ik dat er een gerechtvaardigde oorlog is, en Johannes de Doper soldaten slecht beveelt om genoegen te nemen met hun soldij, en niet beveelt uit het leger te gaan.
Ik vond dat mijn zoon echt veel leerde als militair. Netjes zijn op zijn spullen bijvoorbeeld. Elke dag bed opmaken. Twee keer per week kamer stofzuigen. Uit zichzelf.
Op de VeVa heeft hij ook echt zichzelf leren kennen, hij is echt ontplooid daar.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Werken bij defensie

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
Helder. Is er dan voor die 90% nog verschil tussen jou en een ‘burger’ luchtverkeersleider?
Dat verschil moet in 2023 helemaal weg zijn en dan zitten alle luchtverkeersleiders(civiel en militair) in één nieuw bedrijf.
Wij worden dus allemaal civiel waarvan een deel reservist gaat worden voor tijden van spanning.
Mijn werkplek is in 2017 dan ook Schiphol geworden.

Voor de geïnteresseerden

https://magazines.defensie.nl/vliegende ... 01/06_1atm
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Werken bij defensie

Bericht door Hollander »

Mijn oud-predikant riep ouders regelmatig op om bereid te zijn hun kind 'af te staan' aan de defensie. Ik vond dat een goede zaak.

Wat betreft het tegenargument dat je als militair mensen zou moeten kunnen doden, zie ik geen verschil met meer geaccepteerde beroepen als marechaussee, AT-lid of politieagent.

Ik vind het jammer dat ik nooit dienstplicht heb gehad. Ondanks dat werken bij defensie mij niet aantrekkelijk lijkt.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Werken bij defensie

Bericht door merel »

Dodo schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik denk inderdaad dat het afschaffen van de dienstplicht, de maatschappij geen goed heeft gedaan. Het zou interessant zijn om te onderzoeken of er een verband aangetoont kan worden tussen het afschaffen van de dienstplicht, en toename van maatschappelijke verloedering.

Al ben ik voor mezelf wel blij dat ik nooit in dienst heb gemoeten.

Net als Herman zou ik overigens echt in gewetensnood komen als ik mensen dood zou moeten schieten. Ook al weet ik dat er een gerechtvaardigde oorlog is, en Johannes de Doper soldaten slecht beveelt om genoegen te nemen met hun soldij, en niet beveelt uit het leger te gaan.
Ik vond dat mijn zoon echt veel leerde als militair. Netjes zijn op zijn spullen bijvoorbeeld. Elke dag bed opmaken. Twee keer per week kamer stofzuigen. Uit zichzelf.
Op de VeVa heeft hij ook echt zichzelf leren kennen, hij is echt ontplooid daar.
Mijn man probeert die discipline ook mee te geven bij onze kinderen. Bij de een heeft het meer effect dan bij de ander :D
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Werken bij defensie

Bericht door merel »

Hollander schreef:Mijn oud-predikant riep ouders regelmatig op om bereid te zijn hun kind 'af te staan' aan de defensie. Ik vond dat een goede zaak.

Wat betreft het tegenargument dat je als militair mensen zou moeten kunnen doden, zie ik geen verschil met meer geaccepteerde beroepen als marechaussee, AT-lid of politieagent.

Ik vind het jammer dat ik nooit dienstplicht heb gehad. Ondanks dat werken bij defensie mij niet aantrekkelijk lijkt.
Deze oproep komt op mij wat Rooms over, waar elk groot gezin bereid hoorde te zijn om een kind af te staan aan de kerk.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Werken bij defensie

Bericht door Jeremiah »

Defensie lijkt mij een prachtige, goede en zeer interessante werkgever! Zeker doen dus.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Werken bij defensie

Bericht door Hollander »

merel schreef:Deze oproep komt op mij wat Rooms over, waar elk groot gezin bereid hoorde te zijn om een kind af te staan aan de kerk.
Deze dominee is verre van Rooms. Evenals zijn oproep.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Werken bij defensie

Bericht door Zita »

Hollander schreef:
merel schreef:Deze oproep komt op mij wat Rooms over, waar elk groot gezin bereid hoorde te zijn om een kind af te staan aan de kerk.
Deze dominee is verre van Rooms. Evenals zijn oproep.
Ik krijg vooral een beetje jeuk van 'een kind afstaan'. Alsof een volwassen kind het bezit van de ouders is. En alsof je een kind kwijt bent als het een baan heeft bij Defensie. Mijn ouders hebben toch ook geen kind hoeven afstaan aan het onderwijs? Of aan de agrarische sector? Of aan de medische wetenschap? (om maar een paar kinderen te noemen)
Plaats reactie