Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Zita »

Onlangs hoorde ik een lezing voor scholieren over seksualiteit. De spreekster maakte in haar verhaal duidelijk dat mannen en vrouwen niet alleen fysiek, maar ook mentaal verschillend in elkaar zitten. Ze zei zoiets: 'Bij de meeste jongens bestaat hun leven uit allemaal losse stukjes. Al die losse stukjes vormen samen zijn persoon. Er is een stukje voor het geloof, een stukje voor school, een stukje voor vrienden, een stukje voor zijn broers en zussen, een stukje voor zijn uiterlijk, een stukje voor zijn bijbaan, een stukje seksuele verlangens. Al die losse prestatiestukjes kunnen prima gescheiden van elkaar functioneren. Vergelijk het met een cirkel met punten die allemaal een klein beetje het midden - het hart - raken, net als bij een taart. Een meisje heeft ook al die verschillende onderdelen in haar leven. Het verschil is alleen dat zij ze niet los van elkaar beleeft.
Ze praat graag over van alles: over thuis, over school, over haar geld.
Al deze stukjes beleeft ze niet los van elkaar, maar als stukjes die met elkaar verbonden zijn. Zoals de cirkel bij een jongen vergeleken kan worden met een taart met verschillende taartpunten, kun je de cirkel van een vrouw vergelijken met een schietschijf. In een schietschijf zijn de binnenste en buitenste ringen met elkaar verbonden. Hoe intiemer, hoe dichter bij haar hart. Seksualiteit ligt voor haar binnenin. Het is ongeveer het aller-kostbaarste wat ze heeft. Ze wil dit bewaren voor degene van wie ze weet dat hij het waard is. Voor diegene die niet alleen geïnteresseerd is in haar lichaam, maar ook in haar als persoon. Om bij die binnenste ring te komen, is het voor haar heel belangrijk dat ze zich veilig voelt in de ringen daarom heen.' (bron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... f1163f7245, maar in de lezing werd het vrijwel woordelijk zo gezegd)
Ik heb hier wat over gegoogled, en het lijkt dat deze theorie is opgezet door Dick Baarssen en later is overgenomen door Sarina Brons. Maar in seculiere opvoedingsliteratuur of psychologie kom ik het niet echt tegen, of ik kan gewoon niet zo goed googlen. Ik heb een psychiater geraadpleegd (die dit niet als de kern van haar vakgebied heeft, maar uiteraard wel wat dingen weet over de werking van de menselijke geest), en die zei dat ze er nog nooit van had gehoord en het veel te generaliserend is.

Mijn vraag: Is het een typisch refo-benadering? En doet het recht aan de realiteit?

Verder lijkt deze benadering het feminiene perspectief wel als het juiste perspectief te zien. Waar jongens en mannen dingen als seksualiteit kunnen loskoppelen van de rest van hun bestaan (volgens die taarttheorie dan hè), zien de dames in dat seksualiteit iets groots is dat ze zorgvuldig moeten behoeden en dat verbonden is met hun hele wezen en dus ook met hun moraal. Als de taartpunt/schietschijf-theorie een goede weergave is van de werkelijkheid, zijn dan heel veel gedachten over seksuele opvoeding niet heel sterk feminien georiënteerd? Praat je hier niet gewoon langs de jongens heen? Als hun brein het leven in taartpunten verdeelt, kun je dan van hen wel vragen om schietschijverig te denken?
Ook in allerlei teksten rond seksuele opvoeding (vanuit refoperspectief geschreven) wordt veelal de vrouw als tamelijk ideaal beschreven: zuinig op haar seksuele gunsten, neiging tot kuisheid. En dat terwijl de man een losbandige bedreiging is, die seks buiten het huwelijk wil, die om naaktfoto's vraagt, die voortdurend van de vrouw verlangt dat zij haar grenzen overschrijdt. Is deze benadering terecht?
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door DDD »

Ik denk dat het voor een deel wel klopt. Mannen zijn uit zichzelf seksueel bewust en vrouwen zijn dat in veel gevallen alleen door ervaringen. Door meerdere seksuele ervaringen kan die natuurlijke neiging wel veranderen. Er zijn ook vrouwen die er op los daten met veel verschillende sekspartners. En er zijn mannen die dat niet doen.

Maar generaliserend gezegd zijn lesbische vrouwen het meest trouw en homoseksuele mannen het meest ontrouw. Of beter gezegd: promiscue, want van ontrouw is niet altijd sprake omdat daar ook de meeste open relaties voorkomen. Dus er is wel een verschil tussen mannen en vrouwen in dit opzicht.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Zita »

DDD schreef:Ik denk dat het voor een deel wel klopt. Mannen zijn uit zichzelf seksueel bewust en vrouwen zijn dat in veel gevallen alleen door ervaringen. Door meerdere seksuele ervaringen kan die natuurlijke neiging wel veranderen. Er zijn ook vrouwen die er op los daten met veel verschillende sekspartners. En er zijn mannen die dat niet doen.

Maar generaliserend gezegd zijn lesbische vrouwen het meest trouw en homoseksuele mannen het meest ontrouw. Of beter gezegd: promiscue, want van ontrouw is niet altijd sprake omdat daar ook de meeste open relaties voorkomen. Dus er is wel een verschil tussen mannen en vrouwen in dit opzicht.
En klopt die taartpunt/schietschijf-benadering naar jouw idee ook?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door merel »

Zita schreef:
DDD schreef:Ik denk dat het voor een deel wel klopt. Mannen zijn uit zichzelf seksueel bewust en vrouwen zijn dat in veel gevallen alleen door ervaringen. Door meerdere seksuele ervaringen kan die natuurlijke neiging wel veranderen. Er zijn ook vrouwen die er op los daten met veel verschillende sekspartners. En er zijn mannen die dat niet doen.

Maar generaliserend gezegd zijn lesbische vrouwen het meest trouw en homoseksuele mannen het meest ontrouw. Of beter gezegd: promiscue, want van ontrouw is niet altijd sprake omdat daar ook de meeste open relaties voorkomen. Dus er is wel een verschil tussen mannen en vrouwen in dit opzicht.
En klopt die taartpunt/schietschijf-benadering naar jouw idee ook?
Ik vraag het mij af of dit wel klopt. Ik denk dat het meer met karakter te maken heeft dan met sekse.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door HersteldHervormd »

Zita schreef:
DDD schreef:Ik denk dat het voor een deel wel klopt. Mannen zijn uit zichzelf seksueel bewust en vrouwen zijn dat in veel gevallen alleen door ervaringen. Door meerdere seksuele ervaringen kan die natuurlijke neiging wel veranderen. Er zijn ook vrouwen die er op los daten met veel verschillende sekspartners. En er zijn mannen die dat niet doen.

Maar generaliserend gezegd zijn lesbische vrouwen het meest trouw en homoseksuele mannen het meest ontrouw. Of beter gezegd: promiscue, want van ontrouw is niet altijd sprake omdat daar ook de meeste open relaties voorkomen. Dus er is wel een verschil tussen mannen en vrouwen in dit opzicht.
En klopt die taartpunt/schietschijf-benadering naar jouw idee ook?
Ik denk dat het wel klopt. Mannen kunnen daardoor beter zaken los zien van elkaar, reageren dus niet direct heftig, waar een vrouw een hele dag last kan hebben van die ene pluk haar. Een man zou zich ook wel kunnen irriteren eraan maar vervolgens wel weer blij zijn met iets anders.

Een tijd terug had @Philpot een boekje gelezen en daar verslag over gedaan. Volgens mij ging dat ook deels hierover.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
Zita schreef:
DDD schreef:Ik denk dat het voor een deel wel klopt. Mannen zijn uit zichzelf seksueel bewust en vrouwen zijn dat in veel gevallen alleen door ervaringen. Door meerdere seksuele ervaringen kan die natuurlijke neiging wel veranderen. Er zijn ook vrouwen die er op los daten met veel verschillende sekspartners. En er zijn mannen die dat niet doen.

Maar generaliserend gezegd zijn lesbische vrouwen het meest trouw en homoseksuele mannen het meest ontrouw. Of beter gezegd: promiscue, want van ontrouw is niet altijd sprake omdat daar ook de meeste open relaties voorkomen. Dus er is wel een verschil tussen mannen en vrouwen in dit opzicht.
En klopt die taartpunt/schietschijf-benadering naar jouw idee ook?
Ik denk dat het wel klopt. Mannen kunnen daardoor beter zaken los zien van elkaar, reageren dus niet direct heftig, waar een vrouw een hele dag last kan hebben van die ene pluk haar. Een man zou zich ook wel kunnen irriteren eraan maar vervolgens wel weer blij zijn met iets anders.

Een tijd terug had @Philpot een boekje gelezen en daar verslag over gedaan. Volgens mij ging dat ook deels hierover.
Dat mannen en vrouwen verschillend zijn, is duidelijk. Al is het mij niet duidelijk wat die 'verkeerde haarpluk' met verschil in seksualiteit te maken heeft. Het taartpuntje seksualiteit kunnen mannen niet wegzetten van de rest en staat haaks op de reformatorische visie dat vrouwen zich zedelijk moeten kleden om ook mannen niet in verleiding te brengen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef:
Zita schreef:
DDD schreef:Ik denk dat het voor een deel wel klopt. Mannen zijn uit zichzelf seksueel bewust en vrouwen zijn dat in veel gevallen alleen door ervaringen. Door meerdere seksuele ervaringen kan die natuurlijke neiging wel veranderen. Er zijn ook vrouwen die er op los daten met veel verschillende sekspartners. En er zijn mannen die dat niet doen.

Maar generaliserend gezegd zijn lesbische vrouwen het meest trouw en homoseksuele mannen het meest ontrouw. Of beter gezegd: promiscue, want van ontrouw is niet altijd sprake omdat daar ook de meeste open relaties voorkomen. Dus er is wel een verschil tussen mannen en vrouwen in dit opzicht.
En klopt die taartpunt/schietschijf-benadering naar jouw idee ook?
Ik vraag het mij af of dit wel klopt. Ik denk dat het meer met karakter te maken heeft dan met sekse.
Inderdaad. Ik ben het eens met @merel.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door alepha »

Ik kan je deze podcast aanraden: https://www.eo.nl/podcasts/de-ongeloofl ... leveringen
Is het tijd voor een nieuwe seksuele revolutie.
Hierin komt ook naar voren hoe mannen/vrouwen sexualiteit beleven en hoe je dat ook historisch kunt duiden.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door DDD »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
Zita schreef:
DDD schreef:Ik denk dat het voor een deel wel klopt. Mannen zijn uit zichzelf seksueel bewust en vrouwen zijn dat in veel gevallen alleen door ervaringen. Door meerdere seksuele ervaringen kan die natuurlijke neiging wel veranderen. Er zijn ook vrouwen die er op los daten met veel verschillende sekspartners. En er zijn mannen die dat niet doen.

Maar generaliserend gezegd zijn lesbische vrouwen het meest trouw en homoseksuele mannen het meest ontrouw. Of beter gezegd: promiscue, want van ontrouw is niet altijd sprake omdat daar ook de meeste open relaties voorkomen. Dus er is wel een verschil tussen mannen en vrouwen in dit opzicht.
En klopt die taartpunt/schietschijf-benadering naar jouw idee ook?
Ik denk dat het wel klopt. Mannen kunnen daardoor beter zaken los zien van elkaar, reageren dus niet direct heftig, waar een vrouw een hele dag last kan hebben van die ene pluk haar. Een man zou zich ook wel kunnen irriteren eraan maar vervolgens wel weer blij zijn met iets anders.

Een tijd terug had @Philpot een boekje gelezen en daar verslag over gedaan. Volgens mij ging dat ook deels hierover.
Dat mannen en vrouwen verschillend zijn, is duidelijk. Al is het mij niet duidelijk wat die 'verkeerde haarpluk' met verschil in seksualiteit te maken heeft. Het taartpuntje seksualiteit kunnen mannen niet wegzetten van de rest en staat haaks op de reformatorische visie dat vrouwen zich zedelijk moeten kleden om ook mannen niet in verleiding te brengen.
Op welke manier staat dit haaks op elkaar dan? En wat bedoel je met het vetgedrukte? Het lijkt haaks te staan op het betoog van Zita dat mannen bovengemiddeld compartimenteren.

Ik denk dat er natuurlijk verschillen zijn tussen mannen onderling en vrouwen onderling. Maar dat neemt niet weg, dat het een evident feit is dat er een groot verschil is tussen lesbische en homoseksuele relaties en dat kun je toch vooral verklaren uit het verschil tussen mannen en vrouwen. Er zijn bijvoorbeeld ook meer mannen die gebruik maken van prostitutie dan vrouwen.

Ik vind overigens verschillen in aanleg geen excuses hoor om zich te misdragen. Mannen zijn ook agressiever, maar dat is natuurlijk geen voldoende reden voor geweldsmisdrijven.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Willem87 »

Zijn er bijv. gemiddeld minder huwelijken dan bijv in de jaren 70 80 90?
Of minder grote gezinnen dat is wel een feit dacht ik.
Zeg maar gewoon Willem.
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Philip »

Deze theorie heeft geen enkele wetenschappelijke basis.

Daarnaast is het de vraag in hoeverre verschillen tussen man en vrouw voortkomen uit biologische verschillen, of dat eerder sprake is van cultuur. Binnen reformatorische kring wordt een kunstmatig verschil tussen man en vrouw gecreëerd. Dat begint al in het aanbieden van speelgoed. Jongens mogen stoeien en ruwe spelletjes doen, meisjes moeten vooral sociaal en lief zijn. Logisch dat dat na 18 jaar compleet verschillende karakters oplevert.

Ik vind het triest dat we in reformatorische kring zulke onzinnige theorieën blijven herhalen. Ga eerst eens genderwetenschappen studeren.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Ararat »

Philip schreef:Deze theorie heeft geen enkele wetenschappelijke basis.

Daarnaast is het de vraag in hoeverre verschillen tussen man en vrouw voortkomen uit biologische verschillen, of dat eerder sprake is van cultuur. Binnen reformatorische kring wordt een kunstmatig verschil tussen man en vrouw gecreëerd. Dat begint al in het aanbieden van speelgoed. Jongens mogen stoeien en ruwe spelletjes doen, meisjes moeten vooral sociaal en lief zijn. Logisch dat dat na 18 jaar compleet verschillende karakters oplevert.

Ik vind het triest dat we in reformatorische kring zulke onzinnige theorieën blijven herhalen. Ga eerst eens genderwetenschappen studeren.
Ik neem aan dat jij dus wel genderwetenschappen gestudeerd hebt. Hoe zie je dat in de praktijk, dat kunstmatige verschil wat 'de reformatorische kring' creëert? Zeker in een gezin met meerdere kinderen is dat best lastig!
"Nee, Sven, dat is een pop. Dat is voor meisjes. Lara is een meisje... Uh-uh Lara, foei! Dat is een auto! Die mag alleen Sven vasthouden!"
Overigens liep hier van de week een jongetje van 2 met een staartje rond, dusja :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Zita »

Ararat schreef:
Philip schreef:Deze theorie heeft geen enkele wetenschappelijke basis.

Daarnaast is het de vraag in hoeverre verschillen tussen man en vrouw voortkomen uit biologische verschillen, of dat eerder sprake is van cultuur. Binnen reformatorische kring wordt een kunstmatig verschil tussen man en vrouw gecreëerd. Dat begint al in het aanbieden van speelgoed. Jongens mogen stoeien en ruwe spelletjes doen, meisjes moeten vooral sociaal en lief zijn. Logisch dat dat na 18 jaar compleet verschillende karakters oplevert.

Ik vind het triest dat we in reformatorische kring zulke onzinnige theorieën blijven herhalen. Ga eerst eens genderwetenschappen studeren.
Ik neem aan dat jij dus wel genderwetenschappen gestudeerd hebt. Hoe zie je dat in de praktijk, dat kunstmatige verschil wat 'de reformatorische kring' creëert? Zeker in een gezin met meerdere kinderen is dat best lastig!
"Nee, Sven, dat is een pop. Dat is voor meisjes. Lara is een meisje... Uh-uh Lara, foei! Dat is een auto! Die mag alleen Sven vasthouden!"
Overigens liep hier van de week een jongetje van 2 met een staartje rond, dusja :)
Dat verschil in opvoeding zie ik ook wel. Als een jongen schopt, wordt er geglimlacht en gezegd: 'ach, t is een echte jongen, hè.' Als een meisje schopt, wordt er gezegd: ' stop daar eens mee! Dat is niet lief. Je doet mama pijn.' Er is verschil in speelgoed dat aangeboden wordt. Zoons gaan stoere dingen doen met papa, meisjes gezellige dingen met mama. Opvoedingen zijn absoluut niet genderneutraal. Dat moet je ook niet willen, vind ik.

Maar de vraag blijft wel of de taartpunt/schietschijf dan nature is (wat de deskundige in de lezing zei) of nurture (wat Philip zegt). Dat laatste heb ik hem niet heel stevig zien onderbouwen.
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Philip »

Zita schreef:
Ararat schreef:
Philip schreef:Deze theorie heeft geen enkele wetenschappelijke basis.

Daarnaast is het de vraag in hoeverre verschillen tussen man en vrouw voortkomen uit biologische verschillen, of dat eerder sprake is van cultuur. Binnen reformatorische kring wordt een kunstmatig verschil tussen man en vrouw gecreëerd. Dat begint al in het aanbieden van speelgoed. Jongens mogen stoeien en ruwe spelletjes doen, meisjes moeten vooral sociaal en lief zijn. Logisch dat dat na 18 jaar compleet verschillende karakters oplevert.

Ik vind het triest dat we in reformatorische kring zulke onzinnige theorieën blijven herhalen. Ga eerst eens genderwetenschappen studeren.
Ik neem aan dat jij dus wel genderwetenschappen gestudeerd hebt. Hoe zie je dat in de praktijk, dat kunstmatige verschil wat 'de reformatorische kring' creëert? Zeker in een gezin met meerdere kinderen is dat best lastig!
"Nee, Sven, dat is een pop. Dat is voor meisjes. Lara is een meisje... Uh-uh Lara, foei! Dat is een auto! Die mag alleen Sven vasthouden!"
Overigens liep hier van de week een jongetje van 2 met een staartje rond, dusja :)
Dat verschil in opvoeding zie ik ook wel. Als een jongen schopt, wordt er geglimlacht en gezegd: 'ach, t is een echte jongen, hè.' Als een meisje schopt, wordt er gezegd: ' stop daar eens mee! Dat is niet lief. Je doet mama pijn.' Er is verschil in speelgoed dat aangeboden wordt. Zoons gaan stoere dingen doen met papa, meisjes gezellige dingen met mama. Opvoedingen zijn absoluut niet genderneutraal. Dat moet je ook niet willen, vind ik.

Maar de vraag blijft wel of de taartpunt/schietschijf dan nature is (wat de deskundige in de lezing zei) of nurture (wat Philip zegt). Dat laatste heb ik hem niet heel stevig zien onderbouwen.
Het lastige is hier dat ik weet - volgens mij is dat algemeen bekend - dat de genderwetenschappen denken dat alles opvoeding is. In de seculiere media beweren de meeste wetenschappers hetzelfde. Ik kan een aantal artikelen in het NRC opzoeken waarin dat staat. Die links zijn alleen niet te openen zonder abonnement.

In hoeverre al die wetenschappers gelijk hebben, weet ik niet. Dat is ook lastig te bewijzen, want in alle samenlevingen zijn de mannen traditioneel de baas. Logisch, want het proces van kinderen krijgen schakelt vrouwen uit binnen de maatschappij, zeker bij een kindersterfte van 60%, zoals dat vroeger normaal was. Een vrouw 'is er gewoon een tijdje niet' (Clare Lennart).

Feit is dat een vrouw prima geschikt blijkt als minister/leidinggevende terwijl men in de 19e-eeuw meende te weten dat dat tegennatuurlijk was voor een vrouw. Lees bijvoorbeeld Virginia Woolf of Cécile de Jong van Beek en Donk. En in de Oudheid vroegen mannen zich af of vrouwen wel mensen waren, aangezien ze volstrekt niet na konden denken. Dat er vrouwen actief zijn op dit forum is vreselijk, aldus de 19e-eeuwers. Intellectuele inspanningen maken een vrouw ongeschikt voor het huiselijk leven en het moederschap. Gelukkig gelooft niemand dat meer.

Wat mij bevreemt is dat in reformatorische kring dergelijke theorieën nog steeds worden verkondigd, zonder dat zij kennis heeft genomen van de genderwetenschap.

Vergelijk het met de evolutietheorie. Je moet daar wat mee en kunt niet blijven herhalen dat de aarde in zes dagen geschapen is. Prof. Paul heeft de evolutietheorie grondig bestudeerd en met de Bijbel vergeleken. Hij komt grofweg tot de conclusie dat micro-evolutie aannemelijk is, maar dat macro-evolutie in strijd is met de Bijbel. Maar prof. Paul heeft in ieder geval kennis genomen van de wetenschap en de theorie gemotiveerd weerlegd.

Degene die de lezing geeft komt daarentegen over als iemand die stug blijft beweren dat het droog blijft, terwijl de weersverwachting regen aangeeft. Lever dan kritiek op de weersverwachting in plaats van enkel te herhalen 'het blijft droog'.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verschillen man/vrouw; seksuele opvoeding

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:Onlangs hoorde ik een lezing voor scholieren over seksualiteit.
Ik heb die lezing ook gehoord zoals je weet, en ik had eerlijk gezegd ook nog nooit over die taartpunt/schietschijf-theorie gehoord.
Volgens mij klopt het ook niet. Misschien bij sommige vrouwen (bij mannen sowieso niet), maar dat zal dan inderdaad met omgeving/opvoeding te maken hebben, maar niet aangeboren zijn. In ieder geval niet buiten de bijbelbelt, waar ik leef.
Maar goed, een wetenschappelijk refo-theorie is evengoed een theorie die voor een deel van de bevolking kan gelden. Tegelijkertijd is het wel riskant om dan zo'n theorie zonder context te presenteren, want als de context verandert (en die is continu in verandering), gaat de theorie niet meer op.
Plaats reactie