Radio en TV de deur uit

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Van Ewijk »

Overigens, ik vraag mij serieus af of Paulus of de andere apostelen geen gebruik zouden hebben gemaakt van deze media om het evangelie te verspreiden als deze in hun tijd beschikbaar zouden zijn.
Ik zelf denk dat gezien hun bijbelse enthousiasme en gedrevenheid ze er juist ijverig gebruik van zouden hebben gemaakt.

Ik heb dit nooit begrepen, we hebben al het Roomse aan de kant gegooid omdat het onbijbels was om die vervolgens weer te vervangen door ongeschreven wetten die voortkomen uit louter menselijke overwegingen.
Zo kan je ook alle kanten op met je eigen wil.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Online
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef:Goede correctie, Zeeuw! Misschien is het ook inherent aan het deelnemen aan een forum om snel 'grote woorden' te gebruiken...Ik bedoel eigenlijk om je 'lege tijd' te vullen met bezig zijn met allerlei media. Ik denk dat nieuwsgaring wat extreme vormen aan het innemen is t.o.v het doel wat God heeft met ons leven. Daar sluit ik mezelf bij in. Ik denk dat ik beter mijn tijd kan doorbrengen met 'het spreken met God' of het lezen van Zijn woord. Daar staat alles in wat nodig is om 'welgetroost te kunnen leven en sterven'. Daarnaast dat ik mijn gaven te gebruik ten nutte van mijn naasten.
Ik begreep ook wel wat je bedoelde inderdaad, maar dit was even de nuance :D. Ik vind dat overigens best een ingewikkeld thema. Want als ik bv de krant lees op zaterdag, vind ik dat fijn om te doen. Maar eigenlijk is het ook weer lege tijd. Ik had inderdaad ook de Bijbel kunnen lezen. En zo zijn er meer van dat soort zaken. Gelukkig hebben we geen werkverbond, maar toch.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:
Zeeuw schreef:Als wij op vakantie af en toe tv in een huisje hebben, moet je best moeite doen als je die aanzet iets fatsoenlijks te vinden.
Sorry, maar dat is wel een tikje overdreven.
Sommige mensen lijken bijna een fobie te hebben voor een beeldscherm.
Het is niets anders dan een systeem waarmee je bewegende beelden en geluid kunt bekijken en horen, die elders worden uitgezonden.
Ik volg zelf een documentaireserie over Marokkaanse vrouwen, zoals zij Holland meemaken.
Een van de dames is nu ernstig ziek.
Ik vond het ontroerend om te zien hoe de vrouwen hun genegenheid naar elkaar vormgeven en hoe zij alles in handen van hun God - Allah - leggen. Zij schamen zich er niet voor, om dit ook aan niet-moslims te vertellen.
In een vorig deel zagen de vrouwen dat Nederlanders graag wandelen, een stukje lopen.
Daar begrepen ze niets van. Lopen doe je van A naar B, maar toch niet zomaar nergens heen?
En ik heb een stukje gekeken over de Handhavers. Je kijkt als het ware over hun schouder mee.
We kunnen nu eenmaal niet allemaal in het echie met hen meelopen. ;)
Ja, dat begrijp ik. Daarom gebruik ik zelf liever uitzendinggemist, zodat ik kan uitkiezen wat ik zelf wil zien. Dus bv een documentaire zoals je nu schetst. Of de blue planet series etc.
Ik heb niets tegen een tv opzich, maar als jij die op zaterdagavond aan zet en gaat zappen, kom je 90% tegen, waarvan ik zeker weet dat het niets toevoegt aan je leven.
Met fatsoenlijk bedoel ik niet dat alles schunnig of slecht is overigens. Maar de gemiddelde zaterdagavond zijn spelshows en films, die je echt niet dichter bij de Heere brengen. We kunnen eens een programmering van een vrijdag- of zaterdagavond bespreken.
Waarom moet alles iets toevoegen aan je leven? Bij elkaar koffie drinken en een praatje pot houden, voegt ook weinig toe aan je leven, maar kan gewoon wel gezellig zijn.
Online
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Waarom moet alles iets toevoegen aan je leven? Bij elkaar koffie drinken en een praatje pot houden, voegt ook weinig toe aan je leven, maar kan gewoon wel gezellig zijn.
Ik zeg ook niet dat dat hoeft. Maar het zet soms wel aan het denken. Als men tv, internet etc niet wil vanwege 'het lege tijdverdrijf' geldt dat net zo goed voor het praatje pot.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
merel schreef:
Waarom moet alles iets toevoegen aan je leven? Bij elkaar koffie drinken en een praatje pot houden, voegt ook weinig toe aan je leven, maar kan gewoon wel gezellig zijn.
Ik zeg ook niet dat dat hoeft. Maar het zet soms wel aan het denken. Als men tv, internet etc niet wil vanwege 'het lege tijdverdrijf' geldt dat net zo goed voor het praatje pot.
Ook voor het praatje pot geldt: doe het al ter ere Gods.
Ik hoor het mezelf ook zeggen, want ik doe ook veel niet-zinnige praat.
Bij elkaar koffie drinken kan prima samen gaan met een goed gesprek: belang in elkaar stellen is ook godsdienst.
Natuurlijk zijn er ook zinnige dingen op tv en internet te zien/te doen. Maar ik geloof toch niet dat ik veel mis door nooit tv te kijken.
Online
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:
Waarom moet alles iets toevoegen aan je leven? Bij elkaar koffie drinken en een praatje pot houden, voegt ook weinig toe aan je leven, maar kan gewoon wel gezellig zijn.
Ik zeg ook niet dat dat hoeft. Maar het zet soms wel aan het denken. Als men tv, internet etc niet wil vanwege 'het lege tijdverdrijf' geldt dat net zo goed voor het praatje pot.
Ook voor het praatje pot geldt: doe het al ter ere Gods.
Ik hoor het mezelf ook zeggen, want ik doe ook veel niet-zinnige praat.
Bij elkaar koffie drinken kan prima samen gaan met een goed gesprek: belang in elkaar stellen is ook godsdienst.
Natuurlijk zijn er ook zinnige dingen op tv en internet te zien/te doen. Maar ik geloof toch niet dat ik veel mis door nooit tv te kijken.
Dat eerste klopt. Maar dat is iets ander als ieder moment een godsdienstig gesprek te voeren. Ik had net een lollig gesprek met een collega omdat je tegenwoordig bij ons zelfs een draadloze muis, via een ICT-melding moet bestellen. Tsja, daar is weinig zinnigs aan, maar ik voel me er ook echt niet schuldig over.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Mara »

merel schreef: Waarom moet alles iets toevoegen aan je leven? Bij elkaar koffie drinken en een praatje pot houden, voegt ook weinig toe aan je leven, maar kan gewoon wel gezellig zijn.
Elders op het forum las ik dat iemand tweemaal per week een bad neemt van 2 uren en daarin lekker ligt te lezen.
Prima toch?
We zijn mensen met aardse verlangens en geen geestelijken.
Een beetje nuchterheid betrachten in dezen kan geen kwaad, want dan zou je ook niet zomaar mogen mijmeren in het zonnetje, met de poes op schoot zitten, of wandelen langs het strand als er windkracht 9 is.
Zoals ik sommigen lees zou je dus eigenlijk het roomse leven in het klooster moeten leiden, de hele dag een strikte dagindeling volgen voor bijbellezen, meditatie en zingen.

Hoe moet je deze regels dan lezen?

Ga dan heen, eet uw brood met vreugde, en drink uw wijn van goeder harte; want God heeft alrede een behagen aan uw werken.

Een tijd om te wenen, en een tijd om te lachen; een tijd om te kermen, en een tijd om op te springen;
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door eilander »

Mara schreef:
merel schreef: Waarom moet alles iets toevoegen aan je leven? Bij elkaar koffie drinken en een praatje pot houden, voegt ook weinig toe aan je leven, maar kan gewoon wel gezellig zijn.
Elders op het forum las ik dat iemand tweemaal per week een bad neemt van 2 uren en daarin lekker ligt te lezen.
Prima toch?
We zijn mensen met aardse verlangens en geen geestelijken.
Een beetje nuchterheid betrachten in dezen kan geen kwaad, want dan zou je ook niet zomaar mogen mijmeren in het zonnetje, met de poes op schoot zitten, of wandelen langs het strand als er windkracht 9 is.
Zoals ik sommigen lees zou je dus eigenlijk het roomse leven in het klooster moeten leiden, de hele dag een strikte dagindeling volgen voor bijbellezen, meditatie en zingen.

Hoe moet je deze regels dan lezen?

Ga dan heen, eet uw brood met vreugde, en drink uw wijn van goeder harte; want God heeft alrede een behagen aan uw werken.

Een tijd om te wenen, en een tijd om te lachen; een tijd om te kermen, en een tijd om op te springen;
Dat pleidooi voor het klooster lees ik hier niet, hoor. Maar je zult wellicht mijn postings bedoelen, daarom reageer ik maar.
Natuurlijk moet er ook tijd zijn voor ontspanning, en afwisseling.
Wel geloof ik dat de levensernst die er vroeger wel was, grotendeels ontbreekt. Is dat zo goed?
Hebben we inderdaad dan nog wel tijd om een goed boek te lezen, dat ons dichterbij Gods Woord brengt?
Hoewel ik dat laatste graag doe, beschuldigt het mij inderdaad wel eens dat ik best wat tijd doorbreng met dingen die weinig nut hebben. Of hebben jullie allemaal de perfecte balans gevonden?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Mara »

eilander schreef: Dat pleidooi voor het klooster lees ik hier niet, hoor. Maar je zult wellicht mijn postings bedoelen, daarom reageer ik maar.

Als ik echt op iemand wil reageren, quote ik diegene of benoem hem of haar.
Ik ben niet van die steken onder water. Ik vind het erg genoeg om dat weleens te zien.
Duidelijk ad hominem, zonder dit expliciet te doen.
Nee dus!

Pleidooi voor het klooster lees ik ook niet, maar dat begint er wel op te lijken als bij alles gezegd wordt dat het tot eer van God is of van nut moet zijn.
Want dan begint het op een wettisch kloosterleven te lijken nl.
Het begint er al mee dat we 6 dagen zullen arbeiden. En dat was tot en met vorige eeuw echt letterlijk zwoegen.
Zodat de mensen na hun werk dan maar vroeg naar bed gingen omdat ze uitgeput waren.
We moeten nu meer uren invullen, omdat het ritme voor de meesten van ons anders is, de werkdagen korter en je niet veel tijd nodig hebt om de was te doen of van A naar B te komen.
EN hoe vul je die uren dan op?
Door altijd met een boekske in een hoekske te zitten?
Net wat @merel zei,
merel schreef:Waarom moet alles iets toevoegen aan je leven?
En daar ben ik het van harte mee eens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door eilander »

Niet eens, maar ik heb geen behoefte om er verder op in te gaan.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Mannetje »

Waarom zou je iets doen wat niets toevoegt aan je leven?
-
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Roeline »

eilander schreef:Niet eens, maar ik heb geen behoefte om er verder op in te gaan.
Er wordt weleens gezegd wanneer mensen wederomgeboren werden, dat ze de eerste tijd "nog niet over een strootje durven heenstappen" zonder de Heere nodig te (willen) hebben. Ik herken de worsteling, wanneer de ernst van de tijd en de eeuwigheid je op het hart gebonden is, dat "zomaar" dingen doen je enorm kan aanklagen. Juist omdat je bij tijden zo beseft dat de Heere recht op ons heeft en dat er zoveel verantwoordelijkheden liggen, ook ten opzichte van onze naaste. Wellicht zal er later wat meer ontspannenheid optreden, zeker wanneer er gezien mag zijn en weer worden op het volbrachte werk van Christus.
Toch zijn deze tere tijden niet slecht.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door eilander »

Roeline schreef:
eilander schreef:Niet eens, maar ik heb geen behoefte om er verder op in te gaan.
Er wordt weleens gezegd wanneer mensen wederomgeboren werden, dat ze de eerste tijd "nog niet over een strootje durven heenstappen" zonder de Heere nodig te (willen) hebben. Ik herken de worsteling, wanneer de ernst van de tijd en de eeuwigheid je op het hart gebonden is, dat "zomaar" dingen doen je enorm kan aanklagen. Juist omdat je bij tijden zo beseft dat de Heere recht op ons heeft en dat er zoveel verantwoordelijkheden liggen, ook ten opzichte van onze naaste. Wellicht zal er later wat meer ontspannenheid optreden, zeker wanneer er gezien mag zijn en weer worden op het volbrachte werk van Christus.
Toch zijn deze tere tijden niet slecht.
Juist!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:Als ik echt op iemand wil reageren, quote ik diegene of benoem hem of haar.
Ik ben niet van die steken onder water. Ik vind het erg genoeg om dat weleens te zien.
Duidelijk ad hominem, zonder dit expliciet te doen.
Nee dus!
Dit lijkt er wel een beetje op. :jongle
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Mara schreef:Als ik echt op iemand wil reageren, quote ik diegene of benoem hem of haar.
Ik ben niet van die steken onder water. Ik vind het erg genoeg om dat weleens te zien.
Duidelijk ad hominem, zonder dit expliciet te doen.
Nee dus!
Dit lijkt er wel een beetje op. :jongle
Tjonge jonge.... nee dit is zinvolle tijdsbesteding.
::please
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie