Ik snap dit natuurlijk wel. Maar om dit macro-economisch te benaderen moet je toch echt beginnen met wat de verbruiker op dit moment betaald. Daar zitten grote verschillen tussen, zoals je terecht aangeeft. Alleen met het wijzen op die grote verschillen ben je niet "klaar". Als dat namelijk de hoofdstroom was zaten nu veel huishoudens en bedrijven niet met het energiekosten 'probleem'.Ambtenaar schreef:
Ik zal wat citaten weergeven uit een artikel van Energeia over het afromen van overwinsten:
Achter de gedachte dat elke eigenaar van een wind- of zonnepark nu grote winst maakt omdat men immers geen gas, kolen of olie hoeft in te kopen, ligt allereerst de denkfout dat deze eigenaren nu hun elektriciteit verkopen tegen de nu geldende marktprijzen, die een factor tien hoger zijn dan anderhalf jaar geleden.
“De meeste wind- en zonneparken hebben PPA’s [power purchase agreements, ofwel langjarige verkoopcontracten, red.] tegen prijzen die golden bij de bouw van hun park, dus die producenten maken geen overwinst”, zegt Olof van der Gaag, voorzitter van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE)
Het probleem met 'de markt' is dat er geen eenduidige prijs voor alle stroom is, en dat een buitenstaander geen enkel inzicht heeft in de bilaterale afspraken die een hernieuwbare energieproducent en zijn afnemer met elkaar maken in een power purchase agreement.
Dus daar waar de consument nu geen 6 cent betaalt, (kaal leveringstarief) maar 70 cent of meer, daar speelt niet wat jij nu schetst, behalve dan misschien dat er sprake is van PPA's tussen exploitanten en energiemaatschappijen, die kopen immers ook deels langjarig in (verschilt per maatschappij, enzovoorts, de verschillen tussen de maatschappijen zullen erg groot zijn op dit moment). Maar daarop zeg ik steeds: de eindopbrengst (die 70 cent) stroomt de keten in en daar verandert het huidige prijsplafond van de overheid niets aan.
EDIT: In principe is dit ook prima af te vangen door overwinst goed te definiëren, bijvoorbeeld door de brutowinst te relateren aan de afzet en daar een cap op te zetten. Daarmee raak je automatisch dus niet de exploitanten die nu via PPAs helemaal geen abnormale prijs vangen.
Overigens ben ik ook hier niet voor een permanente of semi-permanente regeling, maar voor een echt tijdelijke maatregel voor lang er sprake is van ernstige verstoring in de markt. Zodra deze enigszins is genormaliseerd moet de overheid zich ook z.s.m. terugtrekken.