Dodenherdenking

Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Dodenherdenking

Bericht door Henk J »

Ds. Post verbiedt niks volgens mij, hij vind het niet gepast, en ik ook niet.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dodenherdenking

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Vrijheid is juist een concept om iedereen zijn eigen keuzes te laten maken. Dus je zult ook ruimte moeten geven aan hen die op 4 mei 20 uur een andere invulling hebben van hun avondbesteding.
Dat klopt. Maar het geeft weinig blijk van historisch besef en dankbaarheid jegens hen die offers hebben gebracht voor vrijheid. Het is geen moeite om een dienst op een ander tijdstip of dag te organiseren zodat zij die hun leven gaven voor onze vrijheid in verbondenheid met iedereen herdacht kunnen worden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Dodenherdenking

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Een artikel in het RD:

https://www.rd.nl/artikel/975019-kerkga ... j-te-wonen

Ik ben het er helemaal mee eens. Op zondag vind ik het al spijtig en onnodig, maar bij een weekdienst is het mijns inziens helemaal niet zoals het hoort. Ik vraag me dan altijd af wat de beweegredenen van zo'n kerkenraad zijn. Kijk ons eens heerlijk autonoom vroom zijn?

Het geeft niet alleen een slecht voorbeeld aan de kinderen, maar ook nog eens ergernis in de samenleving.

Ik zou heel graag eens in het hoofd van zo'n dominee of kerkenraad kijken.
Ik heb even een oude Saambinder er op nageslagen, maar binnen de GG waren er op 4 mei 4 weekdiensten, waarvan er 1 is geannuleerd en 1 is verzet naar 3 mei. Voor een woensdag is dat erg weinig.

Ik zal de namen van de predikanten en gemeenten hier niet meer noemen, maar overdrijven is in ieder geval ook een vak apart, blijkbaar, aangezien je doet voorkomen of dit overal gebeurt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Dodenherdenking

Bericht door Henk J »

In het RD stonden er anders best een aantal.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Dodenherdenking

Bericht door pierre27 »

Philip schreef:
Herman schreef:Vrijheid is juist een concept om iedereen zijn eigen keuzes te laten maken. Dus je zult ook ruimte moeten geven aan hen die op 4 mei 20 uur een andere invulling hebben van hun avondbesteding.
Die ruimte is er toch? Maar laat mij het ronduit asociaal vinden, zeker tegenover de in WO2 vervolgde groepen en in het bijzonder in het licht van de walgelijke opstelling van ds. Kersten in die oorlog.
Dat mij jij nou ook van mij vinden. Al ben ik het er niet mee eens. Wat een ruimte he.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Dodenherdenking

Bericht door pierre27 »

Henk J schreef:Ds. Post verbiedt niks volgens mij, hij vind het niet gepast, en ik ook niet.
Klopt hoor, ik vind ook dat ik genuanceerder kon spreken over de persoon Ds. Post, dat deed ik niet en dat was niet gepast van mij. Enfin een kerkdienst waar over de Levende gesproken mag worden staat voor mij hoger dan een dodenherdenking, ondanks dat ik ook mensen herdenk die gevallen zijn. Daar hoeft voor mij geen kerkdienst voor verplaatst of geannuleerd te worden. Dat vind ik zelfs ongepast.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dodenherdenking

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Dat klopt. Maar het geeft weinig blijk van historisch besef en dankbaarheid jegens hen die offers hebben gebracht voor vrijheid. Het is geen moeite om een dienst op een ander tijdstip of dag te organiseren zodat zij die hun leven gaven voor onze vrijheid in verbondenheid met iedereen herdacht kunnen worden.
Ik heb genoeg historisch besef om te weten dat dodenherdenking heel lang door een selecte groep mensen overdag is gehouden om een tijdstip dat de werkende man er niet bij was. Ik weet ook dat het vroeger gebruikelijk was om dodenherdenking op 3 of 5 mei te houden als 4 mei op een zondag viel. Dat de maatschappelijke ontwikkeling heeft geleidt tot een totaal hier diametraal tegenoverstaande levenshouding, daar ben ik me ook van bewust. Historisch besef heeft veel meer aspecten dan alleen een vastgepinde tijd van 20:00 op 4 mei.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dodenherdenking

Bericht door Herman »

Philip schreef:En nog iemand die hem niet serieus neemt. Hij zegt iets onwelgevalligs? Dan is hij vast gefrustreerd.
Ds. Post schrijft zelf dat het hem steekt dat er kerken zijn die een dienst beleggen op dat tijdstip. Door een opinie-artikel op dergelijke wijze persoonlijk te maken, stelt hij zich kwetsbaar op. We kunnen nu iets over zijn motieven gaan vinden.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dodenherdenking

Bericht door ejvl »

Ik vind het juist mooi als er 4 mei een kerkdienst zou zijn. Zelf heb ik dat nog niet meegemaakt naar mijn weten maar daar kan de predikant dan toch juist heel goed op inspringen in de predikatie en met de gehele gemeente twee minuten stilte betrachten om 20:00?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dodenherdenking

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Ik heb genoeg historisch besef om te weten dat dodenherdenking heel lang door een selecte groep mensen overdag is gehouden om een tijdstip dat de werkende man er niet bij was. Ik weet ook dat het vroeger gebruikelijk was om dodenherdenking op 3 of 5 mei te houden als 4 mei op een zondag viel. Dat de maatschappelijke ontwikkeling heeft geleidt tot een totaal hier diametraal tegenoverstaande levenshouding, daar ben ik me ook van bewust. Historisch besef heeft veel meer aspecten dan alleen een vastgepinde tijd van 20:00 op 4 mei.
Kortom, je leeft het liefst in maatschappelijke afzondering. Volgens mij is de taak van de kerk juist in de maatschappij, en niet daarbuiten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dodenherdenking

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Kortom, je leeft het liefst in maatschappelijke afzondering. Volgens mij is de taak van de kerk juist in de maatschappij, en niet daarbuiten.
Natuurlijk niet. De kerk vind zijn vitaliteit in eigen kring en eigen bronnen en treedt daarna naar buiten. Behalve in een concept waarin het deelnemen aan de maatschappij het primaat krijgt en verzelfstandigd wordt. De kerk neemt deel in de maatschappij om daar aanwezig te zijn met het Evangelie. Maar die ruimte is er - op veel lokale uitzonderingen na - natuurlijk helemaal niet meer tijdens dodenherdenking.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Dodenherdenking

Bericht door deschpin »

Herman schreef:Dodenherdenking als nieuwe wet. Het is fraai.
De werkelijke nieuwe wet is "gij zult op woensdag weekdiensten houden"
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dodenherdenking

Bericht door J.C. Philpot »

deschpin schreef:
Herman schreef:Dodenherdenking als nieuwe wet. Het is fraai.
De werkelijke nieuwe wet is "gij zult op woensdag weekdiensten houden"
Er is anders niemand die "op woensdag weekdiensten houden" verplicht stelt. Slechts een handjevol gemeenten die op vrijwillige basis ervoor kiezen om deze dienst toch door te laten gaan.

Wel is er iemand die een artikel schrijft om daar op 4 mei een einde aan te maken.

Ik zeg: een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Ik heb niet zo veel op met dat de maat nemen van elkaar. Zowel niet van "woensdagdienstdrijvers" (mochten die er uberhaubt zijn) als van "dodenherdenkingsdrijvers".

Overigens vind ik het persoonlijk waardevol om jaarlijks op 4 mei stil te staan bij dit feit. Voor mezelf en voor de kinderen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ph W H Eskes
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:50

Re: Dodenherdenking

Bericht door Ph W H Eskes »

Philip schreef:
pierre27 schreef:
Herman schreef:Dodenherdenking als nieuwe wet. Het is fraai.
Het is bizar ja, jaren geleden heeft Roelof Bisschop helder in de gemeenteraad van Veenendaal verwoord waarom de kerken hun diensten ook op dodenherdenking lieten doorgaan. Enfin deze predikant is waarschijnlijk niet gewoon doordeweeks een kerkdienst te bezoeken. Hij gaat compleet voorbij aan het feit waarom mensen de kerk bezoeken. Hoezo niet horizontaal...
Fijn hoor, zo'n persoonlijke uithaal naar een dominee. Zijn mening staat mij niet aan? Dan is hij niet gewend doordeweeks een kerkdienst te bezoeken. Hoe weet je dat?

Zijn er op Koningsdag trouwens weekdiensten? Laten ze ze daarheen verschuiven anders.

Even een antwoord op de laatste vraag.

Sinds midden jaren 80 is er een kerkdienst in Genemuiden op 27 april (voorheen 30 april).
Locatie: HHK (voorheen Herv Centrum van Ned Herv kerk)
Er spreken altijd 3 dominees. In 2022 waren dat ds. A. de Groot, ds. A. Verschuure, ds. M. van Kooten.
Thema: het drievoudig snoer.
Avond wordt niet door een kerkenraad belegd maar door 4 mannen (afkomstig uit GG en HHK (voorheen Ned. Herv).
Zeer waardevolle avonden.
D.V. volgend jaar, allen hartelijk welkom.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dodenherdenking

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Natuurlijk niet. De kerk vind zijn vitaliteit in eigen kring en eigen bronnen en treedt daarna naar buiten. Behalve in een concept waarin het deelnemen aan de maatschappij het primaat krijgt en verzelfstandigd wordt. De kerk neemt deel in de maatschappij om daar aanwezig te zijn met het Evangelie. Maar die ruimte is er - op veel lokale uitzonderingen na - natuurlijk helemaal niet meer tijdens dodenherdenking.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat met name het reformatorische smaldeel zich terugtrekt in eigen enclaves. Mijn woonplaats was vroeger een bastion van de Gereformeerde Gemeente. De Theologische School staat er nog, maar verder zijn ze behoorlijk gemarginaliseerd.

Als je niet aanwezig bent in de maatschappij, kun je ook niet naar buiten treden om het geluid van het Evangelie te laten horen. Verder heeft het verplaatsen van een dienst één keer in de zoveel jaar weinig met de vitaliteit te maken. Ik vind dit eerder een kenmerk van onbuigzaamheid, geslotenheid en afzondering.
Plaats reactie