Vluchtelingen in Europa

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door Panny »

Ik denk dat christenen net zo denken over bekeringspogingen door moslims dan dat moslims denken over bekeringspogingen door christenen....
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door JolandaOudshoorn »

Panny schreef:Ik denk dat christenen net zo denken over bekeringspogingen door moslims dan dat moslims denken over bekeringspogingen door christenen....
Daarom moeten we ook geen bekeringspogingen gaan doen, alleen maar heel eenvoudig Mattheus 25, Romeinen 12, etc in de praktijk brengen. Wij hoeven die mensen niet te bekeren, dat is Gods werk.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door Luther »

alexv schreef:
Luther schreef:
Bizar!

Is dit echt nieuw voor je? Had je het echt niet verwacht? Maar goed dat je niet als Huisman er 500 in je woonplaats zou willen hebben.

Langzaamaan wordt je wel wakker.
Dit bericht doet niets af aan de plicht tot christelijk hulpbetoon. Hooguit dat je er zelfs bij vluchtelingen de handen niet voor op elkaar krijgt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door Van Ewijk »

Luther schreef:
alexv schreef:
Luther schreef:
Bizar!

Is dit echt nieuw voor je? Had je het echt niet verwacht? Maar goed dat je niet als Huisman er 500 in je woonplaats zou willen hebben.

Langzaamaan wordt je wel wakker.
Dit bericht doet niets af aan de plicht tot christelijk hulpbetoon. Hooguit dat je er zelfs bij vluchtelingen de handen niet voor op elkaar krijgt.
Als je dit relativeert kan men het trouwens gerust zien als een storm in een glas water.
Het gros van alle hulpverlening is seculier en de hulp en hulpgoederen door deze organisaties uitgereikt word door iedereen aangenomen.
Voor iemand met een beetje logisch inzicht lag dit in het verlengde van wat er aan zat te komen.
De ruzie en de vechtpartijen is asielzoekercentra die vanmorgen gemeld werden bleken trouwens het gevolg van een voetbalwedstrijd.
Hoe Hollands wil men het hebben?
En nee, ik veeg niets onder de mat, dit gaat verder met horten en stoten en qua getallen zit het ergste er nog aan te komen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door Wim Anker »

Ik zie in het RD vandaag dat L. van der Tang bijna woordelijk mijn interpretatie van Wilders quote "eigen volk eerst" heeft overgenomen. Zou hij RF lezen?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:Ik zie in het RD vandaag dat L. van der Tang bijna woordelijk mijn interpretatie van Wilders quote "eigen volk eerst" heeft overgenomen. Zou hij RF lezen?
Of zijn jullie één persoon :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Ik zie in het RD vandaag dat L. van der Tang bijna woordelijk mijn interpretatie van Wilders quote "eigen volk eerst" heeft overgenomen. Zou hij RF lezen?
Ik zag en dacht het ook... Ik dacht: Hij heeft 'm in de tang.
Persoonlijk voelde ik me meer thuis bij het standpunt van Roel Kuiper.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door Luther »

Column van Ryan Dueck op eo.nl Hij verwoordt e.e.a. anders dan ik zou doen, maar de richting van de column spreekt me zeer aan.
"Sorry christen, maar dit kun je niet maken"
Hoe praat je als christen over vluchtelingen?

Ik heb een probleem met christenen. Niet met alle christenen, zelfs niet met de meerderheid. Nee, mijn probleem betreft een kleine groep christenen die een hoop herrie maken. De afgelopen weken heb ik veel christenen gesproken over de Syrische vluchtelingencrisis, en ook veel reacties online gelezen. Ik heb gemerkt dat sommige christenen meegaan in de angst en hysterie die ons ervan wil overtuigen dat we vooral onze landsgrenzen dicht moeten houden.

Paard van Troje
Een paar voorbeelden. Ik heb online berichten gezien, van christenen, met een cartoon van een Trojaans paard bij de poort van Europa met een bord waarop aan de voorkant 'vluchteling' staat en aan de achterkant 'ISIS'. Ik heb dingen horen zeggen als: "Weet je niet dat vluchtelingen meer geld krijgen dan onze eigen ouderen aan pensioen?" Of: "Ik heb vluchtelingen gezien met een mobiele telefoon, hoe erg kan het nu echt zijn?" En zelfs: "Je begrijpt toch wel dat dit allemaal het onderdeel is van het plan van de islam om de wereld over te nemen?"

Moslims afzeiken
Sommige van deze commentaren zijn belachelijk en geen antwoord waard. Maar, het uit angst afzeiken van vluchtelingen, en helemaal het afzeiken van moslims door christenen, maakt mij bezorgd. Begrijp me goed, natuurlijk kan het welkom heten van vluchtelingen uit een brandhaard van geweld problemen opleveren. Ik ben niet naïef wat betreft geopolitieke realiteiten. En ja, terroristen kunnen de vluchtelingenstroom voor duistere doeleinden misbruiken.

Ja, maar…
Toch maak ik mij om een andere reden zorgen, en dat heeft specifiek te maken met christenen. Zie je Jezus als Koning? Ja? Sorry christen, maar dan kan je niet zó reageren en dan maakt het niet uit hoe vaak je een ‘ja, maar…’ kunt bedenken.

Zelfs als de wildste voorspellingen uitkomen en de Syrische vluchtelingen eigenlijk een wilde horde terroristen zijn die alles wat goed en mooi is willen vernietigen. Zelfs als met het openen van onze grenzen de westerse beschaving zou eindigen. Zelfs als het verwelkomen van vluchtelingen op de één of andere manier het einde inhoudt van alles wat ons lief en dierbaar is.

Andere regels
Zelfs als dat allemaal waar is, dan nog leven wij als christenen, als volgers van Jezus, volgens andere regels wat betreft het omgaan met de dreiging van slechte mensen die slechte dingen doen. Jezus was heel duidelijk over hoe we moeten omgaan met onze vijanden.

Hou van ze. Bid voor ze.

We mogen niet naar excuses zoeken waarom deze mensen niet 'onze naaste' zijn.

We mogen niet zoeken naar redenen om een muur te bouwen in plaats van onze deur te openen.

We mogen niet doen alsof angst een betere reactie is dan liefde.

We mogen niet klagen dat andere mensen niet doen wat wij niet willen doen.

Zelfopofferende liefde
Dit alles vanwege de simpele reden dat we er als christenen van overtuigd zijn dat kwaad niet overwonnen wordt door zwaardere wapens, door hogere muren en een diepere kloof tussen 'goede' en 'slechte’ mensen. Kwaad wordt overwonnen door kostbare, zelfopofferende liefde. Liefde van het soort dat Jezus had voor zijn vrienden en vijanden toen hij aan het kruis hing.

Dus christen, begrijp alsjeblieft dat hoe je over mensen praat en wat je online plaatst, belangrijk is. Begrijp alsjeblief dat je in een team zit dat het spel zou moeten spelen volgens andere regels. En begrijp alsjeblieft dat je Jezus niet aan je zijde vindt als je denkt dat je geen verplichting hebt naar mensen die anders zijn of slechte bedoelingen hebben. Als volgers van deze koning, als burgers van dit koninkrijk, kunnen we dat niet maken.


http://www.ryandueck.com
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door Rijssen »

http://www.elsevier.nl/Nederland/achter ... eid=158493


Dus Luther je bent het niet eens met van der Staaij, en je vindt zijn punt onbijbels?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door Luther »

Rijssen schreef:http://www.elsevier.nl/Nederland/achter ... eid=158493


Dus Luther je bent het niet eens met van der Staaij, en je vindt zijn punt onbijbels?
Nee hoor. Zeer mee eens en zeer terecht.
Mensen die hier opgevangen worden, behoren zich als gast te gedragen. Je mag ervanuit gaan dat mensen die echt op de vlucht zijn, blij zijn als ze bed, bad en brood krijgen. Gaan ze in plaats daarvan crimineel gedrag vertonen, dan mag en moet je optreden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door Van Ewijk »

Luther schreef:
Rijssen schreef:http://www.elsevier.nl/Nederland/achter ... eid=158493


Dus Luther je bent het niet eens met van der Staaij, en je vindt zijn punt onbijbels?
Nee hoor. Zeer mee eens en zeer terecht.
Mensen die hier opgevangen worden, behoren zich als gast te gedragen. Je mag ervanuit gaan dat mensen die echt op de vlucht zijn, blij zijn als ze bed, bad en brood krijgen. Gaan ze in plaats daarvan crimineel gedrag vertonen, dan mag en moet je optreden.
Dan mogen ze wat mij betreft weer stante pede uitgezet worden.
Vluchtelingen? van harte welkom!
Criminelen zonder respect voor vrouwen? voorgoed vaarwel!
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door JolandaOudshoorn »

Van Ewijk schreef:
Luther schreef:
Rijssen schreef:http://www.elsevier.nl/Nederland/achter ... eid=158493


Dus Luther je bent het niet eens met van der Staaij, en je vindt zijn punt onbijbels?
Nee hoor. Zeer mee eens en zeer terecht.
Mensen die hier opgevangen worden, behoren zich als gast te gedragen. Je mag ervanuit gaan dat mensen die echt op de vlucht zijn, blij zijn als ze bed, bad en brood krijgen. Gaan ze in plaats daarvan crimineel gedrag vertonen, dan mag en moet je optreden.
Dan mogen ze wat mij betreft weer stante pede uitgezet worden.
Vluchtelingen? van harte welkom!
Criminelen zonder respect voor vrouwen? voorgoed vaarwel!
En wat doen we dan met "Nederlandse" mannen die zich aan vrouwen (of meisjes) vergrijpen? Die sturen we naar Syrie? Laten we niet doen alsof dit helemaal niet gebeurd met zogenaamd "eigen volk".
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door parsifal »

Van Ewijk schreef:
Luther schreef:
Rijssen schreef:http://www.elsevier.nl/Nederland/achter ... eid=158493


Dus Luther je bent het niet eens met van der Staaij, en je vindt zijn punt onbijbels?
Nee hoor. Zeer mee eens en zeer terecht.
Mensen die hier opgevangen worden, behoren zich als gast te gedragen. Je mag ervanuit gaan dat mensen die echt op de vlucht zijn, blij zijn als ze bed, bad en brood krijgen. Gaan ze in plaats daarvan crimineel gedrag vertonen, dan mag en moet je optreden.
Dan mogen ze wat mij betreft weer stante pede uitgezet worden.
Vluchtelingen? van harte welkom!
Criminelen zonder respect voor vrouwen? voorgoed vaarwel!
Behandel de vluchtelingen zoals je Nederlanders zou behandelen. Aanranding levert cel op naar ik hoop. Daarna is uitzetten mogelijk. Maar zorg ook dat vluchtelingen wat te doen hebben. Geef ze werk of leerplicht in Engels of programmeren en als ze langer mogen blijven ook cursussen Nederlands. Geef de mensen een volle dagbesteding.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door Van Ewijk »

JolandaOudshoorn schreef:En wat doen we dan met "Nederlandse" mannen die zich aan vrouwen (of meisjes) vergrijpen? Die sturen we naar Syrie? Laten we niet doen alsof dit helemaal niet gebeurd met zogenaamd "eigen volk".
Zoals ik al vaak heb aangegeven ben ik voor opvang van de behoeftigen in nood, zeker vanuit Christelijke overtuiging.
Echter, eveneens heb ik tegelijk aangegeven dat ik niet blind ben voor de sociale onrust en mogelijke problemen.
Deze mensen komen uit een cultuur waar duidelijke voorbeelden gesteld worden waar de rest lering uit trekt, dat is iets waar ik volledig van op de hoogte ben.
Daarbij maak je mij niet wijs dat een echte getraumatiseerde vluchteling zich, zoals verder terug hier aangegeven in dit topic, zich in het gastland gaat misdragen en zo zijn verblijf op het spel gaat zetten.
Des te meer daarvan retour gestuurd worden naar de regio, des te meer echte en goedwillenden hier een plaats kunnen vinden.
Want voor de ECHTE vluchteling zal en moet de deur altijd open staan.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vluchtelingen in Europa

Bericht door Wim Anker »

Van Ewijk schreef: Daarbij maak je mij niet wijs dat een echte getraumatiseerde vluchteling zich, zoals verder terug hier aangegeven in dit topic, zich in het gastland gaat misdragen en zo zijn verblijf op het spel gaat zetten.
Des te meer daarvan retour gestuurd worden naar de regio, des te meer echte en goedwillenden hier een plaats kunnen vinden.
Want voor de ECHTE vluchteling zal en moet de deur altijd open staan.
Integendeel,
Getraumatiseerde vluchtelingen hebben juist de meeste hulp nodig en veroorzaken de meeste problemen. Dat is een gevolg van het trauma. Vluchtelingen helpen is met de poten in de modder gaan staan.

Daarom zijn ook de reacties over het klakkeloos in huis halen van een vluchteling zo dwaas. Als de mazelen heersen wordt de niet ingeente christen geweerd maar een onvoorspelbare getraumatiseerde vluchteling wordt binnen gehaald. (tenminste, dat roept men, niemand doet wat wordt gepreekt)
Plaats reactie