De tijd waarin wij leven

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Zita »

DDD schreef:https://komenskypost.nl/?p=7595

Over herintreders in het onderwijs.
Nou. Ik denk dat als je bent opgebrand in het onderwijs, er wel iets heel bijzonders moet gebeuren om terug te keren. Bij sommigen lukt het echt niet. Ik zie nu een naaste collega (geen eerstejaars) het heel zwaar hebben. In de zomervakantie meerdere weken besteed aan goede plannen om de orde organisatorisch zoveel mogelijk te faciliteren. De inhoud van de lessen is top. De voorbereiding is voorbeeldig. Maar blijkbaar vindt deze docent net niet de goede toon, en dan is het een heel hard beroep. Deze collega is echt een doorzetter, dus zal niet zomaar afhaken. Maar ik kan me in deze situatie voorstellen dat als er nu een heel leuke geschikte niet-onderwijsvacature langskomt, je zomaar overstapt. En er nooit meer aan moet denken om deze vernedering nog een keer te ondergaan.
Bij sommigen lijkt het heel relaxed en vanzelf te gaan. Lesgeven is zo simpel, als je naast hen zit in de personeelskamer. Altijd gezellig, nooit gedoe met een klas, en de werkdruk valt ook reuze mee. Maar dan hoor je ook weleens de kant van de leerlingen: 'we weten alles over zijn kinderen en zijn racefiets, maar u legt toch de lastige dingen dit jaar nog wel een keer uit? Wat van onderwerp x begreep ik niks.' Of: 'Hij had zes parallelklassen en gaf dan de hele dag dezelfde repetities. De klas van het eerste uur maakte gelijk een foto, en de andere klassen wisten al dat ze dan alleen nog maar even de antwoorden hoefden op te zoeken.'
Bij behoorlijk veel is het luctor et emergo. Jaar na jaar een beetje beter worden, en na jaren denken: 'Nu sta ik relaxed voor de klas en ben ik niet meer bang voor de groepen die binnenkomen. En ik lig niet meer wakker voor iedere ouderavond, omdat ik bang ben voor wat de ouders me kunnen verwijten.'
En er zijn hardwerkende natuurtalenten. Die kunnen het van nature: de goeie toon, de juiste mate van strengheid en gezelligheid, diepgang, eigenzinnigheid, en daarbij een stevige voorbereiding en een goeie inhoud.
En er zijn vast nog veel meer soorten.

Maar wat ik dus wilde zeggen: verwacht het maar niet te hard van herintreders, tenzij ze zijn overgestapt om andere redenen dan dat het niet ging.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door DDD »

Toch herken ik wel dat de lastigste klussen voor de minst ervaren docenten zijn. Dat zou in ziekenhuizen niet snel gebeuren, denk ik.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Als ik nu mijn openingspost lees uit 2018... wat was er dan elke dag veel te zeggen en op te merken. Ik denk dat dat laatste, waartoe ik in feite dit topic opende niet echt lukt. Snel komen we vaak op andere onderwerpen, en de ernst van de tijd, en toestand van de wereld en de kerk komt niet echt aan de orde. Ik bedoel in de diepte waarin ik dat bedoelde.
Vergelijk eens wat er gebeurde tussen 2018 en nu: wie denkt niet aan de coronapandemie, of de nu wat actueler, de klimaatsverandering, en de zo oorlog in Oekraïne, die zo gemakkelijk en gevaarlijk kan escaleren. Denk ook aan het gevaar van de kerncentrale. We hebben allen meegewerkt deze wereld in een ellendige staat te brengen. Het is alleen wel zo dat we het vaak niet opmerken en we geven de schuld aan Rusland, of aan de vorige president van de US, Donald Trump, of aan de escapades van de britse premier Johnson. enz.
Laten we wakker blijven, want we slapen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Zita »

DDD schreef:Toch herken ik wel dat de lastigste klussen voor de minst ervaren docenten zijn. Dat zou in ziekenhuizen niet snel gebeuren, denk ik.
Ik herken dat niet meteen op mijn VO-school.
Er wordt wel gedacht dat bovenbouwklassen makkelijker zijn dan onderbouwklassen. Onderbouwklassen zijn vaak drukker, bovenbouwklassen harder en veeleisender, is mijn ervaring.
Bovendien beginnen de meeste docenten met een tweedegraadsopleiding, waarna ze er een eerstegraads achteraan plakken. Dan kun je niet beginnen in het eerstegraadsgebied (als dat al makkelijker zou zijn).
Toen ik nog meer onderbouwklassen had, kon ik nog weleens onvoorbereid een les geven. Powerpoint was in grote lijnen wel klaar, maar geen idee wat de volgende slide bracht. En daar kon ik ter plekke mijn verhaal wel omheen breien. Of zelfs dat je het boek openslaat, ziet bij welke paragraaf je bent en gewoon een les ter plekke in elkaar breit. Bij bovenbouwklassen is dat een tamelijk slecht idee.
Het is ook maar net wat bij je past. Ik heb een collega tegen wie ik huizenhoog opkijk, omdat hij dus die perfecte toon heeft op VMBO en er in een gezellige sfeer snoeihard wordt gewerkt voor een vak dat de leerlingen niet zelf kiezen. Maar hij zegt dat hij zou wakker liggen als hij een 6vwo zou moeten lesgeven.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door pierre27 »

Zita schreef:
DDD schreef:Toch herken ik wel dat de lastigste klussen voor de minst ervaren docenten zijn. Dat zou in ziekenhuizen niet snel gebeuren, denk ik.
Ik herken dat niet meteen op mijn VO-school.
Er wordt wel gedacht dat bovenbouwklassen makkelijker zijn dan onderbouwklassen. Onderbouwklassen zijn vaak drukker, bovenbouwklassen harder en veeleisender, is mijn ervaring.
Bovendien beginnen de meeste docenten met een tweedegraadsopleiding, waarna ze er een eerstegraads achteraan plakken. Dan kun je niet beginnen in het eerstegraadsgebied (als dat al makkelijker zou zijn).
Toen ik nog meer onderbouwklassen had, kon ik nog weleens onvoorbereid een les geven. Powerpoint was in grote lijnen wel klaar, maar geen idee wat de volgende slide bracht. En daar kon ik ter plekke mijn verhaal wel omheen breien. Of zelfs dat je het boek openslaat, ziet bij welke paragraaf je bent en gewoon een les ter plekke in elkaar breit. Bij bovenbouwklassen is dat een tamelijk slecht idee.
Het is ook maar net wat bij je past. Ik heb een collega tegen wie ik huizenhoog opkijk, omdat hij dus die perfecte toon heeft op VMBO en er in een gezellige sfeer snoeihard wordt gewerkt voor een vak dat de leerlingen niet zelf kiezen. Maar hij zegt dat hij zou wakker liggen als hij een 6vwo zou moeten lesgeven.
Ik herken het ook niet helemaal op mijn VO-school dat de lastige klassen voor minder ervaren docenten zijn.
Als MR is dit voor ons jaarlijks een bespreekpunt. Je ontkomt er soms niet helemaal aan. Ik ervaar dat er minder lang dan eerder doorgemodderd gaat worden met een starter die het gewoon niet gaat redden. Je moet het ergens in je vingers hebben.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door deschpin »

Job schreef:Lara Rense, presentator van Nieuws en Co op NPO Radio 1, viert HAAR wedergeboorte. ZE noemt zich de eerste non-binaire presentator en heeft HAAR naam veranderd in Lara Billie Rense. Triest.
Zal hier niet linken naar dumpert, maar daar passeerde onlangs een filmpje over aantal genders. Het kwam er op neer dat als een archeoloog over een paar honderd jaar onderzoek doet naar de overblijfselen van de mensen dat hij uiteindelijk op slechts twee uitkomt.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door Erik1960 »

deschpin schreef:
Job schreef:Lara Rense, presentator van Nieuws en Co op NPO Radio 1, viert HAAR wedergeboorte. ZE noemt zich de eerste non-binaire presentator en heeft HAAR naam veranderd in Lara Billie Rense. Triest.
Zal hier niet linken naar dumpert, maar daar passeerde onlangs een filmpje over aantal genders. Het kwam er op neer dat als een archeoloog over een paar honderd jaar onderzoek doet naar de overblijfselen van de mensen dat hij uiteindelijk op slechts twee uitkomt.
Betrouwbare bron ook.. :nonnon
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven

Bericht door -DIA- »

Als er iets is waar mensen zich zorgen over maken is het vandaag wel: Het milieu. We kennen zelfs het begrip: milieuactivist en milieubeweging.

Wat een verschil in leven en denken met de jaren 60, met een heel optimistisch vooruitgangsgeloof. Over het milieu werd niet nagedacht, althans niet bij de doorsnee mens uit die tijd.
Ja, er was een klein clubje somberaars: De club van Rome, maar ach, die overdreven schromelijk.

Nu is dit alles heel anders. Alles lijkt om het milieu, over het behoud van de planeet te gaan.
Soms vallen kleine dingen waar te nemen die tonen dat het nu menens is.
Kijk in de supermarkt: Eco, Bio, Recycelbaar, en meer van deze kreten, en als je rondkijkt is dat niet klein beetje.
Elke zichzelf respecterende fabrikant heeft wel een reeks Bio- of Eco-producten in het assortiment.

Nu is dit alles begrijpelijk, maar niet alles is door de doorsnee mens te begrijpen.
Neem de kleur van etiketjes... bv. op vers vlees en groente. In de voorgaande jaren stond daar het AH-logo op in blauw. De laatste jaren wordt het etiket rijker met o.a. productinformatie, maar ook saaier: De kleur verdwijnt wat. Is het de mensen opgevallen dat het AH-logo op versproducten al een tijdje in zwart wordt afgedrukt? Ik weet de reden niet, maar zou zwart misschien milieuvriendelijker zijn dan blauw? Als iemand het antwoord weet, weet dan dat de nieuwsgierige aard van dit mensenkind wat bevredigd is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie