COVID-19

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Henk J schreef:
Valcke schreef: Verder zag ik ook in het slot van de presentatie bij de heer Van Dissel geen enkele gezonde reflectie op de eerdere prognoses die er fors naast zaten. Het is m.i. onvoldoende om te zeggen dat omicron minder ziekmakend was dan verwacht. Dit was ook 3-4 weken geleden al bekend, maar het werd onvoldoende verdisconteerd in de berekeningen.
Je vergeet nu wel dat onze situatie kritiek was, vier weken geleden. De ziekenhuizen lagen toen behoorlijk vol, dus dat is een ander uitgangspunt dan in andere landen. Daarnaast was toen vooral vanuit Z-A bekend dat omnikron milder was, nog niet echt vanuit Engeland en Denemarken. Z-A heeft een andere bevolkingssamenstelling dan NL, lastig te vergelijken dus. Omnikron hoefde maar iets de druk op de ziekenhuizen te verhogen en we hadden een groot probleem. Daarnaast heeft de overheid verdergaande maatregelen genomen dan verwacht in de modellen, lockdown was een week eerder en de boostercampagne is sterk versneld. Dus ik vind dat je Van Dissel wat makkelijk beticht van te weinig reflectie, en Van Dissel heeft nu ook aangegeven dat ze te pessimistisch waren.
Het ging mij nu niet om de maatregelen, maar om de modellen. Alsook: om het niet tijdig actualiseren van data. Wanneer er grote onzekerheden zijn, dan is het normaal dat je meerdere scenario's geeft: verwacht, gunstig en ongunstig. In december is dat niet gebeurd. Ook had Van Dissel zijn raming kunnen bijstellen toen de maatregelen een week eerder ingingen dan geadviseerd. Ook dat is niet gebeurd.

Bovendien kun je de verkeerde raming niet alleen toeschrijven aan een verschil in inschatting van de ziekmakendheid. Ook wanneer dat toen goed was ingeschat, had het model er nog enorm naast gezeten. Daar moet je als model-bouwer iets mee doen. Ik mis deze reflectie, in elk geval in het openbaar. Wat dat betreft vind ik het ook een signaal dat zijn Belgische collega al enkele malen iets over de Nederlandse ramingen gezegd heeft. Dat gebeurde al in december en nu zie ik het opnieuw in het NOS-artikel van vandaag.

Zie ook dit plaatje dat een raming zou zijn van precies een week geleden (13 januari) (bron: NOS)
https://cdn.nos.nl/image/2022/01/20/822 ... x1080a.jpg
Wanneer er na 1 week al zo'n verschil is tussen raming en werkelijkheid, dan denk ik toch echt dat er fundamenteel iets niet klopt in het model. Ik zit er niet diep genoeg in om te kunnen zeggen wat dit precies is.
En is het dan niet realistischer om uit te gaan van de onderste lijn van de grafiek in plaats van nu nog vast te houden aan de middelste lijn met een piek van > 1500 IC-bedden?
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Henk J »

Valcke schreef: Het ging mij nu niet om de maatregelen, maar om de modellen. Alsook: om het niet tijdig actualiseren van data. Wanneer er grote onzekerheden zijn, dan is het normaal dat je meerdere scenario's geeft: verwacht, gunstig en ongunstig. In december is dat niet gebeurd. Ook had Van Dissel zijn raming kunnen bijstellen toen de maatregelen een week eerder ingingen dan geadviseerd. Ook dat is niet gebeurd.

Bovendien kun je de verkeerde raming niet alleen toeschrijven aan een verschil in inschatting van de ziekmakendheid. Ook wanneer dat toen goed was ingeschat, had het model er nog enorm naast gezeten. Daar moet je als model-bouwer iets mee doen. Ik mis deze reflectie, in elk geval in het openbaar. Wat dat betreft vind ik het ook een signaal dat zijn Belgische collega al enkele malen iets over de Nederlandse ramingen gezegd heeft. Dat gebeurde al in december en nu zie ik het opnieuw in het NOS-artikel van vandaag.

Zie ook dit plaatje dat een raming zou zijn van precies een week geleden (13 januari) (bron: NOS)
https://cdn.nos.nl/image/2022/01/20/822 ... x1080a.jpg
Wanneer er na 1 week al zo'n verschil is tussen raming en werkelijkheid, dan denk ik toch echt dat er fundamenteel iets niet klopt in het model. Ik zit er niet diep genoeg in om te kunnen zeggen wat dit precies is.
En is het dan niet realistischer om uit te gaan van de onderste lijn van de grafiek in plaats van nu nog vast te houden aan de middelste lijn met een piek van > 1500 IC-bedden?
Ik probeerde aan te geven dat het model van Van Dissel van midden december ingehaald werd door strengere maatregelen dan in het model verwacht. Daarnaast stelt het RIVM niet elke week zijn model bij, een voorspellingsmodel maken is volgens mij een behoorlijke klus en dat kun je niet met het draaien aan wat knoppen zo even bijstellen. Men maakt op basis van nieuwe inzichten een nieuw model.
Daarnaast is je tweede bewering iets wat volgens mij helemaal niet zo te zeggen is. Je weet niet wat er gebeurd was als omnikron net zo ziekmakend was als delta, waar het model tot op zekere hoogte vanuit ging. Ik denk dat we dan ongeveer het model hadden gevolgd, zij het wat minder omdat er snel strenge maatregelen waren genomen.
En in het plaatje wat je laat zien valt de rode lijn nog net binnen de bandbreedte van het blauwe stuk. Het RIVM verwacht nog een piek omdat omnikron nog niet onder de ouderen is rond gegaan. Dus volgens mij valt het verschil tussen raming en werkelijkheid nog wat mee. Daarnaast geeft het RIVM ook aan dat dit model te pessimistisch is, blijkbaar is het nu maken van een goed model niet mogelijk ivm te weinig gegevens of te weinig tijd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Henk J schreef:Ik probeerde aan te geven dat het model van Van Dissel van midden december ingehaald werd door strengere maatregelen dan in het model verwacht. Daarnaast stelt het RIVM niet elke week zijn model bij, een voorspellingsmodel maken is volgens mij een behoorlijke klus en dat kun je niet met het draaien aan wat knoppen zo even bijstellen. Men maakt op basis van nieuwe inzichten een nieuw model.
Ik bedoelde alleen dat men op basis van actuele waarden van de meetvariabelen een week later (zelfs een dag later) een nieuwe prognose zou moeten kunnen maken. Daar is geen modelwijziging voor nodig. Een modelwijziging doe je alleen wanneer je andere verbanden moet leggen dan eerder gedacht.
Daarnaast is je tweede bewering iets wat volgens mij helemaal niet zo te zeggen is. Je weet niet wat er gebeurd was als omnikron net zo ziekmakend was als delta, waar het model tot op zekere hoogte vanuit ging. Ik denk dat we dan ongeveer het model hadden gevolgd, zij het wat minder omdat er snel strenge maatregelen waren genomen.
Nee, ik denk echt dat er veel meer aan de hand is met het model. Het gaat niet alleen om de ziekmakendheid. Als dat zo is, dan zouden de nieuwe ramingen wél moeten kloppen. Ik moet dat nog zien.
En in het plaatje wat je laat zien valt de rode lijn nog net binnen de bandbreedte van het blauwe stuk. Het RIVM verwacht nog een piek omdat omnikron nog niet onder de ouderen is rond gegaan.
Let wel: het gaat om één week, want het verleden klopt natuurlijk altijd. Verder weten we ook nu op grond van de GGD-cijfers dat ook NU er weinig besmettingen zijn onder de ouderen. Dat maakt dat je behoorlijk precies 1-2 weken vooruit moet kunnen kijken voor de ziekenhuisopnames. Ik vind het eerder verwonderlijk dat je zelfs na 1 week al een behoorlijk verschil ziet tussen prognose en werkelijkheid (werkelijke IC-bezetting 25% lager dan 1 week eerder geraamd).
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

NOS schreef:In de ziekenhuizen zijn 133 nieuwe coronapatiënten opgenomen op de verpleegafdeling. Op de IC's kwamen er 16 nieuwe patiënten bij. In de ziekenhuizen nam de bezetting af. Er liggen nu 1124 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 1149), van wie 290 op de IC (gisteren: 303).
Hoewel we opnieuw een daling zien in het aantal patiënten, zien we die daling niet meer in de opnames, eerder een stijging. Ik constateerde gisteren al dat de instroom niet verder daalde. Dat zet zich nu voort. Het kan het begin zijn van een omslag.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Valcke schreef:
NOS schreef:In de ziekenhuizen zijn 133 nieuwe coronapatiënten opgenomen op de verpleegafdeling. Op de IC's kwamen er 16 nieuwe patiënten bij. In de ziekenhuizen nam de bezetting af. Er liggen nu 1124 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 1149), van wie 290 op de IC (gisteren: 303).
Hoewel we opnieuw een daling zien in het aantal patiënten, zien we die daling niet meer in de opnames, eerder een stijging. Ik constateerde gisteren al dat de instroom niet verder daalde. Dat zet zich nu voort. Het kan het begin zijn van een omslag.
Hier meer cijfers en duiding. Nog steeds daling op weekbasis maar wel een afremmende.
https://lcps.nu/20-januari-290-covid-pa ... liniek-nl/

Normaal gesproken zal er binnenkort een stijging komen maar bij lange na geen code zwart scenario. Meer een gemiddeld seizoensgriep patroon.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Steeds meer landen schalen (bijna) alle maatregelen af ondanks torenhoge besmettingscijfers.
https://nos.nl/l/2413905#UPDATE-container-58807669

Wanneer zou onze regering dit aandurven ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: COVID-19

Bericht door Framboos »

huisman schreef:Steeds meer landen schalen (bijna) alle maatregelen af ondanks torenhoge besmettingscijfers.
https://nos.nl/l/2413905#UPDATE-container-58807669

Wanneer zou onze regering dit aandurven ?
Dinsdag de eerste stap, niet zo ongeduldig..
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

huisman schreef:Steeds meer landen schalen (bijna) alle maatregelen af ondanks torenhoge besmettingscijfers.
https://nos.nl/l/2413905#UPDATE-container-58807669

Wanneer zou onze regering dit aandurven ?
Er zijn anders ook landen waar iedereen een mondkapje op heeft, altijd en overal buiten en in publieke ruimtes, ook in het park of buitenaf.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:Steeds meer landen schalen (bijna) alle maatregelen af ondanks torenhoge besmettingscijfers.
https://nos.nl/l/2413905#UPDATE-container-58807669

Wanneer zou onze regering dit aandurven ?
Er zijn anders ook landen waar iedereen een mondkapje op heeft, altijd en overal buiten en in publieke ruimtes, ook in het park of buitenaf.

Lijkt mij erg nuttig om een mondkapje te dragen op een eenzame wandeltocht in de natuur. Bedankt voor de tip.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:Steeds meer landen schalen (bijna) alle maatregelen af ondanks torenhoge besmettingscijfers.
https://nos.nl/l/2413905#UPDATE-container-58807669

Wanneer zou onze regering dit aandurven ?
Er zijn anders ook landen waar iedereen een mondkapje op heeft, altijd en overal buiten en in publieke ruimtes, ook in het park of buitenaf.

Lijkt mij erg nuttig om een mondkapje te dragen op een eenzame wandeltocht in de natuur. Bedankt voor de tip.
Ik ben nu in Spanje, en afgezien van de grote stad (veel toeristen, vooral Nederlanders lijken eigenwijs) draagt vrijwel iedereen een mondkapje.

Je moet dan niet doen alsof '(bijna) alle maatregelen afgeschaald' zouden zijn. Dat is dan gewoon niet waar.

En natuurlijk heeft het geen zin bij een eenzame wandeltocht. Maar de regel hier is: buiten en in openbare ruimten: een mondkapje. Vermoedelijk zul je in het bos niet snel een boete hiervoor krijgen. Maar de regel is helder.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:Steeds meer landen schalen (bijna) alle maatregelen af ondanks torenhoge besmettingscijfers.
https://nos.nl/l/2413905#UPDATE-container-58807669

Wanneer zou onze regering dit aandurven ?
Er zijn anders ook landen waar iedereen een mondkapje op heeft, altijd en overal buiten en in publieke ruimtes, ook in het park of buitenaf.

Lijkt mij erg nuttig om een mondkapje te dragen op een eenzame wandeltocht in de natuur. Bedankt voor de tip.
Ik ben nu in Spanje, en afgezien van de grote stad (veel toeristen, vooral Nederlanders lijken eigenwijs) draagt vrijwel iedereen een mondkapje.

Je moet dan niet doen alsof '(bijna) alle maatregelen afgeschaald' zouden zijn. Dat is dan gewoon niet waar.

En natuurlijk heeft het geen zin bij een eenzame wandeltocht. Maar de regel hier is: buiten en in openbare ruimten: een mondkapje. Vermoedelijk zul je in het bos niet snel een boete hiervoor krijgen. Maar de regel is helder.
Mijn dochter was vorig weekend in Barcelona. Ze kwam maandag terug en testte dinsdag positief.
Ook haar 3 vriendinnen terwijl ze seperaat terug vlogen.
Gelukkig omicron en dus milde tot geen klachten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: COVID-19

Bericht door Chrisje72 »

Hoe weet ze dat het omikron is? Bij mijn weten wordt de variant alleen anoniem getest
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:Steeds meer landen schalen (bijna) alle maatregelen af ondanks torenhoge besmettingscijfers.
https://nos.nl/l/2413905#UPDATE-container-58807669

Wanneer zou onze regering dit aandurven ?
Er zijn anders ook landen waar iedereen een mondkapje op heeft, altijd en overal buiten en in publieke ruimtes, ook in het park of buitenaf.

Lijkt mij erg nuttig om een mondkapje te dragen op een eenzame wandeltocht in de natuur. Bedankt voor de tip.
Ik ben nu in Spanje, en afgezien van de grote stad (veel toeristen, vooral Nederlanders lijken eigenwijs) draagt vrijwel iedereen een mondkapje.

Je moet dan niet doen alsof '(bijna) alle maatregelen afgeschaald' zouden zijn. Dat is dan gewoon niet waar.

En natuurlijk heeft het geen zin bij een eenzame wandeltocht. Maar de regel hier is: buiten en in openbare ruimten: een mondkapje. Vermoedelijk zul je in het bos niet snel een boete hiervoor krijgen. Maar de regel is helder.
Zoek je van der Staaij?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
merel
Berichten: 9660
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Een schoolvriendje van een van de kinderen testte voor de derde keer binnen een half jaar positief op corona. Laatste keer is nog geen maand geleden. Het is nu geen latent virus van de vorige keer, omdat hij tussendoor ook al een keer negatief getest is.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

Chrisje72 schreef:Hoe weet ze dat het omikron is? Bij mijn weten wordt de variant alleen anoniem getest
Omdat besmettingen nu bijna 100% omikron betreffen denk ik.
Plaats reactie