COVID-19

Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: COVID-19

Bericht door Framboos »

HersteldHervormd schreef:
refo schreef:Dit soort gezwam lijkt wel een beetje op: waarom zou ik mijn kinderen laten vaccineren tegen polio? Dat komt in Nederland zelden voor!
Ja, ondere andere dankzij de vaccinaties. En kunt je je wel veroorloven ervan af te zien, doordat je indirect beschermd wordt door alle gevaccineerden om je heen.

Of: het KNMI kondigt code-oranje of rood af, maar we zien geen doden vallen. Dat gebeurt dan een keer of wat. De volgende keer trekt niemand zich wat aan van de waarschuwing van het KNMI. Code rood is onzin, er gebeurt nooit wat.

De corona-maatregelen werken blijkbaar en daardoor denken Hollanders: het was ergens voor nodig. Zal de ongehoorzame/eigenwijze volksaard wel zijn.
Polio en corona zijn niet vergelijken.
Poliovaccin is bescherming voor levenslang.

Coronavaccin is voor eventjes, net als griepprik.
De polio vaccinatie wordt ook 2 x gegeven, met booster op 4 jaar en 9 jaar. Van de coronavaccins hopen we ook dat die na booster langere bescherming bieden..
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: COVID-19

Bericht door Framboos »

Valcke schreef:
Posthoorn schreef:
valcke schreef:Ik denk dat we nu in een situatie zitten die qua ziekenhuisopnames niet ernstiger was dan de griepgolf in 2018. Toch gaan we er nu heel anders mee om. Dat kan ik niet rijmen.
Heeft misschien te maken met het feit dat meer personeel is uitgevallen door corona en overwerktheid. Dus minder personeel beschikbaar dan in 2018?
Dat zou alleen kortdurend nog zo kunnen zijn. Maar tijdens een griepgolf valt ook veel personeel uit.

Er is natuurlijk heel wat anders aan de hand. En dat is - kort gezegd - een soort van hersenspoeling mbt covid-bestrijding door afgelopen twee jaar. Zo wordt er nog steeds door partijen gedacht aan 2G, vaccinatieplicht, toegangsbewijzen, enzovoort. Voor influenza zou die gedachtegang onnavolgbaar zijn omdat we daar al tientallen jaren een ander beleid op voeren. Maar voor covid is de omslag gemaakt naar het controledenken en dat laat de overheid niet zomaar los...
En waarom zou de overheid dat doen? Welk doel heeft het voor ogen?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: COVID-19

Bericht door Forummer »

huisman schreef:
Forummer schreef:Toch begrijp ik Ambtenaar wel. Als je tot de linkerflank van dit forum behoort, wordt je door sommige deelnemers al niet meer serieus genomen. An sich genomen is dat geen vreemd fenomeen binnen de reformatorische wereld. Dus is het ook niet vreemd dat het hier op het forum ook gebeurd, maar juist lijkt het mij niet.

Terwijl een goed gesprek of een goede discussie met respect voor elkaar écht wel mogelijk is, zelfs met stevige stellingen.

( zoals ambtenaar en ondergetekende ook regelmatig doen )
Opnieuw een generaliserende post van jouw hand. Heb je wel eens gelezen hoe bv DIA wordt bejegend? Is dat met respect? En DIA behoort toch echt niet tot de linkerflank.

Vind jezelf dat deze post van jou respect uitstraalt voor de forummers aan de rechterkant?
Enige nuancering kan geen kwaad: ik schrijf sommige deelnemers. Besef je dat?

DIA wordt inderdaad ook regelmatig onheus bejegend. Maar je hoeft niet overal een tegenstelling van te maken. Het 1 sluit het ander niet uit.

Ik vind je reactie dan ook schromelijk overtrokken.

Nogmaals: ik bedoel uiteraard niet dat het de gehele rechterflank betreft, en heb dat ook nergens gezegd.

Dus blijf alsjeblieft wel eerlijk.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Framboos schreef:
Valcke schreef:
Posthoorn schreef:
valcke schreef:Ik denk dat we nu in een situatie zitten die qua ziekenhuisopnames niet ernstiger was dan de griepgolf in 2018. Toch gaan we er nu heel anders mee om. Dat kan ik niet rijmen.
Heeft misschien te maken met het feit dat meer personeel is uitgevallen door corona en overwerktheid. Dus minder personeel beschikbaar dan in 2018?
Dat zou alleen kortdurend nog zo kunnen zijn. Maar tijdens een griepgolf valt ook veel personeel uit.

Er is natuurlijk heel wat anders aan de hand. En dat is - kort gezegd - een soort van hersenspoeling mbt covid-bestrijding door afgelopen twee jaar. Zo wordt er nog steeds door partijen gedacht aan 2G, vaccinatieplicht, toegangsbewijzen, enzovoort. Voor influenza zou die gedachtegang onnavolgbaar zijn omdat we daar al tientallen jaren een ander beleid op voeren. Maar voor covid is de omslag gemaakt naar het controledenken en dat laat de overheid niet zomaar los...
En waarom zou de overheid dat doen? Welk doel heeft het voor ogen?
Dat is een goede vraag. Een feit is dat het gebeurt. Zie Macron, Canada, Australië, Oostenrijk, Duitsland, ...

De uitbreiding van de mondkapjesplicht in eigen land is ook een goed voorbeeld: nog zwaardere maatregelen op dit gebied, terwijl omikron veel ongevaarlijker is dan de vorige varianten. Waar zijn we mee bezig?
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Forummer schreef:
huisman schreef:
Forummer schreef:(...)
(...)
(...)
Kunnen we hiermee niet eens stoppen, zeker in dit topic?
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Framboos schreef:@valcke:
1) er is heel veel zorg uitgesteld, die op heel korte termijn moet worden ingehaald, om verdere schade te voorkomen. Dat gaat enkele weken/maanden kosten.
2) meer vrijgegeven zal naast covid ook het griepvirus weer ruimte geven, waardoor een piek zal ontstaan in ziekenhuis bezetting.

Ik weet niet of niet verder versoepeld kan worden, ik weet wel dat het niet zo simpel is als jij lijkt voor te stellen, door enkel naar ziekenhuis bezetting te kijken. De meeste vooraanstaande wetenschappers, zowel medici als epidemiologie en virologen zijn voorzichtig positief, maar lang niet zo optimistisch als jij.
Ik denk dat er echt nog wel een piek kan komen. Maar niet hoger dan de decemberpiek.
Ik denk echter dat de uitgestelde juist gebaat is bij een snelle afloop van deze golf.

En verder zijn de maatschappelijke belangen volledig uit balans. De materiële en immateriële schade is enorm. En mensen die daar iets over kunnen zeggen, zitten niet in het OMT.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: COVID-19

Bericht door Framboos »

Valcke schreef:
Framboos schreef:@valcke:
1) er is heel veel zorg uitgesteld, die op heel korte termijn moet worden ingehaald, om verdere schade te voorkomen. Dat gaat enkele weken/maanden kosten.
2) meer vrijgegeven zal naast covid ook het griepvirus weer ruimte geven, waardoor een piek zal ontstaan in ziekenhuis bezetting.

Ik weet niet of niet verder versoepeld kan worden, ik weet wel dat het niet zo simpel is als jij lijkt voor te stellen, door enkel naar ziekenhuis bezetting te kijken. De meeste vooraanstaande wetenschappers, zowel medici als epidemiologie en virologen zijn voorzichtig positief, maar lang niet zo optimistisch als jij.
Ik denk dat er echt nog wel een piek kan komen. Maar niet hoger dan de decemberpiek.
Ik denk echter dat de uitgestelde juist gebaat is bij een snelle afloop van deze golf.

En verder zijn de maatschappelijke belangen volledig uit balans. De materiële en immateriële schade is enorm. En mensen die daar iets over kunnen zeggen, zitten niet in het OMT.
Het OMT is ook niet de baas, in het kabinet wordt het maatschappelijk belang gewogen. Ik verbaas me erover dat velen hier op het forum denken te weten wat goed voor Nederland is, beter dan een team experts, doe als het goed is meer een totaal beeld hebben dan onze gefragmenteerde blik op de situatie.
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Framboos schreef:Het OMT is ook niet de baas, in het kabinet wordt het maatschappelijk belang gewogen. Ik verbaas me erover dat velen hier op het forum denken te weten wat goed voor Nederland is, beter dan een team experts, doe als het goed is meer een totaal beeld hebben dan onze gefragmenteerde blik op de situatie.
Dat kun jij zeggen, maar wanneer je de Kamerdebatten een beetje volgt, dan weet je dat de maatschappelijke weging - met alle respect - weinig voorstelt. Vanuit het kabinet is nooit enige verantwoording aan de Kamer afgelegd hoe die weging plaatsvindt. Verder zou het goed zijn wanneer je ook het interview met oud-staatssecretaris Mona Keijzer zou zien. Heel evenwichtig en heel voorzichtig hoe zij het zegt, maar tegelijk zeer ontluisterend over de besluitvorming en gestelde prioriteiten.

Verder weten de deskundigen echt heel veel meer dan ik, maar dan wel op hun eigen terrein. Keer op keer blijken zij niet in staat om daar een evenwichtig totaalverhaal van te maken dat a) realistisch is en b) proportioneel is qua maatregelen. Dus, ja: er is veel kennis, maar het is niet waar dat er een goed totaalbeeld is. Dat is er juist niet.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Henk J »

Valcke schreef: Ik denk dat er echt nog wel een piek kan komen. Maar niet hoger dan de decemberpiek.
Ik denk echter dat de uitgestelde juist gebaat is bij een snelle afloop van deze golf.

En verder zijn de maatschappelijke belangen volledig uit balans. De materiële en immateriële schade is enorm. En mensen die daar iets over kunnen zeggen, zitten niet in het OMT.
Ik vind het juist wel goed dat er alleen medici in het OMT zitten, Jaap van Dissel heeft ook wel eens aangegeven dat het nu al lastig genoeg is om tot consensus te komen, laat staan als er nog vele wetenschappers vanuit andere vakgebieden bij zitten. Als het kabinet in het achterhoofd houdt dat het OMT alleen medisch kijkt en niet echt naar de maatschappelijke gevolgen dan kan het kabinet daar zelf rekening mee houden. In die zin heb ik ook wel wat verwachting van Kuipers, ik denk dat hij meer in staat is om zelfstandig beslissingen te nemen dan Hugo de Jonge die zich toch graag verschool achter het OMT.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Forummer schreef:Toch begrijp ik Ambtenaar wel. Als je tot de linkerflank van dit forum behoort, wordt je door sommige deelnemers al niet meer serieus genomen. An sich genomen is dat geen vreemd fenomeen binnen de reformatorische wereld. Dus is het ook niet vreemd dat het hier op het forum ook gebeurd, maar juist lijkt het mij niet.

Terwijl een goed gesprek of een goede discussie met respect voor elkaar écht wel mogelijk is, zelfs met stevige stellingen.

( zoals ambtenaar en ondergetekende ook regelmatig doen )
Opnieuw een generaliserende post van jouw hand. Heb je wel eens gelezen hoe bv DIA wordt bejegend? Is dat met respect? En DIA behoort toch echt niet tot de linkerflank.

Vind jezelf dat deze post van jou respect uitstraalt voor de forummers aan de rechterkant?
DIA wordt hier keurig bejegend. Zijn opmerkingen zijn soms voor misverstand vatbaar, en dat leidt soms tot ophef. Ik vind dit een onheuse vergelijking.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: COVID-19

Bericht door pierre27 »

Valcke schreef:Zoals Ad en Tiberius hebben aangegeven ging het in deze situatie helemaal niet om links en rechts, maar om andere zaken. Dus laten we links en rechts er dan ook buiten houden.
Wijze woorden, als je jezelf ergens stevig positioneert is het meer dan logisch dat anders denkenden daar tegenaan schuren. Heeft niks met links of rechts te maken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10605
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: COVID-19

Bericht door Ad Anker »

op deze en andere plekken stoppen we het links- en rechtsgezeur. Over de manier van discussiëren is een andere topic beschikbaar.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

Framboos schreef:
HersteldHervormd schreef:
huisman schreef:@DDD haalt de zaken door elkaar. mRNA techniek bestaat al wat langer bij medicijnen( ook een soort vaccin) tegen kanker maar wordt nu voor het eerst gebruikt in preventieve vaccins. Daarmee zeg ik niet dat ze onveilig zijn maar benoem gewoon de feiten.

https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... het-veilig
Alles leuk en aardig, maar als je kanker hebt begrijp ik dat ze heftigere methodes gebruiken. Echter, nu word het in gezonde mensen gespoten, zelfs kinderen…

Heeft iemand een overzicht hoeveel kinderen er zijn gestorven aan Covid? Heeft iemand dan ook een overzicht van het aantal kinderen dat zelfmoord heeft gepleegd meer t.o.v. 2020 of 2019?
In plaats van suggestieve opmerkingen te plaatsen, zou je de cijfers gewoon op kunnen zoeken. Volgens cbs is aantal suïcide onder jongeren hetzelfde gebleven in 2020 tov 2019
https://www.ad.nl/gezond/toename-zelfdo ... ~ad401faf/

4 mensen overleden t.o.v. 15% meer zelfdodingen (40 zelfdodingen meer).
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Valcke schreef:
Framboos schreef:@valcke:
1) er is heel veel zorg uitgesteld, die op heel korte termijn moet worden ingehaald, om verdere schade te voorkomen. Dat gaat enkele weken/maanden kosten.
2) meer vrijgegeven zal naast covid ook het griepvirus weer ruimte geven, waardoor een piek zal ontstaan in ziekenhuis bezetting.

Ik weet niet of niet verder versoepeld kan worden, ik weet wel dat het niet zo simpel is als jij lijkt voor te stellen, door enkel naar ziekenhuis bezetting te kijken. De meeste vooraanstaande wetenschappers, zowel medici als epidemiologie en virologen zijn voorzichtig positief, maar lang niet zo optimistisch als jij.
Ik denk dat er echt nog wel een piek kan komen. Maar niet hoger dan de decemberpiek.
Ik denk echter dat de uitgestelde zorg juist gebaat is bij een snelle afloop van deze golf.

En verder zijn de maatschappelijke belangen volledig uit balans. De materiële en immateriële schade is enorm. En mensen die daar iets over kunnen zeggen, zitten niet in het OMT.
Het is goed dat de overheid alsnog verruimingen zal aankondigen voor de niet-essentiële winkels.
De manier waarop het kabinet hiertoe gekomen is, is echter allesbehalve fraai.
Met deze verlichting is ook de invoering van een coronapas voor de winkels voorlopig van de baan.
--!!-- Daar mogen we bijzonder dankbaar voor zijn! --!!--

De volledige sluiting van de horeca is op dit moment echter onbegrijpelijk en disproportioneel.
Ik vermoed dat het kabinet nog steeds probeert 2G erdoor te krijgen in de Tweede Kamer.
Ik hoop van harte dat de ontwikkelingen in positieve zin deze besluitvorming zullen passeren!
De situatie is niet langer houdbaar, juist omdat het nog steeds heel goed gaat: ook vandaag weer een stevige afname van het aantal bezette ziekenhuisbedden!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Valcke schreef:
Framboos schreef:@valcke:
1) er is heel veel zorg uitgesteld, die op heel korte termijn moet worden ingehaald, om verdere schade te voorkomen. Dat gaat enkele weken/maanden kosten.
2) meer vrijgegeven zal naast covid ook het griepvirus weer ruimte geven, waardoor een piek zal ontstaan in ziekenhuis bezetting.

Ik weet niet of niet verder versoepeld kan worden, ik weet wel dat het niet zo simpel is als jij lijkt voor te stellen, door enkel naar ziekenhuis bezetting te kijken. De meeste vooraanstaande wetenschappers, zowel medici als epidemiologie en virologen zijn voorzichtig positief, maar lang niet zo optimistisch als jij.
Ik denk dat er echt nog wel een piek kan komen. Maar niet hoger dan de decemberpiek.
Ik denk echter dat de uitgestelde zorg juist gebaat is bij een snelle afloop van deze golf.

En verder zijn de maatschappelijke belangen volledig uit balans. De materiële en immateriële schade is enorm. En mensen die daar iets over kunnen zeggen, zitten niet in het OMT.
Het is goed dat de overheid alsnog verruimingen zal aankondigen voor de niet-essentiële winkels.
De manier waarop het kabinet hiertoe gekomen is, is echter allesbehalve fraai.
Met deze verlichting is ook de invoering van een coronapas voor de winkels voorlopig van de baan.
--!!-- Daar mogen we bijzonder dankbaar voor zijn! --!!--

De volledige sluiting van de horeca is op dit moment echter onbegrijpelijk en disproportioneel.
Ik vermoed dat het kabinet nog steeds probeert 2G erdoor te krijgen in de Tweede Kamer.
Ik hoop van harte dat de ontwikkelingen in positieve zin deze besluitvorming zullen passeren!
De situatie is niet langer houdbaar, juist omdat het nog steeds heel goed gaat: ook vandaag weer een stevige afname van het aantal bezette ziekenhuisbedden!
Dat het heel goed gaat is relatief tov een paar maanden geleden, niet tov twee jaar geleden bijvoorbeeld. Dat mag logisch klinken omdat we toen geen pandemie hadden, maar of dat door fouten van wie dan ook komt of niet, we hebben te maken met een capaciteit die gebaseerd is op geen pandemie en er is nog een hoop zorg in te halen.

Ik zie ook wel groot belang van weer open gaan en hoop dat het gebeurt, maar een andere keuze is gewoon te begrijpen en ook wel te rechtvaardigen. Nadruk blijven leggen op vaccinatie om Omicron te stoppen is dat niet. Het zal er op zijn hoogst een kleine rem op zetten en (dat dan weer wel) zal best wel wat ziekenhuisopnames voorkomen.

Verder begrijp ik je grote afkeer van mondkapjesverplichting niet. Het zal best wat helpen (het is wel lastig te meten, maar we weten nu beter hoe Covid zich verspreidt en wat de natuurkunde van de verspreiding is). Het is nauwelijks een aanslag op vrijheden (niet veel meer dan de autogordelverplichting) en het kan bijdragen aan het losser laten van andere maatregelen. Enige probleem is dat het rechtstreeks in strijd is met het verbod op gezichtsbedekking in bijvoorbeeld OV, maar die wet was er toch alleen om moslimvrouwen te pesten, dus goed als we daar wat rustiger over worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie