COVID-19

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door refo »

windorgel schreef:
Chrisje72 schreef:Hoe weet ze dat het omikron is? Bij mijn weten wordt de variant alleen anoniem getest
Omdat besmettingen nu bijna 100% omikron betreffen denk ik.
Maar delta is niet weg.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door huisman »

refo schreef:
windorgel schreef:
Chrisje72 schreef:Hoe weet ze dat het omikron is? Bij mijn weten wordt de variant alleen anoniem getest
Omdat besmettingen nu bijna 100% omikron betreffen denk ik.
Maar delta is niet weg.
Lees dit maar eens.
https://www.ggd.amsterdam.nl/coronaviru ... mstelland/

Steekproeven Amsterdam zijn (bijna) 100% omicron. Delta is een snel uitstervend ras.
In de steden als Londen, Parijs en zeker ook Barcelona is delta weg.
Bij mijn dochter zie je het aan de mildheid en de totale afwezigheid van hoesten maar vooral dat haar man in november Delta gehad heeft en nu weer positief testte met milde klachten. Tegen delta had hij vast nog antistoffen.
Natuurlijk is het een aanname dat dit omicron is maar wel een zeer aannemelijke.

Ze zijn weer fit trouwens maar mogen nog niet uit quarantaine.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
refo schreef:
windorgel schreef:
Chrisje72 schreef:Hoe weet ze dat het omikron is? Bij mijn weten wordt de variant alleen anoniem getest
Omdat besmettingen nu bijna 100% omikron betreffen denk ik.
Maar delta is niet weg.
Lees dit maar eens.
https://www.ggd.amsterdam.nl/coronaviru ... mstelland/

Steekproeven Amsterdam zijn (bijna) 100% omicron. Delta is een snel uitstervend ras.
In de steden als Londen, Parijs en zeker ook Barcelona is delta weg.
Bij mijn dochter zie je het aan de mildheid en de totale afwezigheid van hoesten maar vooral dat haar man in november Delta gehad heeft en nu weer positief testte met milde klachten. Tegen delta had hij vast nog antistoffen.
Natuurlijk is het een aanname dat dit omicron is maar wel een zeer aannemelijke.

Ze zijn weer fit trouwens maar mogen nog niet uit quarantaine.
Nou, wij hoesten ons hier suf moet ik zeggen. Oudste heeft al een aantal dagen hoge koorts.
Ik zie niet zoveel mildheid vergeleken met hoe de kids er in november aan toe waren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Lees dit maar eens.
https://www.ggd.amsterdam.nl/coronaviru ... mstelland/

Steekproeven Amsterdam zijn (bijna) 100% omicron. Delta is een snel uitstervend ras.
In de steden als Londen, Parijs en zeker ook Barcelona is delta weg.
Bij mijn dochter zie je het aan de mildheid en de totale afwezigheid van hoesten maar vooral dat haar man in november Delta gehad heeft en nu weer positief testte met milde klachten. Tegen delta had hij vast nog antistoffen.
Natuurlijk is het een aanname dat dit omicron is maar wel een zeer aannemelijke.

Ze zijn weer fit trouwens maar mogen nog niet uit quarantaine.
Nou, wij hoesten ons hier suf moet ik zeggen. Oudste heeft al een aantal dagen hoge koorts.
Ik zie niet zoveel mildheid vergeleken met hoe de kids er in november aan toe waren.
Volgens onze huisarts is een mild verloop ook een paar dagen met flinke koorts op bed en dan herstel.
Jullie iig beterschap!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Lees dit maar eens.
https://www.ggd.amsterdam.nl/coronaviru ... mstelland/

Steekproeven Amsterdam zijn (bijna) 100% omicron. Delta is een snel uitstervend ras.
In de steden als Londen, Parijs en zeker ook Barcelona is delta weg.
Bij mijn dochter zie je het aan de mildheid en de totale afwezigheid van hoesten maar vooral dat haar man in november Delta gehad heeft en nu weer positief testte met milde klachten. Tegen delta had hij vast nog antistoffen.
Natuurlijk is het een aanname dat dit omicron is maar wel een zeer aannemelijke.

Ze zijn weer fit trouwens maar mogen nog niet uit quarantaine.
Nou, wij hoesten ons hier suf moet ik zeggen. Oudste heeft al een aantal dagen hoge koorts.
Ik zie niet zoveel mildheid vergeleken met hoe de kids er in november aan toe waren.
Volgens onze huisarts is een mild verloop ook een paar dagen met flinke koorts op bed en dan herstel.
Jullie iig beterschap!
Ja, dat is beetje griep idee he. Dank je.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

huisman schreef:
refo schreef:
windorgel schreef:
Chrisje72 schreef:Hoe weet ze dat het omikron is? Bij mijn weten wordt de variant alleen anoniem getest
Omdat besmettingen nu bijna 100% omikron betreffen denk ik.
Maar delta is niet weg.
Lees dit maar eens.
https://www.ggd.amsterdam.nl/coronaviru ... mstelland/

Steekproeven Amsterdam zijn (bijna) 100% omicron. Delta is een snel uitstervend ras.
In de steden als Londen, Parijs en zeker ook Barcelona is delta weg.
Bij mijn dochter zie je het aan de mildheid en de totale afwezigheid van hoesten maar vooral dat haar man in november Delta gehad heeft en nu weer positief testte met milde klachten. Tegen delta had hij vast nog antistoffen.
Natuurlijk is het een aanname dat dit omicron is maar wel een zeer aannemelijke.

Ze zijn weer fit trouwens maar mogen nog niet uit quarantaine.
Amsterdam loopt voor. Ook vorige keren duurde de verdringing van de minder besmettelijke variant een maand of twee.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

In de 1e week van januari betrof 87% van de besmettingen al de omikronvariant. Dat zal inmiddels wel tegen de 100% liggen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Besef dat je voor verdringing echt nodig hebt dat er kruisimmuniteit is voor besmetting. Dus in dit geval dat een Omicron besmetting (gedeeltelijke) bescherming geeft tegen Delta besmettingen, niet alleen tegen de gevolgen van een delta besmetting.

Ik dacht gelezen te hebben dat er goede aanwijzingen zijn dat die gedeeltelijke bescherming er is, maar het is nog niet heel breed gedeeld.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

parsifal schreef:Besef dat je voor verdringing echt nodig hebt dat er kruisimmuniteit is voor besmetting. Dus in dit geval dat een Omicron besmetting (gedeeltelijke) bescherming geeft tegen Delta besmettingen, niet alleen tegen de gevolgen van een delta besmetting.

Ik dacht gelezen te hebben dat er goede aanwijzingen zijn dat die gedeeltelijke bescherming er is, maar het is nog niet heel breed gedeeld.
Lijkt idd dat omicron goede immuniteit geeft tegen delta.

https://www.gavi.org/vaccineswork/how-o ... -dangerous
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

windorgel schreef:In de 1e week van januari betrof 87% van de besmettingen al de omikronvariant. Dat zal inmiddels wel tegen de 100% liggen.
Dat blijft dan een landelijk cijfer. Regionaal kan de verhouding nog echt anders zijn. Ik herinner mij dat ook van destijds alfa.
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: COVID-19

Bericht door margrietha »

In december besmet geraakt met corona.
Naast klachten als nog vlagen van intense moeheid, kortademigheid heb ik ook last van mijn geheugen: vergeten te appen, iets willen pakken en niet meer weten wat, iets doen en niet meer weten wat
Zijn er meer mensen die hier last van hebben of dit herkennen?
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: COVID-19

Bericht door Mannetje »

Ja. Heel herkenbaar. Nu, bijna drie maanden na besmetting, is dat gelukkig wel meer weggetrokken. Het was bij mij zo erg dat ik op een gegeven moment in de auto moest gaan nadenken hoe je ook alweer moest schakelen...
-
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Wat achtergrond over modellen. https://twitter.com/mkeulemans/status/1 ... bwq9A&s=19
Niet alle kritiek op modellen is onterecht en er kan best meer gecommuniceerd worden, maar zoals iemand eens zei: de verspreiding van infectieziekten voorspellen is moeilijker dan het weer voorspellen. Je kunt het vergelijken met een situatie waar niet alleen het weer gedrag beïnvloedt, maar waar het uitklappen van paraplus ook het weer beïnvloedt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: COVID-19

Bericht door TSD »

parsifal schreef:Wat achtergrond over modellen. https://twitter.com/mkeulemans/status/1 ... bwq9A&s=19
Niet alle kritiek op modellen is onterecht en er kan best meer gecommuniceerd worden, maar zoals iemand eens zei: de verspreiding van infectieziekten voorspellen is moeilijker dan het weer voorspellen. Je kunt het vergelijken met een situatie waar niet alleen het weer gedrag beïnvloedt, maar waar het uitklappen van paraplus ook het weer beïnvloedt.
Ik ben het in deze absoluut niet met Maarten Keulemans eens. Het punt is dat deze modellen gebruikt worden als basis voor beleid en de kern van de kritiek is dat alleen een conservatief 'worst case' scenario wordt getoond (met verschillende vormen van maatregelen) met hele conservatieve aannames.

En dát is de kern van de kritiek die in het geheel niet door Keulemans wordt weerlegd. Er wordt alleen gespeeld met verschillende beperkende maatregelen en in het geheel niet verschillende scenario's met andere aannames over het virus.

Dat laatste zou ook bijna alle kritiek wegnemen omdat je dan ziet wat worst-case is, wat het meest waarschijnlijke is met de kennis van nu, en wat een meer optimistisch scenario is.

En laat de politiek dan maar beslissen over of je moet handelen met het worst-case scenario in het achterhoofd, of dat er beleid gemaakt moet worden op bijv. het meest waarschijnlijke scenario met de kennis van nu.

Nu zitten we met zijn allen te kijken naar modellen, op basis waarvan dan beleid gemaakt moet worden, maar waarbij alle signalen uitwijzen dat de modellen er waarschijnlijk naast zitten. Wanneer je de meest recente data in het nieuwe model had gezet op de dag van presentatie (vorige week) dan zag je al dat deze in positieve zin opnieuw ging afwijken.

Het gaat er helemaal niet over dat het RIVM iets aan het schatten is, het gaat erover dat beleidsmakers een nogal eenzijdige doorrekening krijgen en het daarmee moeten doen.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Eens, TSD.

Overigens verbaas ik mij dan weer erover dat we nu van helemaal dicht voor de horeca in 1x gaan naar open tot 22:00. Het is hollen of stilstaan. Dan was mi een beleid dat langer stabiel is - bv de avondlockdown van december langere tijd handhaven - verre te verkiezen geweest.
Plaats reactie