Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

De kerken moeten ook maatregelen nemen

Eens
47
55%
Oneens
35
41%
Geen mening
4
5%
 
Totaal aantal stemmen: 86

Online
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door FlyingEagle »

Ik heb ook gezegd dat het aantal kerkgangers inschatten heel erg lastig is. M’n schoonmoeder zei iets van 400 maar m’n schoonvader zei dat het er wel wat meer konden zijn maar allebei zeiden ze dat het er geen 800 zijn.
Ik vertrouw m’n schoonouders voor de volle 100% maar kan best zijn dat ze niet goed in kunnen schatten. Datzelfde geldt voor de kennis van Amstoledamse, daarom vind ik het gevaarlijk dit soort dingen zomaar rond te gaan bazuinen. Wat voor doel dient dit? Lekker een zware gemeente aan de schandpaal nagelen? Daar pas ik voor. Ondanks dat ik ook wel vind dat sommige gemeenten naar mijn idee te ver gaan of dat sommige predikanten het allemaal een beetje bagataliseren.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Bruna »

DDD schreef:Moet dat dan? Er zijn ook mensen die zo eigenwijs zijn dat ze zich niet laten testen, of zelfs als bouwvakker gewoon aan het werk gaan in andermans huis met klachten. Dankzij zo'n asociaal persoon heb ik nog een paar dagen in quarantaine gezeten.
Ik zie dat ik het bericht van Herman over een uitbraak in een gemeente en de gemeente waar Amstelodamense over spreekt door elkaar haal. Vandaar mijn opmerking.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:Het is interessanter om te weten of het aantal besmettingen in de populatie van de GG hoger is dan gemiddeld. Dan zou je wellicht een verband kunnen veronderstellen.
Maar niet zonder meer een oorzakelijk verband met de kerkdiensten, want de gemeenschap is sowieso heel hecht.

Maar goed, het gaat om het principe dat een kerkenraad zich als een puber opstelt. Dat is toch wel zorgelijk.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Forummer »

KWB vind ik een goed voorbeeld van wat sociale groepsdruk kan doen. Als ik het goed begrijp krijgen mensen die thuis blijven zelfs min of meer op hun kop vanaf de kansel. Dat is toch echt kwalijk te noemen en mag gewoon benoemd worden. Zonder dat dit nu direct "lekker zwart maken van een zware gemeente" is.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Online
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door FlyingEagle »

Is dat dan ook werkelijk zo? Laten we voordat we al te boude beweringen doen eerst eens onderzoek naar doen. Lijkt me goed als amstoledamse een preek of een gedeelte van een preek aanwijst waarin dat gezegd wordt.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Maanenschijn »

Waar ik benieuwd naar ben, waar komt de ‘moeite’ met handelswijze van Kootwijkerbroek vandaan?

Zijn jullie bezorgd voor de kerkgangers daar? Of zijn jullie bang voor de beeldvorming van kerkgangers in het algemeen? Of vinden jullie het vervelend dat anderen wel kunnen gaan en jullie niet? Of andere andere redenen die ik zo niet kan bedenken? Ik neem aan dat het niet zo is van: Hullie zijn oerstom, wij gelukkig niet! Er zal toch (hoop ik) wel een betere motivatie aan ten grondslag liggen?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door margrietha »

Forummer schreef:KWB vind ik een goed voorbeeld van wat sociale groepsdruk kan doen. Als ik het goed begrijp krijgen mensen die thuis blijven zelfs min of meer op hun kop vanaf de kansel. Dat is toch echt kwalijk te noemen en mag gewoon benoemd worden. Zonder dat dit nu direct "lekker zwart maken van een zware gemeente" is.
Luister regelmatig mee met kootwijkerbroek, maar heb dit werkelijk nog nooit gehoord dat mensen op hun kop krijgen die thuis blijven!
Deze predikant is enorm bezorgd en lijdt eraan dat er zoveel mensen thuis zitten, betrekt de jeugd en kinderen er heel vaak bij, hij vergeet hun ook nooit in het gebed en geeft hun ook vaak de zegen mee aan het eind van de dienst, wat ik juist heel mooi vind.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef:Waar ik benieuwd naar ben, waar komt de ‘moeite’ met handelswijze van Kootwijkerbroek vandaan?

Zijn jullie bezorgd voor de kerkgangers daar? Of zijn jullie bang voor de beeldvorming van kerkgangers in het algemeen? Of vinden jullie het vervelend dat anderen wel kunnen gaan en jullie niet? Of andere andere redenen die ik zo niet kan bedenken? Ik neem aan dat het niet zo is van: Hullie zijn oerstom, wij gelukkig niet! Er zal toch (hoop ik) wel een betere motivatie aan ten grondslag liggen?
Dat tweede. Het gaat Gods naam en waarheid aan. En het is onverantwoord qua ventilatie en afstand. Dat leek mij volkomen vanzelfsprekend, maar dat heb ik ook toegelicht hierboven. Het is één ding dat een stel pubers in een christelijke gemeente een teststraat in brand steekt, maar het is heel wat erger als een kerkenraad onverantwoordelijk gedrag vertoont.

Bovendien brengt het RD dit soort belangrijke nieuwsberichten ten onrechte niet.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:
Maanenschijn schreef:Waar ik benieuwd naar ben, waar komt de ‘moeite’ met handelswijze van Kootwijkerbroek vandaan?

Zijn jullie bezorgd voor de kerkgangers daar? Of zijn jullie bang voor de beeldvorming van kerkgangers in het algemeen? Of vinden jullie het vervelend dat anderen wel kunnen gaan en jullie niet? Of andere andere redenen die ik zo niet kan bedenken? Ik neem aan dat het niet zo is van: Hullie zijn oerstom, wij gelukkig niet! Er zal toch (hoop ik) wel een betere motivatie aan ten grondslag liggen?
Dat tweede. Het gaat Gods naam en waarheid aan. En het is onverantwoord qua ventilatie en afstand. Dat leek mij volkomen vanzelfsprekend, maar dat heb ik ook toegelicht hierboven. Het is één ding dat een stel pubers in een christelijke gemeente een teststraat in brand steekt, maar het is heel wat erger als een kerkenraad onverantwoordelijk gedrag vertoont.

Bovendien brengt het RD dit soort belangrijke nieuwsberichten ten onrechte niet.
Dank @DDD. Ik kan nu beter plaatsen waarom je zo tegen bent. Ik krijg van Amtelodamense en Forummer dat beeld nog niet zo goed, vooral met de opmerkingen er bij dat het ‘niet in de doofpot moet’, maar prima openbaar aan de kaak gesteld kan worden. Want dan lijkt het me niet te gaan om Gods naam en waarheid. Maar het aan de schandpaal brengen van een kerkenraad en predikant.

Laat ik vooropstellen dat ik het verstandig van kerkraden vind om met verstand met deze zaken om te gaan. Dat betreft het verspreidingsrisico van de ziekte, maar ook de beeldvorming die een eventuele uitbraak ten gevolge van kerkgang met zich meebrengt.

Maar, kerken hebben de vrijheid om de adviezen op eigen wijze in te vullen. Daar waar dit op een verantwoorde wijze plaats vind, lijkt mij veroordeling puur op basis van geruchten niet op zijn plaats. Of het verantwoord is kan van veel factoren afhangen. Techniek, ruimte, aantal diensten etc. En die overwegingen en feiten heb ik nog gemist in de discussie.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Luther »

DDD schreef:
Maanenschijn schreef:Waar ik benieuwd naar ben, waar komt de ‘moeite’ met handelswijze van Kootwijkerbroek vandaan?

Zijn jullie bezorgd voor de kerkgangers daar? Of zijn jullie bang voor de beeldvorming van kerkgangers in het algemeen? Of vinden jullie het vervelend dat anderen wel kunnen gaan en jullie niet? Of andere andere redenen die ik zo niet kan bedenken? Ik neem aan dat het niet zo is van: Hullie zijn oerstom, wij gelukkig niet! Er zal toch (hoop ik) wel een betere motivatie aan ten grondslag liggen?
Dat tweede. Het gaat Gods naam en waarheid aan. En het is onverantwoord qua ventilatie en afstand. Dat leek mij volkomen vanzelfsprekend, maar dat heb ik ook toegelicht hierboven. Het is één ding dat een stel pubers in een christelijke gemeente een teststraat in brand steekt, maar het is heel wat erger als een kerkenraad onverantwoordelijk gedrag vertoont.

Bovendien brengt het RD dit soort belangrijke nieuwsberichten ten onrechte niet.
Gelukkig niet.
Je argumentatie gaat nog steeds niet over de mogelijkheid (eigenlijk ga ik daar zondermeer vanuit) dat de kerkenraad gehandeld heeft naar wat men het meest in het belang van de gemeente acht. Dat men biddend een afweging heeft gemaakt en daarin niet alleen gezondheidsaspecten heeft meegewogen (ja, men houdt zich strikt aan alle basisvoorschriften!), maar ook de geestelijke belangen van de gemeente. Als een kerkenraad dat doet, kun je toch niet zomaar makkelijk zeggen dat het onverantwoord is, of dat de kerkenraad onverantwoord gedrag vertoond?

Naarmate de rondgang van het virus langer duurt, zullen we ons meer en meer moeten gaan bezinnen, hoe we met een permanente aanwezigheid van ziekte en dreiging van pandemieën het kerkelijk leven (maar ook het maatschappelijk leven) weer kunnen terugbrengen naar de situatie van een jaar geleden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Forummer »

Ik heb dit in het verleden duidelijk genoeg gemaakt dat het erom gaat dat Gods naam niet om onzentwil gelasterd worde. Dus dat leek mij duidelijk. Wellicht had ik dat er beter weer bij kunnen zetten.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Luther »

Forummer schreef:Ik heb dit in het verleden duidelijk genoeg gemaakt dat het erom gaat dat Gods naam niet om onzentwil gelasterd worde. Dus dat leek mij duidelijk. Wellicht had ik dat er beter weer bij kunnen zetten.
Zeker. Maar dan denk ik toch eerder aan de rellen op Urk, dan aan kerkenraden die biddend een gewetensvolle afweging maken. Het kan best zijn dat dat door een deel van de maatschappij niet wordt begrepen. Dat zou kunnen. Ik zou dan in ieder geval uitleggen dat onze fysieke kerkgang belangrijker is dan het bezoeken van een supermarkt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Forummer »

Natuurlijk, wat op Urk gebeurd is ook bijzonder laakbaar. Maar dit is het topic over de aanpassingen van de kerken.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Maanenschijn schreef:Waar ik benieuwd naar ben, waar komt de ‘moeite’ met handelswijze van Kootwijkerbroek vandaan?

Zijn jullie bezorgd voor de kerkgangers daar? Of zijn jullie bang voor de beeldvorming van kerkgangers in het algemeen? Of vinden jullie het vervelend dat anderen wel kunnen gaan en jullie niet? Of andere andere redenen die ik zo niet kan bedenken? Ik neem aan dat het niet zo is van: Hullie zijn oerstom, wij gelukkig niet! Er zal toch (hoop ik) wel een betere motivatie aan ten grondslag liggen?
Dat tweede. Het gaat Gods naam en waarheid aan. En het is onverantwoord qua ventilatie en afstand. Dat leek mij volkomen vanzelfsprekend, maar dat heb ik ook toegelicht hierboven. Het is één ding dat een stel pubers in een christelijke gemeente een teststraat in brand steekt, maar het is heel wat erger als een kerkenraad onverantwoordelijk gedrag vertoont.

Bovendien brengt het RD dit soort belangrijke nieuwsberichten ten onrechte niet.
Dit plaatste ik in een verwant topic:

Vandaag bij de Lidl een lichtreclame. ‘ Nu nog plaats voor 160 mensen ‘ ....en ik vond het al redelijk vol. Voller iig dan morgen in elk kerkgebouw. Maar ja er lagen geen journalisten in de bosjes bij de Lidl.
Iedereen loopt door elkaar en er is geen gezondheidscheck zoals wel bij de kerken. Toch valt niemand over de drukte in de supermarkten terwijl zij vallen onder dezelfde uitzonderingspositie als de kerken.


De kerken en helaas veel kerkmensen hebben zich erg laten beïnvloeden door de media. Morgen hoop ik weer naar de kerk te gaan. Vind dat belangrijker dan de boodschappen bij de Lidl en die doe ik toch ook?

Jammer dat de beïnvloeding ook op dit forum sterk merkbaar is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Forummer »

Of we het nu leuk vinden of niet, we hebben gewoonweg te maken met de beeldvorming. Ook al is die beeldvorming vertekend, of onjuist. Als Christen hebben wij er dan gewoonweg rekening mee te houden dat Gods naam niet om onzentwil gelasterd worde. Sterker nog, als Christen zouden wij een afspiegeling van Christus moeten zijn richting de maatschappij. Christus was de minste, waste de voeten van zijn leerlingen. Zijn wij ook de minste? Of eisen we ons recht op? Met een rechthebbende houding denk ik niet dat we het beeld van Christus laten zien.

Dus beïnvloed? Als het goed is wel. Door de Koning. In afhankelijkheid van de Koning. Om zo te leiden tot die Koning.

Als reformatorische gemeenschap zijn we veel te veel naar binnen gericht.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie