Kabinetsformatie 2021

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Ad Anker »

Er zijn 81 rechtse zetels in de Tweede Kamer, links heeft een dreun gehad, om 2 linkse partijen (let wel partijtjes) toe te voegen aan de coalitie is wat ongeloofwaardig. Eentje kan nog, als je idd CU inruilt voor GL of PvdA. In die zin snap ik de redenering wel.

Helaas is over rechts formeren geen optie. Dus maar een minderheidskabinet. Dat zou de democratie een boost geven. Al kan D66 dan losgaan met hun verwerpelijke voorstellen. Dat is buitengewoon ernstig.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Henk J »

parsifal schreef:Het is wel druk met partijen die elkaar uitsluiten.
Dat Kaag niet met CU wil is nog inhoudelijk op standpunten. Ik vraag me wel af wat CDA en VVD doen met GroenLinks en PvdA. Het argument dat ze niet met die combinatie van partijen willlen samenwerken lijkt dat die partijen minder zouden lijden onder compromissen dan andere coalitiepartijen en daardoor bij volgende verkiezingen een voordeel hebben. Ik kan dat soort strategieen echt van geen enkele partij waarderen. Het partijbelang gaat dan boven landsbelang en ideologie.
Onderhandelen met 1 of twee linkse partijen is een verschil. PvdA en GL staan samen sterker en dan wordt het regeerakkoord dus linkser. Beiden zijn niet nodig voor een meerderheid dus ik begrijp wel dat Rutte en Hoekstra hier niet op zitten te wachten.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door parsifal »

Ad Anker schreef:Er zijn 81 rechtse zetels in de Tweede Kamer, links heeft een dreun gehad, om 2 linkse partijen (let wel partijtjes) toe te voegen aan de coalitie is wat ongeloofwaardig. Eentje kan nog, als je idd CU inruilt voor GL of PvdA. In die zin snap ik de redenering wel.

Helaas is over rechts formeren geen optie. Dus maar een minderheidskabinet. Dat zou de democratie een boost geven. Al kan D66 dan losgaan met hun verwerpelijke voorstellen. Dat is buitengewoon ernstig.
Links, rechts is niet zo duidelijk meer. PvdA en GL staan denk ik dichter bij de combinatie van CDA, D66 en VVD.

Ik deel je zorg voor D66. Al is VVD niet veel beter. De meest uitgesproken suggesties tegen bijvoorbeeld artikel 23 en voor vaccinatieplicht kwamen vanuit de VVD.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Habitat »

parsifal schreef:
Ad Anker schreef:Er zijn 81 rechtse zetels in de Tweede Kamer, links heeft een dreun gehad, om 2 linkse partijen (let wel partijtjes) toe te voegen aan de coalitie is wat ongeloofwaardig. Eentje kan nog, als je idd CU inruilt voor GL of PvdA. In die zin snap ik de redenering wel.

Helaas is over rechts formeren geen optie. Dus maar een minderheidskabinet. Dat zou de democratie een boost geven. Al kan D66 dan losgaan met hun verwerpelijke voorstellen. Dat is buitengewoon ernstig.
Links, rechts is niet zo duidelijk meer. PvdA en GL staan denk ik dichter bij de combinatie van CDA, D66 en VVD.

Ik deel je zorg voor D66. Al is VVD niet veel beter. De meest uitgesproken suggesties tegen bijvoorbeeld artikel 23 en voor vaccinatieplicht kwamen vanuit de VVD.
Precies, christenen zijn vaak bezorgd met betrekking tot D66.
Maar de VVD gaat, hoewel ze het minder van de daken schreeuwen, op sommige punten verder.
Plaats reactie