Maatschappelijk onderzoek

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatschappelijk onderzoek

Bericht door DDD »

Misschien kun je beter een studie beginnen. Dan krijg je al veel deskundigheid mee. Er zijn hele universiteiten vol die zich met deze onderwerpen bezighouden. Ik denk niet dat het realistisch is om dat op eigen houtje beter te kunnen. Maar je kunt eerst eens beginnen met het lezen van alle publicaties van de wetenschappelijke onderzoeksbureaus van SGP en ChristenUnie en CDA.

Misschien kun je daar nog stage lopen ook. Dat zou al een goede eerste stap zijn.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Maatschappelijk onderzoek

Bericht door Mannetje »

Hier ben ik het helemaal mee eens. Voordat je een onderzoek gaat doen waarbij je bij voorbaat al kunt zeggen dat je uitkomsten niets zeggen vanwege gebreken in de opzet, zou ik eerst studie maken van het doen van onderzoek.
-
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatschappelijk onderzoek

Bericht door Forummer »

En een goed onderzoek kenmerkt zich door een goede onderzoeksvraag.

Als je een onderzoek doet onder paarden, en je komt tot de conclusie dat paarden met elkaar communiceren door te hinniken, kan dat best een gedegen onderzoek geweest zijn. De vraag is alleen of je aan de uitkomst wezenlijk iets hebt.

Dus inderdaad, focus je. Anders moet jij straks onderzocht worden... ;)
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Maatschappelijk onderzoek

Bericht door HersteldHervormd »

Forummer schreef: Dus inderdaad, focus je. Anders moet jij straks onderzocht worden... ;)
Haha wie weet :)
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Maatschappelijk onderzoek

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Misschien kun je beter een studie beginnen. Dan krijg je al veel deskundigheid mee. Er zijn hele universiteiten vol die zich met deze onderwerpen bezighouden. Ik denk niet dat het realistisch is om dat op eigen houtje beter te kunnen. Maar je kunt eerst eens beginnen met het lezen van alle publicaties van de wetenschappelijke onderzoeksbureaus van SGP en ChristenUnie en CDA.

Misschien kun je daar nog stage lopen ook. Dat zou al een goede eerste stap zijn.
Ja inderdaad. Misschien kan ik me beter bij de plaatselijke politiek aansluiten en daar een hoop gaan leren.

Waar kan ik de publicaties vinden?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Maatschappelijk onderzoek

Bericht door Mannetje »

HersteldHervormd schreef:
Waar kan ik de publicaties vinden?
Zelf een beetje onderzoek doen kan geen kwaad ;)
-
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Maatschappelijk onderzoek

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef:
HersteldHervormd schreef:
Waar kan ik de publicaties vinden?
Zelf een beetje onderzoek doen kan geen kwaad ;)
Eerst de vette worst voorhouden, en dan…

Haha komt goed.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1104
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Maatschappelijk onderzoek

Bericht door Anselmus »

Denk ook vanuit welk theoretisch kader je wilt gaan werken. Onderzoek vooraf: wat is er al onderzocht en gepubliceerd, hoe verhouden de onderzoeken zich tot elkaar, welke lacunes zijn er en hoe bakken je jouw onderzoek af en wat draagt het bij aan het debat? Verder nadenken over wat voor onderzoek je wilt: literatuur vraagt een kritische evaluatie van bestaande bronnen, via reacties van mensen vraagt een zorgvuldige verantwoording van hoe je tot je respondenten komt. Dan nog het verschil tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek.

Er leuk, maar maak het vooral niet te ambitieus. Goed onderzoek vraagt best wat vaardigheden. Maar hoe vaker je het doet, hoe sneller een betrouwbaarder het gaat.
Fides Quaerens Intellectum
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatschappelijk onderzoek

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:
Waar kan ik de publicaties vinden?
Kijk eens op:
cpb.nl
scp.nl
pbl.nl
wrr.nl
ce.nl
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1104
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Maatschappelijk onderzoek

Bericht door Anselmus »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Waar kan ik de publicaties vinden?
Kijk eens op:
cpb.nl
scp.nl
pbl.nl
wrr.nl
ce.nl
Via google scholar krijg je een sneeuwbal-effect en krijg je ideeën voor zoektermen waarna je naar databases geleid wordt. Veel publicaties zijn tegenwoordig in het Engels, dus zoek ook op Engelse termen. En als je geen Engels wilt gebruiken moet je verantwoorden waarom je je bronnen alleen in het Nederlands selecteert en moet je onderbouwen dat je onderzoek betrouwbaar is terwijl je onderzoeken uit het grootste taalveld buiten beschouwing laat.
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie