Oorlog in Oekraine

HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door HersteldHervormd »

Jeremiah schreef:Ik geloof totaal niet in een grootschalige invasie. Dat zou ontzettend bloederig worden. Misschien een piepkleine inval in de regio Donbass..
Die Russen zijn zo gek als een deur, onderschat ze niet.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door huisman »

HersteldHervormd schreef:
Jeremiah schreef:Ik geloof totaal niet in een grootschalige invasie. Dat zou ontzettend bloederig worden. Misschien een piepkleine inval in de regio Donbass..
Die Russen zijn zo gek als een deur, onderschat ze niet.
Gek zijn ze nu juist niet. Russen zijn schakers juist ook in hun buitenland politiek.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Rusland was in de twintigste eeuw (trouwens ook in de negentiende eeuw denk aan 1812 Napoleon) bijna nooit de agressor maar de aangevallene. Duitsland en Frankrijk zijn de agressors uit het verleden.
Verder eens met @refo. Wij moeten Oekraïne laten waar het altijd heeft gehoord. Onder Russische invloedssfeer.
Je vergeet er nog wel aan aantal waarin Rusland wel de agressor was. Denk aan de Finse oorlog in 1809, De Kaukasusoorlog vanaf 1817, De Russisch-Perzische Oorlog in 1826, de Krimoorlog in 1853, de Pools Russiche oorlog in 1919, de inval in Polen in 1939, de inval in Afghanistan in 1979, de Eerste en Tweede Tsjetsjeense oorlogen in de jaren '90 van de vorige eeuw, de bezetting van de Krim in 2014. En waarschijnlijk vergeet ik nog wel wat conflicten.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door J.C. Philpot »

Why is Ukraine the West's Fault? Featuring John Mearsheimer

https://www.youtube.com/watch?v=JrMiSQA ... yofChicago
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Delftenaar »

Het probleem van Poetin is dat hij aan de ene kant een goede schaker is (lees: het politieke spel spelen), maar aan de andere kant slecht is in lange termijn denken.
In deze crisis zie je dat terug: de Russische onderhandelaars laten soms doorschemeren dat zij ook niet weten wat Poetin wil.

Het eerlijke antwoord is dat Poetin dat zelf ook niet weet. Zijn machtsspelletje heeft hij gespeeld, maar verder?
Normaliter zou hij dan wat niet-erkende, pseudo-republiekjes die pro Rusland zijn stichten. Die republiekjes bestaan echter al een aantal jaar.

Dus Poetin moet zelf ook even nadenken over de door hem zelf ontstane situatie....
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door J.C. Philpot »

Macron is in Moskou om met Putin te praten, en weigerde een Russiche Corona-test.

Vervolgens laat Putin ergens een Mammoet-size tafel invliegen, en plaatst Macron helemaal aan de andere kant om afstand te houden :D

Afbeelding

Volgens mij beleeft Putin hier achter zijn pokerface enorm veel plezier aan :)

Macron kijkt niet zo blij. Het is natuurlijk ook een gespannen gesprek, maar waarschijnlijk beseft hij ook wel dat Putin de draak met hem steekt:
Afbeelding
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
DDD
Berichten: 28468
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door DDD »

Maar het is net zo goed kinderachtig om een Russische coronatest te weigeren, toch? Ze kunnen toch wel aan zijn dna komen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Maar het is net zo goed kinderachtig om een Russische coronatest te weigeren, toch? Ze kunnen toch wel aan zijn dna komen.
Ik begrijp dat ook niet zo. Achteraf zal hij gebaald hebben, dat hij daarmee Putin een voorzetje heeft gegeven zodat die daarmee kon scoren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door KDD »

Ook geen voorbeeld voor zijn eigen volk.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Zita »

Dus Macron en Putin zitten op een halve kilometer afstand te communiceren via tolken in hun oortjes. Om de ander te kunnen zien hebben ze ongeveer een videoverbinding nodig. Handig zeg.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:Dus Macron en Putin zitten op een halve kilometer afstand te communiceren via tolken in hun oortjes. Om de ander te kunnen zien hebben ze ongeveer een videoverbinding nodig. Handig zeg.
Nee, het ging volgens mijn zegsman over een coronabesmetting, of een in aanraking geweest zijn met corona, waarom de heren zo'n afstand hielden. Overigens is de afstand wel tekenend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28468
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door DDD »

Het is wel zorgelijk dat Nederland nog steeds 'bekijkt of en hoe het wapenhulp kan geven'. Ik behoor niet tot de mensen die vinden dat onze overheid geheel incapabel is, maar het begint er wel steeds meer., en te veel, op te lijken. Zoveel ontzettende knulligheden in de afgelopen jaren. De repatriëring uit Afghanistan en het kennelijke onvermogen van de ambtelijke en politieke top om daarbij de juiste voorzorgsmaatregelen te nemen, de knulligheden (vooral in het begin) rondom de coronacrisis, de toeslagenaffaire. En dat zijn nog maar een paar dingen.

Je zou als eenvoudige burger denken dat Rusland voor zover het aan Nederland ligt, zo binnen kan komen wandelen. Ik wil daarmee ons leger niet tekort doen, maar van staatsmacht van enige statuur blijkt weinig.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Laag »

Oekraïne is ook interessant voor de Russen, wat betreft graan. Oekraïne is een grote graanproducent, en aangezien Rusland veel investeert in de uitbreiding van de agrarische sector, is Oekraïne inlijven geen rare gedachte, vanuit Rusland bezien.
De voedselprijzen in Europa zullen daardoor gaan stijgen, ook als er een oorlog zal ontbranden.
En vanuit dat oogpunt, en gezien de stikstofcrisis in ons land, en het eventueel halveren van de veestapel, maak ik mij grote zorgen over de voedselvoorziening, niet zozeer voor ons land, maar wereldwijd bekeken. Nu zijn de voedselprijzen al aan het stijgen.
Ik hoop dat het meevalt.
Online
DDD
Berichten: 28468
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door DDD »

Dat is ook een goede aanleiding om (meer) zelfvoorzienend te worden. Ik hoorde vandaag dat de installatiebranche extreem goede zaken doet en gerust 5000 euro winst maakt op één warmtepompinstallatie. Op lange termijn zal daardoor het energieverbruik in Nederland afnemen en dus ook de afhankelijkheid van Rusland.
Plaats reactie