Oorlog in Oekraine

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Oorlog in Oekraine

Bericht door J.C. Philpot »

De actualiteiten:
  • Het westen breid zijn invloedssfeer steeds verder uit in het Oostblok (EU/NAVO)
  • Rusland voelt zich bedreigd door de stationering van westers wapentuig en uitbreding van de EU/NAVO aan zijn grenzen, in de landen die traditioneel een bufferzone vormden tussen Rusland en het westen
  • Samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekraine. Inlichtingendiensten zeggen dat Rusland in januari massaal de Oekraine binnen kan vallen.
  • In het laatste gesprek met Biden en Putin werd wederom niet gedeëscaleerd, maar vooral eisen en dreigementen uitgewisseld
Ik vind het zorgwekkende ontwikkelingen, en een risicovolle situatie. De koude oorlog werd beeïndigd door leiders die over hun schaduw heen wisten te stappen, maar dat lijkt met de huidige leiders ver weg.

Wat vinden jullie van deze situatie?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door huisman »

Niet echt spannend. Wel slecht voor de gasprijs. Putin voert liever oorlog met gas dan met wapens.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met Oekraïne

Bericht door GerefGemeente-lid »

Kan de topictitel aangepast worden, zoals in mijn reactie?

Ik heb een gruwelijke hekel aan het lidwoord 'de' voor het land Oekraïne.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met Oekraïne

Bericht door J.C. Philpot »

GerefGemeente-lid schreef:Kan de topictitel aangepast worden, zoals in mijn reactie?

Ik heb een gruwelijke hekel aan het lidwoord 'de' voor het land Oekraïne.
Oekraïne kan zowel met als zonder lidwoord gebruikt worden. De voorkeur gaat uit naar het gebruik zonder lidwoord.

https://onzetaal.nl/taaladvies/oekraine-de-oekraine

Aangezien het lidwoord voor de landnaam niet incorrect is, laat ik het zo staan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Herman »

huisman schreef:Niet echt spannend.
We gaan weer rustig slapen. Dank.

Maar wil je je opinie ook motiveren? Gewoon omdat ik denk dat jij daar wel een goede visie op hebt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met Oekraïne

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef:Kan de topictitel aangepast worden, zoals in mijn reactie?

Ik heb een gruwelijke hekel aan het lidwoord 'de' voor het land Oekraïne.
Niet nodig: Oekraïne kan zowel met als zonder lidwoord gebruikt worden.De voorkeur gaat uit naar het gebruik zonder lidwoord.
Als het straks weer bij Rusland hoort is het zeker 'de Oekraïne'. Zoals wij 'De Veluwe' zeggen.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met Oekraïne

Bericht door TSD »

GerefGemeente-lid schreef:Kan de topictitel aangepast worden, zoals in mijn reactie?

Ik heb een gruwelijke hekel aan het lidwoord 'de' voor het land Oekraïne.
Ik snap je niet. Het is niet fout…dus aanpassen hoeft niet.

Waarom moet het dan aanpassen om jij er zo’n grondige hekel aan hebt? Vind dit echt ernstig overdreven.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door J.C. Philpot »

Toch is Putin met het inpikken van De Krim er redelijk makkelijk vanaf gekomen. Hij kan die gok ook met andere delen van de Oekraine wagen, omdat hij er vanuitgaat dat het Westen geen directe militaire confrontatie zal willen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met Oekraïne

Bericht door GerefGemeente-lid »

J.C. Philpot schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Kan de topictitel aangepast worden, zoals in mijn reactie?

Ik heb een gruwelijke hekel aan het lidwoord 'de' voor het land Oekraïne.
Oekraïne kan zowel met als zonder lidwoord gebruikt worden. De voorkeur gaat uit naar het gebruik zonder lidwoord.

https://onzetaal.nl/taaladvies/oekraine-de-oekraine

Aangezien het lidwoord voor de landnaam niet incorrect is, laat ik het zo staan.
Oké. Dat wist ik niet. Vreemde taal, dat Nederlands.

Graag wel een trema op de i.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Toch is Putin met het inpikken van De Krim er redelijk makkelijk vanaf gekomen. Hij kan die gok ook met andere delen van de Oekraine wagen, omdat hij er vanuitgaat dat het Westen geen directe militaire confrontatie zal willen.
Maar wat heeft het Westen hiermee te maken? Dit is toch in eerste instantie iets tussen de regering van Oekraïne en Rusland?
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Toch is Putin met het inpikken van De Krim er redelijk makkelijk vanaf gekomen. Hij kan die gok ook met andere delen van de Oekraine wagen, omdat hij er vanuitgaat dat het Westen geen directe militaire confrontatie zal willen.
Maar wat heeft het Westen hiermee te maken? Dit is toch in eerste instantie iets tussen de regering van Oekraïne en Rusland?
Dat vind ik ook. Oekraine zit niet bij de NAVO of EU.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Toch is Putin met het inpikken van De Krim er redelijk makkelijk vanaf gekomen. Hij kan die gok ook met andere delen van de Oekraine wagen, omdat hij er vanuitgaat dat het Westen geen directe militaire confrontatie zal willen.
Maar wat heeft het Westen hiermee te maken? Dit is toch in eerste instantie iets tussen de regering van Oekraïne en Rusland?
Een terechte vraag. Als het Westen dat inzag, zou de situatie minder nijpend zijn.

Echter probeert het Westen de Oekraine in haar invloedssfeer te krijgen, en speelt het Westen / de USA de politieagent van de wereld.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door Maanenschijn »

Boeiende discussie. Ik denk dat er wel meer over te zeggen is.

Vanuit historisch perspectief en cultuur is het voor Rusland erg belangrijk dat de staat als ‘Moedertje Rusland’ voor haar etnische bevolking zorgt. Tijdens de USSR (СССР) heeft er als ‘verdeel en heers’ politiek een grote gedwongen verhuizing plaats gevonden naar alle delen van de unie. Nog steeds is dat binnen de Russische Federatie zichtbaar. Zowel in Kazakhstan, Siberie, Oezbekistan en Oekraïne (zonder ‘de’) en veel andere staten kom je etnische Russen tegen. Vanuit historisch en cultureel perspectief geeft dat Rusland (lees Poetin) het recht in te grijpen over soevereine landsgrenzen. Als ik dit in Rusland ter sprake breng, is dit de algemene opinie. De Donbas-regio in Oekraïne herbergt veel etnische Russen. In tegenstelling tot het westelijk deel waar ze Oekraïens spreken, spreekt men daar Russisch (op de taalgrens een raar soort mengelmoesje dat Soerzjk wordt genoemd).

Rusland zal dan ook niet toestaan dat de etnische Russen, waar ze ook wonen, onder hun invloedssfeer weggaan. Dat zien we niet alleen bij Oekraïne, maar ook bij andere staten. Ook Loekashenko (Wit-Rusland) heeft er nu mee te maken na jarenlang geprobeerd te hebben de gunst van het Westen te krijgen.

Ik denk dat het Westen er goed aan doet om meer oog te hebben voor de andere culturele en maatschappelijke mores in de Russische Federatie en niet haar eigen mores superieur te achten. En daarmee de Russische Beer niet boos te maken. Daarnaast ben ik het helemaal met Huisman eens dat Rusland liever met gas oorlog voert dan met wapens. Alhoewel in eigen land Poetin daar een groot risico mee loopt. Gasverkoop en economie gaan hand in hand. Een teruglopende economie door stagnatie in gasverkoop doet hem binnenlands meer schade dan oorlog voeren.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain

Bericht door gallio »

Maanenschijn schreef:Boeiende discussie. Ik denk dat er wel meer over te zeggen is.

Vanuit historisch perspectief en cultuur is het voor Rusland erg belangrijk dat de staat als ‘Moedertje Rusland’ voor haar etnische bevolking zorgt. Tijdens de USSR (СССР) heeft er als ‘verdeel en heers’ politiek een grote gedwongen verhuizing plaats gevonden naar alle delen van de unie. Nog steeds is dat binnen de Russische Federatie zichtbaar. Zowel in Kazakhstan, Siberie, Oezbekistan en Oekraïne (zonder ‘de’) en veel andere staten kom je etnische Russen tegen. Vanuit historisch en cultureel perspectief geeft dat Rusland (lees Poetin) het recht in te grijpen over soevereine landsgrenzen. Als ik dit in Rusland ter sprake breng, is dit de algemene opinie. De Donbas-regio in Oekraïne herbergt veel etnische Russen. In tegenstelling tot het westelijk deel waar ze Oekraïens spreken, spreekt men daar Russisch (op de taalgrens een raar soort mengelmoesje dat Soerzjk wordt genoemd).
Was dit niet precies de gedachtegang van het nazi regime toen ze het Sudetenland inpikten, Oostenrijk dwongen tot Anschluss en Polen aanvielen?
Plaats reactie