Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door HersteldHervormd »

Terri schreef:
Valcke schreef:Nog even teruggekeken naar de presentatie van de heer Van Dissel van 21 december jl. (de laatste voor het Kerstreces).

De voorspelling - weliswaar "met grote onzekerheden" - was toen o.a. dit:
- "toename omikron gaat snel en leidt tot toename in opnames nog voor eind van het jaar" - N.B. letterlijke quote.
- Scenario strenge lockdown vanaf Kerstvakantie: begin januari 450 ziekenhuisopnames per dag, medio januari 750 ziekenhuisopnames per dag, piek van 7500 ziekenhuisbedden bezet eind januari

Werkelijkheid nu:
- Geen stijging in opnames tot dusver. We zitten nog steeds in een dalende trend.
- Geen 450-750 ziekenhuisopnames per dag, maar (vandaag) 115
- Sinds 21 december is het mensen met covid in ziekenhuis gedaald van 2500 naar iets meer dan 1500. De voorspelde piek van 7500 eind januari is volstrekt buiten beeld.

Maar goed: de cijfers waren aanleiding voor de lockdown en daar zijn we voorlopig niet vanaf, al gaat het gewoon veel en veel beter dan verwacht! Maar de lockdown blijft nog wel even met alle gevolgen van dien.
Ik heb begrepen dat Valcke ook niet expliciet tegen vaccinatie is, maar veel vraagtekens heeft inmiddels, nou ik ook helaas.


https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ouden-rivm

Als het niet mogelijk is om een juiste status te maken, hoe kan je dan met zoveel zekerheid spreken over de ernstige zieken, of sterfte welke vooral de ongevaccineerden treffen.
Ik probeer een duidelijk beeld te krijgen, maar vind vooral mistgordijnen.
Let wel in principe ben ik niet tegen vaccinatie, heb ook m'n eerste serie keurig gehaald, maar door al die verwarrende verhalen ( en helaas ook leugens) merk ik dat het begint te kantelen bij me....
De cijfers over ongevaccineerde waren er steeds wel, tot op de persconferentie aan toe. Hoe kan het nou dat het opeens een chaos is qua registratie?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door parsifal »

Terri schreef:
Valcke schreef:Nog even teruggekeken naar de presentatie van de heer Van Dissel van 21 december jl. (de laatste voor het Kerstreces).

De voorspelling - weliswaar "met grote onzekerheden" - was toen o.a. dit:
- "toename omikron gaat snel en leidt tot toename in opnames nog voor eind van het jaar" - N.B. letterlijke quote.
- Scenario strenge lockdown vanaf Kerstvakantie: begin januari 450 ziekenhuisopnames per dag, medio januari 750 ziekenhuisopnames per dag, piek van 7500 ziekenhuisbedden bezet eind januari

Werkelijkheid nu:
- Geen stijging in opnames tot dusver. We zitten nog steeds in een dalende trend.
- Geen 450-750 ziekenhuisopnames per dag, maar (vandaag) 115
- Sinds 21 december is het mensen met covid in ziekenhuis gedaald van 2500 naar iets meer dan 1500. De voorspelde piek van 7500 eind januari is volstrekt buiten beeld.

Maar goed: de cijfers waren aanleiding voor de lockdown en daar zijn we voorlopig niet vanaf, al gaat het gewoon veel en veel beter dan verwacht! Maar de lockdown blijft nog wel even met alle gevolgen van dien.
Ik heb begrepen dat Valcke ook niet expliciet tegen vaccinatie is, maar veel vraagtekens heeft inmiddels, nou ik ook helaas.


https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ouden-rivm

Als het niet mogelijk is om een juiste status te maken, hoe kan je dan met zoveel zekerheid spreken over de ernstige zieken, of sterfte welke vooral de ongevaccineerden treffen.
Ik probeer een duidelijk beeld te krijgen, maar vind vooral mistgordijnen.
Let wel in principe ben ik niet tegen vaccinatie, heb ook m'n eerste serie keurig gehaald, maar door al die verwarrende verhalen ( en helaas ook leugens) merk ik dat het begint te kantelen bij me....
Allereerst denk ik dat in geval van grote onzekerheid het heel verstandig is om uit te gaan van een scenario dat redelijk ernstig is. Anders zie ik grote mogelijke bezuinigingspisten op defensie (en ook op zorg, want waarom rekening houden met pandemieen e.d.)

Er is een probleem met gegevens koppelen. Een paar maanden geleden heb ik bij verschillende volksgezondheidsinstituten gevraagd of ze een analyse wilden doen om in ieder geval te kijken of er meer sterfte is in de weken direct na vaccinatie. In Nederland wil men best meewerken, maar is het legaal moeilijk en tijdrovend. In Duitsland is het compleet onmogelijk om te veel te koppelen (ze hebben een verleden natuurlijk). In Zweden kost het tijd maar is het mogelijk. De Noren zijn ondertussen wel begonnen met de analyse, maar daar ze zitten ze nu voor het eerst in een serieuze golf, dus de statistici hebben het erg druk met andere dingen (en daar houden ze echt al heel goed in de gaten wat er zoal aan bijeffecten van vaccinatie zijn, vandaar dat ze ook snel met AZ stopten en voorzichtig zijn met Moderna). Als dat onderzoek gedaan is verwacht ik eigenlijk wel dat we een redelijk beeld hebben van sterfte door vaccinatie (ik verwacht wel wat extra sterfte, maar niet veel). Zelf mag ik vanzelfsprekend de Noorse data niet zien (want privacy gevoelig) en ik kan er dus ook niet zelf an werken.

Voor een goede analyse van effectiviteit van vaccins heb je niet alle gegevens nodig. Dat kun je wel met gedeeltelijke data doen. Nederland hoeft het eigenlijk ook niet zelf te doen, want dat punt hangt weinig af van het land. Je zou verwachten dat het echt niet anders is dan in Engeland of Denemarken, waar veel data beschikbaar zijn. Aan de andere kant moet je daar wel afvragen waarvoor je je data wil gebruiken. Het RIVM kwam met heel hoge cijfers van bescherming. Als het geen 90% maar 70% bescherming tegen ziekenhuisopname is, is er nog steeds genoeg reden tot vaccineren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door Adje »

huisman schreef:
Deze nieuwe variant heeft alles anders gemaakt . Topvirologen uit o.a. Denemarken, België en de VK zijn er van overtuigd dat de IC bezetting absoluut binnen de perken blijft en dat deze enorme golf kortdurend is.

Lees nogmaals wat Marcel Levi zegt over situatie in het VK. Na 4 weken giga besmettingscijfers nog steeds dalende IC cijfers. Hoopvol en om dankbaar voor te zijn.

https://nos.nl/l/2412088#UPDATE-container-58451404
Gisteravond was er bij NOS journaal ook een reportage vanuit Engeland. Ook in Engeland piept en kraakt de zorg door een vloedgolf van opnames op de verpleegafdelingen in ziekenhuizen.
Verder zijn er veel zorgmedewerkers ziek thuis. Dus wel degelijk ook daar problemen.

Johnson heeft ooit beloofd dat er geen lockdown meer zal komen. Daar wil hij zich kost wat het kost aan houden. Hij zet volop in op vroegtijdig vaccineren/boosteren. Op deze wijze hoopt hij het virus in toom te houden. De tijd zal leren of hem dat gelukt is.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door Terri »

Adje schreef:
huisman schreef:
Deze nieuwe variant heeft alles anders gemaakt . Topvirologen uit o.a. Denemarken, België en de VK zijn er van overtuigd dat de IC bezetting absoluut binnen de perken blijft en dat deze enorme golf kortdurend is.

Lees nogmaals wat Marcel Levi zegt over situatie in het VK. Na 4 weken giga besmettingscijfers nog steeds dalende IC cijfers. Hoopvol en om dankbaar voor te zijn.

https://nos.nl/l/2412088#UPDATE-container-58451404
Gisteravond was er bij NOS journaal ook een reportage vanuit Engeland. Ook in Engeland piept en kraakt de zorg door een vloedgolf van opnames op de verpleegafdelingen in ziekenhuizen.
Verder zijn er veel zorgmedewerkers ziek thuis. Dus wel degelijk ook daar problemen.

Johnson heeft ooit beloofd dat er geen lockdown meer zal komen. Daar wil hij zich kost wat het kost aan houden. Hij zet volop in op vroegtijdig vaccineren/boosteren. Op deze wijze hoopt hij het virus in toom te houden. De tijd zal leren of hem dat gelukt is.
Heeft huisman het nu over dalende IC bezetting en Adje over een vloedgolf van opnames op de verpleegafdelingen?
Dit bedoel ik dus. De één benoemd het aantal vallende bladeren van een boom en de andere heeft het over de hoeveelheid appels, al dan niet gevallen. Het gaat over dezelfde boom, maar wat zegt nu werkelijk iets over hoe gezond hij is?
Kiezen we (onwillekeurig of bewust) niet de verhalen welke we het liefst lezen/horen?
Ik bedoel dit niet als kritiek, maar als voorbeeld waardoor er zoveel verschil in benadering is.
Voor de goede orde: ik geloof natuurlijk het liefst het verhaal van Huisman laat dat duidelijk zijn. :)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door huisman »

Terri schreef:
Adje schreef:
huisman schreef:
Deze nieuwe variant heeft alles anders gemaakt . Topvirologen uit o.a. Denemarken, België en de VK zijn er van overtuigd dat de IC bezetting absoluut binnen de perken blijft en dat deze enorme golf kortdurend is.

Lees nogmaals wat Marcel Levi zegt over situatie in het VK. Na 4 weken giga besmettingscijfers nog steeds dalende IC cijfers. Hoopvol en om dankbaar voor te zijn.

https://nos.nl/l/2412088#UPDATE-container-58451404
Gisteravond was er bij NOS journaal ook een reportage vanuit Engeland. Ook in Engeland piept en kraakt de zorg door een vloedgolf van opnames op de verpleegafdelingen in ziekenhuizen.
Verder zijn er veel zorgmedewerkers ziek thuis. Dus wel degelijk ook daar problemen.

Johnson heeft ooit beloofd dat er geen lockdown meer zal komen. Daar wil hij zich kost wat het kost aan houden. Hij zet volop in op vroegtijdig vaccineren/boosteren. Op deze wijze hoopt hij het virus in toom te houden. De tijd zal leren of hem dat gelukt is.
Heeft huisman het nu over dalende IC bezetting en Adje over een vloedgolf van opnames op de verpleegafdelingen?
Dit bedoel ik dus. De één benoemd het aantal vallende bladeren van een boom en de andere heeft het over de hoeveelheid appels, al dan niet gevallen. Het gaat over dezelfde boom, maar wat zegt nu werkelijk iets over hoe gezond hij is?
Kiezen we (onwillekeurig of bewust) niet de verhalen welke we het liefst lezen/horen?
Ik bedoel dit niet als kritiek, maar als voorbeeld waardoor er zoveel verschil in benadering is.
Voor de goede orde: ik geloof natuurlijk het liefst het verhaal van Huisman laat dat duidelijk zijn. :)
huisman besloot zijn bijdrage met een link waar je zijn verhaal kunt verifiëren. Ook Adje heeft een beetje gelijk trouwens. De NHS gaat piepen en kraken in het VK. Vooral door uitval positief getest personeel. Verder lopen daar de Covid ziekenhuisopnames best op maar veel meer dan voor omicron met opnamen niet door Covid maar met Covid. Je komt voor een blindedarm wordt getest en bent positief (maar niet ziek van corona) . Dan tel je wel mee in de Covid opname cijfers. Doordat omicron zo besmettelijk is komt dit veel voor in het VK.

*NHS= National Health Service
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door parsifal »

Ik zie ook het gevaar dat we deze moeilijke situatie te makkelijk voorstellen en dat we te veel zoeken naar zaken die onze mening bevestigen. Dat is link. We weten veel niet, mijn standpunten nu kunnen over een week fout blijken te zijn. Het is denk ik heel goed te zoeken naar aanwijzingen die je mening onderuit kunnen halen

Ik maak daarin fouten, maar een voorbeeld waar ik probeer dit in de praktijk te brengen is dat ik nu geloof dat vaccins veilig zijn en raad ze iedereen aan, maar ik probeer wel echt onderzoek gedaan te krijgen wat ernstige bijwerkingen van vaccinatie (als ze er noemenswaardig zijn) in kaart te brengen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door Bertiel »

En in Uk zijn 1 miljoen mensen met Long Covid…
Wat heeft dat wel niet voor maatschappelijke impact
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door Adje »

Terri schreef:
Heeft huisman het nu over dalende IC bezetting en Adje over een vloedgolf van opnames op de verpleegafdelingen?
Dat spreekt elkaar toch niet tegen?
De mensen zijn over het algemeen niet zo ziek dat ze een ic bed nodig hebben, echter wel zo ziek dat ze opgenomen moeten worden op de verpleegafdeling in een ziekenhuis.

Eigelijk wat men hier in Nederland ook steeds zegt: de omikron variant is besmettelijker maar niet zo ziekmakend. Omdat er echter veel meer mensen besmet worden (kijk maar naar de snel oplopende cijfers van de laatste dagen),
laten de cijfers in bv. Engeland zien dat het aantal ziekenhuisopnames flink stijgt. Dat verwacht men ook in Nederland. Geen snelle stijging op de ic maar wel op de "gewone" verpleegafdeling.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door Valcke »

Adje schreef:
Terri schreef:Heeft huisman het nu over dalende IC bezetting en Adje over een vloedgolf van opnames op de verpleegafdelingen?
Dat spreekt elkaar toch niet tegen?
De mensen zijn over het algemeen niet zo ziek dat ze een ic bed nodig hebben, echter wel zo ziek dat ze opgenomen moeten worden op de verpleegafdeling in een ziekenhuis.
Dat klopt. Het aantal patiënten is in een aantal weken wel verdubbeld, dus dat zou je een vloedgolf kunnen noemen. Tegelijk liggen er 1/2 zoveel patiënten in het ziekenhuis als tijdens de golf van een jaar geleden. Dat nuanceert het aanzienlijk.
Eigenlijk wat men hier in Nederland ook steeds zegt: de omikron variant is besmettelijker maar niet zo ziekmakend. Omdat er echter veel meer mensen besmet worden (kijk maar naar de snel oplopende cijfers van de laatste dagen), laten de cijfers in bv. Engeland zien dat het aantal ziekenhuisopnames flink stijgt. Dat verwacht men ook in Nederland. Geen snelle stijging op de ic maar wel op de "gewone" verpleegafdeling.
Ik verwacht hier zeker ook een stijging, misschien zelfs een redelijk forse. Maar tot nu heeft deze zich niet gemanifesteerd, terwijl op 21 december door de heer Van Dissel was aangegeven dat de toename van ziekenhuisopnames reeds vóór de jaarwisseling mocht worden verwacht. Dan heeft hij er toch al minstens een week naast gezeten. Ook zal het door hem geschetste sombere scenario van 7500 patiënten eind januari zeker niet gehaald worden (we zitten nu op 1500). En dat is moedgevend.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door Habitat »

parsifal schreef: (...) en dat we te veel zoeken naar zaken die onze mening bevestigen.
(...)
Het is denk ik heel goed te zoeken naar aanwijzingen die je mening onderuit kunnen halen.
Wijze woorden van parsifal. Deze laatste zin moeten we als forummers in onze oren knopen.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door Adje »

Valcke schreef:
Adje schreef:
Terri schreef:Heeft huisman het nu over dalende IC bezetting en Adje over een vloedgolf van opnames op de verpleegafdelingen?
Dat spreekt elkaar toch niet tegen?
De mensen zijn over het algemeen niet zo ziek dat ze een ic bed nodig hebben, echter wel zo ziek dat ze opgenomen moeten worden op de verpleegafdeling in een ziekenhuis.
Dat klopt. Het aantal patiënten is in een aantal weken wel verdubbeld, dus dat zou je een vloedgolf kunnen noemen. Tegelijk liggen er 1/2 zoveel patiënten in het ziekenhuis als tijdens de golf van een jaar geleden. Dat nuanceert het aanzienlijk.
Vorig jaar om deze tijd was het dan ook bar en boos in Engeland! Ambulances voor de ziekenhuizen die hun patiënten niet kwijt konden.
Adje schreef:Eigenlijk wat men hier in Nederland ook steeds zegt: de omikron variant is besmettelijker maar niet zo ziekmakend. Omdat er echter veel meer mensen besmet worden (kijk maar naar de snel oplopende cijfers van de laatste dagen), laten de cijfers in bv. Engeland zien dat het aantal ziekenhuisopnames flink stijgt. Dat verwacht men ook in Nederland. Geen snelle stijging op de ic maar wel op de "gewone" verpleegafdeling.
Valcke schreef:Ik verwacht hier zeker ook een stijging, misschien zelfs een redelijk forse. Maar tot nu heeft deze zich niet gemanifesteerd, terwijl op 21 december door de heer Van Dissel was aangegeven dat de toename van ziekenhuisopnames reeds vóór de jaarwisseling mocht worden verwacht. Dan heeft hij er toch al minstens een week naast gezeten. Ook zal het door hem geschetste sombere scenario van 7500 patiënten eind januari zeker niet gehaald worden (we zitten nu op 1500). En dat is moedgevend.
De stijging in de ziekenhuizen komt meestal pas een paar weken later. Ik wacht het allemaal maar rustig af en ondertussen hou ik mij aan de maatregelen en adviezen van de overheid!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door huisman »

Adje schreef:
Valcke schreef:
Adje schreef:
Terri schreef:Heeft huisman het nu over dalende IC bezetting en Adje over een vloedgolf van opnames op de verpleegafdelingen?
Dat spreekt elkaar toch niet tegen?
De mensen zijn over het algemeen niet zo ziek dat ze een ic bed nodig hebben, echter wel zo ziek dat ze opgenomen moeten worden op de verpleegafdeling in een ziekenhuis.
Dat klopt. Het aantal patiënten is in een aantal weken wel verdubbeld, dus dat zou je een vloedgolf kunnen noemen. Tegelijk liggen er 1/2 zoveel patiënten in het ziekenhuis als tijdens de golf van een jaar geleden. Dat nuanceert het aanzienlijk.
Vorig jaar om deze tijd was het dan ook bar en boos in Engeland! Ambulances voor de ziekenhuizen die hun patiënten niet kwijt konden.
Adje schreef:Eigenlijk wat men hier in Nederland ook steeds zegt: de omikron variant is besmettelijker maar niet zo ziekmakend. Omdat er echter veel meer mensen besmet worden (kijk maar naar de snel oplopende cijfers van de laatste dagen), laten de cijfers in bv. Engeland zien dat het aantal ziekenhuisopnames flink stijgt. Dat verwacht men ook in Nederland. Geen snelle stijging op de ic maar wel op de "gewone" verpleegafdeling.
Valcke schreef:Ik verwacht hier zeker ook een stijging, misschien zelfs een redelijk forse. Maar tot nu heeft deze zich niet gemanifesteerd, terwijl op 21 december door de heer Van Dissel was aangegeven dat de toename van ziekenhuisopnames reeds vóór de jaarwisseling mocht worden verwacht. Dan heeft hij er toch al minstens een week naast gezeten. Ook zal het door hem geschetste sombere scenario van 7500 patiënten eind januari zeker niet gehaald worden (we zitten nu op 1500). En dat is moedgevend.
De stijging in de ziekenhuizen komt meestal pas een paar weken later. Ik wacht het allemaal maar rustig af en ondertussen hou ik mij aan de maatregelen en adviezen van de overheid!
Lees dit nuchtere commentaar van een BBC journalist.

https://www.bbc.com/news/health-59909860
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door Terri »

Habitat schreef:
parsifal schreef: (...) en dat we te veel zoeken naar zaken die onze mening bevestigen.
(...)
Het is denk ik heel goed te zoeken naar aanwijzingen die je mening onderuit kunnen halen.
Wijze woorden van parsifal. Deze laatste zin moeten we als forummers in onze oren knopen.
:tilt
Plaats reactie