Basisinkomen

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Basisinkomen

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Ze leveren vooral banen op.
Brievenbusfirma's leveren vrijwel niets op.
HersteldHervormd schreef: Welke landen dan? En niet google gebruiken hè.
In ieder geval België, Zweden en Verenigde Staten.
In Zweden wordt het wel afgebouwd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Basisinkomen

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Ze leveren vooral banen op.
Brievenbusfirma's leveren vrijwel niets op.
HersteldHervormd schreef: Welke landen dan? En niet google gebruiken hè.
In ieder geval België, Zweden en Verenigde Staten.
Ik zei toch, naar mijn weten komt hypotheekrenteaftrek bijna nergens voor. Het komt dus wel sporadisch voor.
Ik begrijp dus niet helemaal je correctie. Kan je dat toelichten?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Basisinkomen

Bericht door merel »

Erik1960 schreef:
Ambtenaar schreef:
Erik1960 schreef:Maar wel met een paar heel belangrijke verschillen. Zo hoeven ontvangers van een basisinkomen zich geen (soms kleinerende) controles en verplichtingen te laten welgevallen.
Ik heb geen enkel bezwaar tegen die controles en verplichtingen.
Ik heb er wel een aantal; en zeker wanneer je stelt dat bijstand vergelijkbaar is met basisinkomen.
Ik heb ook geen enkel bezwaar tegen controles. Het is een feit van algemene bekendheid dat met diverse uitkeringen enorm wordt gefraudeerd.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Basisinkomen

Bericht door Ambtenaar »

Erik1960 schreef:Ik heb er wel een aantal; en zeker wanneer je stelt dat bijstand vergelijkbaar is met basisinkomen.
En welke bezwaren heb je? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ook in de groep bijstandontvangers mensen zitten die prima in staat zijn om een maatschappelijke bijdrage te leveren.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Basisinkomen

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Ik zei toch, naar mijn weten komt hypotheekrenteaftrek bijna nergens voor. Het komt dus wel sporadisch voor.
Ik begrijp dus niet helemaal je correctie. Kan je dat toelichten?
Vergelijken met China of de Centraal-Afrikaanse Republiek heeft weinig zin. Het is in vergelijkbare landen een meer voorkomend fiscaal instrument.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Basisinkomen

Bericht door Erik1960 »

merel schreef:
Erik1960 schreef:
Ambtenaar schreef:
Erik1960 schreef:Maar wel met een paar heel belangrijke verschillen. Zo hoeven ontvangers van een basisinkomen zich geen (soms kleinerende) controles en verplichtingen te laten welgevallen.
Ik heb geen enkel bezwaar tegen die controles en verplichtingen.
Ik heb er wel een aantal; en zeker wanneer je stelt dat bijstand vergelijkbaar is met basisinkomen.
Ik heb ook geen enkel bezwaar tegen controles. Het is een feit van algemene bekendheid dat met diverse uitkeringen enorm wordt gefraudeerd.
Het beroerde is dat dat 'feit van algemene bekendheid' niet gekwantificeerd kan worden. Citaat: "De Algemene Rekenkamer concludeert in een rapport dat de omvang van fraude niet met zekerheid kan worden vastgesteld.
Wel maakt de Rekenkamer een schatting van de fraude top drie: Belastingfraude minimaal 4 miljard euro, zorgfraude ongeveer 2 à 3 miljard euro, sociale uitkeringsfraude 1 miljard euro."

Probeer je eens voor te stellen dat de verplichtingen die je hebt wanneer je bijstand aanvraagt ongeveer overeen zouden komen met de verplichtingen die je hebt wanneer je je belastingaangifte invult c.q. een declaratie naar je zorgverzekeraar stuurt.
Ik ben geen principieel tegenstander van controles, maar heb mijn bedenkingen bij controles die mensen hun waardigheid ontnemen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Basisinkomen

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Ik zei toch, naar mijn weten komt hypotheekrenteaftrek bijna nergens voor. Het komt dus wel sporadisch voor.
Ik begrijp dus niet helemaal je correctie. Kan je dat toelichten?
Vergelijken met China of de Centraal-Afrikaanse Republiek heeft weinig zin. Het is in vergelijkbare landen een meer voorkomend fiscaal instrument.
Vergelijk ik het met China of Afrika? Welke andere westerse/Europese landen kennen de hypotheekrenteaftrek?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Basisinkomen

Bericht door merel »

parsifal schreef:
Ambtenaar schreef:
parsifal schreef:Ik ben niet perse voorstander van een basisinkomen, maar wel van een belastingsysteem met zo min mogelijk toeslagen en aftrekposten. Hoe eenvoudiger, hoe beter. Weer gaan de rentes omhoog, weer heeft de politiek de lage rente periode niet aangegrepen om van het gedrocht van hypotheekrenteaftrek af te komen. Basisinkomen kan helpen om belasting makkelijker te maken voor iedereen.
Ik deel je mening dat het belastingstelsel vereenvoudigd moet worden. Het is nu een walgelijk construct van allerlei politieke douceurtjes aan de verschillende achterbannen.

Ik ben overigens van mening dat wanneer de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft, de woning die geldt als hoofdverblijf ook niet langer gezien worden als bron van inkomen waarover belasting moet worden betaald.
Hier toch een beetje een eigen verhaal. Omdat ik uit het buitenland weer naar Nederland kom, gaan we eerst een tijdje in een huurhuis wonen, zodat we rustig en op locatie naar een koopwoning kunnen zoeken. Dat betekent dat ons spaargeld waarschijnlijk een tijdje niet in stenen zit (of we moeten onze huidige huis verhuren in plaats van verkopen). Het is voor ons beroerd dat belasting betaald moet worden over spaargeld en niet over een woning, al begrijp ik het principe.
De vermogensbelasting is minimaal. De heffingsvrije vermogen met fiscale partner wordt pas gerekend vanaf €101.300,00 . Pas over het bedrag daarboven zal 1,35% belasting worden betaald.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Basisinkomen

Bericht door Erik1960 »

Ambtenaar schreef:
Erik1960 schreef:Ik heb er wel een aantal; en zeker wanneer je stelt dat bijstand vergelijkbaar is met basisinkomen.
En welke bezwaren heb je? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ook in de groep bijstandontvangers mensen zitten die prima in staat zijn om een maatschappelijke bijdrage te leveren.
Natuurlijk moet je fraude onderzoeken en bestrijden. Ik heb moeite met controles die mensen van hun waardigheid ontdoen. We tuigen een controlefabriek op en vinden het dan gek dat mensen zich in allerlei bochten gaan wringen om de mazen in het net te vinden. Wie pinda's voert krijgt aapjes. Mensen moeten hun hele hebben en houwen inleveren om een bijstandsuitkering aan te vragen, moeten de vraag beantwoorden hoe het toch kan dat ze bij de Appie boodschappen doen terwijl de Aldi veel goedkoper is. Moeten het melden wanneer jij ze een halfje bruinbrood en een pak melk hebt gegeven.
De afgelopen jaren hebben zes gemeenten experimenten mogen doen met de uitvoering van de Bijstandswet. In totaal deden zo'n 3.500 mensen mee. Het instrument 'intensievere begeleiding naar werk' komt daarin naar voren als meest effectief om mensen weer een maatschappelijke bijdrage te laten leveren.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Basisinkomen

Bericht door merel »

Erik1960 schreef: Probeer je eens voor te stellen dat de verplichtingen die je hebt wanneer je bijstand aanvraagt ongeveer overeen zouden komen met de verplichtingen die je hebt wanneer je je belastingaangifte invult c.q. een declaratie naar je zorgverzekeraar stuurt.
Ik ben geen principieel tegenstander van controles, maar heb mijn bedenkingen bij controles die mensen hun waardigheid ontnemen.
Dat heeft niets meer onwaardigheid te maken. Het merendeel van de mensen wordt niet jaarlijks gecontroleerd. Waar mensen gratis geld kunnen krijgen wordt nu eenmaal gefraudeerd. Op het moment van ingaan de NOW regeling waren in de eerste minuut al 500 meldingen van fraude. Denk je dat dit met andere vormen van geld anders zou zijn?

Dan is jouw argument dat dit met een basisinkomen anders zal zijn, maar legt daarbij de bekostiging van dit stelsel ook bij de 'gewone' hardwerkende bevolking. Terwijl ik mij niet aan de indruk kan onttrekken dat van een deel van de mensen met een uitkering prima ene tegenprestatie verlangd kan worden.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Basisinkomen

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Vergelijk ik het met China of Afrika? Welke andere westerse/Europese landen kennen de hypotheekrenteaftrek?
De hypotheekrenteaftrek of andersoortige subsidiëring bestaat of heeft bestaan in: België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen Portugal, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Zweden.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Basisinkomen

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Vergelijk ik het met China of Afrika? Welke andere westerse/Europese landen kennen de hypotheekrenteaftrek?
De hypotheekrenteaftrek of andersoortige subsidiëring bestaat of heeft bestaan in: België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen Portugal, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Zweden.
Nu krabbel je al terug op andersoortige subsidies en ook situaties vanuit het verleden, maargoed, ik zal je met rust laten.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Basisinkomen

Bericht door Erik1960 »

merel schreef:
Erik1960 schreef: Probeer je eens voor te stellen dat de verplichtingen die je hebt wanneer je bijstand aanvraagt ongeveer overeen zouden komen met de verplichtingen die je hebt wanneer je je belastingaangifte invult c.q. een declaratie naar je zorgverzekeraar stuurt.
Ik ben geen principieel tegenstander van controles, maar heb mijn bedenkingen bij controles die mensen hun waardigheid ontnemen.
Dat heeft niets meer onwaardigheid te maken. Het merendeel van de mensen wordt niet jaarlijks gecontroleerd. Waar mensen gratis geld kunnen krijgen wordt nu eenmaal gefraudeerd. Op het moment van ingaan de NOW regeling waren in de eerste minuut al 500 meldingen van fraude. Denk je dat dit met andere vormen van geld anders zou zijn?
Wanneer jij een bijstandsuitkering ontvangt, wordt zelfs je uiterlijk en de manier waarop jij je kleedt onderwerp van overheidstoezicht.
merel schreef:Dan is jouw argument dat dit met een basisinkomen anders zal zijn, maar legt daarbij de bekostiging van dit stelsel ook bij de 'gewone' hardwerkende bevolking. Terwijl ik mij niet aan de indruk kan onttrekken dat van een deel van de mensen met een uitkering prima ene tegenprestatie verlangd kan worden.
Het klopt dat er nog geen sluitende oplossing voor bekostiging is. Daarom pleitte ik voor meer onderzoek/experimenten. Onze huidige participatiewet kent een systeem van verplichte tegenprestatie. Als je daar wat over opzoekt, kom je regelmatig de term 'slavenarbeid' tegen. Dat zou een belletje kunnen laten afgaan. En ik zeg het nog maar een keer: uit de experimenten die er met het basisinkomen gedaan zijn, komt naar voren dat de ontvangers meer participeren in de maatschappij.
Laatst gewijzigd door Erik1960 op 10 mei 2022, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Basisinkomen

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Nu krabbel je al terug op andersoortige subsidies en ook situaties vanuit het verleden, maargoed, ik zal je met rust laten.
Grapjas. Subsidiëring van de eigen woning kan via meer manieren dan via de hypotheekrenteaftrek.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Basisinkomen

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Nu krabbel je al terug op andersoortige subsidies en ook situaties vanuit het verleden, maargoed, ik zal je met rust laten.
Grapjas. Subsidiëring van de eigen woning kan via meer manieren dan via de hypotheekrenteaftrek.
Daar hadden we het totaal niet over, maar nu laat ik je echt met rust. ::bye
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie