Kachel aan!

Bij welke temperatuur doe ik de kachel aan?

- Helemaal niet
7
13%
- Vanaf 14 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 15 graden Celsius
2
4%
- Vanaf 16 graden Celsius
0
Geen stemmen
- Vanaf 17 graden Celsius
9
16%
- Vanaf 18 graden Celsius
15
27%
- Vanaf 19 graden Celsius
13
24%
- Vanaf 20 graden Celsius
5
9%
- Vanaf 21 graden Celsius
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 55

Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kachel aan!

Bericht door Bertiel »

vanacht vergeten uit te zetten zelfs :D
overdag staat de kachel op 19 graden. met een kruipende jongedame is dat niet onaangenaam.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kachel aan!

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef:vanacht vergeten uit te zetten zelfs :D
overdag staat de kachel op 19 graden. met een kruipende jongedame is dat niet onaangenaam.
Je hebt het niet over je vrouw nu toch? :)
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Kachel aan!

Bericht door Chrisje72 »

Eloesje schreef:Hier nog geen cv aan gehad. Wel paar keer de houtkachel. Wil het liefst de hele winter zo door. Boven de werkplek een infrarood paneel opgehangen, tot nu toe warm genoeg.

Wat mij opvalt, het is hier iedere ochtend 16,5 graad. En dat terwijl het savonds echt gewoon 20 graden is (of door de zon of de kachel of combi)
Het koelt hier echt enorm af. Valt me tegen, geen vloerisolatie mogelijk vanuit de kruipruimte dus ooit van boven af nog isoleren...
Is hout stoken nou zoveel goedkoper dan gas stoken? Ik heb wel gehoord dat mensen met astma ed veel last kunnen hebben (buiten!) van houtkachels.
Laatst gewijzigd door Chrisje72 op 11 nov 2022, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Kachel aan!

Bericht door Eloesje »

Ligt er wel aan hoe je stookt. Ik heb buren, als de kachel daar aan gaat, gaan hier alle ramen dicht. Wat ze doen weet ik niet, maar dan stinkt het vreselijk, prikt in je neus. Die van ons ruik je niet.
Je hebt inderdaad mensen die zeggen overal last van te hebben. Eerlijk gezegd vraag ik me af of dat echt is of denken dat ze er last van hebben. Als ik de hele dag tegen mezelf zeg dat ik hoofdpijn heb, dan krijg ik dat ook. Als mensen echt niet meer in hun eigen huis kunnen zitten vanwege een astma aanval door mijn kachel hoop ik dat ze het wel even aangeven. Al stookt hier de hele buurt...
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Kachel aan!

Bericht door Eloesje »

Oh ja, de prijs is voor ons zeker nog goedkoper, zeker omdat het ons buffervat ook verwarmd. Hierdoor gebruiken we voor douchen ook geen gas.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kachel aan!

Bericht door MGG »

Houtkachels (vooral oudere modellen) stoten enorm veel fijnstof en schadelijke stoffen uit. Om de schade van fijnstof in perspectief te zien. Jaarlijks sterven er in Nederland circa 19.000 (bron RIVM) aan roken en 9.500 aan fijnstof.

'Het is niet bekend hoeveel mensen sterven aan de gevolgen. Het RIVM schat het aantal op 7.000 tot 12.000 doden per jaar. Volgens longartsen verkort fijnstof het leven van Nederlanders met 13 maanden.

https://npokennis.nl/longread/7750/waar ... t-probleem
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kachel aan!

Bericht door Posthoorn »

Eloesje schreef:Je hebt inderdaad mensen die zeggen overal last van te hebben. Eerlijk gezegd vraag ik me af of dat echt is of denken dat ze er last van hebben.
Fijn dat je deze mensen ook zo serieus neemt, hè.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kachel aan!

Bericht door Ararat »

HersteldHervormd schreef:
huisman schreef:
HersteldHervormd schreef:De thermostaat geeft vandaag nog 20 graden aan. De kachel is dit jaar nog net aangezet. Dat zal op ten duur wel nodig zijn denk. Ben benieuwd wanneer ik de verleiding niet kan weerstaan. Van de week had ik heel even de neiging om de kachel aan te zetten.

Zijn er nog meer forummers die de kachel na de zomer niet aangehad hebben?
Onze CV staat overdag op 20 en na 20:00 op 21 graden. Ongeveer net zoals vorig jaar maar door het warme weer verbruiken wij zo’n 40% minder gas. Dan ga ik geen rare fratsen uithalen zoals koud douchen of de CV uitlaten.

Het is al triest genoeg dat er gezinnen zijn waar dit daadwerkelijk nodig is.
En wat als je het gewoon echt nog niet koud hebt gekregen in huis?
Wij krijgen zo zachtjes aan geen kou (het went echt!), maar vochtproblemen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kachel aan!

Bericht door Mannetje »

Beetje stoken dan toch maar. Eerst goed luchten, dan stoken.
-
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Kachel aan!

Bericht door Eloesje »

Posthoorn schreef:
Eloesje schreef:Je hebt inderdaad mensen die zeggen overal last van te hebben. Eerlijk gezegd vraag ik me af of dat echt is of denken dat ze er last van hebben.
Fijn dat je deze mensen ook zo serieus neemt, hè.
Sorry, ik ben daar oprecht nieuwgierig naar. Er zijn mensen die werkelijk overal last van hebben van wat een ander doet. En wat je er ook aan wil doen om ze te helpen zoals een hoog rendement kachel, goed, droog hout etc, maar nog steeds klagen. Een tijd terug uitzending geweest bij meester frank visser, meting na het aansteken van de kachel gaf minder fijnstof aan dan voor die tijd. Vind het eerlijk gezegd lastig te geloven dat mensen dan zoveel last hebben van de houtkachel.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kachel aan!

Bericht door Orchidee »

Ik ben blij dat er een gang tussen onze woonkamer en de buren zit want zodra ik de gang inkom ruik ik sowieso een vieze brandlucht en achter doe ik de ramen liever niet open als zij stoken.
Vind het oprecht smerig en ik snap niet dat je daar in deze tijd bewust voor kiest.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kachel aan!

Bericht door HersteldHervormd »

Eloesje schreef:Ligt er wel aan hoe je stookt. Ik heb buren, als de kachel daar aan gaat, gaan hier alle ramen dicht. Wat ze doen weet ik niet, maar dan stinkt het vreselijk, prikt in je neus. Die van ons ruik je niet.
Je hebt inderdaad mensen die zeggen overal last van te hebben. Eerlijk gezegd vraag ik me af of dat echt is of denken dat ze er last van hebben. Als ik de hele dag tegen mezelf zeg dat ik hoofdpijn heb, dan krijg ik dat ook. Als mensen echt niet meer in hun eigen huis kunnen zitten vanwege een astma aanval door mijn kachel hoop ik dat ze het wel even aangeven. Al stookt hier de hele buurt...
Meestal verkeerd hout.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Kachel aan!

Bericht door Anselmus »

Eloesje schreef:
Posthoorn schreef:
Eloesje schreef:Je hebt inderdaad mensen die zeggen overal last van te hebben. Eerlijk gezegd vraag ik me af of dat echt is of denken dat ze er last van hebben.
Fijn dat je deze mensen ook zo serieus neemt, hè.
Sorry, ik ben daar oprecht nieuwgierig naar. Er zijn mensen die werkelijk overal last van hebben van wat een ander doet. En wat je er ook aan wil doen om ze te helpen zoals een hoog rendement kachel, goed, droog hout etc, maar nog steeds klagen. Een tijd terug uitzending geweest bij meester frank visser, meting na het aansteken van de kachel gaf minder fijnstof aan dan voor die tijd. Vind het eerlijk gezegd lastig te geloven dat mensen dan zoveel last hebben van de houtkachel.
Het is een feit dat mensen met 'inademingsallergieën' meestal meerdere problemen hebben. Zo heeft het merendeel van de mensen met astma daarnaast een allergie voor huisstofmijt en hooikoorts/pollenallergie. En groot deel heeft daarnaast nog last van een allergie voor honden, katten en/of parfum. Dat zit allemaal in het respiratoire panel. Het is dus zeker aannemelijk dat deze mensen ook overgevoeliger zijn voor fijnstof/openhaardrook. Aangezien de prevalentie van astma in Nederland bijna 2 miljoen is, is de kans groot dat je één of meerdere mensen kent die 'overal overgevoelig' voor zijn.
Fides Quaerens Intellectum
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Kachel aan!

Bericht door Framboos »

Orchidee schreef:Ik ben blij dat er een gang tussen onze woonkamer en de buren zit want zodra ik de gang inkom ruik ik sowieso een vieze brandlucht en achter doe ik de ramen liever niet open als zij stoken.
Vind het oprecht smerig en ik snap niet dat je daar in deze tijd bewust voor kiest.
Ik vind het juist bijzonder dat in Nederland zo'n ophef over houtkachels bestaat. In Oostenrijk is er vrijwel geen huis zonder houtkachel..
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kachel aan!

Bericht door Ararat »

Framboos schreef:
Orchidee schreef:Ik ben blij dat er een gang tussen onze woonkamer en de buren zit want zodra ik de gang inkom ruik ik sowieso een vieze brandlucht en achter doe ik de ramen liever niet open als zij stoken.
Vind het oprecht smerig en ik snap niet dat je daar in deze tijd bewust voor kiest.
Ik vind het juist bijzonder dat in Nederland zo'n ophef over houtkachels bestaat. In Oostenrijk is er vrijwel geen huis zonder houtkachel..
De gemiddelde bevolkingsdichtheid is in NL dan ook zo'n 4x hoger dan in Oostenrijk.
bron
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Plaats reactie